Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Weet je hoe je dit het beste kan oplossen. de bussen over de vrijliggende trambaan laten rijden. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Uiteraard, maar het kan niet altijd. Trambanen als op de van Baerle, P. Potter zijn niet breed genoeg om daar bussen overheen te laten rijden. Daarbij komt dat de route Paulus Potter - Rijksmuseum - Hobbemastraat vanaf 22 juli bereden gaat worden door 3 tramlijnen (2,5,12) in plaats van de 2 lijnen nu. Dus dat gaat ‘m niet worden. Op de route waar de bussen wel op de trambaan kunnen: Leidsebrug - Leidseplein - Marnixstraat, daar mag het dan weer niet van de VRA. Denk dat het GVB daar dwars ligt...... :(

Ergens is het hypocriet van de VRA: AML moet vanaf 22/7 de 50/50 regeling toepassen, Zuid resp. Elandsgracht, maar de VRA faciliteert het niet echt, wat betreft de Elandsgracht......
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door nvdw »

Kortom: VRA is niet bij machte (of kennis?) om iets te doen en Connexxion vindt het vast ook prima. Die rijdt immers gewoon de ritten zoals gevraagd en als de punctualiteit c.q. de rituitval onder de norm komt, dan komt het probleem keurig terug op het bordje van opdrachtgever VRA, want die wil blijkbaar niet van de vastgestelde route wijken, dus heeft CXX ook geen andere keus dan in de drukte aan te sluiten.

Ik zou, zonder rekening te houden met alle belangen maar puur op basis van de beschikbare infrastructuur, zeggen: waarom niet een van de lijnen die op CS eindigen via bijvoorbeeld de Overtoom sturen? Er rijden dan nog steeds genoeg R-netbussen op de De Lairessestraat, en het geeft je de mogelijkheid om die lijn(en) uit de ellende bij het Museumplein te houden. Vrije baan op een klein stukje Amstelveenseweg na, en via de Huygensstraat/Bilderdijkstraat kom je ook weer op de Rozengracht uit. Sla je busstation Elandsgracht weliswaar over, maar het is niet alsof daar geen alternatieven voor zijn. En als die NZL eenmaal rijdt en het probleem daarmee verdwenen is, kun je dat altijd weer terugdraaien.

Niet de bedoeling om een ideeëntopic te starten: ik wil zeggen dat als de wil er is, en uiteindelijk moet die vooral van de VRA als opdrachtgever komen, er een mogelijkheid is om die hele bups aan bussen een zinvollere inzet te geven, al was het maar tijdelijk, want dit slaat natuurlijk nergens op. Je zal als Amstelveense forens maar gestraft zijn met zulke jokers.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ook de de vrije trambaan op de Overtoom is niet geschikt voor bussen, helaas. De bussen zouden daar dan ook gewoon op de rijbaan moeten rijden en dat betekent aansluiten in de file. Dat is ook geen oplossing.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tgv2 »

Waarom geen kaartautomaten op de drukke haltes in Amsterdam voor de 397. Als een 347/357 achter een 397 rijdt lopen deze laatste 2 lijnen vertraging op door de kaartverkoop in de 397.

Waarom is het verkeerlicht op de kruising Concertgebouw / van Baerlestraat (Stad in) zo afgesteld dat er slechts 1 bus doorheen kan? Voor je weer wit licht krijgt ben je vaak minuten verder.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Globetrotter »

fred1954 schreef:Ik heb het even opgezocht voor je, maar het kan WEL, zoals ik al vermoedde, inderdaad alleen na 9.00 uur en alleen een heen- en terugrit, dus niet de hele dag. Dat zijn de restricties. Nog geldig tot eind deze maand.

Afbeelding
De papieren kaartjes schijnen tot eind dit jaar geldig te zijn, maar ik wil het risico niet lopen dat ik na 30 april probeerkaartjes heb waarmee ik niet meer in kan checken.

Het is mij in ieder geval in de AML Flex rit niet gelukt om in te checken. Is het niet zo dat de kaart of 1) voor een heen- en terugrit op een AML Flex gebruikt kan worden of 2) een hele dag op het reguliere ov in AML? Ik had daarvoor namelijk een aantal ritten in het reguliere ov gemaakt.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Nee, ik denk allebei? Er staat in de bovenstaande folder dat de kaartjes naast Flex ook geldig zijn op het aansluitend busvervoer van R-net. Volgens mij staat er dus, dat je een heenreis mag maken met Flex, dan de kaart gebruiken in het AML gebied op het busnet en dan weer op de terugreis met Flex. In welke volgorde zou m.i. niet uit moeten maken.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:
fred1954 schreef:ALS het GVB deze lijn gaat exploiteren natuurlijk, kan nog steeds zo zijn, dat deze tramlijn onderdeel wordt van de concessie AML.
Dat is geen "ALS" . In de concessie AML is van wat ik mij kan herinneren gewoon opgenomen dat in het geval van vertramming (dus railvervoer) de Uithoornlijn hoe dan ook naar de stadsconcessie Amsterdam gaat. En die wordt uitgevoerd door GVB.
Kreeg gisteren bericht van Wendy, (Amstelveenlijn) op mijn vraag onder welke concessie de UTH lijn gaat vallen. “Vooralsnog” onder de concessie GVB was haar antwoord. Vooralsnog....... :D
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door diederickx »

Welke zekerheid verwacht je dan? De Uithoornlijn gaat rijden in 2022 of zoveel later als er tegenslag is; de huidige GVB concessie loopt af op 14 december 2024. Wat daarna gebeurt, al dan niet met onverwachte ontwikkelingen, weet nu nog niemand.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik verwacht niks......het gaat erom dat het nog alle kanten op kan, ik reageer op n-evo die schreef dat de UTH lijn “hoe dan ook” naar de stadsconcessie gaat. En dat staat nog te bezien, m.i.

Maar we gaan het vanzelf zien zo 2022/2023/2024. Het is geen halszaak, dus...... :x
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

In de huidige order voor het 15G trammaterieel zit o.a. ook het benodigde materieel voor de Amstelveenlijn. In de optie die nog gelicht moet worden zit o.a. ook het aantal dat nodig is voor de uitbreiding naar Uithoorn. En als je bedenkt dat er al gauw 4 jaar nodig is tussen het opstellen van een PvE en de levering, zou het alweer redelijk kort dag worden om nu nog te moeten gaan kiezen of het misschien toch maar naar AML zou moeten.

Pas al er meer (regio)tramlijnen in het vervoersgebied van AML gaan komen zal de Vervoersregio serieus gaan overwegen er een multimodale concessie van te maken. Daarnaast maakt Connexxion er momenteel zodanig er een potje van, dat de Vervoersregio er niet over peinst deze lijn daaraan toe te voegen (c.q. niet weg te halen).
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Connexxion heeft het moeilijk op het ogenblik, dat geef ik toe, maar niet op de laatste plaats door zaken waar CXX zelf niets aan kan doen. Het oponthoud in de stad bijv. is het probleem van de gemeente c.q. Vervoerregio en die doen allebei niks.

De VRA kwam met de mededeling dat de UTH lijn de eerste REGIO-tram is, terwijl lijn 9 naar de Sniep dan volgens mij ook een regiotram is. Dus waarom benadrukt de VRA de regionale status van de UTH lijn zo nadrukkelijk, als zogenaamde eerste regiotram?

Let wel, het maakt mij niet uit of het GVB of CXX de tram exploiteert...laat dat helder zijn. Als ie maar rijdt, toch? :D
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

Wacht de openstelling van de NZL voor reguliere reizigersdienst maar ff af.. wie weet dat het GVB op die lijn (en de invloed daarop op andere lijnen) er nog een potje van gaat maken..

:wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door regenmaker »

fred1954 schreef:Connexxion heeft het moeilijk op het ogenblik, dat geef ik toe, maar niet op de laatste plaats door zaken waar CXX zelf niets aan kan doen. Het oponthoud in de stad bijv. is het probleem van de gemeente c.q. Vervoerregio en die doen allebei niks.
Ik kan me nou niet voorstellen dat bij de overgang naar de nieuwe concessie de stadroute opeens 2x zo druk is geworden. Hoe ging het in de vorige concessie? Connexxion had dit ook kunnen weten, ze rijden immers al jaren in het gebied.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Durashift schreef:Wacht de openstelling van de NZL voor reguliere reizigersdienst maar ff af.. wie weet dat het GVB op die lijn (en de invloed daarop op andere lijnen) er nog een potje van gaat maken..

:wink:
Daar kun je op wachten......als ik zie hoeveel verstoringen/stremmingen/technische defecten/uitval er per dag zijn op 50/51 en in mindere mate op 53/54, belooft dat niet veel goeds voor 52.
regenmaker schreef: Ik kan me nou niet voorstellen dat bij de overgang naar de nieuwe concessie de stadroute opeens 2x zo druk is geworden. Hoe ging het in de vorige concessie? Connexxion had dit ook kunnen weten, ze rijden immers al jaren in het gebied.
Ik kan het niet verklaren regenmaker, alleen dat er wat meer bussen en langere bussen de stad ingaan. Ik maakte veel gebruik van de 170/172 bundel en nu dus van de 347/357, ik merk echt dat het allemaal wat trager gaat. Negenogen, die voor mijn gevoel veel langer op rood en korter op wit staan, oponthoud door mensen die met een bankkaart betalen, drukte op de route, met name op bijv. de Nassaukade etc. Het schiet allemaal niet op. Ik heb niet de indruk dat het aan de chauffeurs ligt, die doen hun stinkende best. Overigens ZIE je het steeds maar drukker en drukker worden in de stad, dat is een feit.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Bij het kijken naar de dienstregeling was me nog iets opgevallen, op zondagochtend zit er een gat van ongeveer 2,5 uur tussen de laatste N57 en de eerste 357. Het lijkt er haast op dat men vergeten was dat op zondag de normale dienst pas rond 7:00 begint.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Denk niet dat men dit vergeten is....... Lijn 357 (N57) is geen 24-uurs lijn, zoals bijv. lijn 347 (N47) dat nadrukkelijk wel is. :D
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

Heeft iemand ervaring met die nachtlijnen? Zitten die vol? 2x per uur lijkt me nml. erg veel voor een nachtlijn
Ik heb geen onderschrift
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Donderdag/vrijdag/zaterdag (N47/N57/N97) goed gevuld tot vol. Zondag t/m woensdag voornamelijk schiphol personeel rond start tijden. N42 begint langzaam te groeien zowel nacht als overdag.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Ook de de vrije trambaan op de Overtoom is niet geschikt voor bussen, helaas. De bussen zouden daar dan ook gewoon op de rijbaan moeten rijden en dat betekent aansluiten in de file. Dat is ook geen oplossing.
In de jaren '90 reden er nog streekbussen over de Overtoom, omdat de trambaan niet fysiek gescheiden was van de andere rijbanen. Ik vind het nog altijd in hoge mate problematisch dat er op de vervoersas Haarlemmermeerstation - Leidseplein geen structurele oplossingen zijn gekomen. In principe zou je de streekbussen ook kunnen keren op het Haarlemmermeerstation en tramlijn 6 herinvoeren tussen VU medisch centrum via Leidseplein en Rozengracht naar Amsterdam Centraal. Mijn voorkeur heeft het om wanneer de ALV/UTH gereed is deze door te trekken naar Uithoorn. Zo hou je een relatief snelle en comfortabele vervoersmogelijkheid tussen Uithoorn en Amsterdam Centrum vrijwel volgens de traditionele route van de 170 zonder echt concurrerend te zijn met de Noord-Zuidlijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vinny, als ik het goed begrijp, bedoel je die lijn 6 door te trekken via Amstelveenseweg (Museumspoor) naar Amstelveen - Uithoorn? Op zich geen slecht idee. Er zijn in de loop van de tijd al meer ideeen voorbij gekomen om iets te doen met de Museumspoorlijn.

Maae je weet dat er gekozen is voor een UTH lijn variant waarbij geen parallelle bus meer zal rijden naar Amsterdam, dus een tramlijn zal ook niet de handen op elkaar krijgen van de VRA. 8-)
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Ik wist niet niet dat lijn 16 over een Museumlijn ging.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Gaat ie ook niet Dylan?
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Dan die lijn 6 die Vinny bedoelt ook niet. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Volgens mij bedoelt Vinny dat wel, want een andere mogelijkheid is er niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 201 gasten