Pagina 8 van 193

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 17:26
door BrengMe
Volgens mij was dat al eerder voorgesteld.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 19:17
door fred1954
Daar is inderdaad al over gesproken. Alleen dan zullen de diensten van de 310 flink uitgebreid worden. Immers, het stuk schiphol - amsterdam zuid wordt niet altijd gereden, net name in het weekend niet. Ook de frequentie van de 310 is niet altijd voldoende. Maar ik meen dat er wel naar gekeken wordt, een r-net lijn naar Amsterdam - centrum.

Edit: ik denk overigens, dat dit pas gaat spelen bij de nieuwe concessie, die eind 2015 ingaat in AML.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 04:43
door Busfoto.nl
Zolang ik me kan heugen vertrekken de eerste 300-en van de dag van station Gaasperplas. Weet iemand hier de reden can? Waarom niet gewoon GVB ?

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 08:46
door CamilleKreemers
Misschien is dat omlooptechnisch of kostentechnisch efficienter?

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 10:19
door Suus
Stukje service naar de vroege Schipholwerkers toe, ze rijden op tijdstippen dat het GVB nog niet rijdt (vertrekken op Gaasperplas om 4:55 en 5:05, eerste rit van lijn 45 die parallel rijdt is om 6:01) . Al zijn de twee ritten geknipt op Bijlmer ArenA als ik mij niet vergis.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 23:42
door Bluearrow
Busfoto.nl schreef:Zolang ik me kan heugen vertrekken de eerste 300-en van de dag van station Gaasperplas. Weet iemand hier de reden can? Waarom niet gewoon GVB ?
Inderdaad, zoals Bee ook al antwoordde. Sinds mensenheugenis (althans, vanaf de jaren '80) was er een doorgaande verbinding tussen het Oostelijk deel van de Bijlmer en Schiphol, vroeger met de lijnen 174/176. Voor het 'vroege dienst personeel' op Schiphol vertrokken er altijd al ritten rond 5.00 uur. Bij de komst van de Zuidtangent, tegenwoordig dus R-net lijn 300, kwam dit opeens te vervallen, omdat deze bussen maar van/tot Bijlmer Arena reden. Volgens mij heeft er slechts een kleine periode geen bus gereden, maar i.v.m. de vele klachten die er kwamen, is vrij snel, een tweetal directe ritten vanaf Gaasperplas ingevoerd, dit inderdaad omdat de GVB dan nog niet de reguliere dagdienstregeling is begonnen, en het feit dat men, mocht men gebruik willen maken van de GVB-nachtbus, dan ook nog eens extra een nachtbuskaartje moest kopen, wat natuurlijk het woon-werkverkeer wel extra duur maakt.

Om dezelfde reden is er ook een spitsrit van lijn 275, deze vertrekt om 5.00 uur vanaf Gaasperplas en rijdt naar de bloemenveiling in Aalsmeer.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 04 jan 2014, 10:53
door Vinny
Die lijn is geïntroduceerd omdat het veilproces een half uur vervroegd werd. Op de bloemenveiling werken veel mensen uit Amsterdam-Zuid Oost. Die konden niet meer op tijd op hun werk komen en toen heeft men deze lijn ingevoerd.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 07 jan 2014, 12:03
door fred1954
Hieronder een pdf-file van de gemeente Haarlemmermeer betreffende de tijdspanne van de samenstelling van het Programma van Eisen voor de concessie Amstelland Meerlanden vanaf december 2015, waarin verwerkt de speerpunten en aanbestedingsstrategie van de Stadsregio:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7178,d.d2k

Planning
Bepalen aanbestedingsstrategie Stadsregio: medio november 2013
Input gereed ontwerp Programma van Eisen: medio december 2013
Ontwerp Programma van Eisen gereed medio: januari 2014
Inspraak ontwerp Programma van Eisen: medio januari 2014 tot eind februari 2014
Programma van Eisen definitief vaststellen: april 2014
Gunning nieuwe concessie: december 2014
Start nieuwe concessie: december 2015

Interessant is, dat w.b. het zogenaamde onderliggende net, voorheen de Stadsregio de lijnvoering bepaalde naar de woonkernen. In de concessieregels is nu bepaald dat de nieuwe concessiehouder een eigen ontwikkelvrijheid heeft wat betreft de lijnvoering naar de kleinere woonkernen, iets wat dus voorheen door de Stadsregio bepaald werd.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 07 jan 2014, 20:30
door Vinny
Zoveel beleidsvrijheid heeft de concessiehouder niet. Er zijn maar een beperkt aantal wegen in het concessiegebied waar busvervoer over mag plaatsvinden. Iets met mekkerende nimby's enzo. :|

Ben erg benieuwd hoe ze de eisen gaan formuleren. De huidige concessie-eisen zijn nogal dwangmatig waardoor sommige buslijnen een minder efficiënte routering kennen dan strikt genomen noodzakelijk (understatement).

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 23 jan 2014, 12:23
door Milco
Op OVzoeker en op de Live OV-app zie ik dat bus 9133, die bij Maxx Almere reed, op lijn 197 tussen Amsterdam en Schiphol rijdt. Ben ik wel benieuwd of deze al in de rode Sternet-kleuren rondrijdt.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 23 jan 2014, 13:25
door Suus
Iemand die de PvE al heeft gezien/gevonden?

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 08:29
door fred1954
Bee schreef:Iemand die de PvE al heeft gezien/gevonden?
Nee, Bee, ik heb ook al gezocht. Het ontwerp-PvE zal een dezer dagen wel op de site komen van de SRA, mits ze dat ontwerp-plan publiceren natuurlijk. Daarna komt de inspraak van de verschillende gemeentes die onder de SRA vallen. Het definitieve PvE komt pas in april.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 25 jan 2014, 18:51
door Statler Rail
De normale gang van zaken is dat het Ontwerp-PvE in de aankondiging voor de aanbesteding wordt opgenomen. Het definitieve PvE wordt opgenomen in het bestek en gepubliceerd bij de start van gunningsprocedure.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 25 jan 2014, 20:24
door Suus
De Stadsregio Amsterdam houdt bijna een publiekelijke inspraakronde voor de programma's van eisen via hun website. Dat levert vaak behoorlijk wat reacties op met vaak interessante inzichten.

Ik zie dat de portefeuillehouders verkeer afgelopen donderdag hebben vergaderd, dus het zal sowieso niet lang meer duren.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 30 jan 2014, 20:35
door Michael
Voornemen om concessie Amstelland-Meerlanden te verlengen


Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft op 30 januari 2014 het voornemen uitgesproken om de openbaar vervoerconcessie Amstelland-Meerlanden met twee jaar te verlengen tot half december 2017. Oorspronkelijk zou deze concessie eindigen in december 2015.

Lees verder op: http://www.stadsregioamsterdam.nl/@5448 ... I.facebook

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 30 jan 2014, 21:41
door Suus
Dit lijkt mij een volkomen logische gang van zaken en sluit eigenlijk wel aan bij mijn eerdere opmerkingen dat er nog grote onzekerheden in het lijnennet zitten.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 01 feb 2014, 09:59
door fred1954
Ik kan me er wat bij voorstellen. Er zijn zulke grote (en deels onvoorspelbare) veranderingen op komst met name in Amstelland (Amstelveenlijn, NZL-lijn etc) dat het niet eens zo vreemd is dat men er over denkt de concessie 2 jaar te verlengen. Die bussen zullen nog wel 2 jaar langer meegaan, daar zal het niet aan liggen. Ik kan me niet voorstellen dat CXX daar niet mee akkoord zal gaan.

Edit: aan de andere kant, na vele jaren CXX was het misschien wel een moment geweest voor vernieuwing. Nieuw materieel, lijnen, nieuwe inzichten etc. Ik doel bijvoorbeeld op de verbinding met lijn 172 (Kudelstaart-) Aalsmeer - Amstelveen - Amsterdam. Die lijn is sinds ik nog ik Kudel (2002) woonde een drama en is het nog steeds en zal het dus nu hoogstwaarschijnlijk nog 2 jaar langer blijven.

Maar ik begrijp dat er in de komende jaren grote veranderingen op komst zijn hier in deze regio, dus laat ik niet al te zuur doen. :D

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 01 feb 2014, 10:26
door fred1954
Wikipedia heeft vast de eventuele verlenging opgenomen:

Concessie Vervoerder Contracttermijn
Amstelland Meerlanden Connexxion 01.01.2002 – 08.12.2007 (onderhandse gunning)
Amstelland Meerlanden Connexxion 09.12.2007 – 12.12.2015 (verlengd tot 12.12.2017)

Bron: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4564,d.d2k

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 20:39
door FLJ
Misschien dat iemand het hier wel weet, maar welke gelede Citaro's rijden ondertussen op lijn 197 in Amsterdam? Ik heb in ieder geval de 9106, 9122 en de 9131 gezien maar er moeten er meer zijn lijkt mij. Heeft iemand een totaal overzicht?

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 21:12
door Suus
OV-Radar meldt nog de 9137 en 9155.

Iig wagen 9137 staat op de wiki nog als Almeers geregistreerd.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 21:24
door Milco
Ik check zeer regelmatig de OVzoeker en aan de hand daarvan wijzig ik de wiki. Tot nu toe qua ex-Almeerse Citaro G's: 9122, 9131, 9132 en 9133. 9137 dus ook?

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 21:26
door Suus
Afbeelding

@Milco: genoeg bewijs? :wink:

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 21:28
door Milco
Ja hoor, alleen ik vind die nummering qua 'Almere -> Schiphol' wat door elkaar lopen, vandaar mijn verbazing.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 21:36
door Suus
Je moet daar geen logica verwachten, bij de groene Citaro's is het daar al veel langer een sprokkelpark.

Re: In 2014 aanbesteding Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 06 feb 2014, 01:04
door Michael
de ex Twentse 9155 rijdt er ook.