Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door busfanNL »

fred1954 schreef:Hebben we het over de ex-300/310 Citaro's? Ik dacht dat ze nog bleven tot opening NZL?
Edit: laat maar, het gaat natuurlijk over de (mooie) Citaro's van TCR. :oops:
Neeeeeeee. Daar gaan de mooie TCR wagens. Krijgen ze nog wat nieuws ervoor terug???
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ja.... SLFA's electric, Solaris Urbino's, Capacity's, Iveco's voor CXX en Futura dubbeldekkers voor TCR......*bus*
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ICE105 »

Remco1989 schreef:Gaan richting het zuiden
Afrika? :wink:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Ik hoop liever TCR en via daar naar het HWGO. Die oude Citaro's rijden gewoon fijn.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 16 apr 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post quoten is onnodig.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Ik had het over de TCR 501-520 :|
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

ik hoop liever TCR en via daar naar het HWGO. Die nieuwe Citaro's rijden gewoon fijn.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 16 apr 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post quoten is onnodig.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Remco1989 schreef:Gewoon net als nu met de 172 om en om naar Kudelstaart

En 358 gaat niet meer naar Uithoorn Meerwijk. Die begint en eindigt dus op Uithoorn busstation.
Gaat altijd de helft tot Aalsmeer, of alleen als die hoogfrequent rijdt? Ik snap wel dat je niet 8x/u naar Kudelstaart gaat rijden, maar het zou wel fijn zijn als de frequentie 's avonds en op zondag meer dan 2 bussen per uur komen.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Het is gewoon zoals nu ma/Vr overdag en spits 50/50 en 's avonds en weekend naar Kudelstaart. Frequenties zijn totaal nog niet bekend.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 17 apr 2017, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik vermoed dat het 6 x per uur wordt, waarvan 3 x naar Kudel, dus een 20 minuten dienst op Kudel, net als nu. 8 x/ 4 x Aalsmeer/Kudel lijkt me redelijk veel. 347 Uithoorn ook 6 x per uur, dan heb je 12 bussen per uur op de 170-corridor. Plus eventueel de 174 als onderliggende lijn vanuit Uithoorn naar Amstelveen en dan ri. Amsterdam en de 171 als onderliggende lijn van Aalsmeer naar Amstelveen en dan ri. Bijlmer. Zoiets gaat het denk ik worden.

Edit: het wordt pas interessant in juli volgend jaar, na opening van de NZL. Dan komt ook de 348 en 358 erbij. Die zullen dan ingepast moeten worden in de frequentie van de 347 resp. 357. Vanuit Aalsmeer/Kudel bijv. 6 x ri. Amsterdam: 3 x Elandsgracht en 3 x Zuid. Hetzelfde geldt voor Uithoorn ri. Amsterdam.
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 17 apr 2017, 15:04, 3 keer totaal gewijzigd.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Zoals ik al eerder heb aangegeven, bij de presentatie aan de stadsregio werd expliciet gezegd dat alle R-Net-lijnen minimaal 8x/u gaan rijden; dat zou een grote leugen zijn als de 347 en 357 maar 6x/u rijden, dus dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. "Ik vermoed" vind ik niet erg sterk.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik zeg: ik vermoed, omdat als ik zelf logisch nadenk, dat 8 x per uur naar Aalsmeer en daarvan 4 x naar Kudel een beetje teveel van het goede is. Als je die redenatie doortrekt, en ook de 347 8 x per uur laat rijden, heb je op de 170-corridor 16 R-net bussen per uur + nog het onderliggend net (174)
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik heb de presentatie niet meer in mijn hoofd, maar het kan zijn dat inderdaad op sommige lijnen er momenten zijn dat er minimaal 8 x per uur gereden gaat worden. Maar voor andere lijnen zal dat veel te veel zijn.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

DingeZ schreef:Zoals ik al eerder heb aangegeven, bij de presentatie aan de stadsregio werd expliciet gezegd dat alle R-Net-lijnen minimaal 8x/u gaan rijden; dat zou een grote leugen zijn als de 347 en 357 maar 6x/u rijden, dus dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. "Ik vermoed" vind ik niet erg sterk.
Zoals ik al zei, je hebt ook nog het onderliggend net vanuit Uithoorn en Aalsmeer, 174/171. Die komen er ook nog bij, dus er rijden niet "maar" 6 bussen per uur. Ja, 6 R-net bussen.

Maar we moeten het afwachten, ik sprak hier op het forum de hele tijd over 370/372, blijkt het 347/357 te worden, nooit zelf kunnen bedenken. Dus nogmaals, we moeten afwachten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

DingeZ schreef:Zoals ik al eerder heb aangegeven, bij de presentatie aan de stadsregio werd expliciet gezegd dat alle R-Net-lijnen minimaal 8x/u gaan rijden; dat zou een grote leugen zijn als de 347 en 357 maar 6x/u rijden, dus dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. "Ik vermoed" vind ik niet erg sterk.
Dat is geen leugen maar gewoon niet voldoen aan een concessieeis. Dat mag een concessienemer niet zonder toestemming van de aanbestedende overheid doen. Ik vind zelf dat de stadsregio en Connexxion echt een wezenlijke fout maken bij de "Ver-R-netting" van het netwerk, namelijk zonder aanvullende infrastructuur heb je nauwelijks tijdwinst, en moeten de niet meer bediende haltes worden aangedaan door andere lijnen of moeten mensen verder lopen en fietsen. Hierdoor gaat de extra attractiviteit van het openbaar vervoer teloor en de exploitatie wordt er ook niet goedkoper door. Ik had liever gezien dat er snelbussen gekomen waren met een iets lagere frequentie en, daar waar mogelijk, het strekken van de routes. Maar dat gebeurt dus juist niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vinny, ik ben het volkomen met je eens over de ver-R-netting, zeker m.b.t. de 347 en 357, die de stad in moeten, waar op sommige punten geen doorkomen aan is en er ook geen infrastructurele veranderingen mogelijk zijn.
Wat die concessie eisen waren, m.b.t. frequenties zou ik eens terug moeten lezen in het PvE.

Hier is het PvE nogmaals:
https://vervoerregio.nl/document/be31fa ... 532eb9c307

Edit: er staat nergens iets van een verplichte 8 x per uur. Er wordt gesproken over maximale intervallen, die mogen in de spits niet groter zijn dan 10 minuten, daarbuiten 15 minuten, de intervallen mogen uiteraard wel kleiner zijn, dus hogere frequentie. Alleen op Schipholnet praten ze over maximale intervallen van 3-5 minuten. Ergo: 6 x per uur is volgens het PvE op de verbindende routes prima.
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 17 apr 2017, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

n-evo schreef: (..)
Durashift schreef:Beter. Vind die afdekking er niet uitzien. Wat is er mis om gewoon een wiel te zien?
(..) Men neme een hip vormgegeven bus - als het even kan dubbelgeleed - die op een tram moet lijken. En trams rijden meestal niet op banden. Volgens mij hebben we 'm zo. :wink:
:D :mrgreen: :pos:
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:
Vinny schreef:Ik ben vooralsnog wat sceptisch over het R-net wat hier ligt. Verder ben ik ook wel benieuwd of lijn 342 een volwaardige lijn wordt, ik denk dat ze hem niet 's avonds en in het weekende willen exploiteren.
Er is door CXX gezegd dat alle R-net lijnen die op Schiphol rijden, 24 uur per dag zullen gaan rijden. Ik ben alleen benieuwd of het lijnnummer 's nachts een N-nummer wordt of dat men het 3xx nummer blijft gebruiken.
Ik zou zeggen: geen gedoe, als een lijn 24 uur per dag / 7 dagen per week moet rijden.. is er toch weinig onderscheid tussen dag en nacht. Gewoon één nummer voor 24 uur.. zeker als de route ook gelijkwaardig is. Lekker duidelijk. :)
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Durashift schreef: Ik zou zeggen: geen gedoe, als een lijn 24 uur per dag / 7 dagen per week moet rijden.. is er toch weinig onderscheid tussen dag en nacht. Gewoon één nummer voor 24 uur.. zeker als de route ook gelijkwaardig is. Lekker duidelijk. :)
Alleen de reiskosten dat is een verschil overdag gewoon tarief. In de nacht €4,50 standaardtarief dus daarom het onderscheid. Anders denken de mensen dat je voor dagtarief mee kan
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

Remco1989 schreef:
Durashift schreef: Ik zou zeggen: geen gedoe, als een lijn 24 uur per dag / 7 dagen per week moet rijden.. is er toch weinig onderscheid tussen dag en nacht. Gewoon één nummer voor 24 uur.. zeker als de route ook gelijkwaardig is. Lekker duidelijk. :)
Alleen de reiskosten dat is een verschil overdag gewoon tarief. In de nacht €4,50 standaardtarief dus daarom het onderscheid. Anders denken de mensen dat je voor dagtarief mee kan
Ah ja, apart tarief. Niet aan gedacht. :wink:

Kwestie van tijd, gezien de 24/7 economie in, vooral, de Randstad dat er ook één vlak tarief zal zijn, denk ik. In CAO's worden nachttoeslagen en tijdslots toch ook al zover mogelijk beperkt...
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Hainje schreef:Het is dan ook niet GVB die gaat rijden met deze bussen, maar Connexxion. Zij hebben wel het beleid dat er bij dubbele voordeuren twee validators hangen, het lijkt mij logisch dat ze dit beleid in AML voortzetten.
Naar aanleiding van ons gesprek eerder viel mij dit weekend in Haarlem op dat de groene Connexxion bussen met dubbele deuren voor maar één kaartlezer hebben (voor zover zichtbaar). De Zuidtangent bussen hebben wel duidelijk een dubbele kaartlezer voor.

Denk laat het nog even weten. :P
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Oh dat is wel apart. In zo'n geval hebben dubbele deuren ook pittig weinig nut inderdaad.
🍉
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Zonnig »

Ik heb begrepen dat de sta-hoogte in de dubbeldekkers 1.90 m zou zijn.

Steeds meer mensen zijn 1.90 of langer waardoor dit verre van handig is in het OV.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Volgens de website van VDL is de stahoogte beneden maar 1.855 m. :shock:
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Zonnig »

Dan is het nog lager dan ik hoorde.
Betekend dat ook in daar niet kan staan en gebukt zou moeten lopen in het gangpad.

Daarnaast vraag ik mij af hoe iemand in ee rolstoel makkelijk zelfstandig de dubbeldekker in/uit kan komen.

Volgens mij voldoet de dubbeldekker dan ook niet aan de eisen die worden gesteld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten