Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik moest even goed op de lijnpagina kijken, maar volgens mij eindigen er tijdens de zomerdienstregeling helemaal geen ritten in Aalsmeer, maar rijden er alleen doordeweeks 4x/uur ritten van/naar Kudelstaart in de spitsrichting terwijl de rest van de dagen 2x/uur het hele traject gereden wordt. Blijft natuurlijk wel de vraag wat er gebeurt als de normale dienstregeling weer opgestart wordt, en het neemt mijn vraag niet weg waarom de omleiding moet worden ingesteld terwijl lijn 357 op het vervallen traject blijft rijden en ook de N196 kruist.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jurre »

Door de 358 weg te halen uit de Hortensialaan haal je daar alleen al in de zomer ongeveer 200 busbewegingen per dag weg, die met name de Hortensialaan er echt niet bij kan hebben tijdens de afsluiting van de N196, omdat dan ook de Ophelialaan dicht is en de 'laadritten' van/naar Hortensiaplein dus ook via de Hortensialaan zouden moeten rijden.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik neem dan aan dat aan-/afvoer via de Ophelialaan niet meer mogelijk is, omdat de bussen van/naar de stalling niet van de N196 gebruik kunnen maken waardoor een route via de Middenweg te lang wordt? Anders moet lijn 171 namelijk ook omgeleid worden. :?

Overigens ben ik wel verbaasd dat de Hortensialaan nu te druk wordt geacht, aangezien het oorspronkelijke idee in het vervoerplan was om lijn 342 juist ook over deze straat te leiden, samen met lijn 340.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jurre »

Kort gezegd was er in de toenmalige scope van het project een groter gedeelte N196 beschikbaar voor het busverkeer dan nu is vastgesteld. De informatie uit dat vervoerplan dateert tenslotte van eind 2018.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Dat is een heel vreemde redenatie. Volgens mij is een vrije busbaan sowieso niet hard nodig. Sinds de N 201 daar niet meer loopt zijn er nauwelijks files meer en zouden de bussen prima met het verkeer mee kunnen rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jurre »

Ik bedoel: een groter gedeelte N196 beschikbaar voor busverkeer tijdens de ombouw. Voor meer informatie over het project kan je overigens hier terecht.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Een link naar resultaat van consultatieronde vervoerplan 2021 AML vanuit het perspectief van de gemeente Haarlem:

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/best ... landen.pdf

Meest opvallende is de wens van de gemeente Haarlem voor spoedige elektrificatie van lijn 346.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

Dan worden de dubbeldekkers vervangen door elektrische gelede bussen. Zal qua massa niet uitmaken dus dan blijven de nimby’s wel zeuren ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Huh? Elektrische gelede bussen hebben maar één niveau en zijn door de elektromotor vrijwel trillingsvrij en een stuk stiller. Dan zijn de belangrijkste pijnpunten vanuit Haarlems oogpunt toch opgelost?
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik denk dat het de gemeente Haarlem niet eens zo zeer gaat om de elektrificatie van lijn 346, maar dat dat de manier is om van de dubbeldekkers af komen. :roll:
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

nvdw schreef:Dan worden de dubbeldekkers vervangen door elektrische gelede bussen. Zal qua massa niet uitmaken dus dan blijven de nimby’s wel zeuren ;)
Had connexxion niet juist dubbeldekkers genomen omdat de straten van Haarlem niet navigeerbaar genoeg waren met geleed?
Laatst gewijzigd door sirvinniei op wo 20 mei 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Bij mijn weten, zijn de dubbeldekkers gekomen i.v.m. zitplaatsgarantie voor de passagiers met name tijdens de spits. De opdrachtgever wilde geen staande passagiers naar/van Haarlem, met name op de A10/A9. Zo is het mij wel eens verteld. De dubbeldekkers bieden meer zitplaatsen dan de gelede bussen.

Weet niet of dat verhaal klopt, misschien een andere forummer, die dit kan bevestigen?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

Aan de straten zal het niet liggen. Lijn 356 rijdt altijd met gelede bussen en volgt dezelfde route als de 346 in Haarlem.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

En over die gelede bussen werd niet geklaagd m.b.t. geluidsoverlast?
Ik heb geen onderschrift
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jurre »

fred1954 schreef:Bij mijn weten, zijn de dubbeldekkers gekomen i.v.m. zitplaatsgarantie voor de passagiers met name tijdens de spits. De opdrachtgever wilde geen staande passagiers naar/van Haarlem, met name op de A10/A9. Zo is het mij wel eens verteld. De dubbeldekkers bieden meer zitplaatsen dan de gelede bussen.

Weet niet of dat verhaal klopt, misschien een andere forummer, die dit kan bevestigen?
In hoofdlijnen klopt jouw bewering. Connexxion bood zodoende bussen aan met zoveel mogelijk zitplaatsen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

De klachten gingen behalve over het geluid ook over het aantal bussen per uur over de Rustenburgerlaan en Tempeliersstraat geloof ik. Van de laatstgenoemde straat kwamen ook klachten dat passagiers die bovenin de dubbeldekkers zaten bij de slaapkamers naar binnen konden kijken.
Laatst gewijzigd door Frank93 op wo 20 mei 2020, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Het komt er op neer dat voor sommige Haarlemmers, de bussen te zwaar, te lang, te hoog en teveel zijn .... :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Suus »

Die Haarlemmers willen gewoon niet per OV bereikbaar zijn. De ondergrondse busbaan is ook niet doorgegaan wegens teveel overlast in de binnenstad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

Frank93 schreef:De klachten gingen behalve over het geluid ook over het aantal bussen per uur over de Rustenburgerlaan en Tempeliersstraat geloof ik. Van de laatstgenoemde straat kwamen ook klachten dat passagiers die bovenin de dubbeldekkers zaten bij de slaapkamers naar binnen konden kijken.
Mij viel dat geen eens op toen ik die lijn nam. Als mensen (lees: viespeuken) per se bij slaapkamers naar binnen willen kijken zijn er volgens mij wel makkelijkere manieren dan op en neer reizen tussen bushaltes. Lijkt me gewoon een kwestie van gordijnen dichtdoen als je je er zo erg aan stoort.
Ik heb geen onderschrift
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Jurre schreef:De routes van lijn 342 en lijn 358 zijn inderdaad hoe Fred ze formuleert. Er komt een tijdelijke halte op De Dreef ter hoogte van de rotonde. Voor de volledigheid zal ik de tekst iets aan laten passen.
Alleen geven de lijndienstregeling en de omleidingsinformatie voor lijn 342 nu tegenstrijdige informatie. De omleidingsinformatie heeft het nog steeds over tijdelijk halteren bij de Mendelstraat, terwijl de lijndienstregeling zegt dat gehalteerd blijft worden bij de Zwarteweg/N196 met een tijdelijke halte richting Schiphol. Wat is waar?
Gaat lijn 342 overigens permanent stoppen op Schiphol P30 en P40?
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Inderdaad een beetje onduidelijk. Ri. Schiphol zal lijn 342 bij de Mendelstraat stoppen, lijkt me, in de dienstregeling “tijdelijke halte Zwarteweg/N196” genoemd. Dit is m.i. gewoon de bestaande halte voor lijn 357/358.

Op de terugweg rI. Uithoorn kan de 342 gewoon gebruik maken van halte op de N196, daar die halte op de N196 na de kruising met de Zwarteweg ligt. Ri. Schiphol ligt de normale halte van de 342 ook na de kruising, dat gaat met de omleiding niet, omdat de 342 immers al bij de kruising rechtsaf de Zwarteweg op gaat. Blijkbaar stopt de bus ri. Uithoorn dan niet bij de Mendelstraat, althans volgens de dienstregeling van na 31 mei, maar op de normale halte.

Wat betreft extra halteren P30/P40: denk dat, zolang we in de Corona-ellende zitten, dit wel even zo blijft. Op deze manier verdeel je het vervoersaanbod van/naar Plaza over meer lijnen en komt er iets meer ruimte op de Schipholnetlijnen, zodat het luchthavenpersoneel ietsje veiliger hun bestemming kan bereiken. Zodra we weer in rustiger vaarwater komen w.b. Corona zal dat wel weer opgeheven worden. Maar wanneer dat is............ :?
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Als richting Schiphol inderdaad de halte Mendelstraat gebruikt zou worden, dan had deze halte ook wel in de reisinformatiesystemen gezet kunnen worden. Dat dit niet gebeurd is wijst voor mij op een andere situatie, wat misschien ook logisch is omdat de halte Mendelstraat een paar honderd meter van de N196 afligt, waardoor je bijvoorbeeld moeilijker met de fiets naar de halte kunt. Waarom zou de bus richting Schiphol niet op de rechtsafstrook naar de Zwarteweg gaan stoppen?

En voor wat betreft de extra stops: vanuit perspectief van "zoveel mogelijk verbindingen" misschien logisch, maar in de normale situatie zijn de stromen van forenzen en Schipholmedewerkers door de verschillende stops juist gescheiden wat volgens mij de snelheid en de reizigersspreiding ten goede komt. En de situatie wordt per 31 mei weer bijna normaal, in ieder geval voor de Schipholnetlijnen (de (iets) lagere frequenties van lijnen 300, 341 en 397 zullen het verschil niet maken).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

dan had deze halte ook wel in de reisinformatiesystemen gezet kunnen worden
Wacht even, het gaat hier om een concessie dat tegen Amsterdam aanligt. Dan kan er natuurlijk niet zomaar iets in het reisinformatiesysteem gezet worden. Dat kan de software niet aan. Bovendien wil je niet dat de situatie te duidelijk wordt voor de reiziger. Dan zou het openbaar vervoer te populair worden. Dat is niet de bedoeling: ouderen moeten gewoon leren e-biken :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

:') _O-

Ter vergelijking: voor de 358 is wel keurig aangegeven dat deze bij de Zwarteweg/Dreef stopt. En toen alle lijnen naar Amsterdam Centrum via de Stadionweg omreden was de halte Olympiaplein ook keurig in de reisinformatie verwerkt.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Hier het pre-advies van de RAR op het concept vervoerplan 2021, is een pdf document, krijg de link niet hier gepost.

https://rar-vervoerregio.nl/pagina/2020 ... iezen-2020

Links onder: RAR preadvies concept vervoerplan AML 2021

Laatste alinea “contouren 2024” is ook interessant. Blijkbaar wil CXX na opening Uithoornlijn, lijn 348 handhaven als versterkingslijn naar st. Zuid,
de RAR ziet liever lijn 347 gehandhaafd, eventueel uit kostenoverweging alleen tot Haarlemmermeerstation.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 29 gasten