Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Volgend jaar dan kun je de rechterrijstrook van de N 231 tussen de Bloemenveiling en industrieterrein Hornmeer gebruiken voor een bushalte. Daarmee kun je de 272 opwaarderen tot daglijn, waarmee je Kudelstaart 7/7 een rechtstreekse verbinding met de bloemenveiling geeft én een snelle verbinding met Amstelveen en Amsterdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Naast de al eerder genoemde "lage 8600'en" rijdt ook de 8681 nog steeds vanuit Uithoorn.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Bluearrow schreef:Jesper, ik mis in je (overigens) mooie overzicht nog lijn 174 (de avond/vakantie/zondagversie van lijn 142).

Overigens ga je met je plannen een heleboel reizigers vanuit Kudelstaart niet blij maken met een overstap op het Hortensiaplein. Er is behoorlijk veel reizigersverkeer op het rechtstreekse deel van de 172 tussen globaal Aalsmeer Bloemenveiling en Kudelstaart, vooral veel werknemers van de veiling (ploegendiensten en veel Polen) die daar werken. Dan kom je er met alleen een spitsdienst (272) niet mee uit.

Ik vind overigens persoonlijk dat de vervoerders Arriva en Connexxion, en de verschillende concessieverleners maar eens om de tafel moeten gaan zitten. Het is natuurlijk van de zotte dat, vanwege de concessiegrens, er geen doorgaande lijnen zijn. Wat mij betreft mag de 172 weer, net zoals in de Centraal Nederland tijd (171 toen), doorgetrokken worden naar Leimuiden.

Dan nog een vraag: wat is de achterliggende gedachten om de lijnen 62 en 199 van eindpunt te laten wisselen?

Ja, Kudelstaart blijft lastig. Eigenlijk zijn er te weinig reizigers voor een kwartiersdienst en te veel voor een halfuursdienst. De huidige 20-minutendienst is prima, maarja, dan kun je niet meerdere lijnen naar Kudelstaart sturen. Misschien dus toch een kwartiersdienst (198 2x, 172 2x) In de spits rijdt lijn 272 (4x) en vervalt de 172 tussen Kudelstaart en Aalsmeer.

De verbinding van Kudelstaart verder naar het zuiden zou natuurlijk mooi zijn, maarja, het is er niet makkelijker op geworden nu Arriva Zuid Holland Noord rijdt.

Wat betreft lijn 174. Dat realiseerde ik me vanmorgen ook. Die lijn mag niet vervallen (als ook de 142 niet rijdt) omdat anders een gedeelte van Uithoorn zonder ov zit.

Lijn 62 en 199 zijn omgedraaid omdat lijn 199 een behoorlijk lang stuk langs de Buitenvelderselaan / Beneluxbaan parallel aan de Amstelveenlijn rijdt. De eindbestemming 'station Zuid' heeft voor al deze haltes geen meerwaarde, omdat de Amstelveenlijn sneller en frequenter rijdt. Echter, vanwege het wegvallen van de sneltramverbinding met het Amstelstation heeft dat lange parallele traject opeens wel meerwaarde als bus 199 de verbinding naar het Amstelstation overneemt. Verder, lijn 62 heeft nu een enorme slingerroute. Vanuit het zuidelijke deel van Buitenveldert zijn lijn 142 (en 272) straks veel sneller op het Amstelstation. Daarnaast krijgen de bewoners in dit gebied een rechtstreekse verbinding met station Zuid als lijn 62 daar naartoe rijdt. Dat is fijn, omdat men nu moet overstappen. De verbinding Rivierenbuurt - VU Ziekenhuis wordt overgenomen door de nieuwe bus 173 (A'veen busstation - Zuid - Amstel). Die lijn is ook weer veel sneller tussen de Rivierenbuurt en het VU Ziekenhuis dan de huidige lus van bus 62.

Probleem is natuurlijk wel dat in de PVE's van AML en Amsterdam moet worden opgenomen wie waar wordt gedoogd. Ook moet de fietsverbinding tussen Amstelveen Noord (Saskia van Uylenburg) en Buitenveldert geschikt worden gemaakt voor bussen, zodat lijn 142 (en 272) hier kunnen doorsteken. Anders krijg je weer zo'n enorme omweg die de oude lijn 165 maakte.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Roeland »

jesperhaverkamp schreef: Ja, Kudelstaart blijft lastig. Eigenlijk zijn er te weinig reizigers voor een kwartiersdienst en te veel voor een halfuursdienst. De huidige 20-minutendienst is prima, maarja, dan kun je niet meerdere lijnen naar Kudelstaart sturen. Misschien dus toch een kwartiersdienst (198 2x, 172 2x) In de spits rijdt lijn 272 (4x) en vervalt de 172 tussen Kudelstaart en Aalsmeer.

De verbinding van Kudelstaart verder naar het zuiden zou natuurlijk mooi zijn, maarja, het is er niet makkelijker op geworden nu Arriva Zuid Holland Noord rijdt.

Wat betreft lijn 174. Dat realiseerde ik me vanmorgen ook. Die lijn mag niet vervallen (als ook de 142 niet rijdt) omdat anders een gedeelte van Uithoorn zonder ov zit.
Volgens mij kun je de 272 prima ook buiten de spits laten rijden (met één stop bij de bloemenveiling).
De huidige avondlijn 174 is een "stoppende 142" die alleen maar stoppend is gemaakt om de 170-172(-174) ook 's avonds hoogfrequent op het gezamenlijke deel te kunnen rijden. Kun je opvangen door de 142 straks ook weer 's avonds te laten rijden, en de 174 's avonds en in het weekend de 171-272 laten vervangen: de 174 rijdt dan als avond-weekendlijn Amsterdam - (route 172) - Amstelveen - (route 171) - Aalsmeer - (route 198) - Kudelstaart, en vervangt op die tijden de 171/272 en vult dan meteen de 170-172 aan tot een 7'dienst.
Een verbinding Kudelstaart - Leimuiden voegt weinig toe, want voor reizigers vanuit Aalsmeer naar Leiden is de overstap op station Hoofddorp sneller dan de overstap op Leimuiden. Alleen voor reizigers richting Alphen kan het leuk zijn. Misschien een suggestie: een buurtbus Leimuiden - Kudelstaart - De Kwakel - Uithoorn of iets dergelijks?
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Er is helaas wel een probleem met het 's avonds door laten rijden van lijn 171 als 174 vanaf het busstation Amstelveen. Vanaf 2015 wil 'men' bus 175 als R-Net laten rijden. Hierdoor vervalt de bediening van niet-R-net haltes tussen Amstelveen en Bijlmer in de avonduren en het weekend als lijn 171 niet zou rijden. Daarom wordt er in alle R-net plannen over gesproken dat lijn 171 ook in de avonden en weekenden naar Bijlmer zou rijden.

Wat mij betreft blijft lijn 175 gewoon stoppen op alle haltes. Dan hoeft lijn 171 niet naar bijlmer te rijden in de avonden en weekenden. Dan rijdt lijn 171 's avonds naar het CS, samen met 172 (2x) en 170 (4x). Bus 142 blijft dan ook gewoon in de avonden en weekenden rijden op de nieuwe route.

Voor Kudelstaart rijdt bus 198 op werkdagen overdag 2x per uur van Schiphol via Aalsmeer naar Kudelstaart. Bus 272 rijdt op werkdagen overdag 2x per uur de snelle route (Kudelstaart, Bloemenveiling hoofdingang, Westwijkplein, Sacharovlaan, Startbaan, A'veen busstation). In de spits rijdt lijn 272 met een dubbele frequentie en rijdt verder via de route van de nieuwe 142 naar het Amstelstation. In de avond rijdt lijn 272 niet, lijn 198 rijdt tot Aalmeer, maar lijn 174 rijdt dan van Kudelstaart via Aalsmeer, route 171 naar Amstelveen en vanaf daar de route van lijn 170/172.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Ja, Kudelstaart blijft lastig. Eigenlijk zijn er te weinig reizigers voor een kwartiersdienst en te veel voor een halfuursdienst. De huidige 20-minutendienst is prima, maarja, dan kun je niet meerdere lijnen naar Kudelstaart sturen. Misschien dus toch een kwartiersdienst (198 2x, 172 2x) In de spits rijdt lijn 272 (4x) en vervalt de 172 tussen Kudelstaart en Aalsmeer.
Als je van de 272 een standaard streeklijn maakt kan dat best, 's avonds en op zondag kan de frequentie naar 1x per uur. Samen bieden de 272 en de 198 dan elk half uur een verbinding van Kudelstaart met de buitenwereld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Even in het algemeen. Jesper wil in zijn 'nieuwe' plannen een groot aantal lijnen in Amsterdam een andere route laten rijden en/of een ander eindpunt geven. Persoonlijk zou ik het geen bezwaar vinden, maar ik denk dat je het GVB tegen je in het harnas jaagt, door een groot aantal Connexxion lijnen te wijzigen.

Persoonlijk denk ik dat het lijnnet niet in grote maten zal wijzigen met de start van een nieuwe concessie. Ik gok er op dat het grotendeels blijft zoals het is, met name omdat er 'straks' als de NZ-lijn gaat rijden al veel wijzigingen zullen gaan plaatsvinden. Dus, for the time being.....ik denk, weinig veranderingen.

Dan wil ik ook het nieuwe lijnnet van Utrecht (straks vanaf december door Qbuzz) in gedachten nemen. Daar heeft men gekozen door duidelijke lijnbundels, met 'zo weinig mogelijk' lijnnummers en zo weinig mogelijk 'afwijkingen' in het dienstaanbod. Ik zie in de plannen van Jesper nogal wat 'mitsen en maren'. Lijnen die wel overdag rijden, niet 's-avonds, of alleen tijdens de spits, met afwijkende bestemmingen, sommige routes krijgen twee 'routevarianten' (m.a.w. overdag bijv. naar Bijlmer, 's-avonds naar CS). Ik denk dat dat niet de oplossing is.
Misschien, net zoals Qbuzz in Utrecht, moet er in Amsterdam/AML ook gedacht worden aan 'duidelijkheid' voor de reizigers ???
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Toen de huidige concessie van AML eind 2007 inging was er wel een grote duidelijkheid. Lijn 142 (en destijds ook nog de 144) reden alle dagen van de week. Lijn 171 (toen nog Aalsmeer - A'dam Zuid) reed ook alle dagen van de week. Lijn 199 reed altijd vier keer per uur het hele traject. Maar, het aanbod was in de daluren te ruim. Er is sindsdien ook fors gesneden in een aantal lijnen, simpelweg om te voorkomen dat er lege bussen rondreden. (bijv. lijn 199: eerst de helft van de ritten inkorten tot het busstation, vervolgens de frequentie over de hele route omlaag; lijn 142 laten vervallen in de avonduren en het weekend; lijn 165/166 opheffen, etc.) Ik heb geprobeerd om juist een zo optimaal mogelijk lijnennet op te zetten, waarbij de routes zo snel mogelijk zijn en de frequenties aangepast worden op de vraag. Duidelijkheid is natuurlijk belangrijk, maar tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone waarmee men een reis plant op 9292. Men kijkt vaakt niet eens meer naar hoe een dienstregeling in elkaar zit. (Heb zelf overigens geen smartphone :wink: )
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Bluearrow schreef:
Dan wil ik ook het nieuwe lijnnet van Utrecht (straks vanaf december door Qbuzz) in gedachten nemen. Daar heeft men gekozen door duidelijke lijnbundels, met 'zo weinig mogelijk' lijnnummers en zo weinig mogelijk 'afwijkingen' in het dienstaanbod. Ik zie in de plannen van Jesper nogal wat 'mitsen en maren'. Lijnen die wel overdag rijden, niet 's-avonds, of alleen tijdens de spits, met afwijkende bestemmingen, sommige routes krijgen twee 'routevarianten' (m.a.w. overdag bijv. naar Bijlmer, 's-avonds naar CS). Ik denk dat dat niet de oplossing is.
Misschien, net zoals Qbuzz in Utrecht, moet er in Amsterdam/AML ook gedacht worden aan 'duidelijkheid' voor de reizigers ???
Die routevarianten zijn er nu al in de AML-concessie. Lijn 142S overdag naar Leidseplein/Marnixstraat, na de spits wordt deze vervangen door lijn 174, zelfde route, alleen geen snelbus meer en rijdt door tot het CS. Lijn 171 door de weeks naar de Bijlmer, in het weekend tot Amstelveen busstation, lijn 241, 242 alleen in de spitsen, evenals lijn 272. En ga zo maar door. Ik denk dat de "vaste" passagiers wel weten hoe of wat. De incidentele reiziger zal even moeten opletten. Ik ben voor het extra lettersysteem, wat ook in andere landen veel voorkomt. Ik begon deze posting ook niet voor niets met lijn 142S, want zo heette deze lijn officieel. Alleen het kan niet gefilmd worden op de displays. In Duitsland wordt heel vaak gebruik gemaakt van de "E" (Eilbus, maar ook wel gebruikt voor Extra bus of Ersatzverkehr)) of de "S", soms de "K" (Kurze Strecke) als toevoeging. Op deze manier kan je je lijnnummers vereenvoudigen. Bijvoorbeeld lijn 172 rijdt de normale route, lijn 172E (of 172S) rijdt de route van de 272. Zelfde met lijn 142. Kun je ook overdag of 's avonds een letter aan koppelen. Hoef je de lijn op bepaalde tijdstippen ook niet om te nummeren terwijl ze vrijwel de zelfde route rijden. Zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven.

Een praktisch probleem is, dat de (software van) de displays deze aanduidingen niet aankunnen. Zo erger ik me al jaar en dag aan als een CXX bus "172Amsterdam CS" filmt, dus zonder spatie tussen de 172 en Amsterdam. Het kan wel met spatie, maar dan worden de letters weer kleiner. Ik ben meer voor een alternerend display of desnoods scrollend. Dan kun je veel meer informatie kwijt voor op je bus. Ziet u het al voor u: bijvoorbeeld spitsbus lijn 172E en dan filmend "172EAmsterdamCS" :evil:

Zelfde probleem zie ik hier in Buitenveldert de Citea's met lijn 62. Ri. "Amstelstation" wordt groot en duidelijk gefilmd. Ri. Station Lelylaan wordt klein en onder elkaar gefilmd, omdat dit dan weer niet op het display past. Heb je een nieuw type bus met een megadisplay en dan gebruik je maar een klein gedeelte omdat je niet groot kunt filmen.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tsov »

Ik jat even Vinny's stokpaardje uit de schuur (in Friesland hoef je de deur niet op slot te doen :) )
Afbeelding
Dit soort 'ouderwetsche' lijnfilms zijn toch eigenlijk best duidelijk, plus je hebt altijd de benodigde spatiëring tussen lijnnummer en bestemming. Ik snap natuurlijk de inflexibiliteit, maar toch...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

tsov schreef:Ik jat even Vinny's stokpaardje uit de schuur (in Friesland hoef je de deur niet op slot te doen :) )
Afbeelding
Dit soort 'ouderwetsche' lijnfilms zijn toch eigenlijk best duidelijk, plus je hebt altijd de benodigde spatiëring tussen lijnnummer en bestemming. Ik snap natuurlijk de inflexibiliteit, maar toch...
Ja, die goede oude tijd. En inderdaad inflexibel waren de lijnfilms toen. Kwam er een bestemmming bij of een lijnnummer bij, dan moesten deze vaak deze "bijgeschilderd/gespoten" worden op alle lijnfilms in de bussen in de betreffende garage.

Met de huidige elektronische lijnfilm kan er softwarematig heel veel: http://dubai-taxi.com/wp-content/upload ... 128908.jpg :lol:
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 19 sep 2013, 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Klaasje »

Ik moet toch zeggen dat de 261 naar Zierikzee op het Amstelstation zo zijn voordelen had.. :pos:

Vakantiegevoel tijdens het forensen..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Met de huidige electronische lijnfilms kun je nog geen N nummer voor het nachtnet invoeren en dat terwijl de bestemmingen slechter leesbaar zijn en buschauffeurs het voorelkaar krijgen om in plaats van de eindbestemming iets als "prettige feestdagen" op de rol te zetten. :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daniel »

Dat kan weldegelijk, het is vooral een kwestie van mogelijkheden van de software die bij het GVB kennelijk tekort schiet. Maargoed, met een koersrol kon je die N-nummers ook niet tonen als ze niet op de rol zaten :wink:

In Lelystad kon Connexxion bijvoorbeeld gewoon lijnletters voeren op de koersdisplays na de invoering van InfoXX (voor de komst daarvan hadden de Lelystadse bussen nog een koersrol en waren daarmee behoorlijk uniek onder de Ambassadors)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Bij de Connexxion bussen is het wel mogelijk, ik zie wekelijks de N70 en N97 voorbij komen op het Leidseplein.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Bluearrow schreef:Bij de Connexxion bussen is het wel mogelijk, ik zie wekelijks de N70 en N97 voorbij komen op het Leidseplein.
Klopt, die N-problematiek ging over GVB. Ik had het meer over de ruimte op het display om EN groot te filmen EN de relevante bestemming/lijnnummer er tegelijk op te krijgen. Voor mensen met slechte ogen :@
Zie hier een gelede MAN, duidelijker kan het niet: http://www.alexmiedema.com/images/012/1 ... rMaker.jpg

Geen 999 te zien op het display overigens.

Edit: interessant bustype voor de volgende concessiehouder AML? *bus*
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »


Wijzigingen concessie Amstelland & Meerlanden 2014
(definitieve versie, september 2013)

R-net
Op lijn 300 worden in de zomerdienstregeling minder ritten op zaterdag gereden.

Sternet
De lijnen 185 en 189 zullen op Schiphol via de Koetsierstraat rijden, als de verkeersonveilige bocht ter hoogte van het sleepterrein is aangepast (mogelijk al per oktober 2013). Daarnaast wordt op deze lijnen het aantal aangeboden ritten verlaagd in verband met het lage aantal reizigers op deze lijnen. De vrijgekomen capaciteit wordt ingezet op de verlenging van lijn 169 naar Aalsmeer (zie verderop).
Binnen Amstelveen wordt het gedeelte van de route van lijn 186 via Keizer Karelplein / Lindelaan / Ziekenhuis opgeheven in verband met een zeer laag aantal reizigers.
Op Schiphol Rijk wordt de Douglassingel het eindpunt van lijn 287, in plaats van de Koolhovenlaan. Dit in verband met gewijzigde infrastructuur als gevolg van de aanleg van de nieuwe N201.
Door het succes van GVB lijn 69 in Amsterdam Nieuw West (toekomstige westtangent) neemt het aantal reizigers op lijnen 192 en 195 af. Daarom wordt (in overleg met het GVB) voor een groot deel van de ritten op sternetlijn 192 een andere route uitgewerkt via Lijnden/Aker (lijn 194). De overgebleven ritten blijven rijden via Osdorpplein – Badhoevedorp Pa Verkuijllaan. Op lijn 195 neemt eveneens het aantal ritten af, hetgeen ingezet zal worden op lijn 197 vanwege de groei van deze lijn.

Overige lijnen
Lijn 140 gaat voortaan rijden via de Schiphol Logistics Park-busbaan. Lijn 169 wordt doorgetrokken vanaf Hoofddorp station via de oude route van lijn 140 naar Aalsmeer Hortensiaplein om zo goed mogelijk de verbinding met Schiphol Rijk in stand te houden.
Op lijn 149 wordt de frequentieverdeling aangepast met lijn 199 om te komen tot een gezamenlijke 15-minutendienst. Op lijn 161 worden scholierenritten vanuit Zwanenburg ingezet (dit voorstel treedt reeds in werking per september 2013). Op lijn 168 wordt ter hoogte van het Huis van de Sport een nieuwe bushalte aangedaan.
Op de lijnen 175 en 176 wordt de capaciteit uitgebreid vanwege een groeiend aantal reizigers deze lijnen.
Het begin-/eindpunt van lijn 241 wordt gewijzigd van Zagerij naar Nesserlaan in verband met een veiligere overstap op lijn 199.

Adviezen RAR en Adviescommissie Amstelland & Meerlanden

De RAR heeft aangegeven zich te kunnen vinden in het vervoerplan, behalve op de volgende punten:
Route keuze lijn 300 via Langerhuize De RAR verzoekt aan Connexxion om alsnog de route te wijzigen via de Oranjebaan. Connexxion neemt het voorstel in haar definitieve vervoerplan niet over vanwege het standpunt van de gemeente Amstelveen, die aangegeven heeft de route ongewijzigd te willen laten, gelet op het standpunt van de veiligheidsinspectie omtrent de kruising met lijn 5. Daarnaast geeft Connexxion aan dat op termijn te verwachten valt dat lijn 175 naar R-net niveau gebracht zal worden.
Standpunt Stadsregio Amsterdam
De Stadsregio kan zich vinden in het voorstel van Connexxion gelet op de door haar aangedragen argumenten.

Adviescommissie A&M
De Adviescommissie A&M heeft aangegeven zich te kunnen vinden in het vervoerplan, behalve op de volgende punten:
Bediening Schiphol Rijk In de avonduren en weekend wordt kantorenpark Schiphol Rijk niet meer bediend door het wegvallen van lijn 140. Zowel door de RAR als door de Adviescommissie A&M wordt voorgesteld om een lusje (rijtijd van circa 4 minuten extra) met lijn 140 te rijden op die momenten. Connexxion neemt dit voorstel niet over, aangezien deze extra lus voor de doorgaande reiziger als zeer onprettig zal worden ervaren, vooral door een gebied waar in de avond en weekend een zeer gering aantal reizigers gebruik maakt van de bus. Ook dient door de toename van het aantal DRU’s gezocht te worden naar andere besparingsmogelijkheden die Connexxion niet ziet.
Standpunt Stadsregio Amsterdam
De Stadsregio kan zich vinden in het voorstel van Connexxion gelet op de door haar aangedragen argumenten.

Ontbreken bediening halte Prins Hendriklaan te Hoofddorp.
De gemeente Haarlemmermeer geeft aan dat de halte in het verleden werd bediend en in de buurt van een verzorgingstehuis ligt. Connexxion neemt dit voorstel niet over, aangezien het bedienen van de halte op jaar basis circa 500 DRU zou gaan kosten. Daarnaast geeft Connexxion aan dat een zeer laag aantal reizigers te verwachten is en dat met de huidige bediening van Hoofddorp nog steeds aan het PvE wordt voldaan.
Standpunt Stadsregio Amsterdam
De Stadsregio kan zich vinden in het voorstel van Connexxion gelet op de door haar aangedragen argumenten.

Beginpunt Douglassingel i.p.v. Koolhovenlaan lijn 287
De gemeente Haarlemmermeer geeft aan lijn 287 op Schiphol Rijk op de halte Koolhovenlaan te willen laten starten. Connexxion geeft aan dat als gevolg van de koppeling van lijn 187 (komende uit Amstelveen) aan 287, dat door de gewijzigde infrastructuur van de N201 deze bus de Koolhovenlaan niet meer kan bereiken. De overgebleven ritten op lijn 287 die ‘mat’ aan komen rijden moeten eveneens extra rijden door de gewijzigde infrastructuur. Door de halte Douglassingel te gaan bediening geeft Connexxion aan dat het aantal DRU daarmee gelijk zal blijven. Ook geeft Connexxion aan dat er met de bediening van de Douglassingel nog steeds een goede haltedekking is.
Standpunt Stadsregio Amsterdam
De Stadsregio kan zich vinden in het voorstel van Connexxion gelet op de door haar aangedragen argumenten. Daarnaast wil de Stadsregio graag met de gemeente Haarlemmermeer studeren op het verbeteren van de busroute van lijnen 187 en 287 waardoor op termijn de halte Koolhovenlaan weer berijdbaar moet worden.

Opheffen gedeelte lijn 186 in Amstelveen
De gemeente Amstelveen is tegen het opheffen van de route van lijn 186 op het trajectgedeelte Keizer Karelplein – Lindenlaan – Ziekenhuis. Connexxion geeft aan dat het huidige aantal reizigers, circa 13 per dag, dermate laag is dat het in stand houden van lijn 186 niet te verantwoorden valt. Ook geeft Connexxion aan dat de RAR zich in het voorstel kan vinden.
Standpunt Stadsregio Amsterdam
De Stadsregio kan zich vinden in het voorstel van Connexxion gelet op de door haar aangedragen argumenten. Daarnaast geeft de Stadsregio aan dat de bediening destijds door de Stadsregio is ingekocht bij wijze van proef. Ondanks dat de proef maar negen maanden heeft mogen duren, mag er van worden uitgegaan dat het aantal reizigers altijd zeer minimaal zal blijven.

Bron: http://www.stadsregioamsterdam.nl
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

De Adviescommissie A&M heeft aangegeven zich te kunnen vinden in het vervoerplan, behalve op de volgende punten:
Bediening Schiphol Rijk In de avonduren en weekend wordt kantorenpark Schiphol Rijk niet meer bediend door het wegvallen van lijn 140. Zowel door de RAR als door de Adviescommissie A&M wordt voorgesteld om een lusje (rijtijd van circa 4 minuten extra) met lijn 140 te rijden op die momenten. Connexxion neemt dit voorstel niet over, aangezien deze extra lus voor de doorgaande reiziger als zeer onprettig zal worden ervaren, vooral door een gebied waar in de avond en weekend een zeer gering aantal reizigers gebruik maakt van de bus. Ook dient door de toename van het aantal DRU’s gezocht te worden naar andere besparingsmogelijkheden die Connexxion niet ziet.
Op Schiphol-Rijk zijn een aantal semi-continue bedrijven die ook 's avonds en op zondag personeel hebben. Ik vind het dus een slecht idee dat het bedrijvenpark in dit tijdvak helemaal niet meer bediend wordt, en dat terwijl een paar jaar geleden nog een aparte buslijn reed (187). Wat mij betreft is de 169 ook een slecht plan, en komt gewoon de 198 terug als volwaardige buslijn: dagelijks van 06:00 tot 24:00 tussen het Hortensiaplein en Schiphol (met bediening van Schiphol-Rijk). De frequentie van de 140 kan worden teruggebracht om het aantal DRU's gelijk te houden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

De nieuwe dienstregelingen zijn inmiddels te vinden op de site van Connexxion.
De nieuwe lijn 194 rijdt van Schiphol via Badhoevedorp en Lijnden naar Amsterdam Matterhorn (eindpunt tramlijn 1). Deze lijn rijdt uitsluitend tijdens de spits.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

Van Amstelland-Meerlanden staan de nieuwe dienstregelingen al sinds gisteren online, alleen ontbreekt lijn 300 nog...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Edwin »

215 & 216 blijven ongewijzigd t.o.v. de recente vertrektijdenwijzigingen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daniel »

Leuke schuifpuzzel... de komst van de GVU-geledes in Almere blijkt Citaro G's vrij te moeten maken die rood worden voor de dienst op Schiphol Sternet, waarna de vrijkomende 12-meter Citaro's weer groen worden voor Almere. Kennelijk heeft er bij Connexxion iemand verf over, qua schilderwerk had het allicht efficiënter gekund :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Edwin »

Ik denk dat er Citaro's Geleed vanuit Almere naar AML gaan omdat die het einde van de concessie in Almere niet meer gaan halen. Connexxion wil geen nieuw materieel aanschaffen voor Almere en gaat dus flink schuiven. Ben benieuwd om hoeveel gelede Citaro's het gaat.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Klaasje »

Je mag niet vergeten dat er een proef komt met bussen met meer deuren. Dan is een deel van de Citaro's sowieso al overbodig.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door lint41 »

De vraag is dan of die proef de reden is dat de GVU-bussen naar Almere komen, of dat die toch al kwamen en ze de proef als mooie bijkomstigheid zien. Gezien het ook meespelende leeftijdsargument gok ik op het tweede.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten