Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

fred1954 schreef:Dat riep ik al voordat de concessie inging, wat betreft vertragingen. Het enige wat ik kan bedenken, dat dat te maken heeft, zou kunnen hebben, met de laadcycli van de ZE-bussen. Lijn 347 is/was voorbestemd om helemaal elektrisch te gaan (wens van VRA?) Als je dus deze lijn koppelt met lijn 342, kun je het dus zo plannen, dat de bussen van de 347 regelmatig naar Schiphol rijden, als 342 en daar laden. Dat scheelt weer een aparte/lege rit naar een laadstation of garage. Anders zie ik het nut niet zo van de koppeling, anders misschien dat Amstelveen-Zuid op deze manier een “rechtstreekse” verbinding met Schiphol heeft.
De 347 wordt toch over 5 jaar vervangen door de uithoornlijn? Heeft het dan wel zoveel zin om deze te electrificeren?
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

sirvinniei schreef: De 347 wordt toch over 5 jaar vervangen door de uithoornlijn? Heeft het dan wel zoveel zin om deze te electrificeren?
Ja, dat klopt. Maar over 3 jaar zijn alle R-net lijnen elektrisch, op de dubbeldekker na (als die dan nog in AML rijdt, wat ik ernstig betwijfel) dus waarom een uitzondering maken voor de 347? Er hoeft geen tijdelijke elektrische infrastructuur aan gelegd te worden voor de ZE-bussen. Het enige wat er gebeurt, is dat er over 5 jaar elektrische bussen over zijn van lijn 347/348, maar die kunnen dan naar een andere concessie. Tegen die tijd zullen wel meer concessies al grotendeels ZE zijn.

Misschien is over 5 jaar de vervoersvraag zo gestegen in AML, dat de bussen die over zijn binnen AML op nieuwe verbindingen/lijnen kunnen gaan rijden.

Dat CXX begint met het elektrificeren van juist de 347/348 (en deels 357/358) is waarschijnlijk omdat deze 4 lijnen voor een aanzienlijk deel door de stad (gaan) rijden: Amstelveen en met name binnen de ring van Amsterdam (347/357) De milieuvoordelen zijn op die lijnen in eerste instantie het grootst.

Als je bedenkt dat er nu op een doordeweekse dag op bijvoorbeeld de route Keizer Karelweg/Amsterdamseweg/Amstelveenseweg v.v. 32 diesel bussen per uur rijden, kun je nagaan wat het milieuvoordeel is wat er behaald kan worden.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 21 dec 2017, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Frank93 schreef:Volgens mij was de reden van de koppeling zodat een bepaald deel van Amstelveen een rechtstreekse verbinding met Schiphol bleef houden.
Ja, dat is een van de mogelijke redenen, ware het niet dat een passagier in Amstelveen (-Zuid) heel moeilijk kan beoordelen WELKE lijn 347 doorrijdt naar Schiphol. De bussen geven het niet aan, ook op de tijdtabellen staat geen aanwijzing met een voetnoot (“deze bus rijdt als 342 door naar Schiphol”). Immers, niet alle omlopen van de 347 rijden door als 342. Je hebt dus 50% kans dat je in de goede bus zit. Nu met die vertragingen vanuit de stad is het ook vrijwel niet meer te berekenen welke 347 doorrijdt en welke niet.

In het ongunstigste geval moeten passagiers voor Schiphol op Uithoorn Busstation alsnog overstappen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Waarom zouden die dubbeldekkers er over drie jaar al weer uit gaan?
🍉
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat zeg ik niet, maar er is een opmerking geweest, nog ver voor het begin van de concessie, van de leiding van CXX dat als zou blijken dat de dubbeldekker niet echt een geschikte bus zou zijn voor het OV in AML, dat ze dan vervangen zouden worden. Ik heb geen link, moet eigenlijk standaard van dit soort tekst op internet een screenshot maken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Oooooohhh.
🍉
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Als dubbeldekkers werken in steden als Berlijn en Londen die toch wel een factor of wat drukker zijn, waarom is Amsterdam dan weer zó bijzonder dat ze voor hier ongeschikt zouden zijn? Het lijkt mij vooral een probleem dat er voor touringcars is gekozen die minimaal zijn aangepast voor ov-gebruik, i.p.v. échte ov-bussen met brede duren.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Omdat we in NEEderland leven. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mdk »

Waarom was de citea dubbeldekker eigenlijk niet geschikt, in berlijn rijden ze er ook met een van rond, op basis van de ervaringen daar kan hij dan toch aangepast worden op de vraag in AML, ipv een touringcar helemaal om te bouwen.
Bij twijfel altijd klagen
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Stadsbus »

Lange_Dre
Berichten: 529
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Lange_Dre »

Volgens mij wil VDL die citea dubbeldekker best met wat meer luxe leveren zolang er maar betaald word. ook ik vermoedt dat dat een betere keuze geweest zou zijn ipv de huidige tour dubbeldekkers. Weet alleen niet wat het verschil inzitplaatsen had geweest.
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mdk »

Maar die gedachte vind ik nogsteeds vrij onlogisch, voor Groningen werkt dat wel, omdat die bus infrequent stopt en op die stops langer kan wachten, op deze lijn moet je toch meer "regulier ov" gefocust zijn, omdat de bus vaker stopt, en meer door stedelijk gebied rijdt.
Bij twijfel altijd klagen
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door diederickx »

fred1954 schreef:
Frank93 schreef:Volgens mij was de reden van de koppeling zodat een bepaald deel van Amstelveen een rechtstreekse verbinding met Schiphol bleef houden.
Ja, dat is een van de mogelijke redenen, ware het niet dat een passagier in Amstelveen (-Zuid) heel moeilijk kan beoordelen WELKE lijn 347 doorrijdt naar Schiphol. De bussen geven het niet aan, ook op de tijdtabellen staat geen aanwijzing met een voetnoot (“deze bus rijdt als 342 door naar Schiphol”). Immers, niet alle omlopen van de 347 rijden door als 342. Je hebt dus 50% kans dat je in de goede bus zit. Nu met die vertragingen vanuit de stad is het ook vrijwel niet meer te berekenen welke 347 doorrijdt en welke niet. In het ongunstigste geval moeten passagiers voor Schiphol op Uithoorn Busstation alsnog overstappen.
De doorkoppeling 347-342 is door Connexxion wel genoemd als "handig voor een groep reizigers", maar is volgens mij meer een bonus dan de grondreden. Ik meen me te herinneren dat er een keer gezegd is dat de elektrische bussen van de 347 gekoppeld worden aan de 342 zodat ze op Schiphol kunnen opladen. De diesels keren op zichzelf.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dubbeldekkers als in Londen en Berlijn (Citea) zijn meer geschikt voor het snelle stads ov. Zijn daar ook voor ingericht. Snel in- en uitstappen, etc. Touringcar achtige bussen of het nu standaard bussen zijn of dubbeldekkers lenen zich minder goed voor stadsvervoer. Daarentegen is een touringcar weer comfortabeler op de snelweg. Lijn 346 heeft een beetje van alles, waardoor CXX gekozen heeft voor een aangepaste touringcar. De komende tijd zal moeten uitwijzen of dit een goede beslissing was. Voorlopig staan de seinen op oranje, naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Naar het schijnt gaan de deuren heel langzaam open toch? Ik denk als die wat sneller open gaan er al een hoop tijd scheelt. Tegen de tijd dat dit doorgevoerd is zijn de chauffeurs ook gewend geraakt aan het rijden met die sloepen.
🍉
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

diederickx schreef: De doorkoppeling 347-342 is door Connexxion wel genoemd als "handig voor een groep reizigers", maar is volgens mij meer een bonus dan de grondreden. Ik meen me te herinneren dat er een keer gezegd is dat de elektrische bussen van de 347 gekoppeld worden aan de 342 zodat ze op Schiphol kunnen opladen. De diesels keren op zichzelf.
Dat laden heb ik ook genoemd in een van mijn berichten. Overigens is het een wens van de VRA dat lijn 347 geheel geleed elektrisch gaat rijden.Als het goed is, zouden er in de loop van volgend jaar vrijwel uitsluitend ZE-bussen rijden op lijn 347.

@Hainje: deuren van Futura gaan tergend langzaam open.
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mdk »

Kunnen de moortje van de deuren niet aangepast/vervangen worden zodat de deuren sneller open gaan? Ik dacht dat ze dit in provincie Utrecht ook ooit nog eens zouden gaan doen, de enkelbladsdeuren van de setra's zijn ook nogsteeds vrij traag.
Bij twijfel altijd klagen
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Van NHnieuws over de dubbeldekkers:
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/216933/Ve ... -vreselijk

Van Uithoorn.nl nieuws over dienstregeling in het algemeen:
http://witteweekbladuithoorn.nl/lokaal/ ... men-321992
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Mdk schreef:Waarom was de citea dubbeldekker eigenlijk niet geschikt, in berlijn rijden ze er ook met een van rond, op basis van de ervaringen daar kan hij dan toch aangepast worden op de vraag in AML, ipv een touringcar helemaal om te bouwen.
Waarschijnlijk grotendeels omdat die dubbeldekkers een proefballonnetje zijn en ze touringcars makkelijker kunnen hergebruiken dan échte ov-dubbeldekkers.
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mdk »

En als het niet werkt, waar willen ze dan mee gaan rijden? Capacity's? Lijkt me dat je toch goor een redelijk lange tijd aan die dubbeldekkers vast zit, ookal wil je ze kwijt.
Bij twijfel altijd klagen
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Connexxion is zelf gelukkig geen eigendom van die bussen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Mwah....over 3 jaar zullen ook de andere R-net diesels gaan verdwijnen omdat dan - volgens CXX plan - 90% van AML zero-emissie moet zijn. Alleen de dubbeldekkers zouden de enige R-net diesels zijn eind 2020. Als er toch nieuwe elektrische bussen besteld moeten worden, ook extra lange voor lijn 300, kan men ook besluiten om er 18 extra te bestellen (via TCR) voor de 346. Die Futura’s zijn makkelijk te slijten, zie opmerking van n-evo.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

^^^alles kán, áls iemand maar de rekening betaald... :)

Ik ken niet de details van de gekozen financieringsvorm van de (juridisch) eigenaar BEEQUIP.. maar de financiële (afschrijving) termijnen zullen toch wel op de concessielooptijd afgestemd zijn. Dan doel ik ook op de berekende restwaarde. Ga je dit moment van afscheid een aantal jaren naar voren halen, om wat voor reden dan ook, ontstaat er een 'gat' in de afschrijvingstermijn. Ondanks een mogelijk hogere restwaarde doordat het voertuig jonger en minder kilometers heeft.

Gevolg zal een herberekening van het financieringscontract zijn.. waarbij het verschil tussen het ene maandbedrag en het andere toch door de afnemer (klant TCR) voor rekening komt. :wink:

Ik denk dat TCR dan al snel de keuze maakt om die touringcars van de R-net wrap te ontdoen en inzetten voor TVV e.d.

Keuze van een omgebouwde touringcar begrijp ik wel, is een zakelijke en economische afweging. Immers, in de wereld zal er straks toch een iets grotere afzetmarkt zijn voor 'min of meer' ongewijzigde dubbeldeks touringcar's dan specifiek OV dubbeldeks materieel.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Veel vertraging vandaag weer op de 347/357/397 tot wel 39/40/43 minuten.. :shock: Denk ook niet dat dit beter wordt. Veel verkeer, stoplichten duren lang, bussen krijgen niet altijd snel wit licht bij kruispunten.

Sinds vanmorgen mag ook het Leidseplein niet meer van “de opdrachtgever”.... lekker met zijn allen in colonne over de Nassaukade hobbelen... :|

Kwam met 4 bussen in colonne aan op CS, blijkbaar hadden ze zodanige vertraging, dat de bussen ook meteen weer in colonne vertrokken vanaf CS.

Gelukkig is er vanaf volgende week voor een aantal lijnen vakantiedienstregeling, dat geeft wat lucht. :lol:
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hensepens »

Wat is er dan nu zo extreem anders in vergelijking met voor 10 december? Zo anders rijden de nieuwe lijnen toch niet? En kan niet voorstellen dat overig verkeer nu "toevallig" op 11 dec zoveel drukker is geworden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 127 gasten