Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Lijn 397 trekt meer toeristen en AMS is de internatioaal bekende afkorting voor Amsterdam.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Maar "Elandsgracht Amsterdam" dekt dan toch net zo goed de lading?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Ik denk dat met AMS toeristen sneller herkennen dat dit dé bus is naar Amsterdam en dan ook niet (op Schiphol) in verwarring worden gebracht met lijn 341 naar Zuid bijvoorbeeld.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Filmt lijn 397 niet iets van Leidseplein City Center, of is dat al niet meer?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Daar heb ok eerlijk gezegd niet naar gekeken; ik had het over eindbestemming in OVInfo (en aannemelijk ook op de borden).
Milco schreef: ma 19 feb 2024, 20:13 Ik denk dat met AMS toeristen sneller herkennen dat dit dé bus is naar Amsterdam en dan ook niet (op Schiphol) in verwarring worden gebracht met lijn 341 naar Zuid bijvoorbeeld.
Ik weet niet of dat nog steeds is, maar daar heeft lijn 300 een tijdlang doodleuk met als eindbestemming "Amsterdam" op de borden gestaan. _O-
Dat zal vast ook een hoop verwarring opgeleverd hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Daniel »

Dat laatste is de hele reden dat de bestemming in Amsterdam nu op de bovenste regel staat bij Connexxion, want anders valt de bestemming in Amsterdam weg door de via-bestemming op de filmbak (en tonen DRIPs die geen via's tonen alleen Amsterdam)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Bussen in Hoofddorp die naar 'station Zuid' rijden. Ook heel duidelijk voor de niet-ingewijde :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Mwoah, de meeste mensen zullen echt wel begrijpen dat daar Amsterdam en niet Diemen mee bedoeld wordt.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef: di 20 feb 2024, 21:01 Bussen in Hoofddorp die naar 'station Zuid' rijden. Ook heel duidelijk voor de niet-ingewijde :twisted:
Dat is per 21 juli ook verleden tijd. Lijn 341 gaat vanaf Hoofddorp keren op Schiphol (niet bekend waar op Spl) en het traject Schiphol - Amsterdam Zuid wordt overgenomen door een nieuwe lijn 298.
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door mp623 »

Met als grote kanttekening dat dat pas gebeurt wanneer de infrastructuur om de nieuwe lijn 243 te rijden klaar is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: wo 21 feb 2024, 12:44
Vinny schreef: di 20 feb 2024, 21:01 Bussen in Hoofddorp die naar 'station Zuid' rijden. Ook heel duidelijk voor de niet-ingewijde :twisted:
Dat is per 21 juli ook verleden tijd. Lijn 341 gaat vanaf Hoofddorp keren op Schiphol (niet bekend waar op Spl) en het traject Schiphol - Amsterdam Zuid wordt overgenomen door een nieuwe lijn 298.
Op de nieuwe lijnennetkaart is deze wijziging nog niet verwerkt, maar dat komt wellicht omdat nog niet zeker is of de infrastructurele aanpassingen voor lijn 143 en 243 wel gereed zijn.
Verder staat in het Vervoerplan 2024-I dat lijn 341 bij Schiphol Airport zal eindigen. Connexxion zag geen meerwaarde in doorrijden naar Schiphol Noord, aangezien daar al veel bussen rijden en het een extra bus zou kosten.
(De afko van Schiphol is trouwens Shl. :) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

@Meltrain: ik heb vele jaren op Schiphol gewerkt in de luchtvracht/expeditie, daar was Schiphol AMS of SPL, dus dat zit er ingebakken bij mij, maar je hebt gelijk in het OV noemen we het Shl. ;)
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Bij Connexxion intern is Schiphol Noord "Sch gar", maar ik ben te lui om de pc en HASTUS op te starten en te kijken of Sch voor heel Schiphol de placecode is. Dus nee, in het OV gebruiken we niet alleen Shl als code :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

TLP schreef: di 20 feb 2024, 21:51 Mwoah, de meeste mensen zullen echt wel begrijpen dat daar Amsterdam en niet Diemen mee bedoeld wordt.
Ik vind dat helemaal niet duidelijk, want mijn eerste gedachte was: Sinds wanneer heeft Hoofddorp ook een station Zuid? :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door mp623 »

IIVQ schreef: wo 21 feb 2024, 21:15 Bij Connexxion intern is Schiphol Noord "Sch gar", maar ik ben te lui om de pc en HASTUS op te starten en te kijken of Sch voor heel Schiphol de placecode is. Dus nee, in het OV gebruiken we niet alleen Shl als code :D

Sch ns, sch kpn, sch p30 (alhoewel ik me meen te herinneren dat het ooit scz/schz was), scr zo.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Omleidingen en inkortingen ivm XR demonstratie A10 24 febr.:

https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/oml ... monstratie

CXX laat de bussen eindigen op Busstation Amstelveen of station Zuid.

Voor 347/357/397 (397 via A9 en dan route 347/357) had er wel een omleiding af gekund lijkt mij via Parnassusweg, Stadionweg, Beethovenstraat, etc naar oude route ipv keren op Zuid.
Geen bus de stad in omdat knooppunt Amstelveenseweg is afgesloten, raar……..
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Als er behoefte is om een petitie te tekenen ivm het verdwijnen van lijn 347/348/358 dan kan dat op onderstaande link. In de petitie wordt gevraagd om de gevolgen van het vervallen van bovenstaande lijnen nog eens te onderzoeken.

Denk niet dat dit iets gaat veranderen, maar ik begrijp de redenen van de petitie wel. Veel passagiers wonen niet in de buurt van een tramhalte of moeten verplicht overstappen en lijn 25 blinkt niet bepaald uit in betrouwbaarheid volgens de passagiers.

Er is al eens een enquete gehouden in de zomermaanden van 2023 over de veranderingen in het ov na indienststelling van lijn 25 naar Uithoorn en de bijhorende negatieve impact op het busvervoer in Amstelland en de uitkomsten waren over het algemeen negatief.

https://petities.nl/petitions/behoud-de ... amstelveen
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Via deze link kunt u nog eens de uitslag nalezen van de enquete over de gevolgen van opening van de Uithoornlijn;

Downloaden via klikken op “factsheet Uithoornlijn bus”

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -bekend-2/

De uitslag was grotendeels negatief, maar er dus niets mee gedaan…….
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: vr 23 feb 2024, 08:04 Omleidingen en inkortingen ivm XR demonstratie A10 24 febr.:

https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/oml ... monstratie

CXX laat de bussen eindigen op Busstation Amstelveen of station Zuid.

Voor 347/357/397 (397 via A9 en dan route 347/357) had er wel een omleiding af gekund lijkt mij via Parnassusweg, Stadionweg, Beethovenstraat, etc naar oude route ipv keren op Zuid.
Geen bus de stad in omdat knooppunt Amstelveenseweg is afgesloten, raar……..
Blijkbaar wordt lijn 358 ingekort tot Amstelveen Busstation en rijden de lijnen 347 en 357 naar Amsterdam Zuid.
Ik snap niet dat Connexxion dan niet lijn 358 gewoon laat rijden en 347 inkort tot Amstelveen Busstation.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Had ook gekund @Meltrain, maar denk dat de redenatie van CXX is, dat er relatief weinig passagiers zitten in de 358, dus overstappen op 347/357 is efficiënter dan een drukke 347 overlaten stappen op lijn 358. Meeste passagiers zullen in de veronderstelling zijn dat de 347/357 gewoon naar de Elandsgracht rijden en die 2 lijnen zijn altijd drukker. Afgezien van een melding op de CXX-website heb ik nergens iets gezien van een omleiding.

Maar ik blijf erbij, dat 347/357 gewoon vanaf Zuid via Parnassusweg etc de stad in hadden kunnen rijden, zeker op een zaterdagmiddag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Maar lijn 358 komt dan weer als enige lijn uit Kudelstaart, dus moeten die passagiers overstappen.
Ik vraag me ook af of lijn 347 (zuidelijk van Amstelveen) drukker is dan lijn 358.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Het is een tijdelijke maatregel die last-minute bedacht is. Ik kan mij voorstellen dat het voor het meerendeel van de passagiers beter is om de drukke lijnen 347/357 direct naar Zuid te laten rijden, zodat zij niet 'plotseling' massaal hoeven over te stappen. De reizigers uit lijn 358 krijgen dan wel een extra overstap, maar dat aantal is mogelijk beduidend lager.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef: za 24 feb 2024, 17:39 Maar lijn 358 komt dan weer als enige lijn uit Kudelstaart, dus moeten die passagiers overstappen.
Ik vraag me ook af of lijn 347 (zuidelijk van Amstelveen) drukker is dan lijn 358.
Jazeker, de verhouding van het aantal passagiers tussen de 347/357 enerzijds en 348/358 anderzijds vanuit Amstellland is ongeveer 65/35. Dat stond ook in het document van de VRA. Connexxion is bij de vervoerplannen altijd uitgegeaan van 50/50 maar dat heeft dus anders uitgepakt.

Ik woon tegenover een bushalte van de Amstelveenbundel en ik kan je vertellen dat de 348/358 beduidend rustiger zijn dan de 347/357. Het gebeurt nog regelmatig in de spits dat een 347 of 357 voorbij komt op de Amstelveenseweg die “sorry, bus is vol” filmt. Dat heb ik bij de 348/358 nog nooit gezien. Inmiddels rijdt de 348 niet meer door naar Zuid, (die keert immers op Amstelveen busstation) alleen nog de 358 en nog is het niet overdreven druk op deze lijn richting Zuid.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Maar dat is ten noorden van Amstelveen Busstation. Ik ben wel benieuwd hoe het ten zuiden van Amstelveen Busstation is.
Ik kan me voorstellen dat de 348/358 daar even druk zijn als de 347/357 en dat er gewoon veel overstappers zijn.
Ook ben ik wel benieuwd naar de verhoudingen tussen de herkomst: Aalsmeer (357/358) en Uithoorn 347/348).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

@Meltrain, daar kan ik alleen maar naar gissen, maar denk dat de constatering van de VRA over de 65/35 verdeling ook geldt voor het gebied ten zuiden van het busstation. De lijnen 347/357 gaan dieper de stad in dan de 348/358 en zullen voor veel passagiers aantrekkelijker zijn. Denk ook aan het metrostation Amstelveenseweg, dat alleen door de 347/357 aangedaan wordt, dat is ook een druk overstappunt,

Als ik de stad in moet kan ik met de 358 naar station Zuid en dan de metro pakken nadat ik het hele Zuidplein overgelopen ben, maar kan ook met de 347/357 en dan uitstappen op Amstelveeenseweg [M] en hoef alleen de roltrap op en sta op het perron. Ik ken mensen die één halte met de metro gaan en daar overstappen op de M52, maar er zijn ook mensen die met de M51 helemaal doorrijden naar het centrum via de Oosttunnel, duurt iets langer maar kost hetzelfde.

Wat betreft de verdeling passagiers uit Uithoorn (347/348) en uit Kudelstaart/Aalsmeer (357/358) denk ik dat Uithoorn het wint. Er is namelijk toentertijd onderzoek gedaan naar een tramlijn naar Uithoorn, naar ook of het haalbare kaart was ook een tramlijn naar Aalsmeer aan te leggen. Bij dat onderzoek bleek dat een tram naar Aalsmeer niet rendabel was. Zo is uiteindelijk alleen een plan voor de Uithoornlijn ontstaan.

Qua inwonertal ontlopen de 2 gemeentes elkaar niet veel (zo rond de 32000-33000 inwoners, maar ik weet (heb zelf in Kudelstaart gewoond) dat er relatief veel inwoners van de gemeente Aalsmeer in de nabijheid werken, op de veiling en daaraan gelieerde bedrijven en op Schiphol.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 169 gasten