Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daniel »

Zelfs als die niet zou sluiten was Uithoorn een verre van voor de hand liggende locatie om vanuit te rijden op een lijn van Haarlem naar Amsterdam Zuid :wink:
Volgens hun site zit er ook een vestiging van ze op Schiphol, dat kan op zich wel een logische uitvalsbasis zijn voor wat ze in de nieuwe concessie gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Globetrotter »

Is die site nog actueel, want de stalling in Oude-Tonge staat er bijvoorbeeld ook niet op?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daniel »

Staat er wel op hoor, klik maar eens op het tweetje onderaan de pagina, dan ga je naar nog een pagina vol locaties.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

De huidige tcr wagens gaan naar andere concessies in het zuiden.

Tcr komt met hun dubbeldekkers op de Jan van Krimpenweg in Haarlem.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

Lijn 145 handhaven gaat natuurlijk echt niet meer gebeuren. Ook worden de gevolgen enigszins overdreven. Afhankelijk van de herkomst/bestemming blijft er een rechtstreekse verbinding bestaan (161/661), of komt er één of twee overstappen bij (195>341, of 195>300/397>161/340).
Mocht men de politiek toch nog weten te overtuigen druk te zetten, dan is een scholierenrit het enige wat ik nog mogelijk acht. Zonder politieke steun is het sowieso een verloren zaak.

Voor leerlingen van het Haarlemmermeer Lyceum locatie Zuidrand is de situatie lulliger. De dichtstbijzijnde halte komt op meer dan een kilometer afstand te liggen door het versnellen van lijn 168/341. Vanaf huis kan je makkelijker het argument gebruiken dat scholieren wel kunnen gaan fietsen naar de bushalte, vanaf de bushalte naar school vind ik dat minder logisch.

Wel opvallend dat ik tot nu toe vrijwel niets heb gehoord over lijn 622 die wordt opgeheven. Terwijl deze lijn ook delen bedient waar geen enkele ander bus in de buurt komt. Tegelijkertijd roept dit ook de vraag bij mij op hoe veel deze lijn eigenlijk gebruikt wordt.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Chrysa »

Met die 2 ritten per dag naar een of andere school is je publiek redelijk beperkt lijkt mij.
Wel vreemd dat daar uberhaupt geen vaste lijnbus rijdt, en dat er ook geen flex-ding komt zoals voor Nes aan de Amstel.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

's Ochtends is de concentratie van scholieren meestal het hoogst. Op de meeste scholen beginnen vrijwel alle leerlingen met het eerste uur, maar hun laatste uur is meer verspreid over de middag. Scholierenritten zijn vaak bedoeld om de pieken uit de reguliere buslijnen te halen en de overlast van grote groepen scholieren in één bus te beperken.
Voor lijn 145 zijn op zich genoeg alternatieven: het traject Lelylaan - Badhoevedorp wordt overgenomen door lijn 195, met welke je kan overstappen op Schiphol naar Hoofddorp. Voor Lijnden blijft lijn 161 rijden, welke de scholieren uit Badhoevedorp eventueel ook kunnen gebruiken door naar deze halte te fietsen.

Op zich is lijn 145 tussen Badhoevedorp en Hoofddorp dus geen absolute noodzaak, maar ik snap dat het bij de huidige reizigers voor een flinke schok heeft gezorgd. Gezien het protest zie ik het nog wel gebeuren dat de politiek zich hiermee gaat bemoeien, met een schoolrit in de ochtend tot gevolg (mogelijk ook in de middag).

Ook met de flexlijnen zie ik nog wel gebeuren dat deze (deels) ook vaste (school)ritten krijgen (bijv. bij lijn 163 en 164).
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ben bang dat er, op kleine details na, niet veel meer gaat veranderen aan het Vervoerplan. De bezwaren van Amstelveners wat betreft hun lijnen, werden door iemand van de VRA wel genoteerd op de informatieavond, maar ik kreeg later in gesprekken met iemand van CXX en iemand van de VRA niet de indruk dat er nog grote wijzigingen aangebracht gaan worden in het gepresenteerde Vervoerplan naar aanleiding van de bezwaren.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JcJay »

De informatieavond in Hoofddorp was ook goed vertegenwoordigd door Badhoevedorpers. Ook de rector van t Kaj Munk kwam ant woord. De argumenten om de 145 te behouden vond ik persoonlijk zeer interessant, doch realistisch gezien acht ook ik de kans klein dat er ook daadwerkelijk iets mee gaat gebeuren (iets met geld en keuzes die gemaakt moeten worden). Het tegenargument van CXX was inderdaad een hoge frequentie tussen Knoop Noord en Hoofddorp (300/341/397) waar overgestapt kan worden op de 340. Staat dan wel weer een half uur frequentie van de 195 tussen Noord en Badhoevedorp. Maar 'men kan ook fietsen naar halte Badhoevedorp Oost (en toekomstig West) waar de 194 en hoogfrequent de 356 voorbij komt'. Echter erkende men ook dat de reistijd per individu tot een kwartier langer wordt tussen Badhoevedorp-Hoofddorp. Inderdaad, hooguit een scholierenlijntje heeft misschien nog kans...
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Natorious »

JcJay schreef:Maar 'men kan ook fietsen naar halte Badhoevedorp Oost (en toekomstig West) waar de 194 en hoogfrequent de 356 voorbij komt.
De 356 gaat inderdaad ook in het dal 8x/u rijden + geleed.
Laat ze maar eens beginnen met de aanleg van Badhoevedorp West en leg de 161 daar in een knoop met de 195.

En waarom wordt Nieuw-Vennep -- A'dam Marnixgracht 397 en niet 310? Lijkt mij mooier en duidelijker i.c.m. de 300 en het samenlooptraject Schiphol <-> Hoofddorp
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Hoe sommige lijnnummers tot stand komen is mij soms ook een raadsel. Maar de route van de lijn 397 is zoals bekend grotendeels een samentrekking van lijn 310 en 197. Lijn 197 was het drukste deel, veel toeristen, dus neem aan dat CXX de nieuwe lijn qua nummering een beetje op lijn 197 wilde laten lijken, ivm herkenbaarheid, vandaar 397. Anders kan ik het ook niet verklaren. Lijn 397 past helemaal niet in de R-net nummerreeks, die CXX voor AML gaat hanteren: tussen 340 en 360. De 300 past daar ook niet in, maar deze lijn is een begrip, voorm. Zuidtangent, dus kan me wel voorstellen, dat men dat lijnnummer wilde behouden. De 310 is een veel minder bekend lijnnummer, m.i.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Lijn 300 en 310 heb ik ook altijd typisch gevonden. Waarom niet 300 en 301? Nee, we slaan 301 t/m 309 gewoon over en gaan rechtstreeks door naar 310. De 301 is vervolgens van EBS en gaat naar Purmerend. Logica! :D
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

De typische nummering is te verklaren doordat ze deze nummers te kiezen hadden van de vervoerregio.

Want ze willen (logisch) geen dubbele lijnnummers in groot Amsterdam dus de vervoerder moest ook kijken naar de lijnen van Ebs Gvb Arriva.

Een voorbeeld: gvb bij nachtbus 357 is nu 757 zodat ze 357 voor Rnet konden gebruiken

En lijn 301 is op papier de 300 tussen Gaasperplas en Bijlmer Arena.

En 397 is idd totstand gekomen vanwege wat hierboven al is gezegd.

En de redenering 347/357 348/358 is dat het laatste nummer correspondeerd met eindpunt op de 197/170bundel 347/357/397 Elandsgracht 348/358 station zuid (dat klopt dan weer niet met 341/346 maar dat zal misschien weer te maken hebben dat bijv Ebs 378 heeft (=gokje)
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Lijn 255 word Rnet maar spitslijn dus daarom 200 nummer. En er komen 10 5700serie (12m) uit Almere voor :roll: :?: :?: :?:

Dit is vandaag bekendgemaakt intern.

Ze hebben vandaag voor de ticketbox gekeken hoe ze hem moeten plaatsen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Klaasje »

Die zijn 13 meter lang.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Door de komst van electrische (duurdere) bussen verdwijnen er buslijnen in de minder rendabele gebieden:
https://wnl.tv/2017/06/06/minder-openba ... he-bussen/

Zero-emissie rijden heeft zo zijn prijs........
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Op korte termijn heeft elektrisch rijden zo zijn prijs inderdaad.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat op termijn met meer bussen de kosten van elektrisch materieel wel dalen. Echter eisen opdrachtgevers een transfer naar elektrisch materieel.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

Door het mindere verbruik en eenvoudiger onderhoud lijken me elektrische bussen vooral efficiënt met gelede en 15m bussen. Bij traditionele dieselbussen zit er een groot verschil in kosten tussen een gewone en grotere bussen. Daarom wordt er denk ik in de concessie zoveel ingezet op geleed.
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik vraag me dat af, elek. gelede bussen zullen bijvoorbeeld meer accu's nodig hebben, dan elek. standaardbussen en zullen dan ook duurder zijn, als je de aanschafkosten en afschrijving bedoelt. Qua onderhoudskosten zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken, geleed of standaard. De reden dat er grotendeels geleed gereden gaat worden in AML is meer de enorme drukte op een aantal lijnen en de verwachting dat de reizigersgroei in de concessie in de komende jaren sterk zal toenemen, met name rond Schiphol. Daar loopt CXX op vooruit, door zoveel mogelijk gelede bussen te laten rijden.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

Het is bekend dat gelede diesel bussen tamelijk inefficiënt zijn (50% duurder voor 20% meer zitplaatsen) om deze reden wordt er bijvoorbeeld in Almere vanaf volgend jaar alleen 15m ingezet.
Elektrische voertuigen in het algemeen hebben minder bewegende onderdelen en dus veel minder onderhoud nodig.
Stroom is goedkoper dan diesel (de prijs van elektrische bussen zit vooral in de aanschaf , qua brandstof zijn ze goedkoper), dus op termijn is de brandstof ook goedkoper. Fictioneel voorbeeld: stel een dieselbus van 12m gebruikt over een afstand 1 euro aan brandstof en een elektrische bus 0,75. En stel dat een gelede bus 1,5 keer zoveel verbruikt zit je met een elektrische gelede op 1,125 euro en met een diesel op 1,5 euro en heb je per afstand dus meer voordeel dan bij 12m.
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik begrijp wat je bedoelt, Sirvinniei :D
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/vervo ... beter.html
Volgens de gemeente staan er goede, maar zeker ook slechte punten in het plan. Connexxion is bijvoorbeeld van plan lijn 199 ‘s avonds na 20.00 uur en in de weekenden niet meer te laten rijden én in te korten tot een buslijn Westwijk-Schiphol. De route via Bovenkerk (met zo’n 3000 inwoners) zou verdwijnen. Grote delen van Amstelveen-Zuid, met tienduizenden inwoners, hebben een directe relatie met Schiphol.
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Tja, de zaken die Amstelveen aankaart, waren min of meer de pijnpunten op de voorlichtingsavond. Waarom lijn 199 niet doorrijdt tot einde dienst is in combinatie met een inkorting is mij ook onduidelijk. Aan de andere kant: er is van Amstelveen-Z een mogelijkheid om zonder overstappen met lijn 347/342 via Uithoorn op Schiphol te komen. Een andere mogelijkheid is de 357/342 met overstap in Aalsmeer. Dit zal denk ik ook de reden zijn dat lijn 199 zo is voorgesteld in het vervoerplan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten