Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Uiteindelijk wel ja.

Wegen waren afgesloten, velsertunnel was dicht. Heel druk op de weg en in de bus. Bij mij rond Haarlem lijn 2 heb ik ook 15 min vertraging gehad daardoor. Alle lijnen zijn aan elkaar gekoppeld.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

jesperhaverkamp schreef:De informatie is wat summier. Connexxion heeft nog nooit een vervoerplan voor AML openbaar gemaakt en de RAR heeft ook nog niet haar adviezen gepubliceerd, maar hier http://www.amstelveen.nl/web/Bestuur-en ... exxion.htm? kunnen we al wat vinden.
Ik heb al geprobeerd in contact te komen met de RAR en ook met Rover afdeling AML, maar geen reacties op mijn emails gekregen. Ik vraag me af voor wie die mensen in die raden zitten, het lijkt me toch ten behoeve van de reiziger. Bovenstaande link gaat eigenlijk alleen over de CXX bussen die Amstelveen aan doen. Bijvoorbeeld lijn 176 naar Amsterdam Zuid wordt R-net 346. Wordt daar niet genoemd omdat het niets met Amstelveen te maken heeft. Nu vrijwel alle concessies hun (concept-)vervoerplannen voor 2015 openbaar hebben, lijkt het erop dat dat in het AML gebied nog altijd te moeilijk te zijn, om die vervoerplannen voor het volgende jaar tijdig openbaar te maken. Vreemd. Ook de RAR en Rover falen in het geven van informatie aan de reiziger. :(
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Om het zoeken wat makkelijker te maken:

https://www.dropbox.com/sh/6et688z40g04 ... 9EHta?dl=0

Alle vervoerplannen 2014 en 2015 die ik via publiek toegankelijke wegen heb weten te vinden. Dit zijn dus niet de adviezen van de rocovs en dergelijke, maar de echte vervoerplannen van de vervoerders. Als iemand nog meer heeft (uiteraard alleen als ze via publiek toegankelijke kanalen te vinden zijn), dan hou ik me aanbevolen.

Edit: Nu we toch bezig zijn. Een klein archiefje aan lijnnetkaarten door de jaren, waaronder AML.

https://www.dropbox.com/sh/5w2ian67x70c ... xeGha?dl=0
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door van020 »

Bussen-in-R-net-jasje update:

3872 ( Zonder voor- en achterkant)
3854 (volledig)
3870 (Zonder voor- en achterkant maar geen tekst op de voor en achterkant)
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door kliko »

Nog eentje uit het Haarlems Dagblad van 22 augustus:

In Haarlem gaat voor de 140 (340), 175/177 (346) en 176 (356) de halte Stadsschouwburg vervallen. Alleen lijn 50 (Arriva Leiden - Haarlem) blijft er stoppen.

Vervolgens vervallen voor de 140 (340) Spanjaardslaan - Haarlem; Cesar Franklaan, Lanckhorstlaan, Zandvaartkade - Heemstede en Marktplein in Hoofddorp.
Voor de vervallen haltes in Heemstede blijft (deels) lijn 4 (Haarlem Schalkwijk - Heemstede NS) bestaan.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik spotte van de week een MAN-bus, op de Amstelveenseweg, volgens mij lijn 170 met een bestemmingsdisplay waarop stond: "Sorry, deze bus is vol". In kleine letters. Dat had ik nog nooit eerder gezien.
Laatst gewijzigd door fred1954 op wo 27 aug 2014, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

kliko schreef:Nog eentje uit het Haarlems Dagblad van 22 augustus:

In Haarlem gaat voor de 140 (340), 175/177 (346) en 176 (356) de halte Stadsschouwburg vervallen. Alleen lijn 50 (Arriva Leiden - Haarlem) blijft er stoppen.

Vervolgens vervallen voor de 140 (340) Spanjaardslaan - Haarlem; Cesar Franklaan, Lanckhorstlaan, Zandvaartkade - Heemstede en Marktplein in Hoofddorp.
Voor de vervallen haltes in Heemstede blijft (deels) lijn 4 (Haarlem Schalkwijk - Heemstede NS) bestaan.
Absurd dat wij als passagiers, dit soort zaken uit de media moeten halen. :evil:
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

fred1954 schreef:Ik spotte van de week een MAN-bus, op de Amstelveenseweg, volgens mij lijn 170 met een bestemmingsdisplay waarop stond: "Sorry, deze bus is vol". In kleine letters. Dat had ik nog nooit eerder gezien.
Klopt, dit kunnen wij via de infoxx erop zetten. Ik heb zelf veel gehad op lijn 176 dat de bus na halte VU Ziekenhuis al helemaal vol zat.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

kliko schreef:Nog eentje uit het Haarlems Dagblad van 22 augustus:

In Haarlem gaat voor de 140 (340), 175/177 (346) en 176 (356) de halte Stadsschouwburg vervallen.
Je hebt het net omgedraaid: lijn 175 wordt de 356 en lijn 176 wordt lijn 346.
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door van020 »

Stopt de 140 (of tegen die tijd 340) dan wel op beukenhorst? Ik heb sowiso niet begrepen waarom hij die halte voorbij racet.
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door kliko »

Fred,

Je hebt helemaal gelijk. Had ze omgekeerd.


Over Beukenhorst stond niets in het Haarlems Dagblad genoemd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Net op de Amstelveenseweg gespot MAN bus 3872 op lijn 172. Dak was al R-Net rood, de zijkanten in de donkergrijze R-net kleur met logo's en de voorkant en de achterkant nog gewoon origineel CXX-groen. Raar gezicht. :D
Het wordt steeds erger met de semi-R-netbussen. Ik zag er ook al een aantal rondrijden op lijn 140. Naast dat het een raar gezicht is, is het klantenmisleiding om structureel dit soort bussen in te zetten op buslijnen die totaal niet R-netwaardig zijn. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Het zijn ook "nog" geen Rnet lijnen
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door van020 »

Nee, volgens mij bedoelt Vinny dat er ook met r-net bussen word gereden op andere lijnen ( die helemaal geen R-net worden deze winter.)

Ik heb bijvoorbeeld al R-net bussen zien rijden op de lijnen 145 en 169.

Verder heb ik de 3884 gezien met reclame op deze zijkant dat er per 14 december R-net word gereden. Echter bevond dit voertuig zich op lijn 168... Wat ik niet echt snap.

En heb ik de 3894 in volledig R-net gezien en de 4002 gedeeltelijk (dus dat voor- achterkant verhaal).

Trouwens vanochtend weer in een bomvolle 140 gezeten, of zeg maar gestaan... Is er ooit over nagedacht om rond 08.00 1 rit geleed te rijden of zo, of een extra rit? PS: het was zo erg dat de chauffeur niemand meer in de bus kon laten.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Klopt, op schiphol heb je nog geen verschil tussen MAN R-net en MAN Groen. Deze worden door elkaar ingezet. Ook zijn alle lijnen aan elkaar verbonden.

De 175 aan de 176 en 177 in haarlem, en aan de 171 en 146 in Amsterdam Bijlmer, de 171 weer aan de 169 en de 169 weer aan de 168 en 145 ect. En zo kan ik wel doorgaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

De 140 is heel veel drukker geworden door de jaren heen. Ik denk dat het ook komt omdat de voorzieningen in de regio Amstelland wat verspreid zijn geworden, terwijl vanuit Aalsmeer en in mindere mate Uithoorn de verbinding met Amsterdam uitermate traag en duur is. Als je wilt gaan winkelen doe je dat tegenwoordig in Hoofddorp, en ook heeft de plaats tegenwoordig een HBO-achtige opleiding. Daarnaast is het aantal arbeidsplaatsen natuurlijk ook fors gestegen door de uitbreiding van industriegebieden. 's Avonds en in het weekend rijden er ook geen andere buslijnen meer die de drukte kunnen afromen (198 bijv.)

De tijd dat je in de 140 een kanon kon afschieten behoort definitief tot herinneringen uit de vroege jaren '90 (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

van020 schreef:Nee, volgens mij bedoelt Vinny dat er ook met r-net bussen word gereden op andere lijnen ( die helemaal geen R-net worden deze winter.)

Ik heb bijvoorbeeld al R-net bussen zien rijden op de lijnen 145 en 169.
Het is wat Mike hiervoor zei: Deze bussen is men aan het "omkatten" voor de nieuwe dienstregeling van december die meer R-Net lijnen zal bevatten. Tot die tijd worden deze bussen als "normale" bussen beschouwd, die gewoon at random vanuit de garage ingezet worden op diverse lijnen.

Wat me trouwens opgevallen is: de 8 gelede Citaro's die voorheen regelmatig te zien waren op de Amstellandlijnen, zijn vrijwel allemaal verdwenen op deze lijnen. Waarschijnlijk naar lijn 197 gegaan?
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Op de stalling in Uithoorn hebben ze nog maar slechts 2 geleden wagens. De rest is naar Schiphol voor de 175, 176 en 197.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Mike schreef:Op de stalling in Uithoorn hebben ze nog maar slechts 2 geleden wagens. De rest is naar Schiphol voor de 175, 176 en 197.
Bedankt Mike, zoiets dacht ik al. :D
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Vandaag:

Utrecht wagen op de 140.

MAN TÜ op de 310

Groene citaro G op de 300.
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door van020 »

Ik dacht al dat ik een MAN zag op Hoofddorp, Boven.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Vanmorgen een sternet Citaro G op lijn 310 en een groene geleden op de tussenslag van de 300.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Uit de openbare nieuwsbrief van de SRA:

Connexxion heeft haar vervoerplannen Amstelland-Meerlanden en Zaanstreek 2015 bij de
Stadsregio Amsterdam ingediend. Het DB heeft kennis genomen van deze plannen en de
adviezen van de Reizigersadviesraad en de adviescommissie Amstelland-Meerlanden en
Zaanstreek en constateert dat ze voldoen aan de programma’s van eisen.
Onderdeel van de verlenging concessie Amstelland-Meerlanden is om vanaf december 2014 het
busvervoer op een aantal corridors als R-net verbindingen (naast de huidige 300/310) aan te
bieden. Hiervoor zijn 3 nieuwe R-net lijnen in de vervoerplannen opgenomen die in de plaats
komen van de lijnen 140, 175, 177, 277 en 176. Daarnaast wordt van enkele lijnen (bv 189 en
340) de frequentie verhoogd en zullen enkele zeer slecht bezette ritten (van lijn 186 en lijn 215 in
zijn geheel) opgeheven worden.

Eigenlijk wat we al wisten. Verrassing is het opheffen van lijn 215. Betekent dat 216 als enige overblijft op Schiphol Oost naast de 193. Ooit was het best een uitgebreid netwerk daar.

Verrassing is ook de frequentieverhoging van lijn 189. Heb niet echt de indruk dat die bus zo vol zit. Maar misschien gaat het alleen in de spits.

Ben benieuwd hoe ze ritten van lijn 186 kunnen gaan opheffen. Dan voldoen ze niet meer aan het PVE dat er overdag elk kwartier een bus tussen Oost en het KLM hoofdkantoor moet rijden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

Opheffen 215? Nou heb ik alleen soms zicht op de eerste middagrit (naar Almere), maar ik heb in het afgelopen jaar drie keer met deze rit gereisd, vanaf Amstelveen Bustation naar de Bouwmeesterbuurt in Almere en alle drie de keren was de bus toch wel zitvol totaan halverwege Almere. Zal de 216 dan extra ritten of met groter materieel gaan rijden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Sowieso lijkt het mij handiger om de ritten van lijn 215 en 216 wat beter te verdelen. Nu rijden ze vlak achter elkaar. Je zou de helft van de ritten een half uur kunnen verschuiven. Binnen Almere rijdt het stadsnet voldoende frequent. Dan bied je met lijn 215 en 216 samen elk half uur een verbinding van Schiphol Oost naar Almere. Maarja, gewoon schrappen zal wel meer opleveren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 85 gasten