Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

de lijnen uit Amstelveen worden wel gehalveerd op dat moment neem ik aan.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

De lijnen uit Amstelveen worden per 22 juli al gehalveerd, doordat 50% van de bussen dan afbuigt naar Zuid. (Metro M52)
Dus de druk in het centrum wordt een stuk minder. Desalniettemin denk ik, dat een veel hogere frequentie van de 397 toch niet haalbaar is in een “stadse” omgeving. Dat zie je nu al op de 347/357/397 bundel, dat er teveel bussen in de rondte rijden in de stad en de infrastructuur daar helemaal niet op aangepast is en het dus niet aankan een groot deel van de dag.
Edit: (van Baerle/Paulus Potter/Hobbemastraat/Leidsebosje/Nassaukade v.v)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Grote kans dat de 397 komt te vervallen wanneer de N/Z-lijn doorgetrokken wordt naar Schiphol. Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van tijd is voordat de kogel door de kerk gaat. O/W-lijn van 7 miljard euro is nog even net iets te ambitieus voor een Amsterdam met <1 miljoen inwoners.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat was het eerste wat bij mij opkwam, toen ik dit staatje weer zag. Dat is, als de vervoersvraag inderdaad zo sterk stijgt, de enige oplossing: NZL doortrekken naar Schiphol, kosten worden geraamd op 1,5 miljard. Maar dan moeten de diverse overheden wel snel beslissen......... :D
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Ik lees net dat het op de lange baan geschoven is. Blijft de N/Z-lijn de komende decennia toch dat stompje van 8 stations. Treurig. :')
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Waar lees je dat, n-evo?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

https://www.parool.nl/amsterdam/geen-no ... ~a4549451/
Dat creëert ruimte voor de Airportsprinter: een nieuwe verbinding op de bestaande treinrails, waar de Airportsprinter veel vaker heen en weer zal kunnen rijden dan de stoptreinen nu. Ook komen er waarschijnlijk drie nieuwe stations: bij het Rieker Business Park, een extra station tussen Lelylaan en sta­tion Sloterdijk en een halte om Haven-Stad te ontsluiten.

Intussen blijft het doodstil rondom het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, waarmee internationale reizigers direct op de plek van bestemming in de binnenstad hadden kunnen komen. Dit voorjaar zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd over de haalbaarheid van het plan, hoopt wethouder Litjens. Als het dan al groen licht krijgt, is het iets voor de heel lange termijn.
Waarom ze niet gelijk de westelijke tak van het spoor loskoppelen van het treinnet en ombouwen tot metro (zoals RandstadRail) is mij niet helemaal duidelijk
Laatst gewijzigd door n-evo op do 04 jan 2018, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ok,tja die Airportsprinters, ik ga lezen, dank :D

Edit: als Den Haag de portemonnee niet wil trekken voor verlenging van de NZL naat Schiphol, wat toch regionaal een belangrijke verbindng is, dan zullen ze in DH zeker geen 6,6 miljard uit de hoge hoed toveren voor de lokale O/W lijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Zou je zo vriendelijk willen zijn een kleine toelichting te geven op je karakterisering van deze twee mogelijke metrolijnen? Ik snap namelijk helemaal niet waarom een verlengde NZL van groter regionaal belang zou moeten zijn dan een “lokale” OWL.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Simpel gezegd, de vervoersvraag Schiphol Amsterdam is zeer groot, niet voor niets wordt er gesproken over een Airportsprinter en prognotiseert CXX haar passagierstoename met 131% in de komende 10 jaar. Lijkt me evident dat daar het zwaartepunt ligt en niet op een Amsterdamse OW verbinding. Tenzij deze OWL doorgetrokken gaat worden naar Schiphol, dan wordt deze verbinding ook van regionaal belang. Denk dat DH ook eerder de geldbuidel trekt voor een extra verbinding met Schiphol,dan een verbinding van IJburg naar Osdorp om maar iets te noemen.

Maar we dwalen af....we zitten immers op het draadje AML. :D

Wil er wel verder over discussieren, maar dan op het Amsterdamse draadje......
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Op zich wordt die discussie al uitgebreid elders gevoerd, dus als je je daar bij wil voegen: prima. Je bent volgens mij wel de enige die een OWL niet automatisch op Schiphol terecht laat komen — dat is de basis voor alle gemeentelijke plannenmakerij, en leidt tot het totaalbedrag van zeven miljard euries. Maar dank voor de toelichting!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Graag gedaan, trolly :D . De plannen die nu gemaakt worden voor de OWL zijn inderdaad naar Schiphol, omdat men begrijpt dat als Schiphol er niet in betrokken wordt, er helemaal nóóit geld uit DH zal komen. De oorspronkelijke OW metro verbinding die al in plan Stadsspoor 1968 voorkwam, bleef gewoon in de stad. Door die verbinding regionaal te maken hopen ze op (meer) geld uit DH.

In ieder geval dank voor je mening. Nu terug naar AM en alle eigenaardigheden daar.... :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Lijn 397, de oude 197.....
Is dat niet gewoon de nieuwe "310"?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Combinatie van oude 310 (Nw Vennep - Schiphol) en oude 197 (Schiphol - Leidseplein)
Het gedeelte van de oude 310 tussen Schiphol en Zuid wordt nu gereden door de 341.

310 wilde men niet meer gebruiken, R net nummerreeks van CXX in AML is eigenlijk 340-360.
300 is gebleven i.v.m. het verleden met Zuidtangent lijn 300, is dus eigenlijk een begrip. Lijn 397 past ook niet in de nummerreeks, maar is gebruikt i.v.m. betere herkenbaarheid voor de toeristen: 197 > 397, heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

:shock:

1968, fred1954. Dat is een halve eeuw geleden... Het nieuwe stationsgebouw op Schiphol Centrum was toen krap een jaar open, en je kon er naar toe met de beige bussen van Maarssen & Kroon...

Maar inderdaad, terug naar AML.
Laatst gewijzigd door trolly op do 04 jan 2018, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ja klopt, maar metrolijnen als Oostlijn, Ringlijn, AVL en nu de NZL zijn geheel of grotendeels ontsproten aan plan 1968....
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Mag zo zijn, maar de OWL die op de tekentafel ligt is Schiphol - Badhoevedorp - Osdorp - Overtoom - Weteringschans - Oost (- Sciencepark / Sluisbuurt). Niet helemaal 1968 dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

trolly schreef::shock:

1968, fred1954. Dat is een halve eeuw geleden... Het nieuwe stationsgebouw op Schiphol Centrum was toen krap een jaar open, en je kon er naar toe met de beige bussen van Maarssen & Kroon...

Maar inderdaad, terug naar AML.
Afbeelding

Speciaal voor jou, trolly, toen winters nog winters waren, Connexxion nog niet geboren was (ik wel) en R-net nog niet bestond. :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Bij het Haarlemmermeerstation *bus*

Maar van wie is die standaard streekbus achter de Maarse & Kroon-bus? Enhabo heeft ze volgens mij nooit gehad, en Centraal Nederland bestond nog niet. Vragen, vragen...

Edit: Toch niet NZH?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Bus erachter is ook MK, lijn 6.......

https://www.google.nl/search?client=saf ... 4hF4SWU86M:
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tsov »

Eentje van deze serie waarschijnlijk

Edit: nee, serie eerder concludeer ik na de bijgeplaatste link van Fred1954 :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Dank U. Ik wist niet dat MK nog met die apparaten gereden heeft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

n-evo schreef: (..)

Waarom ze niet gelijk de westelijke tak van het spoor loskoppelen van het treinnet en ombouwen tot metro (zoals RandstadRail) is mij niet helemaal duidelijk
Dan wordt het doorgaande verkeer naar Zaandam e.v. én de Thalys / ICD toch wat lastig, denk ik. Of wil je beide rail-typen over hetzelfde spoor laten rijden?


AML vraagje:

Wat is nu precies die 'Schiphol Express' bus op Schiphol? Interne lijn ofzo?
Zag er vannacht één rijden op het stuk langs de A4. Was een goed gevulde bus.. de gelede Citaro van Sternet die van de andere kant kwam was op één passagier na geheel leeg. :o
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Durashift schreef: AML vraagje:

Wat is nu precies die 'Schiphol Express' bus op Schiphol? Interne lijn ofzo?
Zag er vannacht één rijden op het stuk langs de A4. Was een goed gevulde bus.. de gelede Citaro van Sternet die van de andere kant kwam was op één passagier na geheel leeg. :o
Er bestaat in AML niet zo iets als Schiphol Express? Er rijden op Sternet nog rode bussen ex-197, die op de zijkant nog Airport Express hebben staan, dat wel. Wat jij gezien hebt zal dan een particuliere bus zijn geweest? Of één van de shuttlebussen, die hotels in de omgeving van Schiphol gebruiken om hun gasten van en naar Schiphol te brengen?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daelea »

Op de nieuwe Solarissen staat inderdaad naast de voordeur ook het logo van de airport express, zie: https://www.connexxion.nl/amsterdam-air ... press/1241
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten