Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Bluearrow schreef:Iedereen noemt het nog "Amsterdam Centraal Station", maar de NS is al enkele jaren geleden overgegaan om zijn stations gewoon "Centraal" te noemen (net zoals Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Rotterdam Centraal) enz.enz.
Ik zag recentelijk weer de afkorting "Amsterdam CS" staan op de digitale displays boven de perrons in treinstations. Dat was voorheen "Amsterdam C."
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Via de vergaderkalender van de Vervoerregio is de presentatie die CXX heeft gegeven in maart te zien. Eerste opvallende is dat oorspronkelijk nog aan de lijnnummers 310, 370 en 372 werd gedacht, maar kennelijk zijn ze toch van gedachten veranderd.

Hier staat ook het nachtnet op, bestaande uit de R-Netlijnen: 300, 341, 347 en 397. Deze krijgen allen een frequentie van minimaal 2x/u. Daarnaast rijdt dan ook lijn 190, die gelijk is aan de huidige 196, en lijn 192, die naar station Lelylaan gaat rijden. Zal dat dan de vervanging worden voor lijn 145?

Wat mij nog meer opvalt is de presentatie van de migratie naar 88% elektrisch. De Urbino's en R-Net Crossway's worden in 2021 vervangen door Citea's SLFA-180 e, maar de Capacity's gaan vervangen worden door Citea's SLFA-210 e!
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Prachtig natuurlijk dat zoveel elektrisch wordt met VDL, maar ga die Mercedes-Benz Citaro's wel heel erg missen. Vind het persoonlijk de fijnste bussen die ooit in Amsterdam (ook bij GVB) hebben rondgereden en lijken de tijd ook goed te doorstaan. De oudste van GVB rijden alweer 10 jaar rond of zo? Andere bussen werden echt van die rammelbakken.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

DingeZ, goed gevonden! Inderdaad interessante presentatie, maar roept ook weer vragen op. Blijkbaar blijven in het nachtnet de daglijnnummers in stand en geen N-nummers. Ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren met het huidige weekend nachtnet m.n. op de 170-corridor: N70 wordt dan de 347, maar wat gebeurt er met de N72, N74 en N79, die vind ik niet terug. Ik heb zo een vermoeden dat die lijnen ondergebracht worden bij een soort onderliggend nachtnet, in het weekend. Uitgezonderd de 190-Schipholnummers zijn de rest van de nachtlijnen op deze kaart R-net lijnen.

Dat men overigens langzaam naar rond de 90% ZE wil was bekend, ik begrijp alleen niet dat men 3 jaar met Urbino's gaat rijden en daarna SLFA's electric gaat aanschaffen. Ik begreep juist dat de Urbino's na 3 jaar vervangen zouden worden door electrische Urbino's. Maar goed, het is denk ik om het even, voor de passagiers.

Verder valt me op de groeiprognoses op de verschillende corridors, varierend van 20 tot meer dan 100% groei in 10 jaar, dat is nog al wat. Hoe ga je een 100% groei opvangen?

Edit: ik las in een document van de VRA, dat wat betreft ZE rijden, ook de 170 genoemd werd als toekomstige electrische lijn. Gezien het feit dat de 347 (ex-170) een van de 24 uurs lijnen wordt, zou dat best eens zo kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door fred1954 op di 25 apr 2017, 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Chrysa »

fred1954 schreef:Blijkbaar blijven in het nachtnet de daglijnnummers in stand en geen N-nummers.
Tja... Hoe zit het dan met de tarieven? Nachtlijnen zijn toch een stuk prijziger?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat vraag ik me dus ook af, hoe dat straks gaat zo rond 00.30, je weet niet of je een late dagbus hebt of een vroege nachtbus.
Nou ja, als je uitgecheckt hebt, dan zie je het. :Y
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

DingeZ schreef:Wat mij nog meer opvalt is de presentatie van de migratie naar 88% elektrisch. De Urbino's en R-Net Crossway's worden in 2021 vervangen door Citea's SLFA-180 e, maar de Capacity's gaan vervangen worden door Citea's SLFA-210 e!
Is dat er al dan? een Citea SLFA-210?

Weet ik ook direct waar de Groningse Capacity wellicht in de toekomst mee vervangen wordt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef:
fred1954 schreef:Blijkbaar blijven in het nachtnet de daglijnnummers in stand en geen N-nummers.
Tja... Hoe zit het dan met de tarieven? Nachtlijnen zijn toch een stuk prijziger?
Zou mij niets verbazen als het gewoon standaard tarief wordt. Rond Schiphol wordt immers steeds meer en meer 24-uurs ecomomie. Het zou raar zijn als je dan bij een nachtdienst ineens een veelvoud moet betalen voor je rit dan wanneer je een dagdienst hebt.
🍉
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

Precies, ik had het 'ze' al ff verteld.... én men luistert naar mij.. :)


:roll: (A)
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 25 apr 2017, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, vorige bericht hoef je niet te quoten...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

CamilleKreemers schreef:Is dat er al dan? een Citea SLFA-210?
Nee, geloof het niet, maar kan nog komen natuurlijk, als je een 180 kan bouwen, zal een SLFA 210 ook wel niet zo een probleem zijn.....
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Nee moet nog bedacht worden daarom eerst diesel.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 25 apr 2017, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post quoten is niet nodig.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Ik dacht dat ze beloofd hadden ALLE RNET ook 's nachts. En voordeel is nu ook dat Schiphol een nachtbus krijgt van en naar Amsterdam centraal. Is namelijk best veel vraag naar.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ook aan de presentatie is te zien, dat CXX hoog inzet op de concessie AML. Dat siert het bedrijf. Ik hoop dat ze dit niveau in de komende jaren kunnen handhaven. *bus*
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Blijf toch benieuwd of we de lijnkleuren op de lijnennetkaarten ook terug gaan zien op de displays van de R-net bussen. :D
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Denk dat je pas ziet vanaf 10-12 haha
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 25 apr 2017, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik denk het ook.......Remco :D
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Suus schreef:NS noemt het juist weer Amsterdam CS op de borden bij de verkorte weergave...
Huh....ik heb onlangs nog een foto gemaakt van "Amsterdam Centraal".... :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door frankberg19 »

de presentatie die CXX heeft gegeven in maart te zien.


Moet je eens kijken op pagina 4 van de presentatie, ze slaan nu wel heel ver door met dat hele R-NET.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Heb jij een maand liggen slapen? Dat was allang bekend.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

frankberg19 schreef:de presentatie die CXX heeft gegeven in maart te zien.


Moet je eens kijken op pagina 4 van de presentatie, ze slaan nu wel heel ver door met dat hele R-NET.
R-net buurtbussen? O nee, je hebt het over een Rnet kaartautomaat.
Hole moet ik pagina 16 opvatten? Wordt het hele Rnet in 2021 met gelede en dubbeldeksbussen gereden? Alle 12m bussen eruit?
Verder ben ik nieuwsgierig naar het texelhopper/breng flex achtige systeem. Hopelijk is het geen vast tarief.
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ja, dat klopt, 13m verdwijnt als R-net in 2021. Kun je zien op pagina 22 van de presentatie: 13>18 m.
flipje
Berichten: 1258
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door flipje »

Huh?? De Solaris dieselbussen zouden toch vervangen binnen 3 worden vervangen door Solaris elektrische bussen?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Daar heb ik mij een paar berichten terug ook over verbaasd, want dat begreep ik ook uit het verhaal van CXX. Blijkbaar worden dit na 3 jaar ook elektrische VDL's
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Misschien is het slechts een gelobale tekening. De nadruk ligt volgens mij op dat de 13m en 18m diesels vervangen worden door 18m elektrisch. Voor het gemak zullen ze gewoon de Citea tekening nemen. Zelfde geldt voor de 21 meter Citea.

De tijd zal het leren welk materieel er na 3 jaar komt rijden.

Ik ben zelf erg benieuwd naar de uitbreiding van de lijn 310 naar Lisse/Lissebroek, zou ideaal zijn voor de toeristen vanaf Amsterdam/Schiphol met de keukenhof
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Doortrekking naar Lisse lijkt me prima, alleen tijdens de Keukenhof maanden is er concurrentie van Arriva lijn 858 vanaf Schiphol, lijkt me niet dat Arriva daar blij mee is. Overigens is deze lijnenkaart al weer achterhaald, de 310 zal ophouden te bestaan, dit wordt de 397.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 215 gasten