Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Tja, misschien is de actieradius van de accu’s over een paar jaar ook weer groter, zodat ze minder keren hoeven op te laden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Hainje schreef:...schemerlampkabeltje trekt dat net niet. :P
Dat is geloof ik ook niet wat er onder de weg ligt waar die bussen overheen rijden :wink:

@fred1954: Het zal inderdaad wel een gevalletje fasering zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

trolly schreef:Dat is geloof ik ook niet wat er onder de weg ligt waar die bussen overheen rijden :wink:
Sssssttttt....!!
🍉
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Ik hoop dat die fabrikanten allemaal een soort "Citea LLE" principe over gaan nemen:
- De bus zelf lichter maken zodat de zware accu's nauwelijks effect op het gewicht hebben.
Tot nu toe is het gewoon 11 ton bus en 3 ton accu erboven op.
Dat maakt veel bussen tot een klein bereik voertuig.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Het probleem is dat, zeker in de drukke stedelijke gebieden, er steeds langere bussen nodig zijn. 18m, 21m, 25m....het gaat maar door. Daardoor moeten er ook steeds meer/zwaardere accu’s ingebouwd worden. Maar ik ben er van overtuigd, dat in de nabije toekomst hier ook wel weer iets op (uit)gevonden wordt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

:Y rails *trein*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Tja, dat is ook mijn idee, maar vertramming is een hoge investering, daarbij komt dat de stedelijke infrastructuur zich niet altijd leent voor vertramming van buslijnen. Een mooi voorbeeld is GVB bus 15, ik weet niet hoe lang daar al over vertramming gesproken wordt. Dat is al sinds de 70er jaren van de vorige eeuw. En het is er nog steeds niet van gekomen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Bij de vertramming van lijn 15 heeft de opening van lijn 50 roet in het eten gegooid. Lood om oud ijzer overigens: een deel van de buspassagiers konden voortaan over het spoor vervoerd worden.

En uiteraard zijn de kosten van rails relatief. Als de personeelskosten de pan uit rijzen, en de dubbelglede bussen één lange file vormen, dan blijkt railvervoer opeens een voordelig alternatief te zijn. Ik ben daarbij nog niet zo overtuigd van volledig automatische electrische bussen. En daarbij blijft het energieverbruik van een brede rubberband per definitie hoger dan het beperkte raakvlak van staal op staal.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ja, wat je zegt klopt, lijn 15 is ook niet meer die zeer drukke buslijn van weleer, maar meen, dat er nog steeds over vertramming gesproken wordt?

Elektrische bus of tram......het blijft een dlilemma, aanleg/onderhoudskosten versus exploitatiekosten.....
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Als ik het goed heb, is lijn 15 de klap inmiddels weer aardig te boven. Zó zelfs, dat vertramming weer topprioriteit is — whatever that may be in Mokum.

Bij de 15 is de afweging ook niet zo ingewikkeld, gezien de beschikbare rails. Ik ben wel benieuwd of we bijvoorbeeld de 300 nog eens op spoor gaan zien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Die afweging sloeg ook niet op lijn 15, daar is bijna op de hele route al railinfa aanwezig. Het sloeg meer op een compleet nieuwe aanleg van een tramlijn.

Lijn 300 ....tja.....ik begreep jaren geleden al dat bij aanleg van de Zuidtangent, er al rekening gehouden is met vertramming en ik moet zeggen, een groot deel van de route leent zich daar uitstekend voor. Alleen het passeren van Schiphol lijkt me moeilijk, ik zie tram 300 nog niet zo 1-2-3 over Schiphol Plaza heen rijden. :D

En als CXX over een paar jaar met ZE bussen over dit traject gaat rijden, is de urgentie voor vertramming al weer wat minder denk ik.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

8 lichtgewonden doordat vanmorgen een vrachtauto op de Legmeerdijk in Aalsmeer achterop lijn 172 reed:
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/212819/Me ... n-Aalsmeer
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Lijn 300 ....tja.....ik begreep jaren geleden al dat bij aanleg van de Zuidtangent, er al rekening gehouden is met vertramming en ik moet zeggen, een groot deel van de route leent zich daar uitstekend voor. Alleen het passeren van Schiphol lijkt me moeilijk, ik zie tram 300 nog niet zo 1-2-3 over Schiphol Plaza heen rijden. :D
De fundering is geschikt voor rails en alle tunnels/viaducten hoog genoeg voor bovenleidingen. De knelpunten zijn vooral de Haarlemse binnenstad en het stuk van Schiphol-Noord naar Bijlmer ArenA.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Wat heeft een ZE bus te maken met een tram?
Een tram biedt veel meer capaciteit dan een ZE bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Stadsbus »

De meeste trams hier in Nederland zijn ook een stuk langer dan een bus.
Een Brusselse pcc, 14,21 meter lang, kan ongeveer 100 mensen vervoeren. (32 zittend, ongeveer 68 staand)
Een Citaro L, 14,99 meter lang, kan ongeveer 140 man meenemen. (42 zittend, ongeveer 96 staand) volgens wikipedia.
Dan kan je nog, 20 staan en zit plekken weg rekenen voor batterijen en andere motoren die een ZE bus wel heeft, een diesel niet heeft, maar dan zou die 80 centimeter die een Citaro L wel heeft, en een Brusselse pcc niet heeft, 20 man in moeten passen, wat dus ook niet gaat.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op zo 01 okt 2017, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Een Capacity L bus (21m) kan 191 passagiers hebben, de nieuwe Urbos (30m) 180 passagiers. Alleen als je de trams koppelt kun je er meer in kwijt, maar we zijn niet zo van het koppelen van trams in dit land, vandaar dat ik per voertuig reken. Ik zie nog even niet dat er gekoppelde trams door het centrum van Haarlem tuffen. Lengte zegt dus in dit geval niet zoveel. :D
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Stadsbus schreef:Dan kan je nog, 20 staan en zit plekken weg rekenen voor batterijen en andere motoren die een ZE bus wel heeft


Accu's komen op het dak dus dan heb je geen last van ruimte kwijt en de elektromotor (die van vdl heb ik gezien) is ruim helft kleiner dan een dieselmotor.
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Stadsbus »

Kijk bij de BYD bussen op Schiermonnikoog, daar zijn boven de voorwielen grote kasten, dus geen zitplaatsen.
Of de VDL Citea lle 99, achter de chauffeur geen zitplaats(en) omdat daar ook een kast zit. En er zijn nog genoeg busmerken/modellen buiten NL die ook minder zitplaatsen/staplaatsen hebben omdat ze elektrisch zijn.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Busbouwers zijn vrij notoire overschatters van staande capaciteit. Ze houden vaak dichtere maten (bijv. 6pers/m2) aan dan treinenbouwers, die meestal 4pers/m2 gebruiken. (Edit: Mercedes gebruikt zelfs 7,4pers/m2, dat is 36cm x 36 cm per persoon!)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Remco1989 schreef:Accu's komen op het dak dus dan heb je geen last van ruimte kwijt en de elektromotor (die van vdl heb ik gezien) is ruim helft kleiner dan een dieselmotor.
Klinkt aardig, maar zoveel gewicht bovenop heeft wel consequenties voor de constructie en de stabiliteit.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Een Capacity L bus (21m) kan 191 passagiers hebben, de nieuwe Urbos (30m) 180 passagiers. Alleen als je de trams koppelt kun je er meer in kwijt, maar we zijn niet zo van het koppelen van trams in dit land, vandaar dat ik per voertuig reken. Ik zie nog even niet dat er gekoppelde trams door het centrum van Haarlem tuffen. Lengte zegt dus in dit geval niet zoveel. :D
Het is natuurlijk raar dat een bus die 9 meter korter en marginaal breder is opeens meer reizigers kan vervoeren dan 30-meter lange tram. Tweede bestuurderscabine of niet. Bij De Lijn is hetzelfde interessante gaande waar in hun Hermelijnen 250 man past terwijl een Amsterdamse Combino die iets breder en korter is maar 180 man gaat. Dat verschil zou nooit in de tientallen reizigers mogen lopen als er al verschil is, dus waar zit dat in?

Het mij inmiddels opgevallen dat verschillende partijen verschillende dichtheden hanteren. GVB hanteert een maximum capaciteit berekend op 4 passagiers per m2. Volgens de vervoerder passen daardoor slechts 175 mensen in de nieuwe tram. CAF hanteert een maximum capaciteit gebaseerd op 6 passagiers per m2 waardoor in diezelfde 15G-tram opeens 237 mensen gaan. Dat is fors meer dan de 191 passagiers die Mercedes zegt te kunnen vervoeren met hun Capacity L.

Zie: http://www.caf.net/en/productos-servici ... .php?p=289 & https://assets.gvb.nl/Factsheet-GVB-CAF-15Gtram.pdf

Bij Mercedes is het wat onduidelijker wat ze hanteren, maar als ik de onderstaande website moet geloven is het bij hun zelfs 7,4 personen per m2. Ik denk dus dat we met enige zekerheid kunnen zeggen dat een 21-meter lange Capacity L minder passagiers vervoert ten opzichte van een 30-meter lange 15G-tram wanneer je dezelfde dichtheid hanteert.

https://www.mercedes-benz.nl/content/ne ... _data.html
Lange_Dre
Berichten: 529
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Lange_Dre »

fred1954 schreef:Een Capacity L bus (21m) kan 191 passagiers hebben, de nieuwe Urbos (30m) 180 passagiers. Alleen als je de trams koppelt kun je er meer in kwijt, maar we zijn niet zo van het koppelen van trams in dit land, vandaar dat ik per voertuig reken. Ik zie nog even niet dat er gekoppelde trams door het centrum van Haarlem tuffen. Lengte zegt dus in dit geval niet zoveel. :D
De Avenio's (35m) uit Den Haag kunnen daarin tegen 238 voeren. :wink:
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

6 personen per vierkante meter op een staanplaats? Wauw, moeten ze tegenwoordig niet allemaal voorzien zijn van hun smartphone, want...volgens wetgeving mag je niet ongevraagd mee lezen met je medepassagiers :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Volgens deze GVB info komt tram 16 niet eerder terug dan medio februari, i.p.v. november, door uitloop van werkzaamheden in de Corn.Kruseman. Iets met vervuilde grond.
https://www.gvb.nl/reizen/nieuws/tram-1 ... elijk-niet

Daaruit trek ik de voorzichtige conclusie dat de nieuwe R-netbundel van AML (347/357/397) bij aanvang van de nieuwe concessie nog een paar maanden via de Stadionweg/Beethovenstraat blijft (om)rijden. :shock:
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

De eerste solaris en iveco zijn ook binnen wie spot ze als eerste _O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten