Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Inderdaad, ben vandaag even wezen kijken, kan er ook weinig soep van koken. We zullen zien als het af is, hoe het geheel wordt.
Ik ben erachter! Ik dacht dat de taxi's hun standplaats op de Stadhouderskade zelf kregen, maar dat is niet zo. Deze rijden de brug op en maken vlak voor het Leidseplein/Marnixstraat een U-bocht terug de Stadhouderskade op. De taxistandplaats zelf lijkt dus op de brug te komen, vandaar dat er een doodlopende weg ligt. Deze weg wordt trouwens ook gebruikt door bestemmingsverkeer voor de Leidsekade.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Nu je het zo zegt, ik meen inderdaad wel eens gelezen te hebben dat de taxi standplaats Leidseplein verplaatst zou worden naar de brug, dus dat is de reden, dat de wegindeling zo is. Dank n-evo. :D
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Zoals verwacht en vandaag officieel bevestigd, gaat Connexxion in AML met ingang van 10 december lijnkleuren filmen op alle R-net lijnen, zowel dag- als nachtlijnen.
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/n ... anden/4873 *bus*

Tevens zullen alle bussen, dus ook Schipholnet bussen, die naar of via Schipholplaza rijden een " vliegtuigsymbool" filmen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Somoht »

In Haarlem miv nieuwe concessie toch ook? Lijkt mij een nieuw Transdev dingetje.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Wat betreft HIJ zal dat dan moeten gebeuren met de 382/385, die staan op de lijnennet kaart rood ingetekend, maar daar is door CXX niet over gerept.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

^^ uit de CXX weblink:


Amsterdam centrum / Centraal Station: oranje
Amsterdam Zuid: limegroen
Amsterdam Bijlmer ArenA : donkerpaars
Overige bestemmingen: rood


Lekker hoor.. ik zal (als kleurenblinde) dat groen en oranje wel door elkaar gaan halen (áls ik daar ooit de bus moet nemen..). Paars kan net zo goed blauw zijn bij mij. Rood is wel rood.. maar zal wegvallen tegen de rode kop van een R-net bus?


(..). Aan de kleur van de buslijn kun je zien of deze van of naar één van de bovenstaande bestemmingen gaat. Een buslijn heeft altijd één kleur, die in beide richtingen gelijk is. Let bij het instappen dus wel op, of de bus in de juiste richting gaat

Beetje vaag.. eerst schrijven dat de kleur van de buslijn iets zegt over de richting naar of van de bestemming.. en direct in de volgende zin dit ontkennen door te waarschuwen voor de juiste richting bij het instappen.. :roll: :x
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Als je kleurenblind bent, kun je ook nog het lijnnummer in de gaten houden, toch? Wat betreft "paars kan blauw zijn" , dat gaat hier niet op, want een blauwe lijnkleur bestaat niet. Dat wegvallen van de kleur rood zal wel meevallen, het is led-gekleurd, dus zal er echt wel uitspringen. Met je tweede opmerking heb je wel een punt.....
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Ook lachen dat ze als voorbeeld Aalsmeer - Bijlmer nemen en schrijven dat je aan de kleuren kunt zien dat je moet overstappen. Hebben ze lijn 171 gemist? Rechtstreeks van Aalsmeer naar Bijlmer.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:Als je kleurenblind bent, kun je ook nog het lijnnummer in de gaten houden, toch? Wat betreft "paars kan blauw zijn" , dat gaat hier niet op, want een blauwe lijnkleur bestaat niet.
Snap ik. Ik bedoel alleen dat als je dan tegen mij zou zeggen "neem de paarse lijn" en ik zie (naar mijn beeld) alleen maar blauw.. dan komt het niet goed...

Precies wat je zegt, er is een lijnnummer. Lijkt mij voldoende, toch?
sneltram schreef: Hebben ze lijn 171 gemist? Rechtstreeks van Aalsmeer naar Bijlmer.
Als dat een non-R-net lijn is, past het natuurlijk niet in de kleur(plaat). :wink:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

sneltram schreef:Ook lachen dat ze als voorbeeld Aalsmeer - Bijlmer nemen en schrijven dat je aan de kleuren kunt zien dat je moet overstappen. Hebben ze lijn 171 gemist? Rechtstreeks van Aalsmeer naar Bijlmer.
Lijn 171 is deel van het onderliggend net, dus geen lijnkleuren, want geen R-net. Overigens rijdt lijn 171 's avonds en in het weekend maar tot Amstelveen Busstation, dus deze lijn een paarse kleur geven, zou sowieso verwarrend zijn.

Als deze lijn altijd naar de Bijlmer had gereden, was deze lijn beslist onderdeel van R-net geworden, m.i.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Ik heb nog niet ontdekt wat de lijnnetkleuren aan toegevoegde waarde hebben als je ze bundelt op arbitraire zaken. Het idee van lijnennetkleuren is dat je toch iets van 15 verschillende kleuren hebt zodat lijnen die parallel aan elkaar rijden een andere kleur hebben? En dan kan je best wel kleuren hergebruiken, dat doen ze in Brussel ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

Het leukste is nog wel dat iedere lijn zijn kleur in beide richtingen zal gebruiken, waardoor de bussen richting Haarlem bijna alle kleuren kunnen hebben. De lijnkleur zal dan vooral laten zien waar de bus vandaan kwam...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Somoht »

Durashift schreef:^^ uit de CXX weblink:


Amsterdam centrum / Centraal Station: oranje
Amsterdam Zuid: limegroen
Amsterdam Bijlmer ArenA : donkerpaars
Overige bestemmingen: rood


Lekker hoor.. ik zal (als kleurenblinde) dat groen en oranje wel door elkaar gaan halen (áls ik daar ooit de bus moet nemen..). Paars kan net zo goed blauw zijn bij mij. Rood is wel rood.. maar zal wegvallen tegen de rode kop van een R-net bus?


(..). Aan de kleur van de buslijn kun je zien of deze van of naar één van de bovenstaande bestemmingen gaat. Een buslijn heeft altijd één kleur, die in beide richtingen gelijk is. Let bij het instappen dus wel op, of de bus in de juiste richting gaat

Beetje vaag.. eerst schrijven dat de kleur van de buslijn iets zegt over de richting naar of van de bestemming.. en direct in de volgende zin dit ontkennen door te waarschuwen voor de juiste richting bij het instappen.. :roll: :x
Klinkt alsof ze het U-OV idee wilden overnemen maar op het laatste moment er achter kwamen dat het allemaal te duur is om het op die manier binnen CXX te implementeren ...
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

fred1954 schreef:Wat betreft HIJ zal dat dan moeten gebeuren met de 382/385, die staan op de lijnennet kaart rood ingetekend, maar daar is door CXX niet over gerept.
Haarlem IJmond krijgen alle lijnen kleuren. De kleuren die op de routekaart staan Worden ook de kleuren op de lijnfilm
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ok, dus niet alleen beperkt tot R-net in HIJ. Zal men de software van de 63 CNG gasbussen moeten veranderen, of kunnen die nu al gekleurde lijnnummers filmen? Voor de rest een goede zaak, alleen bijzonder dat CXX het in een aangrenzende concessie weer anders gaat doen, dan in AML.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door htm_tram »

fred1954 schreef:Als je kleurenblind bent, kun je ook nog het lijnnummer in de gaten houden, toch? Wat betreft "paars kan blauw zijn" , dat gaat hier niet op, want een blauwe lijnkleur bestaat niet. Dat wegvallen van de kleur rood zal wel meevallen, het is led-gekleurd, dus zal er echt wel uitspringen. Met je tweede opmerking heb je wel een punt.....
met bepaalde kleuren combinaties valt bij mij het cijfer weg :wink:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ja, dan rest er nog één mogelijkheid en dat is de bestemming lezen voorop de bus :)
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 03 sep 2017, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Kan die moderne onzin niet gewoon worden afgeschaft en de vervoerder zich inzetten op leesbare en begrijpelijke lijnfilms, alstublieft? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Maar lieverd, je weet toch diep in je hartje ook wel, dat het zo niet werkt met moderne onzin, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dnmw2705 »

Dit alles wat hier gezegd wordt, is in 2013/2014 ook aangedragen in Utrecht. Ik vond het toen ook niet handig, maar ondertussen is het ideaal, dat je maar op een kleurtje hoeft te letten ipv 10 bussen die langs rijden. Ik moet naar regio oranje, dan hoef ik alleen op oranje te letten. Ook voor medelanders is het ideaal. Het uitleggen dat ze bijv. in Utrecht in een 'rode' bus moeten stappen, die hen gegarandeerd naar centraal station brengt is ideaal. Hierdoor hoeven ze de bestemming niet te leren, maar gewoon de kleur. U-ov heeft ook symbolen gebruikt. De Dom was met rood als voorbeeld . Kleuren blinde konden dus zien aan het symbool dat ze naar CS gingen. De symbolen zijn deze zomer uit de film gehaald omdat uit onderzoek bleek dat kleuren voldoende waren aangezien voor kleurenblinde de lijnnummers in de kleur gewoon 'kleurloos' waren of de bestemming op de film voldoende zei.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

Die symbolen heb ik nooit begrepen.

Ik begrijp wel dat kleuren iets kunnen toevoegen. Het word alleen 'in het algemeen' gesteld dat dit beter is voor de reiziger. Naar mijn mening is het correcter om te stellen (vanuit de vervoerder) dat het voor een groep reizigers aantrekkelijker kan zijn om in kleuren hun weg te vinden ipv tekst of een nummer.

Voor medelanders die net onze taal hebben geleerd of daar nog druk mee zijn... lijkt het mij juist goed om bestemmingsteksten (proberen) te lezen.
Goede taaltraining. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

dnmw2705 schreef:Ik moet naar regio oranje, dan hoef ik alleen op oranje te letten.
Ja, maar zo werkt dit systeem niet. Lijnen houden in beide richtingen dezelfde kleur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat gaat inderdaad niet werken in beide richtingen. De lijnen naar Amsterdam-Centrum bijvoorbeeld krijgen straks een oranje kleur, ri. Centrum is het makkelijk, hoef je inderdaad alleen op de oranje kleur te letten. Staduitwaarts moet je toch even goed opletten, in welke "oranje" bus je stapt......... :D, tenzij je niet verder hoeft dan Amstelveenseweg [M]
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Natorious »

Ik bedacht me opeens dat in de nieuwe dienstregeling, wanneer bus 171 ingekort wordt tot Amstelveen Busstation in de avonduren en het weekend, dat er heel wat haltes tussen A'veen en Bijlmer in die tijdvakken geen bediening kennen. Nou zijn die haltes geen gigantische knooppunten, toch zou een dergelijke versobering het niet aantrekkelijker maken voor reizigers om dan met de betreffende buslijnen te reizen. Toen begon ik na te denken en kwam ik met iets:

Is het niet verstandig om Ouderkerk a/d Amstel een tweede R-NET halte te geven bij dé brug Oranjebaan. Nu liggen 2 bushaltes voor beide richtingen aan de ene kant van de brug én aan de andere kant van dé brug. Die kunnen samengevoegd worden tot 1, waarbij de haltes aan de weg richting de brug behouden blijven.

Kortom: Ten westen v/d brug de halte naar Bijlmer Arena, ten oosten v/d brug de halte voor A'veen.

Waarom? Als men een blik werpt op de kaart kan men zien dat er door de toevoeging van die halte de afstand tot een R-NET halte een stuk kleiner wordt. Al kan je nu denken dat er niet veel in de omgeving zit, het zal vast volgebouwd zijn in de komende 5 jaren. Daarnaast moet het zeer inpasbaar zijn met de huidige stoplicht-installatie. Vaak staat de bus, komend vanaf een busbaan, stil voor de brug om te wachten tor deze vrij is van autoverkeer.

Ik zou bus 171 tijdens de spits dan alleen door laten rijden naar Bijlmer Arena. De resterende haltes waar ik het in het begin van mijn plan over had zijn met name bij industrieterreinen. Deze hebben voldoende aan een spitsbediening.

Door deze besparing komen DRU vrij die óf gebruikt kunnen worden voor de extra kosten die de inpassing van de nieuw halte met zich meebrengt. Óf voor een hogere frequentie op het trajectdeel Aalsmeer-Amstelveen.

Is dit een beetje logisch, heb ik iets cruciaals gemist?
Pliz tell me xxx
Duplex
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 10:58

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Duplex »

De haltes bij de burg samenvoegen tot 1 R-net halte is naar mijn inzien ook een goed plan aangezien er dan ook direct aan het verlengde van de dorpsstraat een R-net halte komt (en daarmee ook de afstand tot de dichtstbijzijnde R-net halte wordt verkleind in een groot gedeelte). :D

Maar wat betreft de 171 om die nog meer uit te dunnen lijkt me geen goed idee :N : de 171 neemt ook o.a. de halte Hoofdenburg in Ouderkerk mee welke toch door aardig wat mensen gebruikt wordt (zelfs vanaf daar naar de brug). De 171 wordt vaak door scholieren naar de scholen in Amstelveen en ouderen naar Amstelveen centrum/oranjebaan gebruikt. De 146 (die overigens altijd stamp vol zat wordt ook al geschrapt :? ) die verliezen ze ook waardoor ze de 356 ingejaagd worden ook het ziekenhuis waarop ze aangewezen zijn wordt niet makkelijk meer bereikbaar.

Vele mensen verkiezen de 171 die op een halte stopt zodat ze niet ver hoeven te lopen boven de 300/356 die sneller is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 132 gasten