Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik vindt die 3.0 dus eigenlijk niet zo mooi. Naja anders verwoord het is nogal wennen. Geef mij die 2.2 maar. *bus*
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
AML krijgt 12m, 13m en 18m Ebusco's 2.2. De (R-net) Iveco's en Solaris bussen gaan retour.Meltrain schreef:Ik maak uit het artikel niet op of er alleen gelede bussen komen of ook standaardbussen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik neem aan dat ook de 21m Citaro’s verdwijnen?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Bedankt. :pos:Jurre schreef:AML krijgt 12m, 13m en 18m Ebusco's 2.2. De (R-net) Iveco's en Solaris bussen gaan retour.Meltrain schreef:Ik maak uit het artikel niet op of er alleen gelede bussen komen of ook standaardbussen.
Wel apart dat er zowel 12m als 13m komt. Maakt die ene meter zo veel verschil?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 774
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Komen die bestelde E-Citea’s nog wel? Die zouden de 18m Solaris gaan vervangen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Er zijn bij mijn weten nooit extra Citea’s besteld. De gelede Ebusco’s gaan o.a. de Solarissen vervangen.
En ik neem aan ook de 21m op lijn 300(en een paar op 397)
En ik neem aan ook de 21m op lijn 300(en een paar op 397)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ziet er netjes uit, in r-net kleuren:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik vind sowieso de daklijn al mooier dan die van de e-Citea’s. :pos:
-
- Berichten: 774
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
https://www.hetoudebuurtje.nl/wp-conten ... 230517.pdffred1954 schreef:Er zijn bij mijn weten nooit extra Citea’s besteld. De gelede Ebusco’s gaan o.a. de Solarissen vervangen.
En ik neem aan ook de 21m op lijn 300(en een paar op 397)
Pagina 40 (bestand komt uit 2017)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
En waar op pagina 40 staat precies dat er extra Citea's besteld zouden zijn? Ik zie daar alleen maar plaatjes van de verschillende voertuigtypes — in 2017 dus.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 774
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Niet precies maar wel dat er meer citea’s zouden komen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
@rooddolfijn: op pagina 41 kun je duidelijk zien dat alle R-net bussen (behalve de dubbeldekker) eind 2020 ZE worden. Er is toen in 2017 in het schema een gelede bus ingetekend gelijkend op een Citea. Dat was gewoon een voorbeeld, niemand kon in 2017 nog weten wat er voor nieuw materieel ontwikkeld zou worden. Uit het schema zou je kunnen opmaken dat alle nieuwe bussen geleed worden en dat is ook niet zo.
Zo was het ook het bod van CXX voor AML: na 3 jaar alles ZE (behalve 346)
Zo was het ook het bod van CXX voor AML: na 3 jaar alles ZE (behalve 346)
Laatst gewijzigd door fred1954 op wo 16 okt 2019, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Er staat op pagina 41 een tekening van een 21-metercitea. Die kunnen nog steeds komen, aangezien er geen 21-meterebusco's besteld zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Nee, ontwikkeling van 21m ZE is stopgezet. CXX wil van de 21m bussen af.
Lijn 300/397 gaan gewoon met 18m Ebusco rijden, scheelt ook weer wat schade, 21m was net een maatje te groot voor Amsterdam/Haarlem centrum.
Lijn 300/397 gaan gewoon met 18m Ebusco rijden, scheelt ook weer wat schade, 21m was net een maatje te groot voor Amsterdam/Haarlem centrum.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Is er qua lijnen eigenlijk verschil tussen de inzet van de "korte" en "lange" (witte) Iveco's?
Of worden beide lengtes door elkaar ingezet?
Of worden beide lengtes door elkaar ingezet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Volgens mij rijden de meeste korte witte Iveco’s in Meerlanden (Hoofddorp, Zwanenburg, Nieuw-Vennep, etc) en de langere Iveco’s meer in Amstelland (171/174). Ik meen dat er één korte Iveco rijdt op de 174. Wel eens ingezeten (gestaan) vanaf Amstelland ziekenhuis naar busstation Amstelveen, volle bak was dat!
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik neem overigens aan dat een aantal Iveco's/Solarissen voor Uithoorn blijft totdat de tram gaat rijden? Om die ritten dan uit te voeren met 18m Citaro's lijkt mij nogal milieuverspillend.Jurre schreef:AML krijgt 12m, 13m en 18m Ebusco's 2.2. De (R-net) Iveco's en Solaris bussen gaan retour.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik heb daar correspondentie over gevoerd met CXX en gemeente Amstelveen. De bedoeling is dat als de Uithoornlijn helemaal klaar is dat de lijnen 347/348 helemaal gaan verdwijnen. Tot die tijd zouden 18m dieselbussen (Solarissen) gaan rijden op de routes Uithoorn - Elandsgracht en Uithoorn - Station Zuid. De elektrische Citea’s van de 347/348 zouden dan vanaf eind 2020 naar een andere lijn gaan, je gaat immers geen elektrische bussen kopen, die na korte tijd al weer overbodig zijn.
De situatie is nu veranderd. De Uithoornlijn is niet eerder klaar dan 2024, misschien zelfs 2025. De vraag is nu, moet je voor 4 of 5 jaar dieselbussen laten rijden op die routes? Wil Amstelveen/Vervoerregio weer een aantal jaar diesels door hun gebied hebben, waar alle R-net lijnen dan inmiddels ZE zijn geworden. Ik denk dat uiteindelijk de Vervoerregio daar een besluit over heeft genomen.
Daar was ten tijde van de correspondentie nog geen besluit over genomen. Dus ik weet niet of er bij die bestelling van 156 bussen nu toch extra elektrische bussen zitten voor die 4/5 jaar en dat de Citea’s hun tijd gewoon uit gaan dienen op 347/348, waarna ze eventueel verkocht of doorgeschoven kunnen worden naar een andere concessie.
De situatie is nu veranderd. De Uithoornlijn is niet eerder klaar dan 2024, misschien zelfs 2025. De vraag is nu, moet je voor 4 of 5 jaar dieselbussen laten rijden op die routes? Wil Amstelveen/Vervoerregio weer een aantal jaar diesels door hun gebied hebben, waar alle R-net lijnen dan inmiddels ZE zijn geworden. Ik denk dat uiteindelijk de Vervoerregio daar een besluit over heeft genomen.
Daar was ten tijde van de correspondentie nog geen besluit over genomen. Dus ik weet niet of er bij die bestelling van 156 bussen nu toch extra elektrische bussen zitten voor die 4/5 jaar en dat de Citea’s hun tijd gewoon uit gaan dienen op 347/348, waarna ze eventueel verkocht of doorgeschoven kunnen worden naar een andere concessie.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Er is een hoop mogelijk. Gelukkig zit Jurre dicht op het vuur, hij kan ons vast uitsluitsel geven. :)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Als de 300 weer 18 meter wordt, behouden we dan de huidige dienstregeling of komen er toch nog meer bussen/ritten/frequentieverhoging op die lijn? Toen er eerder dit jaar sprake was van een knip door invoering van de ZE icm het lage actieradius van de huidige ZE 18 meter bussen op die lijn (in 300A Haarlem-Knoop Noord/300B Spaarne Gasthuis-Bijlmer ArenA) zouden beide lijnen elk elke 6 min rijden overdag = elke 3 min een bus tussen Spaarne Gasthuis-Knoop Noord. Die frequentieverhoging is op sommige momenten van de dag welkom, echter als ze de huidige frequentie op de 300 blijven houden en volledig met 18 meter gaan rijden, dan wordt t weer proppen en wellicht weer een aantal spitsversterkers Hoofddorp-Schiphol in de ochtend zoals de situatie was voor 2018...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8689
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Daar is nu nog niets over bekend, we kunnen niet meer dan speculeren. Wellicht gaat de frequentie omhoog naar iedere 4 minuten, wellicht komen er extra ritten op deeltrajecten of wellicht gaat de splitsing toch door en wordt er alsnog een hogere frequentie geboden op het gezamenlijke traject. We zullen het vanzelf te weten komen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Met bepaalde instellingen qua accelaratie kun wel eens sneller optrekken met een gelede Ebusco dan met een capacity. Wellicht kan daardoor de rijtijd omlaag en daardoor de frequentie omhoog.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Die knip/splitsing van lijn 300 was echt een laatste redmiddel c.q. noodoplossing, als het probleem met oplaadpunten niet opgelost zou worden voor eind volgend jaar. Aangezien er nu bussen komen met een grote actieradius is die splitsing echt van de baan. Ik denk inderdaad meer aan extra (spits-) ritten op de 300. Maar we zullen het Vervoerplan 2021 moeten afwachten.Milco schreef:Daar is nu nog niets over bekend, we kunnen niet meer dan speculeren. Wellicht gaat de frequentie omhoog naar iedere 4 minuten, wellicht komen er extra ritten op deeltrajecten of wellicht gaat de splitsing toch door en wordt er alsnog een hogere frequentie geboden op het gezamenlijke traject. We zullen het vanzelf te weten komen. :)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Het laadprobleem was tweeledig:
1. De actieradius van 70 km tussen twee oplaadmomenten, zoals Connexxion beweert, terwijl een retourtje op buslijn 300 zo'n 80 km is (VDL heeft het over een actieradius van 150-200 km).
2. De buffercapaciteit op de beide eindpunten van buslijn 300. Zowel station Haarlem als station Bijlmer ArenA zijn vrij krap bemeten, waardoor het maar zeer beperkt mogelijk is om bussen enige tijd aan een laadpaal te laten staan.
Het is dus maar de vraag of Connexxion de actieradius van Ebusco wel durft te verwerken in de dienstregeling. En het probleem van waar op te laden is hiermee nog niet opgelost. Op Schiphol Noord staan al oplaadpalen, en ze in Hoofddorp bij het Spaarne Gasthuis is voldoende ruimte om ze te plaatsen.
Verder is er nog het probleem dat er voorlopig geen 21m elektrisch materieel beschikbaar is, en de infrastructuur op een aantal plaatsen vrij krap is voor dusdanig groot materieel. En o.a. de gemeente Haarlem doet moeilijk over een eventuele frequentieverhoging.
Op het traject Schiphol Noord - Amstelveen - Bijlmer ArenA rijdt naast de 300 ook nog de 356. Doordat deze nu verschillende frequenties hebben, zijn ze niet af te stemmen, en rijden ze regelmatig vrij dicht op elkaar.
Al met al resulteerde dit allemaal in een voorstel om 8x/u Haarlem-Schiphol Noord + 8/u Spaarne Gasthuis-Bijlmer ArenA te gaan rijden. Zo blijft een retourtje voor beide lijnen binnen de 70 km, kan je opladen op locaties waar er de ruimte voor is, kan er 18m materieel ingezet worden dat beter op de infrastructuur past, krijgt Haarlem zelfs kleine verlichting qua druk op de infra in de binnenstad en krijgen de 300 en 356 een gelijke frequentie en kunnen dus netjes afgestemd rijden.
Alleen tussen Haarlem en het Spaarne Gasthuis gaat de frequentie wel omlaag, maar dat is dus zelfs een wens vanuit Haarlem. Tussen het Spaarne Gasthuis en Schiphol Noord komen er 6 ritten per uur bij, en door de betere afstemming gaat men er tussen Schiphol Noord en Bijlmer ArenA ook niet echt achteruit (16x/u, waarvan de helft met overstap).
Er is ook maar een beperkt aantal reizigers dat MOET overstappen, doordat er een groot deel overlapt. Vanuit een groot deel van Haarlem neem je nu al eerder de 356 als je richting Amstelveen/Bijlmer ArenA moet. Alleen vanuit Schalkwijk/Vijfsluizen naar Amstelveen/Bijlmer ArenA komt er een overstap bij, en dat aantal is over de hele lijn bekeken relatief klein.
Tot zover het verhaal zoals gehouden vanuit Connexxion.
Ben ik zelf hier blij mee? Nee, absoluut niet. Beter gezegd, ik geloof de beperking van maximaal 70 km niet zo. Maar zelfs als we deze even vergeten, dan blijven er dusdanig veel beperkingen en wensen over, dat ik dit nog geeneens zo'n slechts voorstel vind. Sterker nog: ik ben veel slechtere voorstellen van ze gewend (snijden tot er vrijwel niets meer over is).
1. De actieradius van 70 km tussen twee oplaadmomenten, zoals Connexxion beweert, terwijl een retourtje op buslijn 300 zo'n 80 km is (VDL heeft het over een actieradius van 150-200 km).
2. De buffercapaciteit op de beide eindpunten van buslijn 300. Zowel station Haarlem als station Bijlmer ArenA zijn vrij krap bemeten, waardoor het maar zeer beperkt mogelijk is om bussen enige tijd aan een laadpaal te laten staan.
Het is dus maar de vraag of Connexxion de actieradius van Ebusco wel durft te verwerken in de dienstregeling. En het probleem van waar op te laden is hiermee nog niet opgelost. Op Schiphol Noord staan al oplaadpalen, en ze in Hoofddorp bij het Spaarne Gasthuis is voldoende ruimte om ze te plaatsen.
Verder is er nog het probleem dat er voorlopig geen 21m elektrisch materieel beschikbaar is, en de infrastructuur op een aantal plaatsen vrij krap is voor dusdanig groot materieel. En o.a. de gemeente Haarlem doet moeilijk over een eventuele frequentieverhoging.
Op het traject Schiphol Noord - Amstelveen - Bijlmer ArenA rijdt naast de 300 ook nog de 356. Doordat deze nu verschillende frequenties hebben, zijn ze niet af te stemmen, en rijden ze regelmatig vrij dicht op elkaar.
Al met al resulteerde dit allemaal in een voorstel om 8x/u Haarlem-Schiphol Noord + 8/u Spaarne Gasthuis-Bijlmer ArenA te gaan rijden. Zo blijft een retourtje voor beide lijnen binnen de 70 km, kan je opladen op locaties waar er de ruimte voor is, kan er 18m materieel ingezet worden dat beter op de infrastructuur past, krijgt Haarlem zelfs kleine verlichting qua druk op de infra in de binnenstad en krijgen de 300 en 356 een gelijke frequentie en kunnen dus netjes afgestemd rijden.
Alleen tussen Haarlem en het Spaarne Gasthuis gaat de frequentie wel omlaag, maar dat is dus zelfs een wens vanuit Haarlem. Tussen het Spaarne Gasthuis en Schiphol Noord komen er 6 ritten per uur bij, en door de betere afstemming gaat men er tussen Schiphol Noord en Bijlmer ArenA ook niet echt achteruit (16x/u, waarvan de helft met overstap).
Er is ook maar een beperkt aantal reizigers dat MOET overstappen, doordat er een groot deel overlapt. Vanuit een groot deel van Haarlem neem je nu al eerder de 356 als je richting Amstelveen/Bijlmer ArenA moet. Alleen vanuit Schalkwijk/Vijfsluizen naar Amstelveen/Bijlmer ArenA komt er een overstap bij, en dat aantal is over de hele lijn bekeken relatief klein.
Tot zover het verhaal zoals gehouden vanuit Connexxion.
Ben ik zelf hier blij mee? Nee, absoluut niet. Beter gezegd, ik geloof de beperking van maximaal 70 km niet zo. Maar zelfs als we deze even vergeten, dan blijven er dusdanig veel beperkingen en wensen over, dat ik dit nog geeneens zo'n slechts voorstel vind. Sterker nog: ik ben veel slechtere voorstellen van ze gewend (snijden tot er vrijwel niets meer over is).
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Bedankt Wievank. :pos:
Dan zou je ook kunnen stellen dat de route Haarlem - Arena gewoon in stand blijft met 18m bussen plus nog een deeltraject tussen Spaarne Ziekenhuis en Schiphol Noord, met ander lijnnummer uiteraard. Haarlem heeft dan de verlichting diie ze zo graag willen, tussen Ziekenhuis en SPL-Noord rijdt R-net dan met dichtere frequentie en tussen SPL-Noord en Arena ook nog de 356 als aanvulling op de 300. Iedereen blij.
Dan zou je ook kunnen stellen dat de route Haarlem - Arena gewoon in stand blijft met 18m bussen plus nog een deeltraject tussen Spaarne Ziekenhuis en Schiphol Noord, met ander lijnnummer uiteraard. Haarlem heeft dan de verlichting diie ze zo graag willen, tussen Ziekenhuis en SPL-Noord rijdt R-net dan met dichtere frequentie en tussen SPL-Noord en Arena ook nog de 356 als aanvulling op de 300. Iedereen blij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 184 gasten