Pagina 5 van 194

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 13:02
door Klaasje
Ze hadden ook gewoon de jongste citaro's uit Amstelland en IJsselmond kunnen laten komen om de slechtste excemplaren af te lossen. Tel dat op met dat de GVU-bussen eigenlijk ook wel op zijn en ik kom tot de conclusie dat het puur voor de proef is.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 13:43
door fred1954
Edwin schreef:Ik denk dat er Citaro's Geleed vanuit Almere naar AML gaan omdat die het einde van de concessie in Almere niet meer gaan halen. Connexxion wil geen nieuw materieel aanschaffen voor Almere en gaat dus flink schuiven. Ben benieuwd om hoeveel gelede Citaro's het gaat.
De AML heeft vanaf half december ook extra gelede bussen nodig i.v.m. lijn 197, die geleed gaat rijden i.v.m. de toeristendrukte op deze lijn. Tenzij ze de 8 al aanwezige gelede Citaro's gaan gebruiken uit de 9100 nummerreeks. Maar goed, dan hebben ze op de Amstelveenlijnen weer een tekort. Moet dat weer opgevuld worden met Amba's, waarvan er nu ook al een aantal rijden op 170-172-174-142 etc.
In de AML wordt echt niks meer overgeschilderd, want de concessie loopt nog tot december 2016 en vanaf 1 januari 2014 begint de nieuwe inschrijving voor deze toch wel belangrijke concessie. Dus de groene geledes uit Almere zouden in het AML gebied goed van pas komen.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 13:45
door JWM
Worden die gelede bussen voor de 197 dan Sternet-rood?

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 13:47
door Daniel
Zoals ik op de vorige pagina al schreef: ja die Citaro G's worden rood.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 16:06
door lint41
Klaasje schreef:Ze hadden ook gewoon de jongste citaro's uit Amstelland en IJsselmond kunnen laten komen om de slechtste excemplaren af te lossen. Tel dat op met dat de GVU-bussen eigenlijk ook wel op zijn en ik kom tot de conclusie dat het puur voor de proef is.
De GVU-wagens die komen (4630-4646) zijn echter wel een jaar of 3-4 jonger dan de 1e generatie Citaro's die er nu rijden, en die ook in Amstelland en IJsselmond rijden ;-) Maar het is inderdaad wel veel werk qua omspuiten, dus de proef zal wellicht ook meegewogen hebben ja.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 17:20
door MdJ
Er komen op 8 december al 3 rode citaro G's vrij, dan is het alleen nog een kwestie van nieuwe stickers erop toch? :mrgreen: (en daar heb je een weekje de tijd voor :D )

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 17:21
door tsov
Wie zegt dat ze gespoten worden? Veel bussen worden tegenwoordig in een andere huisstijl geplakt (zoals bij reclames).

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 17:24
door fred1954
Daniel schreef:Zoals ik op de vorige pagina al schreef: ja die Citaro G's worden rood.
Je zal wel gelijk hebben, als je dat zo stellig zegt, maar ik kan me daar niks bij voorstellen. Het oorspronkelijke sterNET is dood. Imho is er niet veel meer over van de lijnvoering van weleer. Kijk alleen maar naar wat er met lijn 192, 195 en vooral 198 is gebeurd. Waarom zouden die gelede bussen voor die 2 jaar nog rood geschilderd worden? Immers er bestaan geen Sternet-gelede bussen. Momenteel is lijn 197 in het weekend soms een ratjetoe van rode sternet standaardbussen, een bruine R-net bus, een groene gelede Citaro en soms een groene MAN. Dit heeft niets meer met Sternet te maken, alleen het lijnnummer is nog Sternet. Maar goed we gaan het zien.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 17:37
door lint41
Informatie over het verkleuren komt van een doorgaans erg betrouwbare bron via de Busfoto-mailgroep, dus ikzelf ga er van uit dat het klopt. En ja, stickeren i.p.v. verven kan uiteraard ook en zal ook wel gebeuren, maar het blijft een op het oog omslachtig gedoe.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 12 nov 2013, 13:18
door Bluearrow
fred1954 schreef:
Daniel schreef:Zoals ik op de vorige pagina al schreef: ja die Citaro G's worden rood.
Je zal wel gelijk hebben, als je dat zo stellig zegt, maar ik kan me daar niks bij voorstellen. Het oorspronkelijke sterNET is dood. Imho is er niet veel meer over van de lijnvoering van weleer. Kijk alleen maar naar wat er met lijn 192, 195 en vooral 198 is gebeurd. Waarom zouden die gelede bussen voor die 2 jaar nog rood geschilderd worden? Immers er bestaan geen Sternet-gelede bussen. Momenteel is lijn 197 in het weekend soms een ratjetoe van rode sternet standaardbussen, een bruine R-net bus, een groene gelede Citaro en soms een groene MAN. Dit heeft niets meer met Sternet te maken, alleen het lijnnummer is nog Sternet. Maar goed we gaan het zien.

Hoezo, Sternet is dood? Natuurlijk klopt het dat er in de loop der jaren e.e.a. is gewijzigd, maar dood zou ik het niet willen noemen. Het is aangepast naar de eisen van de tijd, en bovendien heeft Schiphol een behoorlijke vinger in de pap.
Voor de goede orde, het ratjetoe aan bussen op de 197 komt voornamelijk door de dienstindeling, waarbij er "normale 12mtr Citaro's" rijden, die een lijnencombi hebben met andere sternet lijnen (bijv. de 190 etc.). De gelede bussen blijven in één omloop en rijden dus alleen op de 197. Dat er zo nu en dan een groene MAN of Amba verschijnt, dat mag alleen in uiterste noodzaak, daar is een uitzondering voor gemaakt in de concessie-eisen. Beter wel rijden met een 'foute bus', dan helemaal niet rijden.

De geledes die van elders komen zullen, gezien de eisen van Sternet, incl. interieur, aangepast moeten worden, daar het voorgeschreven staat in de concessie-eisen.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 12 nov 2013, 19:30
door Vinny
LIjn 198 is effectief om zeep geholpen maar dat zegt niet persé iets over het sternet. Ook wordt er te weinig rekening mee gehouden dat de bedrijven op Schiphol-Rijk ook 's avonds en in het weekend personeel in dienst hebben.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 08:38
door fred1954
Vinny schreef:LIjn 198 is effectief om zeep geholpen maar dat zegt niet persé iets over het sternet. Ook wordt er te weinig rekening mee gehouden dat de bedrijven op Schiphol-Rijk ook 's avonds en in het weekend personeel in dienst hebben.
En vergeet lijn 192 niet, waarvan de route sterk ingekort is, vroeger naar Geuzenveld, tegenwoordig alleen nog maar naar Osdorp. Maar goed, die reed vroeger onder de noemer van GVB en nu CXX. Net als de 195.
Overigens heb ik gezien in de nieuwe dienstregeling 2014, dat de 192 en de 195 in de spits nog maar 2 x per uur rijden, terwijl dat nu nog 4 x per uur is. Goed, er komt een nieuwe lijn 194, maar die rijdt alleen in de spits en tot Matterhorn. Dus dat wordt overstappen voor veel passagiers.
En dan nog de lijnen 186/187, ook van die moeizame lijnen, waar CXX eigenlijk ook niet weten wat ze er mee aanmoeten, heb ik het idee.

Laat ik het anders zeggen: de glans van het ooit (2000) begonnen STERnet, is er wel voor een deel af. Mag ik het dan zo stellen? :cry:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 09:55
door jesperhaverkamp
fred1954 schreef:
Vinny schreef: En dan nog de lijnen 186/187, ook van die moeizame lijnen, waar CXX eigenlijk ook niet weten wat ze er mee aanmoeten, heb ik het idee.:cry:
Misschien om te beginnen terug naar een strakke 15' dienst op het gezamenlijke deel i.p.v. de gammele 22-8. Staat er in het PVE niet dat tussen het KLM hoofdkantoor en Schiphol Oost een maximum interval van 15 minuten moet zijn. Op dit moment (8-22) voldoen lijn 186/187 hier niet aan.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 20:48
door Vinny
Het Sternet bedient de drukste buslijnen van de concessie al is het grotendeels Schiphol-personeelsvervoer. Dat wordt via een collectieve regeling door Schiphol aan de vervoerder betaalt. Vroeger (pré-Sternet) waren die bussen niet openbaar. De situatie nu is prettiger voor de reiziger. Blijft over dat openbaar vervoer gewoon duurder is dan privaat vervoer. Dat heeft Schiphol gemerkt... :evil:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 21:48
door Suus
Maar dat nu een deel van die kosten wel door de reiziger en door de provincie worden gedekt, waarmee het voor Schiphol waarschijnlijk toch goedkoper is. Het Schiphol-gedeelte is overigens nog altijd af te zien aan de lijn richting de KLM-hangars waarvoor een Schipholpas benodigd is.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 22:13
door Vinny
Er rijden anders steeds meer taxibusjes en hotelbusjes rond rondom Schiphol. Ik kan dat niet anders relateren dan aan de achteruitgang van het sternet zelf. Het laten rijden van hotelbussen is dus goedkoper dan de dienst integreren in een sternetlijn, en dat terwijl het ooit in het leven geroepen is om alle vormen van vervoer op Schiphol onder één parapluie te laten vallen.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 14 nov 2013, 07:46
door Jef400
Die stelling vind ik te kort door de bocht gesteld. Ik denk dat het doel van Sternet is de wijken van schiphol te verbinden, niet om de hotels met de terminal te verbinden.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 23 nov 2013, 07:54
door fred1954
Zat gisteren in lijn 172 ri. CS. Er werd bij het concertgebouw naast de gebruikelijke Nederlandse halteafroep ook in het Engels afgeroepen: "busstop van Goghmuseum, don't forget to check out with your public transport chipcard". Op zich goede service, imho een halte te vroeg, maar goed.....
Bij het Leiseplein: "busstop citycenter, don't forget to.....etc. Ik ben er daar uitgestapt dus weet niet of CXX nog meer Engelse afroepen heeft, verderop op de route.

Is in ieder geval de eerste keer dat ik dit bij CXX hoor....... :P

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 12:48
door robert55
Zijn denk ik de hotels zelf [niet de luchthaven] die shuttle busjes laten rijden, uit wlbegrepen eigen belang.
Het is ook niet zo dat Sternet ooit alle "OV" bussen heeft omvat, de P3 pendel is daar altijd buiten gebleven [en zit in het zelfde contract met HTM specials als het platform vervoer]

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 12:56
door hauptbahnhof
fred1954 schreef:Zat gisteren in lijn 172 ri. CS. Er werd bij het concertgebouw naast de gebruikelijke Nederlandse halteafroep ook in het Engels afgeroepen: "busstop van Goghmuseum, don't forget to check out with your public transport chipcard". Op zich goede service, imho een halte te vroeg, maar goed.....
Tegenwoordig wordt Museumplein als de halte gezien van de musea en niet meer Van Baerlestraat. Bovendien, die bussen hebben geen halte bij de Van Baerlestraat dus dit is de dichtstbijzijnde.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 14:00
door Suus
Over HTM Specials op Schiphol gesproken, daar rijden tegenwoordig Citea's. Gaat het GVB achterna blijkbaar :P

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 30 nov 2013, 15:27
door fred1954
Vandaag op lijn 197 gespot, naast de standaard rode Sternetbussen en een verdwaalde R-netbus, heb ik 2 groene gelede Citaro's zien rijden resp. de 9151 en de 9162. Die zijn volgens mij niet van de concessie AML. Er rijden er wel een stuk of 8, maar die zitten laag in de 9100-nummerserie. Komen deze laatste 2 bussen uit de Concessie Almere? Iemand? :?:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 30 nov 2013, 15:40
door Milco
In Almere hebben we de 9101, 9111, 9120 t/m 9143, 9145, 9146, 9153, 9154 en 9157 t/m 9161. Een deel hiervan gaat naar Sternet voor lijn 197.

Naar mijn weten behoren de 9151 en 9162 wel tot Amstelland-Meerlanden, al heeft de 9151 een flinke periode in Almere rondgereden.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 06:53
door fred1954
Milco schreef:In Almere hebben we de 9101, 9111, 9120 t/m 9143, 9145, 9146, 9153, 9154 en 9157 t/m 9161. Een deel hiervan gaat naar Sternet voor lijn 197.

Naar mijn weten behoren de 9151 en 9162 wel tot Amstelland-Meerlanden, al heeft de 9151 een flinke periode in Almere rondgereden.
Ik geloof je meteen, alleen mij zijn deze nummers nooit opgevallen. Het hoogste wagennummer w.b. gelede (groene) Citaro's wat ik ooit gezien heb op de Amstellandlijnen is de 9113, de Aalsmeer-studio-reclame bus, niet groen dus :oops: En op de Meerlandenlijnen (o.a. de 16X lijnen) rijden volgens mij helemaal geen gelede bussen. Misschien als scholierenbus, dat zou nog kunnen.

Het zou heel goed kunnen dat er uit Almere een aantal bussen komen voor de gelede exploitatie van lijn 197. Ben alleen benieuwd of deze bussen nog van kleur zullen veranderen, voor die 2 jaar dat de concessie AML nog loopt, voor CXX in ieder geval.

Vanaf 1 januari a.s. begint de inschrijving voor de nieuwe concessie 2016-2026(?) en het zou mij niets verbazen als Qbuzz mee gaat inschrijven. Ze timmeren in ieder geval flink aan de weg, die ex-directeuren van CXX. Zie concessie BRU. We zullen het zien......

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 02 dec 2013, 09:05
door CamilleKreemers
Welke partijen zullen inschrijven hierop?

Ik denk:
Qbuzz (wegens puur busconcessie en omdat deze regio waarschijnlijk wel in hun pakket past)
Connexxion (ze rijden er al, dus zou het vreemd vinden als ze niet inschrijven)