Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

255 word voor de rechtstreekse forens van/naar bijlmer zodat die niet eerst via hoofddorp/badhoevedorp schiphol amstelveen hoeft :P
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

OmniLezer schreef:
Daarnaast heeft het ook een snellere route. Correctie, dit is vast een experiment voor een nieuwe R-net lijn, gok ik.
Dat was het eerste wat ik dacht, toekomstig R-net. Lijnnummer 255 > 355, past netjes in het rijtje R-netlijnen. Maar voorlopig is het alleen een spitslijn en dan mag het geen R-net heten volgens mij. Net als met de nieuwe lijn 242, Mijdrecht - Amsterdam staat onder het kopje R-net in de lijst, maar is ook een spitslijn, dus mag geen R-net nummer krijgen?
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 15 mei 2017, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Maar even iets anders......ik denk dat de R-net 347/357/397 in het centrum toch wel tegen verkeershinder blijven aanlopen. Vraag me af of er op korte termijn daar nog iets aan gedaan wordt, zodat de doorstroming beter wordt. Ik noem omgeving van Baerlestraat/Paulus Potter/Leidseplein. Helaas is de infrastructuur daar momenteel niet berekend op bussen op de vrije trambaan, zeker niet op de Paulus Potter. Andere vraag is: Als het Leidseplein klaar is, gaan de bussen dan weer daar over heen of blijven ze via de Nassaukade rijden?

Edit: Raadhuisstraat/Dam/NZ loopt ook niet echt lekker, maar na juli 2018 zullen de R-net bussen daar niet meer rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daniel »

fred1954 schreef:Maar voorlopig is het alleen een spitslijn en dan mag het geen R-net heten volgens mij.
In Noord-Holland mag veel met R-net hoor, kijk maar eens bij EBS.

Slordig kaartje in de R-net presentatie trouwens bij Mijdrecht met aansluitende lijnen op routes waar ze al sinds december niet meer op rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

242 word in juli 2018 vervangen door 358.

En op dit moment valt het mee op de van baerl/Paulus Potter alleen martelaarsgracht ri CS is probleem en Nassaukade vv
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Wat al door iemand anders hierboven opgemerkt is, is dat alle lijnen van de stadsdienst van Amstelveen een uursdienst worden en als je verder kijkt dan zie je dat de meeste lijnen van het onderliggende net 1 x per uur gaan rijden, met uitzondering van een paar lijnen die door de weeks overdag 2 x per uur gaan rijden, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Duidelijk is, en dat wisten we al, dat CXX duidelijk vol inzet op R-net. Nu is ook duidelijk waarom er zo weinig standaard IVECO bussen zijn aangeschaft, je hebt immers met een uursdienst op veel lijnen niet veel bussen nodig.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Remco1989 schreef:242 word in juli 2018 vervangen door 358.

En op dit moment valt het mee op de van baerl/Paulus Potter alleen martelaarsgracht ri CS is probleem en Nassaukade vv
Aha, nu lees ik het: lijn 242 tot juli 2018. Ok :) Dat is duidelijk. Wat betreft doorstroming: inderdaad Martelaarsgracht/CS is druk, maar ook dat lost zich ook vanzelf op, als de bussen keren op de Elandsgracht. Inderdaad Nassaukade is een drama nu, aan den lijve ondervonden, maar ik neem toch aan dat alles weer terug gaat naar het Leidseplein als dit klaar is :?:
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Dat is volgens mij niet het plan Fred maar daar weten de Amsterdammers misschien beter. Volgens mij komen er geen bussen meer terug op leidseplein
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik heb wat onduidelijke dingen daarover in de media gelezen, maar nu jij dat aangeeft, zou je best eens gelijk kunnen hebben. Slechte zaak, straks een groot deel van de dag 3 R-net lijnen in de file op de Nassaukade..... :evil:
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

een uursdienst op een stadslijn zou verboden moeten worden. doe dan minimaal 2x/uur
Duplex
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 10:58

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Duplex »

Na het vervoersplan te hebben door genomen heb ik er toch gemengde gevoelens over, de "hoofdlijnen" (R-net lijnen) zijn uitgebreid maar in het "onderliggende net" is aardig gesnoeid naar mijn mening (bijv. lijn 171 nu 4x p.u. in de spits naar 2 en s'avonds 1xp.u. en dan niet meer door naar A'dam Bijlmer). Bij de stadslijnen in Amstelveen vraag ik mij ook af of daar nog wat reizigers in komen te zitten met deze routes en uitgeklede dienstregeling (Niet de hele dag, niet op Zondag, maar 1x p.u.). En wat naar mijn mening toch zeker jammer is is dat alle normale (geen R-net) lijnen op het schipholnet na s'avonds vaak na 19uur al maar 1x p.u. gaan rijden en dat doordeweeks. :(

Vindt het wel top dat de N-lijnen zijn uitgebreid qua aantal en qua frequenties (2x p.u.) het 7 dagen per week gaan rijden van de nachtbussen op de 347/357 bundel :D *O*

Is het eigenlijk nogsteeds het plan om de 347/357 bundel na de ingebruikname van de Noord-zuidlijn op te gaan splitsen naar 2 eindpunten (Elandsgracht/Amsterdam Zuid)? :D
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

robinvv07 schreef:
Is het eigenlijk nogsteeds het plan om de 347/357 bundel na de ingebruikname van de Noord-zuidlijn op te gaan splitsen naar 2 eindpunten (Elandsgracht/Amsterdam Zuid)? :D
De eis van de VRA is inderdaad 50/50 Zuid/Elandsgracht, vandaar ook die extra lijnen vanaf juli 2018: 348/358.
noahlvb
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 mei 2017, 14:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door noahlvb »

Klopt het dat er nog geen volledige lijnennetkaart is publiceert?
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

robinvv07 schreef: Is het eigenlijk nogsteeds het plan om de 347/357 bundel na de ingebruikname van de Noord-zuidlijn op te gaan splitsen naar 2 eindpunten (Elandsgracht/Amsterdam Zuid)? :D
Ja daar komen dan de 348/358 voor staan er ook al in

Dus vanaf 22-7-18 50/50:
347/357: naar Elandsgracht
348/358: naar station zuid
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

noahlvb schreef:Klopt het dat er nog geen volledige lijnennetkaart is publiceert?
Denk dat die nog komt met de dienstregeling samen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Remco1989 schreef: Dus vanaf 22-7-18 50/50:
347/357: naar Elandsgracht
348/358: naar station zuid
Ben zeer benieuwd hoe DIE dienstregeling er uit gaat zien. Uitgaande van 8 bussen per uur per route (4 x Elandsgracht, 4 x Zuid) zit je aan een kwartier dienst per bestemming. Misschien voor mensen die ri. Centrum met 347/357 gaan niet zo erg, maar als je uit de NZL stapt op Zuid en je moet met of de 348 of de 358 en die is net weg, moet je dus een kwartier wachten. Dan is je tijdwinst door de NZL al weer weg. Een oplossing zou zijn de frequentie te verhogen naar een 10 minuten dienst op beide bestemmingen Elandsgracht/Zuid, maar dat betekent per route 12 busssen per uur een groot deel van de dag. Of dat gaat gebeuren??
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 15 mei 2017, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

noahlvb schreef:Klopt het dat er nog geen volledige lijnennetkaart is publiceert?
Deze kaart is er wel van de R-net lijnen, dan heb je eigenlijk al 80% van het lijnennet in kaart.
https://www.connexxion.nl/data/upload/C ... 018_v3.pdf
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Maar even iets anders......ik denk dat de R-net 347/357/397 in het centrum toch wel tegen verkeershinder blijven aanlopen. Vraag me af of er op korte termijn daar nog iets aan gedaan wordt, zodat de doorstroming beter wordt. Ik noem omgeving van Baerlestraat/Paulus Potter/Leidseplein. Helaas is de infrastructuur daar momenteel niet berekend op bussen op de vrije trambaan, zeker niet op de Paulus Potter. Andere vraag is: Als het Leidseplein klaar is, gaan de bussen dan weer daar over heen of blijven ze via de Nassaukade rijden?

Edit: Raadhuisstraat/Dam/NZ loopt ook niet echt lekker, maar na juli 2018 zullen de R-net bussen daar niet meer rijden.
De kritiek op de situatie in Amsterdam heb ik in de Amsterdam draden ook regelmatig geventileerd. Volgens mij wordt het stukje vervoersvraag tussen Amsterdam Centraal en de Elandsgracht totaal niet opgevangen met de Noord-Zuidlijn en eigenlijk de rest van de huidige "170" bundel ook niet echt. De vervoersvraag Uithoorn (Aalsmeer) - Amsterdam Centrum had natuurlijk prima de luxe via de Noord-Zuidlijnmetro kunnen lopen, maar dan hadden ze die lijn moeten koppelen aan de Amstelveenlijn en de toekomstige Uithoornlijn. En dat doet de stadsregio dus juist niet. Jammer weer.

Voor concessie Amstelland-Meerlanden vind ik dat de R-nettisering gewoon ook een gemiste kans. Komt neer op een heleboel op zich nuttige haltes schrappen, terwijl de reistijd er nauwelijks door verkort wordt, omdat de routes in grote lijnen hetzelfde blijven en het onderliggende net heel erg wordt uitgekleed. Ik had liever gezien dat er wat sneldiensten bij gekomen waren, in een desnoods lagere frequentie. Ik denk niet dat veel mensen bereid zijn om verder naar de bushalte te lopen of te fietsen als je alsnog er een uur over doet om in Amsterdam Centrum te komen, en vooral niet als dat ook nog eens meer overstappen gaat betekenen. Misschien valt het mee, maar het zou me niets verbazen dat het marktaandeel van het streekvervoer nog steeds relatief laag blijft, terwijl het vrij makkelijk beter had gekund.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

je noemt ook precies de hoofdreden op geloof ik waarom ik dat hele R-net niks vindt. De afstanden worden groter, maar reistijd blijft gelijk.

Een policitus heeft dus de stoel van de vervoerder gebruikt met enkele richtlijntjes en dat heilig verklaard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef:
Remco1989 schreef: Dus vanaf 22-7-18 50/50:
347/357: naar Elandsgracht
348/358: naar station zuid
Ben zeer benieuwd hoe DIE dienstregeling er uit gaat zien. Uitgaande van 8 bussen per uur per route (4 x Elandsgracht, 4 x Zuid) zit je aan een kwartier dienst per bestemming. Misschien voor mensen die ri. Centrum met 347/357 gaan niet zo erg, maar als je uit de NZL stapt op Zuid en je moet met of de 348 of de 358 en die is net weg, moet je dus een kwartier wachten. Dan is je tijdwinst door de NZL al weer weg.
Je kunt dan ook de andere lijn (7,5 minuut later) nemen en onderweg (bijvoorbeeld bij Amstelveen Centrum) overstappen.
Voorbeeld: lijn 348 is net weg, dan neem je lijn 358 en stap je onderweg over op 347.
Voorwaarde is wel dat er een knoop 347/358 en 348/357 komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat kan uiteraard, maar dat betekent dan vanuit de stad iemand dan 2 x moet overstappen, 1 x op station Zuid van NZL op de bus en 1 x Amstelveen busstation op een andere bus. Misschien wel een rit, die passagiers nu in 1 x doen zonder overstappen. Dat is dan een sterke achteruitgang......
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Ik denk dat dat toch wel een beetje voorbij gaat aan wat de daadwerkelijke bestemming is van mensen die nu gebruik maken van de "170" bundel. In Amsterdam zijn dat bijvoorbeeld VU/Medisch Centrum, het Concertgebouw (Museumplein) en het Leidseplein. Ik zie niet zo in dat een overstap op Amstelveen Centrum die reizigers nou echt gaat helpen, en trouwens ook niet hoe de NZL van betekenis kan zijn in de vervoersvraag van deze mensen.

Natuurlijk is een persoonlijk voorbeeld ook wat vertekend, maar ik heb zelf op het Roeterseiland gestudeerd. Zowel de vestigingen van de UvA hier, en die op het Science park worden ook niet beter bereikbaar door de NZL. Sterker nog, ik vermoed dat de totale reistijd naar deze bestemmingen eerder achteruit gaat dan vooruit.

Ik denk zelf dat binnen de afstemming tussen de concessiegebieden Amsterdam en Amstelland en de Meerlanden gekozen had moeten worden voor een aantal snelle en directe lijnen tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen/Uithoorn/Aalsmeer en op Amsterdam Zuid een grote OV vervoersknoop waar je kunt overstappen op allerlei tram- bus- en metrolijnen naar bijv. Centrum/Sloterdijk, Centrum/Oost, Amstelstation/Sciencepark, Roeterseiland/Artis en de Noord-Zuidlijn voor de binnenstad, het centraal station en Noord.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door regenmaker »

Vinny schreef:Ik denk dat dat toch wel een beetje voorbij gaat aan wat de daadwerkelijke bestemming is van mensen die nu gebruik maken van de "170" bundel. In Amsterdam zijn dat bijvoorbeeld VU/Medisch Centrum, het Concertgebouw (Museumplein) en het Leidseplein. Ik zie niet zo in dat een overstap op Amstelveen Centrum die reizigers nou echt gaat helpen, en trouwens ook niet hoe de NZL van betekenis kan zijn in de vervoersvraag van deze mensen.
Er komen als de Noord-Zuidlijn geopend is twee R-Net lijnen bij:

Lijn 348 Mijdrecht - Uithoorn - Amstelveen - Amsterdam Zuid
Lijn 358 Kudelstraat - Aalsmeer - Amstelveen - Amsterdam Zuid

Naast lijnen:
Lijn 341 Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam Zuid
Lijn 346 Haarlem - Amsterdam Zuid

Lijkt me genoeg toevoer voor de NZL en het VU.

EDIT: En kan iemand even Connexxion melden dat het Mijdrecht Centrum is inmiddels en niet meer Mijdrecht Rondweg. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

regenmaker schreef:
Lijkt me genoeg toevoer voor de NZL en het VU.
Vinny bedoelt waarschijnlijk hier, dat de vervoersvraag op de 170-bundel vanuit Uithoorn/Aalsmeer, veelal richting VU, Haarlemmermeerstation, Museumplein en Leidseplein is. In die vraag kan de NZL lijn niet voorzien.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef: Je kunt dan ook de andere lijn (7,5 minuut later) nemen en onderweg (bijvoorbeeld bij Amstelveen Centrum) overstappen.
Voorbeeld: lijn 348 is net weg, dan neem je lijn 358 en stap je onderweg over op 347.
Voorwaarde is wel dat er een knoop 347/358 en 348/357 komt.
In het slechtste geval op Amstelveen Centrum weer 7,5 minuut wachten, bij elkaar toch weer 15 minuten kwijt.

Edit: dit is van latere zorg, eerst maar eens december afwachten......
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 190 gasten