Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Zoals ik zovaak heb gezegd, dat is helemaal niet nodig. De gekoppelde trams komen het meest tot hun recht op het drukste deel van de tramlijn, dat is tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid. Daar kunnen wat mij betreft de gekoppelde trams rijden, op de andere delen van het traject volstaan enkele trams ook wel (in een iets hogere frequentie).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Of het nodig is of niet, de gekoppelde stellen komen er op de Amsteltram, over de hele route. Ik zie nog niet zo gauw gebeuren dat er op Zuid een ontkoppeling plaats vindt en dat er één tram op een zijspoor gaat en de andere de stad in? Vergeet ook niet dat de 347/348 opgeheven gaan worden. Die passagiers krijg je ook grotendeels in de Amsteltram erbij.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Wederom ben ik het met je eens, ik zie het ook niet snel gebeuren; maar ik vind het wel weer een aanfluiting. Reizigers krijgen te maken met een onnodige extra overstap en de 'enorme verbetering' valt zo ook wat tegen. Vanuit delen van Uithoorn moet je vanuit de bus al overstappen op de tram richting Amsterdam terwijl er nu een rechtstreekse bus rijdt. En vervolgens kun je alsnog niet Amsterdam in maar moet je in Amsterdam-Zuid weer overstappen.

Ten opzichte van de 'goude oude' 170 gaat alle tijdwinst verloren en levert het nieuwe vervoersproduct dus nauwelijks tot geen verbetering. Maar het kost wel weer veel geld... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik weet nog goed dat uit de grafieken in het rapport bleek dat bussen een grotere vervoers- en opbrengstenwaarde zouden hebben, maar dat een tram vanwege de lagere exploitatiekosten en gunstiger effect op het verkeersbeeld desondanks een betere keuze zou zijn voor de langere termijn. Het lijkt mij dat die keuze toch wel ergens op gebaseerd is.

Overigens vond ik de 'goude oude' 170 helemaal niet zo goud meer. De enorme hoeveelheid haltes kon tijdens de spits behoorlijk wat oponthoud geven als er steeds enkele passagiers bij die kleine haltes in- en uitstapten, en de verkeersdrukte op delen tussen het Museumplein en CS was vaak zo dramatisch dat ik de laatste jaren toch al een alternatieve route zocht om naar dat station te komen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het nieuwe product goed zal zijn zolang de overstapsituatie op station Zuid niet wordt verbeterd, maar verandering was vroeg of laat toch nodig. Dat ik het liefst een uitbreiding van de businfrastructuur of een volwaardige metro had gezien mag duidelijk zijn, maar deze oplossingen krijg je nu eenmaal met de bureaucratie en politiek van tegenwoordig.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Karl »

Vinny schreef:(...) Ten opzichte van de 'goude oude' 170 gaat alle tijdwinst verloren en levert het nieuwe vervoersproduct dus nauwelijks tot geen verbetering. Maar het kost wel weer veel geld... :')
Hoe dit in dit specifieke geval is, dat weet ik niet; maar ik merk dat er vaak wel OV vervangen wordt door, jawel, OV en er daarmee helemaal geen modal shift bewerkstelligd wordt. Waar doen we dit dan allemaal voor?
Het is een spectrum.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door teun »

Kwaliteitsverbetering wellicht :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Ik zie de kwaliteitsverbetering niet. Ik zit liever in een touringcar dan in een schommelende Combino... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

Op Sloterdijk zie ik net een gelede Solaris voorbijkomen in Connexxion kleuren: lichtgroen dak en witte onderkant. Is die nieuw?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Hoort die niet bij de concessie NHN? Die hebben een paar Urbino 18’s rijden.
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jelmer »

Is de 9374 rijdt op lijn 382
https://ovzoeker.nl/voertuig/CXX:9374

standplaats was op 16-8-2019 Alkmaar (bron Het Wagenparkje)
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 16 dec 2019, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik zie het......blijkbaar uitgeleend door NHN. Nu snap ik de productnaam “Overal” ook wat beter. Bus kan gewoon overal ingezet worden..... :D
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Hoort die niet bij de concessie NHN?
Weet ik veel waar welke bus precies thuishoort. :') Had zo'n ding nog nooit in iets anders dan R-net-kleuren gezien dus dat viel ff op.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik ben ook niet alwetend wat dat betreft, maar dit was bijna een inkoppertje.... NHN is de enige CXX concessie die met (een paar) Urbino’s 18 rijdt in de wit/groene Connexxion kleur. :D
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

We hebben 1 Solaris minder nodig met de nieuwe diensten dus dat zal die dan wel zijn.
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door TLP »

@Jurre

Hoe staat het met de omleiding in Amsterdam Zuid vanwege de Amstelveenseweg? Ik heb aan Milco enthousiast de opdracht gegeven om de omleiding te laten staan omdat volgens de gemeente Amsterdam nog tot april aan de weg gewerkt wordt, maar tot mijn lichte verbazing zie ik alle bussen volgens de reisinformatie de halte Emmastraat gewoon lijken te passeren. Mogen de bussen soms langs het werk heenrijden?

Verder ben ik benieuwd naar de status van het onderzoek naar de lijnnummerkleuren. Met uitzondering van Citea 9776 zie ik nog steeds alleen maar bussen met witte lijnnummers op de lijnen naar Elandsgracht.
TLP schreef:
Jurre schreef:Dank, we zijn het aan het onderzoeken.
Hoe staat het met het onderzoek naar de witte lijnnummers op de Elandsgracht-corridor? Ik zie zonder uitzondering witte lijnnummers op de lijnen van/naar Elandsgracht, en die zijn in het donker slecht leesbaar van een afstand door de reflectie: te zien is dan één licht vlak en dat zorgt vooral richting Uithoorn/Aalsmeer dat men goed naar de bestemming moet kijken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Zou best kunnen dat de bussen wel mogen passeren, de lijnen 15 en 62 van GVB hadden immers helemaal geen omleiding...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Jurre »

TLP schreef:@Jurre

Hoe staat het met de omleiding in Amsterdam Zuid vanwege de Amstelveenseweg? Ik heb aan Milco enthousiast de opdracht gegeven om de omleiding te laten staan omdat volgens de gemeente Amsterdam nog tot april aan de weg gewerkt wordt, maar tot mijn lichte verbazing zie ik alle bussen volgens de reisinformatie de halte Emmastraat gewoon lijken te passeren. Mogen de bussen soms langs het werk heenrijden?
Ja, sinds afgelopen zondag mogen de bussen langs het werk heenrijden. Het rondje via Rozengracht is daarmee ook vervallen.
TLP schreef:Verder ben ik benieuwd naar de status van het onderzoek naar de lijnnummerkleuren. Met uitzondering van Citea 9776 zie ik nog steeds alleen maar bussen met witte lijnnummers op de lijnen naar Elandsgracht.
TLP schreef:
Jurre schreef:Dank, we zijn het aan het onderzoeken.
Hoe staat het met het onderzoek naar de witte lijnnummers op de Elandsgracht-corridor? Ik zie zonder uitzondering witte lijnnummers op de lijnen van/naar Elandsgracht, en die zijn in het donker slecht leesbaar van een afstand door de reflectie: te zien is dan één licht vlak en dat zorgt vooral richting Uithoorn/Aalsmeer dat men goed naar de bestemming moet kijken.
Zodra ik meer weet zal ik het melden.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Wat die lijnkleuren betreft, misschien kan men het omdraaien; wiite lijnnummers op een groene achtergrond (348/358) en zwarte lijnnummers op de “oranje” achtergrond van de 347/357?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

In de nieuwe dienstregeling die in de abri’s hangt van de Amstelveenbundel staat bij de tabel van de N47 overal een “a” achter de vertrektijd. Onder de tabel staat “a) rijdt door naar Schiphol”. Dat lijkt me niet (meer) correct? Lijn N42 rijdt toch niet meer?
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hensepens »

Zag vanmorgen 397 in Hoofddorp met witte cijfers op gelige achtergrond. Wat een.misser. Nu weet ik dat daar 397 staat, maar lezen ho.maar. dan is de 341 uitvoering (zwarte cijfers) stukken beter.
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

fred1954 schreef:In de nieuwe dienstregeling die in de abri’s hangt van de Amstelveenbundel staat bij de tabel van de N47 overal een “a” achter de vertrektijd. Onder de tabel staat “a) rijdt door naar Schiphol”. Dat lijkt me niet (meer) correct? Lijn N42 rijdt toch niet meer?
Die noten zijn notoir onbetrouwbaar; volgens mij hadden we deze discussie vorig jaar ook al. Of het jaar daarvoor.
Op de halte die ik bekeek is de betreffende noot afgeplakt met een stickertje.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door 010jongen »

In hoeverre gaat de amsteltram er straks op vooruit qua capaciteit? Smalle trammetjes lijken mij toch wat minder capaciteit te hebben dan de oude BN wagens.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik meen dat de Amsteltram op de drukke tijden tot 10x per uur gaat rijden. Overigens valt de Amsteltram niet onder de concessie Amstelland Meerlanden.......maar onder GVB, dus zit je niet op het goede forum.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

Zowel de 5 als 25 kunnen ook nog opgevoerd worden van 10 naar 12x per uur.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Overigens ben ik benieuwd hoe het straks loopt (duurt nog een aantal jaren) als de 347/348 gaan verdwijnen. Een aantal passagiers zal niet veel baat hebben bij de komst van lijn 25. Voor het centrum zal voortaan moeten worden overgestapt, hetzij onderweg op lijn 5 of lijn 357 of op Zuid op lijn 52.

Voor de passagiers aan de westkant van Amstelveen en Buitenveldert zal alleen de 357 overblijven die naar de stad gaat. Die zal het nog druk krijgen. Jammer dat er niet voor gekozen is om in ieder geval de 347 naar de Elandsgracht te laten doorrijden, na ingebruikname van de tram, desnoods in een lagere frequentie, zodat passagiers uit Uithoorn in ieder geval nog een rechtstreekse verbinding houden met het Leidseplein.

In Utrecht doet men het dan toch beter, daar is bus 28 ri. Science Park gewoon gebleven na opening van de Uithoflijn. Lijn 28 is zelfs opgewaardeerd naar U-link en gaat met dubbelgelede bussen rijden. Vanaf de Uithof hebben passagiers dan nog de keus: of met de tram naar het centrum van Utrecht of met bus 28. In Amsterdam schrappen we gewoon de boel, zodat alleen de tram overblijft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten