Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OV-Hobbyist »

Als je het vervoerplan via de connexxion site hebt, is dit de simpele uitvoering, voor de leek onder ons. Het uitgebreide vervoerplan kan ik online niet vinden. Overigens is het vervoersplan nog niet definitief en moet nog op detail afgestemd worden met betrokken partijen.
connexxion schreef:We hebben een vervoerplan gemaakt dat op details nog moet worden afgestemd met betrokken partijen.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JcJay »

Wievank schreef: - Lijn 169 wordt flink teruggebracht in frequentie. Dit lijkt daarmee het begin van het einde voor deze lijn. Aangezien deze lijn grotendeels via busbanen rijdt is het beperkte gebruik dan ook nu al een vorm van kapitaalvernietiging.
(...)
- Met het 'opwaarderen' van de lijnen 347/357 worden vooral een heel aantal haltes overgeslagen, waarbij er regelmatig geen serieus alternatief voor de betreffende haltes wordt geboden.
(...)
Verder wordt duidelijk volledig ingezet op een 'hoogwaardig net' met zo min mogelijk haltes en hoge frequenties, en een onderliggend net omdat het nou eenmaal ook moet om de concessie te kunnen krijgen.
Zelfde geldt voor de 168 binnen Hoofddorp welke vervangen gaat worden door een 'snelle' 341. De huidige route wordt afgesneden; WA Sportcomplex niet meer per bus te bereiken en diverse haltes van de huidige 168 worden overgeslagen. Toppunt is de route over de Asserweg waar helemaal niet meer gestopt wordt omdat zowel halte Asserweg als ook Kelloggstraat opgeheven worden... Wordt nu wel lastig om uit bovengenoemde delen met de bus naar de stad (Burg. Stamplein) te gaan. Blijf erbij dat die 341 dan tussen Assumburg en W.C Pax t best via halte Toolenburg omgelegd kan worden zodat daar een overstap gecreëerd kan worden van/op de 300. Heeft dat Westelijk deel van Hoofddorp ook een mogelijkheid om snel naar station, Schiphol en verder te reizen ipv in de 341 te blijven zitten die langs t centrum, Beukenhorst en P30 zn ommetje maakt...

En ja... waarom niet de 169 door de 341 laten vervangen snap ik ook niet. Die busbaan door Overbos-Toolenburg is perfect voor een R-Netlijn (als er al zo nodig een nieuwe R-Netlijn door Hoofddorp moet komen). Kapitaalvernietiging is t idd als de frequentie op die baan omlaag gaat...
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

De 341 vergat ik inderdaad te noemen. Een flink deel van Floriande verliest iedere vorm van vervoer, en verderop worden meerdere haltes nodeloos overgeslagen.
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door diederickx »

Mag ik daar nog aan toevoegen dat het vreemd is dat volgens het kaartje de lijnen 165 en 199 in Amstelveen Westwijk belangrijke (bijna belangrijkste) halte Westwijkplein niet zullen aandoen.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

fred1954 schreef:Wat betreft de 272, maar ook de nieuwe 242, die alleen tot juli 2018 zal rijden, zal CXX waarschijnlijk aanvoeren, dat volgend jaar bij de ingebruikname van de NZL er 2 nieuwe R-netlijnen gaan rijden tussen Kudelstaart/Aalsmeer Amsterdam - Zuid (lijn 358) enerzijds en tussen Mijdrecht/Uithoorn en Amsterdam - Zuid (lijn 348) anderzijds. Daarbij komt dat de frequentie van de lijnen 347/357 in december a.s. beide 8 x per uur wordt overdag (in ieder geval tot juli 2018), dat is nu voor 170/172 beide 6 x per uur. Dat zou het verdwijnen van de 242/272 moeten rechtvaardigen, lijkt mij.

Edit: 272 slaat de veiling over en is derhalve sneller dan de 172/357, maar misschien dat CXX met de nieuwe 358 ook zo een constructie gaat bedenken.
Je zou kunnen bedenken, dat bepaalde ritten 's morgens vanuit Kudelstaart/Aalsmeer met de nieuwe lijnen ook buiten de veiling om kunnen gaan rijden. We zijn in NL niet zo gek op pre-fix of post-fix lijnaanduidingen, maar je kunt je voorstellen dat je zo een rit 358X noemt. Dat is waarschijnlijk dan weer vloeken in de kerk w.b. de R-net formule, maar het is wel een mogelijkheid.
Het is wel de bedoeling dat met de aanleg van HOV Legmeerdijk de route van de 357 een stuk korter wordt, maar wanneer dat precies gaat komen weet ik niet. Met de aanleg van HOVASZ en busstation Zwarteweg moet het al ongeveer 5 min sneller worden, maar met deze plannen gaan daar nog eens 8 vanaf. Het verschil met de huidige 272 is dan nog minimaal.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Ezra schreef:Ik had het niet per se over deze concessie, maar ook in de gelede Citaro's die in de huidige concessie AML in R-Net- uitvoering rijden, zit volgens mij een andere stoelbekleding en zijn er meer stoelen in dezelfde richting (lees met je neus naar de voorkant van de bus) geplaatst.
Kleur van de stoelbekleding is gewoon onderdeel van R-NET-huisstijl. Net zoals dat iedere formule of vervoerder z'n eigen kleurtje heeft.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Bedankt voor de link HOV Legmeerdijk. Inderdaad past de route van de 172/357 over het veilingterrein niet in het R-net beeld. Goed dat dat tzt gaat veranderen. Voor een HOV lijn is zo een situatie niet houdbaar. Ik heb ooit wel eens gelezen dat de, toen nog, SRA ook de Amstelveenseweg (tussen Kalfjeslaan en VU) R-net waardig wilde maken, maar daar hoor/lees ik niets meer over. Misschien niet zo actueel meer, daar over een paar jaar de Uithoornlijnen verdwijnen en alleen 357/358 overblijven op deze bundel. In ieder geval verdwijnt het Flora Holland "rondje". Scheelt toch weer tijd en geld. :D
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JcJay »

Wievank schreef:De 341 vergat ik inderdaad te noemen. Een flink deel van Floriande verliest iedere vorm van vervoer, en verderop worden meerdere haltes nodeloos overgeslagen.
Lijn 341 tussen Hoofddorp station en Schiphol Plaza/Noord doet me herinneren aan de vroegere lijn 196 van t Sternet, welke ook ooit reed tussen Schiphol P40 en Hoofddorp Spaarne Gasthuis via P30/Kruisweg/Siriusdreef en de huidige 169 route en welke ooit verdween omdat die onrendabel werd (oa door de 300/310, die ook sneller zijn).

Als ze de 342 Uithoorn-Schiphol nou naar Amsterdam Zuid zouden laten doorrijden ipv lijn 341, is de geplande 341 ca. 8 jaar na verdwijnen van die 196, eigenlijk ook overbodig toch?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Lijkt me een mega omweg van Schiphol naar Amsterdam - Zuid via Uithoorn, met de 342?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

DingeZ schreef:
fred1954 schreef:Wat betreft de 272, maar ook de nieuwe 242, die alleen tot juli 2018 zal rijden, zal CXX waarschijnlijk aanvoeren, dat volgend jaar bij de ingebruikname van de NZL er 2 nieuwe R-netlijnen gaan rijden tussen Kudelstaart/Aalsmeer Amsterdam - Zuid (lijn 358) enerzijds en tussen Mijdrecht/Uithoorn en Amsterdam - Zuid (lijn 348) anderzijds. Daarbij komt dat de frequentie van de lijnen 347/357 in december a.s. beide 8 x per uur wordt overdag (in ieder geval tot juli 2018), dat is nu voor 170/172 beide 6 x per uur. Dat zou het verdwijnen van de 242/272 moeten rechtvaardigen, lijkt mij.

Edit: 272 slaat de veiling over en is derhalve sneller dan de 172/357, maar misschien dat CXX met de nieuwe 358 ook zo een constructie gaat bedenken.
Je zou kunnen bedenken, dat bepaalde ritten 's morgens vanuit Kudelstaart/Aalsmeer met de nieuwe lijnen ook buiten de veiling om kunnen gaan rijden. We zijn in NL niet zo gek op pre-fix of post-fix lijnaanduidingen, maar je kunt je voorstellen dat je zo een rit 358X noemt. Dat is waarschijnlijk dan weer vloeken in de kerk w.b. de R-net formule, maar het is wel een mogelijkheid.
Het is wel de bedoeling dat met de aanleg van HOV Legmeerdijk de route van de 357 een stuk korter wordt, maar wanneer dat precies gaat komen weet ik niet. Met de aanleg van HOVASZ en busstation Zwarteweg moet het al ongeveer 5 min sneller worden, maar met deze plannen gaan daar nog eens 8 vanaf. Het verschil met de huidige 272 is dan nog minimaal.
Interessant document. Ik zie dat ze weer eens een "piemelroute" voorstellen voor de bediening van halte Zwarteweg :')

Ik vind dat zoveel mogelijk voorkomen moet worden dat een bus onderweg een "lusje" over dezelfde weg rijdt. Voor reizigers is het frustrerend, het biedt geen meerwaarde en het maakt exploitatie onnodig duur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Mee eens, zoals reeds gemeld, 10 jaar in Kudel gewoond, heb daar ook de Hortensialaan bij iedere rit 2 x gezien, honderen keren. :evil:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Dat stipt een ander nadeel aan: voor omwonenden is het ook niet zo leuk om 20 bussen per uur voor hun huis te laten denderen.

Het probleem is zo makkelijk op te lossen:
- Buslijn A: Schiphol - Aalsmeer dorp - Hortensiaplein - Hornmeer - Kudelstaart
- Buslijn B: Kudelstaart - Aalsmeer Bloemenveiling - Amstelveen Busstation - Amsterdam Zuid
- Buslijn C: Aalsmeer Hortensiaplein of Zwarteweg - Aalsmeer Nieuw Oostende - Bovenkerk - Amstelveen - Amsterdam Olympisch Stadion - Elandsgracht
- Buslijn D: Aalsmeer Hortensiaplein of Zwarteweg - Aalsmeer Bloemenveiling - Amstelveen Westwijk - Amstelveen Oost - Ouderkerk - Amsterdam Bijlmer.

Inpassing buslijn B op veilingterrein:
Afbeelding
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JcJay »

fred1954 schreef:Lijkt me een mega omweg van Schiphol naar Amsterdam - Zuid via Uithoorn, met de 342?
Is t ook, maar tegenwoordig hoeft niemand een buslijn te nemen van begin- tot eindpunt om de lijn rendabel te maken toch? Gaat er toch om dat de bus doorgaans goed gevuld wordt, of t nou met doorgaande reizigers zijn of reizigers die slechts enkele haltes die bus nemen?

Zelfde kan je stellen voor de 341; wie gaat die bus nou gebruiken tussen Hoofddorp-Schiphol Plaza-Knoop Noord(-Amsterdam Zuid) via Siriusdreef-Kruisweg-P30-Schipholgebouw als je tussen Hoofddorp Station-Schiphol Plaza-Knoop Noord de 300/397 20x per uur over de busbaan hebt en/of de trein die allen sneller zijn dan de 341? Denk niet dat er veel doorgaande reizigers Hoofddorp (Floriande/Bornholm/Pax)-Amsterdam Zuid zullen zijn die in de 341 blijven zitten denk je niet?

Wat ik voorspel:
341: Binnen Hoofddorp goed bezet, Hoofddorp Station-Schiphol Plaza gaat vrijwel leeg, Schiphol-Amsterdam Zuid aardig bezet.
342: Uithoorn-Schiphol goed bezet. Trek m door naar Amsterdam Zuid en je hebt een goed bezette lijn 342 over de gehele route en misschien af en toe een verdwaalde erin die van Amsterdam Zuid via Schiphol naar Uithoorn reist ;) Lijn 341 kan geschrapt worden en de 168 in huidige vorm blijven. Siriusdreef heeft als alternatief halte Beukenhorst; De Hoek beneden, is t echt nodig dat daar 4x per uur een bus voorbij komt als boven de 300/397 tot 20x per uur voorbij komt? Of men trekt desnoods de 168 door naar P30 om Siriusdreef en De Hoek beneden te behouden...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

@JcJay: Het eerste jaar van een nieuwe concessie is eigenlijk voor nieuwe lijnen/routes een soort test. CXX zal dat wel aanpassen als blijkt dat de vervoersvraag anders is dan gedacht. Ik ben niet zo op de hoogte van de ins en outs w.b. vervoersvraag/aanbod binnen Hoofddorp of Meerlanden in het algemeen. Ben meer op de hoogte van het Amstelland-gebeuren. Je zal allicht gelijk hebben. :D .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Connexxion is al 15 jaar of zo concessiehouder. Je mag verwachten dat ze wel een gedetailleerd beeld hebben over de vervoersvraag en de infrastructurele beperkingen van de concessie. In het vervoersplan zitten gewoon een aantal onnodige missers die je in mijn ogen niet kunt afschuiven op "ja maar dat wisten we van te voren ook niet".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tgv2 »

*Die "stads"lijnen in Amstelveen zijn gedoemd om na een jaar weer te verdwijnen. Te lage frequentie en onlogische routes. Je ziet nu al dat de 149 en 487 een lage bezetting hebben.
* Het verdwijnen van de 146 en 241 begrijp ik niet, zeker in de spits zit deze lijn vrij vol.
* Lagere frequentie van de 171 in de spits, ook deze lijn zit in de spits vrij vol.
* Toen de 145 werd ingekort/omgeleid naar de Lelylaan werden reizigers lekker gemaakt met een hogere frequentie. Dit wordt nu weer de nek omgedraaid.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat CXX enkele niet gewenste verbindingen nu de nek om wil draaien onder het motto "lage reizigersvraag". Nu kan door de onaantrekkelijkheid worden gezegt dat de vraag enorm laag is dus er geen bus nodig is. Opdrachtgever kijkt alleen naar R-netlijnen, want grote dikke stroom en de rest telt minder mee.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

De verhouding binnen de concessie straks tussen R-net, Schipholnet en ontsluitend (onderliggend) net is 80%, 12,5% en 7,5%. De verhouding van de eerste en de laatste is krom, m.i. Maar inderdaad zoals CamilleKreemers zegt, de VRA voornamelijk geinteresseerd is in R-net.

Inderdaad die stadsdienst van Amstelveen stelt niets voor. De relatief korte lijntjes, lage frequentie. Wat betreft lijn 165/166/167: de intentie is goed, maar de uitvoering laat te wensen over. Lijnen GVB 65/66 later CXX 165/166 waren tot eind 2006 een paar van de stadslijnen van Amstelveen, maar die gingen wel ergens naar toe: naar Station Zuid WTC heette dat toen. Wat er nu van deze 3 lijnen gemaakt is, denk ik dat alleen lijn 165 er nog wel wat van gaat bakken.

Verder valt mij inderdaad op dat op de bundel 142/242/170/172/174/272/241 eigenlijk alleen 170 > 347 en 172 > 357 overblijft en tijdelijk de 242 tot de zomer van 2018. Dan komen er wel 2 lijnen bij 348/358 naar station Zuid. De voorlopige frequentie op de Amstelveen - Amsterdam corridor wordt samen 16 x per uur overdag. Ik denk dat daar de grondslag ligt voor het weghalen van die andere lijnen. Teveel bussen op de route. Zoals ik al eerder hier geschreven heb, zou ik de frequentie van de 347/357 op 12 x per uur gehouden hebben en 4 x per uur een lijn (bijvoorbeeld 174) van het Amstelplein naar Elandsgracht of st.Zuid. Zo een bus kan dan ook de haltes in Amstelveen en Amsterdam aandoen die de R-net bussen overslaan.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vanavond op de inloopavond geweest in Amstelveen. Niet echt veel gehoord wat we hier nog niet wisten. Uiteraard veel gemopper over het opheffen van haltes, met name in Amstelveen, haltes op de Keizer Karelweg en halte Grote Beer was men niet blij mee. Ook over frequenties van het onderliggende net, maar dat was te verwachten.

Volgens CXX komen er 272 nieuwe bussen. Volgeladen electrische bussen hebben een actieradius van 70 km. Tussendoor opladen duurt 20 minuten en de accu's zijn dan weer voor 80% vol.

Dingen die nieuw voor mij waren, is dat bijv. het nachtnet voor 357 alleen in het weekend geldt, voor de 347 de hele week. Frequentietabellen geven iets anders aan.

Volgens de man van CXX waar ik even apart mee gesproken heb, wordt lijn 347 gedeeltelijk electrisch en wordt deze lijn in Uithoorn gekoppeld aan de 342. Daar is een lijnwisseling, aantal omlopen gaan door naar Schiphol. Dat zullen dan waarschijnlijk de electrische bussen zijn op lijn 347 die doorrijden op lijn 342. Edit: zag dit later ook staan op de CXX-site.
Vervoerskundig aparte constructie, want bij vertraging vanuit Amsterdam komt de 347' te laat in Uithoorn en vertrekt dus als 342 ook te laat naar Schiphol.

De 357 gaat gereden worden met 13m Solarisbussen, ook nieuw voor mij, want volgens mij zouden er 18m Salarissen besteld worden. In ieder geval, zoals we hier al weten, over 4 jaar zal er met meer dan 80% elektrische bussen gereden gaan worden.
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 22 mei 2017, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Ivecobussen van 13-meter toch, want Solaris maakt alleen 12, 15 en 18-meter bussen.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 22 mei 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post hoef je niet te quoten..
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

tgv2 schreef:*Die "stads"lijnen in Amstelveen zijn gedoemd om na een jaar weer te verdwijnen. Te lage frequentie en onlogische routes. Je ziet nu al dat de 149 en 487 een lage bezetting hebben.
* Het verdwijnen van de 146 en 241 begrijp ik niet, zeker in de spits zit deze lijn vrij vol.
* Lagere frequentie van de 171 in de spits, ook deze lijn zit in de spits vrij vol.
* Toen de 145 werd ingekort/omgeleid naar de Lelylaan werden reizigers lekker gemaakt met een hogere frequentie. Dit wordt nu weer de nek omgedraaid.
Ja, dat hele plan is een mislukt plan. Alles wat geen R-net is, rijdt echt vage routes. Die huidige 161(wat voor nummer deze ook gaat krijgen in 2018) doet nog wel iets enigszins hagelijks.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Omnilezer: dat dacht ik ook, ik denk dat de CXX man in de war was, met al die type bussen. Zullen dan Iveco's worden. :evil:
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door diederickx »

Ik was op dezelfde inloopavond als fred1954, en hoorde daar de volgende details.

In overleg met de gemeente Amstelveen zal de route van lijn 165 op de volgende punten afwijken van het kaartje:
In Bovenkerk wordt via de Bovenkerkerweg en de Zetterij gereden in plaats van de Noorddammerlaan en de 30km-zone op de Noorddammerweg (zoals Wievank al vermoedde).
In Westwijk wordt via het Westwijkplein gereden in plaats van de Asserring-west,
De lus door Westwijk gaat niet door. Vanaf het Westwijkplein gaat hij via de Jane Addamslaan (dus over de route van 357/358) naar de rotonde op de Legmeerdijk. Hij keert op de rotonde en vervolgens gaat hij dezelfde route terug.

Ook voor lijn 199 geldt dat deze over het Westwjkplein gaat rijden in plaats van de Asserring-west. Op het Westwijkplein komen ruimere haltes zodat de hij daar zijn tijd kan afwachten zonder de 357/358 te hinderen. Lijn 199 zal overigens wel een lus door Westwijk rijden zoals op het kaartje staat aangegeven.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dierderiickx, bedankt voor deze aanvulling. Stond je waarschijnlijk bij een andere groep te praten. :D
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

357 met 13m dat is voor ons (intern) nieuw hahaha bij ons word nog steeds gezegd 18m maar we gaan het mee maken
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten