Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Toen ik studeerde was het OV aanbod in Amstelland-Meerlanden al tamelijk slecht: vooral erg traag, maar het is er met de jaren niet beter op geworden. Alles wat je aan snelheid wint, gaat weer mis met onnodig extra overstappen, en slecht bereikbare haltes, zoals het nieuwe busstation in Aalsmeer waarbij ik de looproutes naar de diverse woonwijken toch behoorlijk suboptimaal vind.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Op lijn 346 rijdt nu Citea XLE 3231.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Geen gekke inzet, is al eens eerder gebeurd. Als er geen dubbeldekker beschikbaar is en Haarlem-IJmond heeft enkel 12m, dan maar een 14,7m van de buren lenen voor toch nog voldoende capaciteit.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Wat is de reisinformatie op Schiphol Knooppunt Noord slecht. Nergens staat aangegeven welke bus waar vertrekt en meer dan de helft van de schermen is defect, dus daar heb je ook niks aan.
Ik denk ook dat ik nog lijn 190 gemist heb, omdat ik niet wist waar die zou stoppen en op de bus alleen "999" stond.
Lijn 369 miste ik vervolgens omdat ik Nara het ene uiteinde van het perron moest rennen en lijn 300 haalde ik nog net nadat ik weer naar het andere uiteinde mocht rennen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Rennen me deze hitte? Zou ik niet doen, zeker vanaf dat busstation vertrekken in vrijwel alle richtingen de bussen relatief vaak...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

De bussen wel, maar de treinen vanaf station Schiphol rijden wat minder frequent en ik wilde toch wel graag de trein halen. :) Overigens viel het qua hitte wel mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Daniel »

De ervaring van Meltrain had ik een paar weken terug ook ja, toen wilde ik komende uit Badhoevedorp overstappen op een bus naar station Schiphol. Op een zondag, dus met lagere frequenties ook.

Dat viel ook niet mee met alle defecte DRIPs. Zelf toen maar afgegaan op OVinfo voor het perron, maar dat viel ook nog niet mee aangezien ik de routes van het Schipholnet nou niet bepaald uit m'n hoofd ken en dus ook moest kijken in de routestrip of een bus naar bestemming X nou wel of niet via Plaza ging. Want het is ook weer niet zo dat alle bussen vanaf een bepaald perron een bepaalde richting op gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Knooppunt dris zijn al maanden kapot, verantwoordelijkheid ligt daarvoor bij Schiphol.

Indeling is simpel:
Perron A tm D is richtingen Amstelveen/Amsterdam/Badhoevedorp en Schiphol Oost
E tm H alle bussen direct richting Schiphol Plaza en verder (muv 356 richting Badhoevedorp/Haarlem op perron G)
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Wat je maar simpel noemt.
A (grijs) 180, 186, 199 -> Schiphol Oost en verder.
B (rood) 356 -> Amstelveen en verder; 397 -> Amsterdam "City Center".
C (grijs) 192, 194, 195 -> Badhoevedorp en verder; 369 -> Sloterdijk.
D (rood) 300 -> Amstelveen en verder; 341 -> Amsterdam Zuid
E (rood) 300, 397 -> Schiphol Plaza en verder.
F (grijs) 181, 190, 191 -> Schiphol Plaza en verder.
G (rood) 341 -> Schiphol Plaza en verder; 356 -> Badhoevedorp en verder.
H (grijs) 369 -> Schiphol Plaza.

A en H liggen tegenover elkaar aan de kant van Ibis.
D en E liggen tegenover elkaar aan de kant van MacDonalds.

Onder voorbehoud van vergissingen.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Met andere woorden: in de richting van Schiphol Plaza is de indeling inderdaad vrij simpel, want vanaf perron E t/m H kun je iedere willekeurige bus die kant op nemen (behalve de 356). Als je in het midden gaat staan (pakweg op de grens tussen de perrons F en G) kun je iedere bus met een sprintje wel halen (tenzij deze niet stopt).
Op de perrons A t/m D is de indeling wel ingewikkeld.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ZO6176 »

Ik ben er nog nooit geweest maar vind de uitleg al knap ingewikkeld. Alles daar behalve die uitgezonderd die kleur van die dag tenzij het weer dat is. Zo komt het mij over.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

@ZO6176, zo moeilijk is het niet. Perronletters op een grijze achtergrond zijn gereserveerd voor bussen van het Schipholnet, dat zijn de 18x en 19x lijnen en de perronletters op een rode achtergrond zijn voor de R-netlijnen gereserveerd, de 3xx lijnen. Deze lijnen (1xx en 3xx) zijn allemaal van Connexxion, of eigenlijk Transdev.

Uiteraard is er een vreemde eend in de bijt, dat is de 369, die stopt bij een “grijs” perron, het is een R-net lijn, maar die is van het GVB Amsterdam, dus die lijn is dan de uitzondering.

Verder is sowieso het Knooppunt Noord een bezienswaardigheid, want het is een een voormalige vliegtuighangar uit 1940, die eerst in Londen heeft gestaan, daarna naar Rotterdam is verhuisd en sinds 2015 gebruikt wordt als busknooppunt op Schiphol-Noord.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

De indeling is op zichzelf wel logisch (naar het noorden = richting Amsterdam en naar het zuiden = richting Schiphol/Haarlem), maar dat is net wat te veel insider knowledge voor wie daar niet bekend is, en voor specifieke bestemmingen moet je toch echt de juiste bus hebben. Dan heb je dus die schermen nodig als hulp om je bus te vinden.

Wat dat betreft is het dus nooit zo gek om in ieder geval 'papieren informatie' ter plaatse als back-up te hebben, al was het alleen maar voor een plattegrond met de perronindeling. Allemaal heel mooi, die DRIS-panelen, zo lang ze werken. Doen ze het een keer niet, dan mag je hopen dat het met opnieuw opstarten is opgelost, want als het in de stroom zit, dan kun je er met een beetje pech maanden op wachten tot de lokale Stedin er een keer tijd voor heeft :(
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Er is daar geen lokale Stedin. Schiphol is zelf zijn eigen netbeheerder én energieleverancier. En die heeft soms wat langere afhandeltijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hainje »

Dan is Schiphol dus de lokale Stedin.
🍉
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Ja behalve dat Schiphol niets te maken heeft met wettelijke doorlooptijden en wie het eerst komt, wie het eerst maalt waar normale netbeheerders als Liander zich aan te houden hebben.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

… en dus is Schiphol ook in dat opzicht zijn eigen lokale Stedin :D
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Sinds kort is het opstaptarief op deze concessie - en in Zaanstreek - verhoogd van €4 naar €6.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dit keer was het raak: geen voorrang verlenen aan een van de halte wegrijdende bus.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/bus-i ... rdijk.html
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

https://www.at5.nl/artikelen/222710/van ... in-de-stad

Nu Amsterdam vasthoudt aan de invoering van 30 km zones op veel doorgaande routes, OOK op doorgaande busroutes, ben ik benieuwd of CXX inderdaad een of meerdere buslijnen gaat inkorten. Te denken valt bijvoorbeeld aan het idee van CXX die de 348 in dat geval vanuit de regio tot busstation Amstelveen wil gaan inkorten.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

De vraag is vooral wat het met de gemiddelde snelheid doet. Ik denk op de meeste busroutes binnen de ring niet zo heel veel, als Connexxion nu al >20 minuten rekent voor Olympisch Stadion-Elandsgracht, wat pakweg 4 tot 4,5 kilometer is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Natorious »

Wijnemenjemee.nl heeft weer een artikel geplaatst over de toekomstige lijnvoering in en rond de Uithoornlijn, waarin ze al wat meer verklappen over de lijnvoering na de opening, namelijk:
  • Reizigers uit Aalsmeer voor Amsterdam Zuid zullen moeten overstappen
Één hoogfrequente lijn Aalsmeer-A'dam centrum is logisch, dus was te verwachten.
  • Reizigers uit Uithoorn voor Amstelveen Centrum zullen moeten overstappen
Wat wel opvallend is aangezien ze voorheen altijd benoemde dat er een verbinding, al niet langzamer en minder frequent, in stand gehouden zou blijven tussen Uithoorn en Amstelveen Centrum... Is het te duur om de 174 in stand te houden met enige aanpassingen?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TffpaA »

"De opgevragen pagina werd niet gevonden."

Is er sowieso eentje voor het insectenketstoppique, maar betekent dus ook dat je link niet werkt.
🗣
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door jjasloot »

Ik denk dat Natorious deze link bedoeld: https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -bekend-2/
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Natorious schreef: di 17 okt 2023, 12:48
Wat wel opvallend is aangezien ze voorheen altijd benoemde dat er een verbinding, al niet langzamer en minder frequent, in stand gehouden zou blijven tussen Uithoorn en Amstelveen Centrum... Is het te duur om de 174 in stand te houden met enige aanpassingen?
Ik denk dat de bevragingen over het algemeen gingen over R-net. Die route Uithoorn - Amstelveen zal in stand blijven, dat is, naast het vervallen van de R-net lijnen vanuit Uithoorn ri. Amsterdam, ook besproken en besloten toentertijd tijdens de Regioraad van de Vervoerregio. Of dat nummer 174 is/blijft is dan nog de vraag. Alleen parallelle lijnen Uithoorn - Amsterdam mochten niet meer.

Wat natuurlijk wel opvallend is, en ook al bekend, dat CXX ook lijn 358 Kudelstaart/Aalsmeer - Amsterdam Zuid de kop om wil draaien en deze wil vervangen door een nieuwe lijn Poortwachter - Amsterdam Zuid, met aansluiting op de tram 25. Aangezien tijdens de bevraging duidelijk werd dat de mensen niet op één plek willen overstappen (Poortwachter dus in dit geval voor passagiers uit Kudelstaart/Aalsmeer) zal er daar nog wel aan gesleuteld moeten worden.

Maar het wordt in ieder geval voor een aantal mensen geen verbetering, die doortrekking van lijn 25. Doet me een beetje denken aan de opening van lijn 52, waarbij passagiers uit gebieden waar lijn 52 helemaal niet kwam, de dupe werden van veranderingen in het lijnennet t.b.v. lijn 52.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten