Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door erjeebee »

Versterking?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Euh.....nee, er is beslist geen sprake van versterkingsritten op de 347. Er rijden rond die tijd 8 (grotendeels) gelede bussen per uur, dat is n.m.m. voldoende. Die 8 bussen per uur zitten/rijden elkaar nu al in de weg, lijkt me sterk dat CXX er NOG een bus tegenaan gooit, voorzover ze überhaupt al extra materieel en chauffeurs hebben.

Edit: vergeet niet dat op een aanzienlijk deel van deze lijn ri. Amsterdam ook de 242 rond dat tijdstip nog meerijdt (tot VU) en vanaf Amstelveen de 357 zich er bij voegt richting stad. Dat zijn dan gedurende korte tijd 20 bussen per uur ri. Amsterdam. Daar is geen versterking nodig.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 01 feb 2018, 07:32, 2 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik ben overigens benieuwd wat CXX gaat doen met lijn 346 n.a.v. de rapportage aan de VRA. Op de rijbaan halteren mag eigenlijk niet, op de busbaan halteren kan niet met de dubbeldekkers, route verleggen (niet via VU) zal ook niet geaccepteerd worden door de opdrachtgever en waarschijnlijk ook niet door de VU, een duivels dilemma voor CXX. De enige mogelijkheid die ik zie op dit moment is dat er een vroegtijdig einde komt aan de dubbeldekkers op deze lijn. Wie het weet mag het zeggen. :roll:

Edit: gelukkig zullen er veel gelede Citaro’s over zijn, als de ZE instroom begint, misschien moeten die dan tijdelijk op lijn 346 gaan rijden?
Edit: het leek allemaal heel revolutionair: dubbeldekkers in het OV, maar met de kennis van nu, misschien toch niet zo handig in deze contreien.......
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daniel »

Wat 130, 242 en 340 betreft zag ik een omleiding langskomen die aangeeft dat deze lijnen een halte eerder in Mijdrecht eindigen. Dan zouden ze toch geen last van de werkzaamheden moeten hebben?

@fred1954: is een doorsteek net na de halte met enige moeite niet een oplossing? Zover ik de situatie ken zal er dan alleen wel een voetgangerslicht weg moeten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Daniel schreef:Wat 130, 242 en 340 betreft zag ik een omleiding langskomen die aangeeft dat deze lijnen een halte eerder eindigen. Dan zouden ze toch geen last van de werkzaamheden moeten hebben?
Dat klopt, die lijnen en zeker spitslijn 242 hebben niets van doen met de problematiek die er op dit moment is op de R-net lijnen ri. stad. Waarom diederickx expliciet lijn 242 in zijn bericht noemde, begreep ik al niet.

Mwah, zei een kennis van mij ook al gisteravond over het wisselen van rijbaan. Denk dat dat niet gaat werken, dan moet er een aparte (overloop-)strook gemaakt gaan worden ter hoogte van/net na het zebrad zodat de dubbeldekker net voor het viaduct de rijbaan op kan. En je zit ook met de tegenrichting, daar speelt hetzelfde, daar zou de dubbeldekker dan vlak NA het viaduct de busbaan op moeten. Ik ga er niet van uit dat de gemeente dat gaat veranderen, alleen maar om de dubbeldekker onder het viaduct te kunnen laten rijden. En ook het wisselen van rijbaan naar busbaan en omgekeerd, zal hinderlijk kunnen zijn voor het overige verkeer.

Ik denk dat je dit ook niet moet willen. De busbaan/trambaan daar heeft een normale breedte. Stel je voor dat een dubbeldekker daar vlak voor het viaduct een flinke draai moet maken om op de rijbaan te komen waarbij de achterkant uit breekt bij het draaien, net op het moment dat er van de andere kant een andere bus of tram aan komt. Die plek is niet berekend op dit soort manoeuvres met een grote bus.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Roeland »

Als ik een CNX een suggestie mag geven voor de drg na juli 2018 (ingebruikname NZ-lijn):
* laat lijn 357 (Aalsmeer / Kudelstaart) altijd (overdag 8x/uur) doorrijden tot Elandsgracht
* combineer lijn 242 en 347 tot één hoogfrequente R-netlijn 347, die van Amsterdam Zuid naar Uithoorn (en deels naar Mijdrecht) rijdt
* schrap die paar 340-ritjes tussen Uithoorn en Mijdrecht
Lijn 347 kan bijv. overdag 8x/uur, spits 12x/uur rijden, waarbij de helft van de ritten tot Uithoorn, en de helft tot Mijdrecht rijdt.
Hiermee kun je de drukte op lijn 347 goed ondervangen, zonder dat die doorwerkt op het vertragingsgevoelige stadstraject in Amsterdam.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Nee Roeland, je suggestie klinkt vriendelijk, maar is niet conform de eisen van de VRA. Deze eist een 50/50 verdeling richting Elandsgracht resp. Zuid voor zowel 347 als 357. M.a.w. passagiers van zowel Uithoorn als Kudelstaart/Aalsmeer moeten rechtstreeks verbinding kunnen houden met zowel Elandsgracht als Zuid.

Overigens wordt de 242 al samengevoegd met de 347 in juli. Dat wordt lijn 348, die de helft van de ritten van de 347 gaat rijden naar Zuid. De andere helft van de ritten richting stad blijven dan gereden worden door lijn 347.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Lijn 341 rijdt overigens op dit moment A9 > A’veen > Amstelveenseweg > VU > station Zuid. Er kwamen er net een paar voorbij en zie op OV-zoeker er nog een op de A9 rijden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:Ik ben overigens benieuwd wat CXX gaat doen met lijn 346 n.a.v. de rapportage aan de VRA. Op de rijbaan halteren mag eigenlijk niet, op de busbaan halteren kan niet met de dubbeldekkers, route verleggen (niet via VU) zal ook niet geaccepteerd worden door de opdrachtgever en waarschijnlijk ook niet door de VU, een duivels dilemma voor CXX. (..)

Edit: het leek allemaal heel revolutionair: dubbeldekkers in het OV, maar met de kennis van nu, misschien toch niet zo handig in deze contreien.......
Nou, inderdaad een verhelderend stukje tekst. Het is een openbaar rapport?

Interessante info: € 100,00 boete per keer dat CXX een halte in het VRA concessie gebied niet aandoet kan er opgelegd worden.. Niet misselijk.

Het leest alsof de VRA vooraf al zo hun bedenkingen had bij de dubbeldekkers.. met de nadrukkelijke 'garantie' vraag omtrent zitplaats capaciteit.
Het komt op mij over alsof CXX bij de aanbesteding (biedingsproces) het idee van de dubbeldekker bedacht heeft en op basis van de bekende maatvoering is gaan doorredeneren.. vergetende dat de tramdraden wat ruimte weg 'snoepen' en er in de praktijk, vooraf, niet met een dubbeldekker daadwerkelijk op de trambaan getest is?
Misschien om de concurrentie niet wijzer te maken?

De opmerking over schade begrijp ik niet zo goed. Daar heeft de VRA toch weinig mee van doen, lijkt mij. Zijn hun eigendommen toch niet?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

CXX had na toewijzing van de concessie begin vorig jaar 11 maanden de tijd om te testen of hun dubbeldekker-plan wel haalbare kaart was, w.b. tunnels/viaducten. Ik kan me herinneren dat op het moment dat CXX bekend maakte dubbeldekkers in te gaan zetten, we hier op het forum ook zo onze bedenkingen hadden over met name het VU. Dat moet toch ook bij CXX opgekomen zijn, dat dit viaduct wel eens een probleem zou kunnen zijn? Ze hadden rustig kunnen testen, er was geen sprake van concurrentie meer, ze hadden immers de concessie al gewonnen.

Schade rijden is in principe het probleem van CXX, maar als er bussen rondrijden, met zijschade of bumperschade, kan dit een onverzorgde indruk maken in de beleving van de passagiers. Daar doelt de VRA waarschijnlijk op.

Overigens moet wel van mijn hart, dat ook de VRA c.q gemeente deels verantwoordelijk zijn voor de slechte doorstroming van veel lijnen, met name die in de stad rijden. Vanmorgen stond op enig moment een rij auto’s tussen Kalfjeslaan en van Nijenrodeweg richting VU. Daartussen stonden 6 R-net bussen in de file stadinwaarts, waarvan 1 omgeleide lijn 341. Dit is volstrekt R-net onwaardig.

Vertragingen zijn op dit moment weer aan de orde van de dag, oplopend tot 25 minuten voor de 347/357/397 bundel. Dat kun je niet helemaal CXX verwijten, want heeft mijns inziens veelal te maken met slechte doorstroming van de bussen. 9-ogen die tergend lang op rood staan, met name op de route Stadionplein/-weg/Beethovenstraat en de drama doorstroming Museumplein, Paulus Potter, Hobbemastraat, Leidsebosje. Dan is er daarna ruimte op het Leidseplein > Marnixstraat zou je zeggen, maar nee, dat mag niet van de VRA, bussen moeten maar in de file op de Nassaukade.

Tja, wat wil men eigenlijk. :?:
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Zonnig »

Wat de dubbeldekker betreft heb ik een opmerking:

De overheid doet er alles aan om het OV voor een ieder bereikbaar / mogelijk te maken.
Zo moet het OV geschikt zijn voor mensen in een rolstoel.
Maar wat doet o.a. Connexxion, die zorgt er voor dat langere mensen (+ 1.80 m) niet meer fatsoenlijk met een dubbeldekker kunnen reizen.
Je moet bukken / hoofd stoten om nog mee te kunnen.

Daarnaast is het wachten op ongelukken met reizigers die de trap op / af gaan bij haltes als de chauffeur een onverwachte beweging maakt (in elk geval is de kans op ongelukken vele malen groter dan in een gewone standaard bus.

Erg onhandig van Connexxion die dubbeldekker.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:CXX had na toewijzing van de concessie begin vorig jaar 11 maanden de tijd om te testen of hun dubbeldekker-plan wel haalbare kaart was, w.b. tunnels/viaducten. (..)
Wat ik bedoel is: in de concessie eis (pve) staat de zitplaatsgarantie. CXX heeft bedacht dit op te lossen met dubbeldekkers (wellicht dat hiermee een bovengemiddelde zitplaats'garantie' werd behaald en daardoor extra aanbestedingspunten verdiend zijn?).

Lukt het niet met de dubbeldekkers.. zal CXX meer bussen moeten inzetten om aan het gelijke aantal zitplaatsen per DRU te komen, denk ik.. Dat zal wel extra geld kosten.. al lijkt mij dat niet 150 duizend euro per 2 maanden te hoeven zijn (het opgelopen boetebedrag voor het niet aandoen van de halte, volgens de VRA brief).
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ja, nu snap ik wat je bedoelt.

Ik maak me sterk dat CXX op dit moment al aan het kijken is, hoe ze uit deze dubbeldekker”gate” kunnen komen. Immers het is niet alleen het “VU” probleem, wat er speelt. Het is de vraag of een dubbeldekker in deze vorm wel geschikt is voor OV in en rond Amsterdam: langzame deuren, gevaarlijke trappen, mensen die hun hoofd stoten, noem maar op. Het is niet alleen de hoogte van de bus, wat er speelt.

Het zou zo maar kunnen, dat CXX besluit op korte termijn definitief af te stappen van de dubbeldekkers en te vervangen door bijvoorbeeld tijdelijk de oude gelede bussen en nieuwe bussen gaat bestellen, die meer geschikt zijn voor deze route. Wat ik zo begrijp is de echte drukte op de 346 alleen in de spits en is daarbuiten en in het weekend een dubbeldekker met hoge frequentie sowieso overdaad.

En als je het mij vraagt, is dat ook de enige oplossing die ik kan bedenken. Dat viaduct wordt niet opgehoogd voor CXX, de busbaan zal ook niet aangepast worden, ergo de echte halte VU op de busbaan zal met deze bussen nooit aangedaan kunnen worden. Dus hangt er een boete boven hun hoofd van E 100,- per keer. :shock:
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ovVeluwe »

Dan ben je wel heel duur uit met zo'n frequentie. Wat ik mij afvraag, heeft die dubbeldekker ooit volledig vol gezeten.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door regenmaker »

Komt dus neer op 150.000 euro per week volgens het document. :) Duur geintje dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Touringcars en ov-bussen bedienen gewoon een hele andere markt en doelgroep. Connexxion had voor dit avontuur gewoon échte ov-dubbeldekkers moeten aanschaffen zoals we die in o.a. Londen en Berlijn kennen. Dat of vergaande aanpassingen aan de touringcars moeten maken. Beiden is niet gebeurd. Waarschijnlijk omdat het een pilot is en de bussen bij een failure makkelijk weer als touringcars doorgeschoven kunnen worden.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

In Groningen en Drenthe hoor alleen nagenoeg geen problemen met de dubbeldekkers daar. Komt dat omdat die dubbeldekkers wel zijn aangepast of omdat het vervoersaanbod kleinere pieken heeft. :?:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door regenmaker »

Die vele stoplichten in Amsterdam en Haarlem en dan de trage deuren en langzame optrekken maken een dubbeldeker eigenlijk niet echt geschikt voor de route. In Groningen-Drenthe rijdt men lange afstanden met een paar haltes. Connexxion heeft niet goed gekeken op wat voor'n lijnen touringcarachtige dubbeldekkers bij onze oosterburen worden gebruikt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Inderdaad, lijn 300 in het noorden stopt op een rit van ongeveer een uur, net zoveel keer als lijn 346 in een rit van ruim een half uur. En een rit Groningen - Emmen is toch heel anders dan hier Amsterdam - Haarlem, denk ik.

Ik begrijp dat Qbuzz hun dubbeldekkervloot wil uitbreiden voor een lijn Groningen - Assen. Ik zou zeggen, laat ze maar een bod doen op de Futura’s.. :)
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Ik verwacht daar dan eerder dezelfde aangepaste VanHool dubbeldekkers.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat denk ik ook Dylan, ik zat maar te geinen... :D
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Marco borsato zong ooit iets over dromen. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Iets over bedrog? _O-
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

Maar wat is nou precies het probleem met het aandoen van een vervangende halte VU Medisch Centrum op de rijbaan? :? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk.
Zonnig schreef: Maar wat doet o.a. Connexxion, die zorgt er voor dat langere mensen (+ 1.80 m) niet meer fatsoenlijk met een dubbeldekker kunnen reizen.
Je moet bukken / hoofd stoten om nog mee te kunnen.
Dat is maximaal een minuut tijdens de wandeling van de instapdeur naar de zitplaats. Dat is echt geen probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ovVeluwe »

Ze stoppen dan op de rijbaan wat volgens VRA niet is toegestaan.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten