Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

De 9248-9252 zijn volgens mij later gekomen en hebben geen rolluik bij de geleding. Er blijven dus maar 6 Citaro's over, waarvan 5 van de nieuwere serie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Als ik het mij goed herinner zijn die afkomstig uit Alkmaar en werden ze vroeger gebruikt voor lijn 360.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Volgens wiki: 9248-9253 zijn in 2008 in dienst gekomen, eerst in NHN, (klopt Suus) later naar AML gekomen, 9253 rijdt nog in NHN. Volgens zeggen blijven deze Citaro's tot juli 2018 in AML (opening NZL)
Stadsbus
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Stadsbus »

Ik heb het niet voorbij zien komen nog, maar er staat een foto van een dubbeldekker bus in aanbouw op de site van Connexxion.
*foto*
*tekst*
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JcJay »

Nice! Ben benieuwd wat er eigenlijk met de ruimte gaat gebeuren waar in een normale touringcar een toilet en bagageruimte zit (bij achterdeur naar links). Zitruimte?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Ergens toch jammer dat het gewoon touringcars worden i.p.v. OV-bussen in dubbeldekkeruitvoering. Het lijkt toch niet helemaal "echt" zo. Gevoelskwestie denk ik. :P
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

fred1954 schreef:Volgens wiki: 9248-9253 zijn in 2008 in dienst gekomen, eerst in NHN, (klopt Suus) later naar AML gekomen, 9253 rijdt nog in NHN. Volgens zeggen blijven deze Citaro's tot juli 2018 in AML (opening NZL)
9253 rijdt ook in aml op lijn 197.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:Ergens toch jammer dat het gewoon touringcars worden i.p.v. OV-bussen in dubbeldekkeruitvoering. Het lijkt toch niet helemaal "echt" zo. Gevoelskwestie denk ik. :P


Het voelt inderdaad raar, maar ik geloof wel dat het de betere keuze is. Het drukste stuk van de 346 is op de snelweg. Maar het moet jullie niet verbazen dat CXX ziek inzet op de verbindingen Haarlem - A9 - A'dam Zuid / Bijlmer Arena. Kijk maar eens naar die frequentietabellen :shock: .
fred1954 schreef:Het enige argument dat ik kan bedenken is...
Een ander argument is dat CXX meer 'white collar' dat werkt in Zuid en woont in Haarlem de bus in wilt proberen te krijgen. En die verleid je met meer luxe en comfort.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Natorious schreef:
Een ander argument is dat CXX meer 'white collar' dat werkt in Zuid en woont in Haarlem de bus in wilt proberen te krijgen. En die verleid je met meer luxe en comfort.
Dat is ook een valide argument, wegens Zuidas maar vergeet VUmc niet, meer "white skirt" :D Momenteel reis ik 1x per week met de 346 VU-Tempelierstraat v.v. maar er stapt eigenlijk "van alles" in.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.
Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ovVeluwe »

Wil Connexxion bovendien niet hetzelfde bereiken als EBS met hun Bizzliner? Dat is eigenlijk ook gewoon een luxe touringcar.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.
Je kan in die "stadsbus" geen andere stoelen installeren? De VDL Citea en Mercedes Citaro worden sowieso al in tig verschillende smaken geleverd aan zowel stad- als streekvervoerders. Zit er zoveel wezenlijk verschil tussen een Mercedes Citaro van GVB en eentje van Connexxion tussen Haarlem en Zuidoost? Volgens mij niet.

En ik zei al: het is een gevoelskwestie. Niet per se rationeel. :P
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

Hoe wordt het open instapbeleid eigenlijk voortgezet in de komende concessie? Momenteel mag je op de huidige lijnen 300 en 310 bij alle deuren instappen, net als bij een groot aantal haltes op Schiphol-Noord, -Centrum en -Zuid. In de komende concessie wordt lijn 310 gesplitst in twee nieuwe lijnen. Gaat dit betekenen dat er op de gehele trajecten van deze twee lijnen een open instapbeleid wordt gehanteerd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Open instap:
- geheel Schipholnet binnen de "stads"grens van schiphol.
- 300 geheel
- 397 tussen nieuw-vennep en Schiphol knooppunt noord

Alles hierbuiten gesloten instap voor alle soorten vervoer.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

Vandaag zijn er trouwens wat kleine wijzigingen aan het vervoersplan vrijgegeven op de Connexxion site: https://www.connexxion.nl/data/upload/2 ... 202017.pdf
Ik heb geen onderschrift
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ovforens »

n-evo schreef:
fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.
Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.
Dak is te laag of wij zijn te lang. Ik heb er ingestaan en je kan er als bovengemiddeld lange Nederlander niet in staan.

Toegankelijkheid geldt niet alleen voor ouderen en mindervaliden maar ook voor mensen die wat langer dan gemiddeld zijn (met echte reuzen kan niet iedereen rekening houden).
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Waar haal je het vandaan dat die issue niet speelt bij deze touringcar?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef:Vandaag zijn er trouwens wat kleine wijzigingen aan het vervoersplan vrijgegeven op de Connexxion site: https://www.connexxion.nl/data/upload/2 ... 202017.pdf
Mooi, lijn 199 blijft ook 's avonds en in het weekend rijden. :pos:
De stadsdienst van Amstelveen blijft kansloos, maar dit is toch wel een goede verbetering.
ovforens schreef:
n-evo schreef:
fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.
Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.
Dak is te laag of wij zijn te lang. Ik heb er ingestaan en je kan er als bovengemiddeld lange Nederlander niet in staan.

Toegankelijkheid geldt niet alleen voor ouderen en mindervaliden maar ook voor mensen die wat langer dan gemiddeld zijn (met echte reuzen kan niet iedereen rekening houden).
Ik dacht gelezen te hebben dat er in deze dubbeldekkers geen staanplaatsen komen.
n-evo schreef:
Meltrain schreef:Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.
Je kan in die "stadsbus" geen andere stoelen installeren? De VDL Citea en Mercedes Citaro worden sowieso al in tig verschillende smaken geleverd aan zowel stad- als streekvervoerders. Zit er zoveel wezenlijk verschil tussen een Mercedes Citaro van GVB en eentje van Connexxion tussen Haarlem en Zuidoost? Volgens mij niet.

En ik zei al: het is een gevoelskwestie. Niet per se rationeel. :P
Tussen Citaro's zijn de verschillen wel kleiner dan tussen Citea's.
Maar zoals ik eerder vroeg: een Qliner voelt voor jou dan ook niet "echt"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Ik heb nog nooit over een Q-liner nagedacht en het wekt zo 1,2,3 ook geen directe gevoelens op links om of rechtsom. Kan je er dus helaas geen antwoord op geven.

Wat betreft de Citea's: er zijn varianten die in de streek rondrijden die amper verschillen van de stadsvarianten. Het is maar net wat klant wil. Ik zie niet in waarom dat met een dubbeldekker Citea anders zou zijn.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Caffer »

Die dubbeldeks futura's zijn wel fraaie bussen hoor, en erg geschikt voor een snelweglijn als de 346 waar iedereen instapt om er langere tijd in te zitten.

Ik vind touringcars ook altijd een beetje jammer maar op de impressie hier http://www.vdlgroep.com/?news/2915432/1 ... xxion.aspx heeft ie het toch wel.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Ik ben erg benieuwd. Ook hoe ze qua inrichting worden.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Toch jammer dat ze allemaal naar TCR gaan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Z2N »

Dat is niet onlogisch natuurlijk: lijn 346 is enorm verspitst, dus kan TCR waarschijnlijk het materieel beter inzetten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten