Concessie Amstelland Meerlanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Daniel » Wo 26 Feb 2014, 19:12

Geen foto, wel praktijkervaring... volgens mij zijn het gewoon de standaard Citaro-stoeltjes waar ze simpelweg het kussentje af gehaald hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor dennistd » Do 27 Feb 2014, 11:51

Toch wel jammer dat het Twente ros verdwenen is. Dat was het enige mooie aan de regio Amsterdam :mrgreen:
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor FLJ » Do 06 Mar 2014, 17:25

En er is weer een gelede Citaro (ex-Almere) omgetoverd tot een Sternetbus, de 9139 is aan het wagenpark toegevoegd.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Vr 04 Apr 2014, 20:19

Connexxion mag met concessie AML door tot eind 2017 *bus*
AMSTELVEEN - Connexxion blijft nog tot en met 2017 de vervoerder in Amstelland-Meerlanden. Dit heeft Stadsregio Amsterdam besloten. Er zijn afspraken gemaakt over verbeteringen die Connexxion vanaf 2015 gaat doen, zoals uitbreiding van het aantal diensturen.
De concessie is verlengd in afwachting van de besluiten die in 2016 duidelijkheid brengen over het lijnennet in Amsterdam en de regio wanneer de Noord/Zuidlijn gaat rijden en de mogelijke verlenging van de Amstelveenlijn naar Uithoorn", zo meldt de Stadsregio.
De voordelen die Connexxion kan behalen door de verlenging, moeten van de Stadsregio terugkomen bij de reizigers. Deze verbeteringen moeten al vanaf 2015 merkbaar zijn.
- Er komen 20.000 meer dienstregelingsuren in de regio. Dit is vooral voor de drie R-net lijnen: de 140, 175 en 176.
- Er komen medewerkers die actuele reisinformatie gaan verzorgen. Ze zullen de vertragingen en verstoringen kenbaar maken via verschillende communicatiekanalen.
- Op drukke knooppunten komen extra mensen die de weg wijzen.
- In 280 bussen in de regio komt gratis WiFi.
- In alle bussen worden de displays met reisinformatie verbeterd.
- In alle bussen wordt het mogelijk om het saldo van je OV-chipkaart te checken en op te laden.
Bron: dichtbij.nl

Verlengen concessie Amstelland-Meerlanden
Het dagelijks bestuur heeft besloten de concessie Amstelland-Meerlanden te verlengen met twee
jaar. De huidige vervoerder, Connexxion, mag de concessie die eind 2015 zou aflopen tot eind
2017 blijven uitvoeren. De concessie is verlengd in afwachting van de besluiten die in 2016
duidelijkheid brengen over het lijnennet wanneer de Noord/Zuidlijn gaat rijden en de mogelijke
verlenging van de Amstelveenlijn naar Uithoorn.
Een van de elementen uit de overeenstemming is dat vanaf 2015 Connexxion 20.000
dienstregelingsuren meer per jaar levert. Dat betekent onder meer dat er drie buslijnen
opgewaardeerd worden naar R-net lijnen (netwerk van hoogwaardig OV) die met een hogere
frequentie rijden. Het gaat om de lijnen 140, 175 en 176. Deze lijnen zullen in de R-net huisstijl
worden gebracht. De bestaande busvloot wordt hiertoe uitgebreid met 13 bussen.
Bron: stadsregioamsterdam.nl

Rickingsh

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Rickingsh » Vr 04 Apr 2014, 20:34

Klinkt als een pakket van mooie beloftes :) Ben benieuwd wat er in de praktijk van waargemaakt zal worden.
In alle bussen wordt het mogelijk om het saldo van je OV-chipkaart te checken en op te laden.

Hmm, da's apart. Weet nog dat we dit bij mij in concessie Zaanstreek ook een tijdje hebben gehad, maar hier is deze mogelijkheid juist weer verwijderd omdat het teveel vertraging zou opleveren, omdat de bus niet mocht vertrekken voordat men klaar was met opladen (om 'grijsrijden' te voorkomen).
Op drukke knooppunten komen extra mensen die de weg wijzen.

Klinkt op het eerste gezicht als een leuk extra'tje voor de incidentele reiziger, al moet ik zeggen dat ik dat erg dubbelop zou vinden met alle investeringen die gedaan zijn in dynamische reisinformatie, dat tegenwoordig op de meeste belangrijke haltes te vinden is. Ook hier vraag ik me af of dit in de praktijk ook echt waargemaakt zal worden, en zo ja; hoe lang?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Vinny » Vr 04 Apr 2014, 20:36

Tja en als er iets niet nodig is: buslijn 140 rijdt al eens per tien minuten. Gemiddeld vijf minuten wachten op de bushalte. Geld kan beter besteed worden door het bedienen van Schiphol-Rijk in de avonduren en in het weekend... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor zone2000 » Za 05 Apr 2014, 10:07

Hmm, da's apart. Weet nog dat we dit bij mij in concessie Zaanstreek ook een tijdje hebben gehad, maar hier is deze mogelijkheid juist weer verwijderd omdat het teveel vertraging zou opleveren, omdat de bus niet mocht vertrekken voordat men klaar was met opladen (om 'grijsrijden' te voorkomen).


dat is ook mijn irritatie bij de opladers in de bus. al hadden ze bij connexxion van die mooie "opladen? koop eerst een kaartje bij de chauffeur" stickers.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Za 05 Apr 2014, 10:14

zone2000 schreef:
Hmm, da's apart. Weet nog dat we dit bij mij in concessie Zaanstreek ook een tijdje hebben gehad, maar hier is deze mogelijkheid juist weer verwijderd omdat het teveel vertraging zou opleveren, omdat de bus niet mocht vertrekken voordat men klaar was met opladen (om 'grijsrijden' te voorkomen).


dat is ook mijn irritatie bij de opladers in de bus. al hadden ze bij connexxion van die mooie "opladen? koop eerst een kaartje bij de chauffeur" stickers.


In de AML concessie hadden op een bepaald moment een aantal bussen een gele oplaadautomaat. Inderdaad eerst een kaartje kopen, en dan pas doorlopen om op te laden. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Maar op een bepaald moment zijn al die automaten uit de bussen in deze regio verdwenen en moeten de mensen een los kaartje kopen of anders uitstappen en ergens gaan opwaarderen. Ik heb het idee, dat die gele automaten weer terug gaan komen in de bussen in het AML gebied.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Hainje » Za 05 Apr 2014, 14:58

Naar mijn weten komen die niet terug, er mankeerde bijna altijd wel iets aan die dingen (in SRE althans). Om die reden zijn die apparaten dus ook verwijderd en vervangen door een kastje waarbij je bestellingen op kon halen, maar niet kon opladen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Za 05 Apr 2014, 15:19

Hainje schreef:Naar mijn weten komen die niet terug, er mankeerde bijna altijd wel iets aan die dingen (in SRE althans). Om die reden zijn die apparaten dus ook verwijderd en vervangen door een kastje waarbij je bestellingen op kon halen, maar niet kon opladen.


Dezelfde gele automaten van toen in de bus, staan hier in de regio Amsterdam ook in een aantal supermarkten en sigarenwinkels, boekenwinkels etc. ik heb daar nooit problemen over gehoord. Die kastjes die jij bedoelt zijn waarschijnlijk de kleine kastjes, blauwachtig, die aan een stang vastgemaakt zijn, vlak achter het bestuurderscabine, waar je alleen je kaart tegenaan kunt houden? Ik zie hier in Amstelland-Meerlanden af en toe bussen die zo'n (blauwachtig) kastje hebben. Dat zijn waarschijnlijk bussen die uit een andere concessie gekomen zijn ter versterking.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Hainje » Za 05 Apr 2014, 15:43

Ik bedoel deze:

Afbeelding

Die hingen in het SRE ook altijd in de bus, maar daar was praktisch altijd wel wat mee. Om die reden zijn ze dus verwijderd uit de bus en vervangen door deze:

Afbeelding

Maar in de rest van het land zie ik vooral deze:

Afbeelding

Welke jij wel zult bedoelen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Za 05 Apr 2014, 15:53

Ja, Hainje, ik bedoel de middelste, ik geloof dat ik die af en toe wel eens voorbij heb zien komen. Maar inderdaad, het is zo''n eenvoudig ding, je kunt alleen je kaart ertegen aan houden en dat zal dus betekenen, dat je alleen maar een bestelling kan ophalen en meer niet. Die gele zie je nu op verschillende plekken in winkels en dergelijke staan.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Hainje » Za 05 Apr 2014, 15:56

Dat klopt inderdaad. Wat ik vernomen heb zag Connexxion die gele apparaten in de bus vooral als 'service' en niet als iets noodzakelijks. Of het ook enkel een service was of een noodzakelijk kwaad door het invoeren van de OV Chipkaart laat ik verder even in het midden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » Za 05 Apr 2014, 16:06

Niet gemeld is dat er ook nog een kleine uitbreiding van het wagenpark komt en dat in de ongeveer 280 bussen alle beeldschermen worden vervangen en/of software wordt vernieuwd. De Stadsregio heeft het over 500 beeldschermen die vervangen gaan worden maar de meeste bussen (zo'n 280 in totaal) hebben drie schermen* dus dan moet er of eentje verdwijnen of het aantal klopt niet.

* Vanwege de verplichting dat vanaf elke zitplaats een beeldscherm zichtbaar moet zijn zonder het hoofd te moeten draaien.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Za 05 Apr 2014, 16:18

Bee schreef:Niet gemeld is dat er ook nog een kleine uitbreiding van het wagenpark komt en dat in de ongeveer 280 bussen alle beeldschermen worden vervangen en/of software wordt vernieuwd. De Stadsregio heeft het over 500 beeldschermen die vervangen gaan worden maar de meeste bussen (zo'n 280 in totaal) hebben drie schermen* dus dan moet er of eentje verdwijnen of het aantal klopt niet.

* Vanwege de verplichting dat vanaf elke zitplaats een beeldscherm zichtbaar moet zijn zonder het hoofd te moeten draaien.


Staat in mijn "quote's" Bee, ( fred1954 op vr 04 apr 2014, 20:19) dat er 13 bussen bijkomen en dat alle informatieschermen vernieuwd worden. Het aantal van 500 lees ik nu ook op de site van de SRA. Het zullen er wel plusminus 500 zijn denk ik. Vraag me af wat er met de lege snoepautomaten gaat gebeuren *O* die zo hier en daar nog in de MAN-bussen hangen.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor FLJ » Wo 07 Mei 2014, 17:10

Ondanks de inzet van geleden citaro bussen op de drukke lijn 197 is de dienstregeling vanaf Schiphol soms een regelrecht drama. De bussen vertrekken vaak met een vertraging van 5 minuten en vorige week was het zelfs zo erg dat de volgende bus (die 15 minuten later vertrekt) de 197 waar ik in zat inhaalde.

Op materieelgebied valt te melden dat er naast de Sternet Citaro's nog met grote regelmaat afwijkende Citaro's dienst doen (groene varianten en de ex-Twente 9106 en 9155). In het weekend zijn er wat vaker R-net wagens op aan te treffen die normaal gesproken enkel op lijn 300 en 310 rijden.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Wo 07 Mei 2014, 17:22

Waarom heeft men dan ook niet gewoon de frequentie opgeschroefd i.p.v. dit zooitje gebruikte gelede bussen. Door de inzet van gelede bussen zal de 197 nu ongetwijfeld in een losse omloop zitten, terwijl het Sternet juist een aaneenschakeling van slimme doorkoppelingen is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » Wo 07 Mei 2014, 17:40

Kost waarschijnlijk meer DRU en dat wil Connexxion niet.
Rame à l'approche

Rickingsh

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Rickingsh » Wo 07 Mei 2014, 18:28

Het is dat Station Zuid zo oostelijk ten opzichte van de (bus)afrit van de A10 ligt, anders had de 197 wat mij betreft makkelijk in de 310 geïntegreerd kunnen worden tot een doorgaande lijn 'Nieuw-Vennep - Hoofddorp - Schiphol - A'dam Zuid - Leidseplein'.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Wo 07 Mei 2014, 18:31

Men kan de 197 en 310 met de huidige frequenties vrij makkelijk aan elkaar knopen. De helft van de ritten van de 310 rijdt immers niet verder dan Schiphol.

Pim-AllianceB95
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Do 08 Mei 2014, 00:08

Hm, laat de nieuwe concessie Zeeland nou een perfecte gelegenheid zijn om 13 8800's naar AML te brengen (of die enkele 8700 die ertussen zit).

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Do 03 Jul 2014, 13:25

Gezien alle (concept-)vervoerplannen voor 2015 van de verschillende vervoerders, die al op het internet zijn verschenen, even gezocht op de concessie AML. Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden heeft betrekking op Amstelveen: http://www.amstelveenweb.com/nieuws-Nie ... =233343642
Als iemand iets meer vindt, hou ik me aanbevolen!

Milco
Berichten: 3588
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Milco » Do 03 Jul 2014, 13:41

Begrijp ik goed dat lijn 356 (de huidige 175) tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Amstelveen Busstation
alleen bij Holterbergweg, Ouderkerk a/d Amstel en Oranjebaan stopt?
Wat voor Randstadnet-materieel gaat er eigenlijk rijden op lijn 356? Worden of zijn er nieuwe bussen besteld of worden enkele huidige bussen (Volvo's?) omgespoten?

Trouwens, Amstelland-Meerlanden is niet de enige die niet (volledig) te vinden is; ook het concept-vervoersplan van Almere heb ik nog niet gezien. (Moet ik niet te hard zeggen natuurlijk, maar goed :P )
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » Do 03 Jul 2014, 13:54

Er wordt vanavond vergaderd door de RAR (volgens de website). Ik verwacht dat meer informatie daarom spoedig zal volgen.
Rame à l'approche

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Mike » Do 03 Jul 2014, 13:59

Wat ik gehoord heb is dat er een aantal MAN leon's city TU gaan worden veranderd in de Rnet stijl. De volvo's zouden blijven wat ze zijn.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten