Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13668
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Toch denk ik wel dat OmniLezer gelijk heeft. Schiphol - Uithoorn wordt een van de eerste lijnen die gaat sneuvelen.
Er wordt in Schiphol-Rijk wel een speciale busbaan voor deze lijn gebouwd, omdat de busbaan voor de 340 kennelijk te veel uit de route ligt...

Overbodige geldsmijterij dus. :N
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3470
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Het zal m.i. niet zo’n vaart lopen met de 342. Laten we maar eerst afwachten hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen......
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:Nee, lijkt me niet, lijn 342 wordt gepresenteerd als een nieuwe snelle verbinding met Schiphol. In het vervoerplan wordt gezegd dat CXX elke woonplaats van meer dan 10.000 inwoners een rechtstreekse verbinding met Schiphol gaat bieden. De passagiers met lijn 340 laten gaan en dan in het zicht van de haven over laten stappen op lijn 180/181 is dan geen rechtstreekse (snelle) verbinding meer.
Tja, wat is in het vervoersplan de definitie (bestemming) van Schiphol? Schiphol an sich is natuurlijk nogal groot.
Kijk, een inwoner van zo'n gemeente / een reiziger van een zo'n buslijn.. zal ervan uitgaan dat Connexxion met zo'n zinsnede de halte (het gebied) 'Schiphol Airport' bedoelt. Denk ik.

Maar ja, tekstueel kan de optie zoals OmniLezer die beschrijft wel hout snijden. De omgeving Schiphol wordt rechtstreeks aangedaan. Dát er nog een overstap nodig is om bij het centrale Schiphol Plaza punt te komen is dan maar te accepteren.. :wink: :? :lol:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Er wordt gezegd dat die lijn 342 niet (snel) zal sneuvelen.
Dat kan kloppen, want het is een R-net lijn en Amstel Meerlanden is een goudmijn voor Connexxion dus zal Connexxion of de Provincie zijn/haar best doen om deze lijn in stand te houden.

Laten we fijn speculeren over en afwachten op wat er gebeurt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
fred1954
Berichten: 3470
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Durashift schreef: Tja, wat is in het vervoersplan de definitie (bestemming) van Schiphol? Schiphol an sich is natuurlijk nogal groot.
Nee, als er in het algemeen gesproken wordt over Schiphol of Schiphol airport, als bestemming, wordt het gebied Schiphol-Centrum bedoeld, nu genaamd Schiphol Plaza met aankomst en vertrekhal.

Als het anders is, dan moet CXX dat in zijn vervoerplan specificeren: bestemming P30 of knooppunt Noord bijvoorbeeld.

Maar inderdaad, we wachten het af.... :D
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

tripel7 schreef:397 wordt solaris.
Bron: de mappen met daarin de vlootverdeling die op de vestigingen liggen.
en 5 capacity's deze zijn later toegevoegd lijsten op vestigingen zijn alweer oud :wink:
Suus schreef:Toch denk ik wel dat OmniLezer gelijk heeft. Schiphol - Uithoorn wordt een van de eerste lijnen die gaat sneuvelen.
342 en N42 mag niet sneuvelen volgens PVE. dus dat betekent dat over de nieuwe busbaan in uithoorn lijn 340/342/N42 gaan rijden zodra deze klaar is en dan sneuvelt lijn 198.
fred1954 schreef: Dan kom je dus op het volgende theoretische lijstje:

R-net:
300 capacity’s
340 en 341 standaardbussen, dus Iveco.
342 geleed elektrisch
346 dubbeldekkers
347 geleed elektrisch
356 standaardbus of Solaris?
357 geleed elektrisch c.q. standaardbus Iveco
397 Solaris (zie bericht tripel7)

Schipholnet:
180 t/m 199 Citea BRT-look elektrisch

Onderliggend busnet:
Alle lijnen standaard Iveco 2 lengtes.
je vergeet de almere volvo's voor lijn 255 bij rnet
Vinny schreef:
Suus schreef:Toch denk ik wel dat OmniLezer gelijk heeft. Schiphol - Uithoorn wordt een van de eerste lijnen die gaat sneuvelen.
Er wordt in Schiphol-Rijk wel een speciale busbaan voor deze lijn gebouwd, omdat de busbaan voor de 340 kennelijk te veel uit de route ligt...

Overbodige geldsmijterij dus. :N
HOV oost/rijk is voor de lijnen die naar oost gaan rijden, niet voor 342.
CXX3677 schreef:Nu we het toch over de tijdelijke dieselvloot hebben,
Ik las een tijdje geleden dat de Capacity's op lijn 300 ook maar drie jaar zouden rijden om erna plaats te maken voor de 21-meter SLFA's. Was te lezen in een PowerPoint-presentatie van Connexxion voor AML in maart 2017.

Zou het te maken hebben dat ze geen opstartproblemen willen hebben voor deze lijn en daarom "safe'' voor diesel-Capacity's gaan? Of heeft VDL niet genoeg productiecapaciteit?
21m elektra moet nog ontwikkeld worden bestaan nog niet.

welk merk over 3 jaar komt is nog helemaal niet zeker, ze gaan uit van VDL SLFA's, maar kan net zo goed solaris/mercedes/iveco en wat heeft nog meer al elektra worden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 24 sep 2017, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 5 (!) posts samengevoegd
fred1954
Berichten: 3470
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Remco1989 schreef:
Suus schreef:Toch denk ik wel dat OmniLezer gelijk heeft. Schiphol - Uithoorn wordt een van de eerste lijnen die gaat sneuvelen.
342 en N42 mag niet sneuvelen volgens PVE. dus dat betekent dat over de nieuwe busbaan in uithoorn lijn 340/342/N42 gaan rijden zodra deze klaar is en dan sneuvelt lijn 198.
Zoals ik dus al schreef over de 198........
Remco1989 schreef:je vergeet de almere volvo's voor lijn 255 bij rnet
Ja, ik bedoelde eigenlijk al het nieuwe materieel.....
Remco1989 schreef:en 5 capacity's deze zijn later toegevoegd lijsten op vestigingen zijn alweer oud :wink:
Daar verbaas ik me over, in de binnenstad met de 21m bussen, maar zal uiteraard wel uitgeprobeerd zijn.....

In ieder geval bedankt voor je verduidelijkingen, Remco.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 24 sep 2017, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Drie posts samengevoegd
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Zugführer »

Ik heb net vijf posts en drie posts van dezelfde auteur achter elkaar samengevoegd, letten jullie daar zelf een beetje op a.u.b?
Als je op meerdere berichten wil reageren kan dat prima in één post.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Als die VDL 21m bussen niet ontwikkeld zijn in 2020/2021 is dat lullig voor Connexxion, want dan halen ze een eis niet door een trage fabrikant.

Ik zou die bussen echt willen zien.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
fred1954
Berichten: 3470
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Mwah.....ik ben geen ingewijde in deze (elektrische) materie, maar denk dat na ontwikkeling en produktie van de 18m SLFA, de stap naar ontwikkeling van 21m niet zo groot is.

Het is meer de vraag of het rendabel is om gelede bussen van deze lengte te ontwikkelen, er moet natuurlijk wel genoeg belangstelling voor zijn. Alleen voor Connexxion gaat VDL geen produktielijn opzetten, lijkt me, maar als blijkt dat er genoeg interesse voor is van andere vervoersbedrijven, waar ook vandaan, dan zal de 21m er heus wel komen.

En niemand weet welke busfabrikanten op dit moment al bezig zijn met het ontwikkelen van elektrische bussen van dit soort lengtes.

Overigens zag ik niet zo gauw in het PvE, dat 21m bussen een expliciete eis was....er wordt alleen gesproken over materieel langer dan 12m, aangeduid als “groot materieel”.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Ik denk niet dat het speciaal voor Connexxion alleen gaat zijn.
VDL doet het goed in bepaalde (voor mij onbekend) landen.
Daarnaast komt het BRT heel erg naar voren en heeft VDL mensen te kijk gezet met hun hele elektrische Citea lijn.

Als het toch zo'n gevalletje MLE wordt, heeft Connexxion tenminste haar bussen.

*MLE: De 9,5m Wright Streetlite voor Nederland die nooit is verkocht.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Die dubbeldekkers hebben naast USB poorten ook 230v stopcontacten. Daarnaast wordt deze vergeleken met de Van Hool dubbeldekkers van Qbuzz. Ik stuur later de link wel.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Er reed vandaag een Hamburgse Capacity L achter lijn 197 aan. Het lijkt er dus op dat men wil testen of die toch op lijn 197 past. De bus was wit maar op de displays stond “HOCHBAHN”, ik weet niet of het de oude testbus is die eerder op lijn 310 en in Zwolle gereden heeft.
Paniekfoto op het Roelof Hartplein:
Afbeelding
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

Zugführer schreef:Ik heb net vijf posts en drie posts van dezelfde auteur achter elkaar samengevoegd, letten jullie daar zelf een beetje op a.u.b?
Waren dat allemaal posts op één tijdstip?
Zugführer schreef:Als je op meerdere berichten wil reageren kan dat prima in één post.
jajaja..

DingeZ schreef: (..)
Paniekfoto op het Roelof Hartplein:
Spoiler: show
Afbeelding
Ik vind hem best goed gelukt hoor. :pos:

Zal wel een 'demo' bus zijn die Evobus ergens heeft kunnen lenen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 26 sep 2017, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gerepareerd
fred1954
Berichten: 3470
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Prima gespot, DingeZ. Remco meldde al dat naast de Solarisbussen op de 397 ook 5 Capacity bussen zijn gepland. Deze Capacity’s zijn natuurlijk tot nu toe alleen uitgeprobeerd op de 300/310, denk ik. We gaan het zien....
tripel7
Berichten: 70
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tripel7 »

Het is dezelfde als eerst, een MER Was ermee aan het rond rijden. Hij Was overigens vergeten de omleidingen voor de stad te bekijken, dus die had bij de elandsgracht een niet zo'n leuke verrassing _O-
Hier wat foto's van het ding op Schiphol: https://imgur.com/a/CBjei
fred1954
Berichten: 3470
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Wat is een MER? Heeft dat iets met milieu te maken?

Ben benieuwd hoe dat straks gaat op plekken als de Elandsgracht, als zo’n bus daadwerkelijk op de 397 komt te rijden.
Het probleem is dat er regelmatig kortdurende/langdurige verstoringen en omleidingen zijn, zeker in de binnenstad. Zo’n bus moet te allen tijde de omleidingen kunnen rijden.
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

fred1954 schreef:Wat is een MER? Heeft dat iets met milieu te maken?
Milco schreef: Een MER, voluit: Medewerker Exploitatieve Reserve, is eigenlijk een soort "trouble shooter" die ervoor zorgt dat alles qua busvervoer loopt zoals het hoort. Als een bus defect raakt, zorgt een MER voor een vervangende bus en zorgt dat de defecte bus zelf gerepareerd wordt of bij de TD (= technische dienst) komt te staan. Daarnaast vangt een MER tijdelijke ritten op in het geval van chauffeurs die te laat op het werk zijn, zich niet op de juiste bus bevinden omdat ze zich vergissen in hun dienst of als een bus een te grote vertraging oploopt om normaal verder te rijden.
Uit dit topic.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3470
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dank Dylan, had de term nog nooit gehoord, maar is ook meer een interne term denk ik. De uitleg is duidelijk.....
Laatst gewijzigd door fred1954 op di 26 sep 2017, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Pittige busjes zijn het wel. :shock:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Zugführer »

Durashift schreef:Waren dat allemaal posts op één tijdstip?
Het waren posts met steeds enkele minuten ertussen, dat zien we als dubbelposts en dat zien we als een ongewenste situatie omdat het forum er niet leesbaarder door wordt.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ovVeluwe »

Die CapaCity is dezelfde demo als in Zwolle heeft gereden. Het Syntus nummer (4160) staat er zelfs nog op.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Gekko123 »

En volgens mij heeft die bus voordat hij aan zijn avontuur in Zwolle begon al gereden voor Connexxion, toen specifiek op lijn 300.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

klopt alleen was het niet op 300 maar op 310 :wink: en toen was ie rood

https://www.flickr.com/photos/arthur-a/25641079366 ff gezocht op internet
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 27 sep 2017, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ovVeluwe »

Toen hij voor Syntus reed zijn er tussendoor uiteraard wel testen gedaan op lijn 300
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten