Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Ik vind het een gemis dat de Noord-Zuidlijn niet direct al is doorgetrokken naar Amstelveenseweg. Dat is voor het ziekenhuis VU (niet de universiteit) echt een betere halte, bovendien voor de Amstelveenbundel een veel snellere optie voor iedereen dan overstappen. Je zit dan wel met een enorm hoge frequentie, maar je had er desnoods een kopspoor kunnen maken. De zuidwestelijke toegang van dat emplacement heb je overdag toch niet echt nodig.
TLP
Berichten: 1561
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik vraag me alleen af waar dan ruimte zou zijn voor een extra perron(spoor). Had je dan de plaatselijke spoorverdubbeling willen uitstellen daarvoor? Binnen de bestaande ruimte lijkt me zoiets onmogelijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Wat betreft de verdeling passagiers uit Uithoorn (347/348) en uit Kudelstaart/Aalsmeer (357/358) denk ik dat Uithoorn het wint. Er is namelijk toentertijd onderzoek gedaan naar een tramlijn naar Uithoorn, naar ook of het haalbare kaart was ook een tramlijn naar Aalsmeer aan te leggen. Bij dat onderzoek bleek dat een tram naar Aalsmeer niet rendabel was. Zo is uiteindelijk alleen een plan voor de Uithoornlijn ontstaan.
Dat onderzoek heb ik ook gelezen. Volgens mij ligt dat ook aan de onderzochte tracés. De tramlijn naar UIthoorn is gewoon een directe verbinding die het dorp precies "inprikt" terwijl de lijn naar Aalsmeer een moeilijke aftakking zou worden die tussen de bebouwing door zou eindigen op een kansloos P&R station ver buiten het centrum. Geen wonder dat daar niet veel animo voor zou zijn. Bovendien zijn de plaatsen ook totaal anders opzet: Uithoorn is opgezet als een traditionele kleine stad met allemaal wijken rondom het centrum terwijl Aalsmeer bestaat uit een bebouwingslint met onsamenhangende wijkjes er tussen door. Dat laatste maakt het veel moeilijker om een goed OV-net overheen te leggen. Zelf denk ik dat de klassieke 171 (Kudelstaart-Aalsmeer Zuid-Aalsmeer Oost-Amstelveen Busstation-Amstelveenseweg-Amsterdam Centraal) eigenlijk het meest rechtdoet aan alle verplaatsingsbehoeftes. Geen R-netmeuk ofzo, maar gewoon de frequentie en snelheid van deze bus wat opvoeren. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dat ben ik met je eens en dat zal ook meegespeeld hebben, dat de Uithoornlijn “makkelijker” aan te leggen was dan een eventuele Aalsmeerlijn, alhoewel je ook bij de Uithoornlijn ziet dat ie ook niet elke wijk in Uithoorn bedient.

Je laatste opmerking kan ik volmondig beamen. Heb toentertijd heel veel gereisd op die route en ja het was een lange rit: Hortensialaan heen en weer, over het hele veilingterrein heen, drukte op Amstelveenseweg etc. Maar je zat warm en droog voor ik meen 5 strippen, dat weet ik niet meer precies.

Die tijd komt niet meer terug :cry:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

De omliggende gemeentes roeren zich over de rigoreuze invoer van 30 km met name op doorgaande streek ov corridors in de stad.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/invoe ... regio.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef: zo 25 feb 2024, 20:27 Je laatste opmerking kan ik volmondig beamen. Heb toentertijd heel veel gereisd op die route en ja het was een lange rit: Hortensialaan heen en weer, over het hele veilingterrein heen, drukte op Amstelveenseweg etc. Maar je zat warm en droog voor ik meen 5 strippen, dat weet ik niet meer precies.
En dat had je heel makkelijk kunnen versnellen door het heen- en weer door de Hortensialaan te schrappen, het rondje rond de Veiling uit de route te halen, door Amstelveen via de snelste route te rijden (Keizer Karelweg). Desnoods als 271 (sneldienst).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Is dat niet gewoon wat lijn 357 (straks) doet? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Klopt Meltrain, als e loopbrug gebouwd is bij de veiling dan kan gaat de 357 dat zo doen. Alleen enig verschil, zodra de bus in de bebouwde komt van Amsterdam komt is 30 km/u het adagio……. :N
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Rob357 »

Afgelopen week controleerde ik mijn GVB Flex factuur van januari en het blijkt dat Connexxion een fout heeft gemaakt bij lijn 397 richting Amsterdam. Ik heb een JAS abonnement waarmee ik gratis op Schiphol reis, maar sinds de omleiding van lijn 397 (en ik neem aan ook 341) wordt het volledige bedrag Schiphol Airport - Amstelveenseweg in rekening gebracht. Terwijl dit Knooppunt Noord - Amstelveenseweg zou moeten zijn. Dit scheelt €1.81 per rit, een aardig bedrag als je het mij vraagt. De klantenservice heeft het saldo voor mij weer beschikbaar gemaakt, maar ik vraag me af hoeveel mensen nu ongemerkt teveel betalen. Connexxion was bekend met het probleem, maar blijkbaar is er na een maand nog geen oplossing gevonden. De klantenservice medewerker gaf mij alvast mee dat ik toekomstige gevallen kan blijven melden in de email thread dus ik verwacht ook geen snelle oplossing. Gelukkig hebben ze nog zes maanden...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Dat is niet helemaal zo. In Aalsmeer rijdt de 357 over de Legmeerdijk in plaats van door de Hornmeer en over de Zwarteweg. In Amstelveen rijdt de 357 door Westwijk en over de Van der Hooplaan. En eindigt natuurlijk ook op Elandsgracht in plaats van Amsterdam Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Inmiddels meer dan 4300 ondertekenaars van de petitie tegen de verschraling van het busvervoer in Amstelland na de in dienst stelling van de Uithoornlijn. Denk niet dat het in eerste instantie zal helpen, daarvoor is het w.b. 21 juli al te laat, maar het is goed als de VRA zich achter de oren gaat krabben.

Vraag me af als er een verstoring is op lijn 25 hoe het GVB dan snel vervangend vervoer kan regelen naar Uithoorn…..
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Volgens mij kwam er toch juist helemaal geen verschraling meer? Volgens een nieuwsbericht van de VRA wat hier 20 dagen geleden gedeeld is, is te zien dat er gewoon nog buslijnen blijven rijden tussen Uithoorn en Amstelveen... Begint een beetje op nutteloos activisme te lijken.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dan heb je je niet goed ingelezen: er blijft één ontsluitende lijn (174) 2x per uur tijden tussen Uithoorn en Amstelveen. Tegen nu 2 R-net lijnen Uithoorn - Amsterdam samen 8 x per uur.

En nee de bussen lopen niet parallel aan de toekomstige Uithoornlijn. Veel passagiers moeten nu overstappen of wonen verder van de tramhalte dan voorheen van de bushalte. De bus kronkelde door de wijken en de tram gaat in een rechte lijn.

En de betrouwbaarheid van lijn 25 is nou niet om over naar huis te schrijven.
Natuurlijk post de VRA zo een bericht, maar daar zijn de passagiers niet mee geholpen.

Wat betreft Aalsmeer, daar verandert op zich niet zoveel. Weliswaar gaat lijn 358 verdwijnen, maar lijn 357 gaat 8 x per uur rijden ipv 4 x per uur, waarvan 2-4 x per uur door naar Kudelstaart. Daar ligt het pijnpunt ook niet zozeer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Nu rijden de lijnen 347 en 348 elk 4x/uur, rijdt lijn 174 2x/uur en rijdt lijn 274 in de spitsrichting ook 2x/uur.
Straks rijdt lijn 25 6x/uur met daarnaast enkel nog lijn 174 2x/uur. Er zijn in totaal dus minder reismogelijkheden.
Het zou daarom niet onlogisch zijn om de frequentie van lijn 174 in de spitsuren te verhogen of om lijn 178 (tijdens de spitsuren) door te laten rijden naar Uithoorn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

@Meltrain, ik heb begrepen dat lijn 274 alleen binnen Uithoorn blijft ter ondersteuning van lijn 174 op de tijden dat ie rijdt dus die lijn stelt niet meer voor straks……

Lijn 178 door naar Uithoorn is een goed idee, maar laat het de VRA maar niet horen. Die willen beslist geen “parallelle” lijn Amsterdam - Uithoorn.
Want in dat geval hadden ze de 274 die nu Uithoorn - Amsterdam in de spitsrichtingen rijdt kunnen handhaven.

Nee men ZAL en MOET met die tram…….het zal de VRA nog wel opbreken straks met verstoringen op lijn 25.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Financieel technisch is dat natuurlijk wel het meest logisch: de investering zal terugverdiend dienen te worden.
Daar ligt het pijnpunt ook niet zozeer.
Het busvervoer is daar al eerder verschraald. Op een aantal plaatsen zijn de buslijnen uit de woonwijken verdwenen en verplaatst naar haltes die veel verder liggen. Ik heb niet het idee dat dat mensen op het idee brengt de bus te nemen. De reizigersaantallen houden niet over volgens mij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Dat men in Aalsmeer verder naar de bushalte moet lopen, is nog niet eens het grootste probleem. Het is alleen zo vervelend dat men (in de richting Amsterdam) ook nog eens geconfronteerd wordt met een extra overstap op het totaal niet centraal gelegen busstation.
Het zou daarom handig zijn als de korte ritten van lijn 357 worden verlengd naar Aalsmeer West/Centrum.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef: do 29 feb 2024, 23:21 De reizigersaantallen houden niet over volgens mij.
CXX/AML schijnt het qua aantal terugkerende reizigers na corona inderdaad het slechtst te doen, of het minst goed zo u wilt, ten opzichte van NHN, H-IJ en GV, toevallig 3 concessies die niet onder de VRA vallen maar onder de ROCOV-NH die adviseren aan de provincie, Typisch…….dat het daar in die concessies dan net wat beter gaat.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door The Greyhound »

Dat zal te maken hebben met het feit dat in deze concessie een aantal grote kantoor gebieden bediend worden (Schiphol, Zuidas, Amsterdam Zuid-Oost) waar tegenwoordig massaal thuisgewerkt wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Dat zal ongetwijfeld meespelen, alleen mijn punt is dat met de uitrol van het R-net en de aanleg van busbanen in de regio werd beloofd dat het openbaar vervoer 'sneller en beter' zou worden. Voor veel mensen is het verder lopen naar een bushalte, nog steeds of zelfs extra overstappen op plaatsen waar je na acht uur 's avonds je dochter niet alleen zou willen laten wachten, en de beloofde reistijdwinst valt in de praktijk ook erg tegen. Zelfs op zondag is de auto gewoon minimaal drie keer zo snel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Tsja, het hangt heel erg van af van waar naar waar je wil.

Wil je naar Schiphol Plaza, dan ontkom je niet aan de bus.
Als ik naar de stalling Amstelveen wil, dan is (ik heb het nog niet geprobeerd) dan ben ik sneller op de fiets dan met lijn 66 en de R·NET-lijnen 300/356 en 357/358, zélfs als ik gebruik maak van de personeelshalte.

Maar overdag is R·NET écht wel een succes hoor. Als je ziet met welke frequenties de bussen daar langs tuffen (en voor krona nog meer), ter vergelijking met hoe vroeger bussen door de wijken kringelden en 2x per uur reden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Dan maak je wel een beetje een karikatuur van de oude situatie. Lijn 170 reed veel vaker dan 2x per uur en naar Aalsmeer had je twee buslijnen: de 171 en 172. Gezamelijk reden die overdag ook 4/6 keer per uur. Op de dwarsverbinding had je lijn 140 en die reed voor R-net ook 6 keer per uur (alleen niet doorgaand). Daarnaast had je nog allerlei spitstoevoegers, in en rond Hoofddorp, Uithoorn en verbindingen met andere concessies.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Precies Vinny: ik noem een 142/242/272. Lijn 142 was dan de zogenaamde sneldienst ook wel aangeduid als 142S, in eerste instantie vanuit Wilnis/Mijdrecht naar Amsterdam.
En 242/272 waren versterkingslijnen. En misschien vergeet ik er nog wel een of twee in de Meerlanden. Het is er allemaal niet beter op geworden…….. :N

In die tijd dat ik in Kudelstaart woonde, kon ik op het Leidseplein kiezen tussen 171 en 172 die om en om reden. 171 reed via de Aalsmeerderweg en de 172 via de Legmeerdijk. Ik prefereerde de 171 omdat ik het idee had dat die sneller was dan de 172.

EDIT: petitie tegen het rigoureus schrappen van R-net lijnen in Amstelland vanaf 21 juli is inmiddels bijna 6000x ondertekend. Vraag me af of er wat mee gedaan wordt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Inmiddels heeft Connexxion een pagina over de wijzigingen per 21 juli bij de verlenging van de Amsteltram:
https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/ams ... -buslijnen

Weet iemand of er nog aanpassingen komen bij de o zo belangrijke c.q. verplichte overstaphalte Sacharovlaan? Het lijkt mij wel prettig als de bussen daar in een haltehaven hun tijd kunnen afwachten indien nodig...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Op zich wel een duidelijk verhaal.
Connexxion schreef:Eerder is benoemd dat R-net 357 een belangrijke overstapfunctie krijgt. Zonder deze overstap is het namelijk niet mogelijk om lijn 347, 348 en lijn 358 op te heffen. Juist omdat de Amsteltram 6x per uur rijdt en R-net 357 8x per uur, is het is van belang dat de overstaphalte Sacharovlaan de kwaliteit biedt die wachtende reizigers mogen verwachten.
Er klinkt wel een beetje verbittering in door. Sacharovlaan is een halte waar je spontaan sjacharijnig van wordt. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 169 gasten