Concessie Amstelland Meerlanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Milco » Wo 24 Sep 2014, 09:56

Een halfuursverdeling tussen beide lijnen heb ik vaker geroepen... :')
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 09:58

Opheffen zal meer opleveren. Die ritten zijn best duur. Er moet een lege bus naar Schiphol worden gereden voordat de rit kan worden uitgevoerd. 's Ochtends omgekeerd na afloop van de rit. Lijn opheffen levert waarschijnlijk wat uren op om in de nieuwe R-netlijnen te stoppen. Alhoewel het opheffen van de 177/277 daar natuurlijk de grootste klapper is qua DRU's verschuiven.

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Milco » Wo 24 Sep 2014, 10:10

De lijnen 215 en 216 worden vanuit Almere gereden inderdaad, door Connexxion Tours, maar voor zover ik weet rijdt een rit ook nog lijn 622, die met een mat-rit Lijnden-Schiphol keurig aansluit op lijn 215/216. Ik weet alleen niet of dit nog gebeurt; of dit met beide ritten van lijn 622 gebeurt zowel in de ochtend als de middag en ik weet ook niet of de 622-ritten aan de 215 gekoppeld zijn of aan de 216.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Wo 24 Sep 2014, 10:10

Uitgaande van de nieuwsbrief van de SRA (bedankt Jesper) zie ik de grootste veranderingen in de Meerlanden, lijnen 175,176, 177,277. Aangezien er niets bekend gemaakt is over de Amstellandlijnen: 142,170,172,174,241,242,272 (de corridor richting Amsterdam-Centrum, ga ik er vanuit dat daar weinig gaat veranderen. Ik had gehoopt dat na het verdwijnen van GVB lijn 62 in het zuidwesten van Buitenveldert (er is nu geen west-oost verbinding meer in B'veldert) dat misschien CXX hierop in zou springen. Maar blijkbaar blijven de abri's in bijvoorbeeld de Cuserstraat ongebruikt. Jammer.

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 10:13

Ik denk dat Connexxion op de 142/170/172/174 corridor inderdaad gewoon niet veel veranderd tot de NZL in gebruik is. Bovendien voldoet zowel GVB als Connexxion op deze corridor aan de PVE's. Ik snap Connexxion wel dat ze geen lijnen gaan omleggen. Een dikke bundel lijnen presteert eigenlijk altijd beter dan dunnen paralelle lijnen. Het loont dus voor Connexxion om de 241/242 via de Amstelveenseweg en de De Boelenlaan naar Zuid te laten rijden. Afbuigen via de route van lijn 62 en dan via de Buitenvelderstelaan of zelfs nog oostelijker naar Zuid zullen ze daarom niet doen.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Wo 24 Sep 2014, 10:18

jesperhaverkamp schreef:Ik denk dat Connexxion op de 142/170/172/174 corridor inderdaad gewoon niet veel veranderd tot de NZL in gebruik is.


Nee, dat denk ik ook niet Jesper. Het probleem is dat er nu alleen nog noord-zuid verbindingen zijn in Buitenveldert. De Amstelveensweweg-lijnen, de Buitenveldertselaan-lijnen 5/51/199 en lijn 62 voornamelijk op de Europaboulevard. Allemaal noord-zuid verbindingen, geen dwarsverbindingen meer, zoals lijn 62 is.

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 10:20

Klopt. Maar eigenlijk is er nauwelijks vraag naar Oost-Westverbindingen. Lijn 66, de latere 166, de 165 en nu de 62. Allemaal opgeheven. Amstelveen en Buitenveldert zijn gewoon enorm Noord-Zuid georienteerd. Blijft natuurlijk wel jammer als je zelf van Oost naar West moet, maar vanuit het oogpunt van de vervoerder wel begrijpelijk.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Wo 24 Sep 2014, 10:21

jesperhaverkamp schreef: Het loont dus voor Connexxion om de 241/242 via de Amstelveenseweg en de De Boelenlaan naar Zuid te laten rijden. Afbuigen via de route van lijn 62 en dan via de Buitenvelderstelaan of zelfs nog oostelijker naar Zuid zullen ze daarom niet doen.


Helemaal mee eens, maar de 241,242 rijden alleen in middag en/of avondspits. Als je overdag van de Amstelveenseweg naar station Zuid wil, moet je voor die paar haltes nog overstappen op de metro Amstelveenseweg, of bijvoorbeeld de van Nijenrodeweg of de Cuserstraat helemaal uitlopen. Is ongeveer 1 km lopen. Voor mij geen probleem, maar voor die ouderen, die hier in de flats wonen zijn niet zo blij.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Wo 24 Sep 2014, 10:23

jesperhaverkamp schreef:Klopt. Maar eigenlijk is er nauwelijks vraag naar Oost-Westverbindingen. Lijn 66, de latere 166, de 165 en nu de 62. Allemaal opgeheven. Amstelveen en Buitenveldert zijn gewoon enorm Noord-Zuid georienteerd. Blijft natuurlijk wel jammer als je zelf van Oost naar West moet, maar vanuit het oogpunt van de vervoerder wel begrijpelijk.

Het probleem van de door jou genoemde lijnen, was waarschijnlijk het gekronkel van de bus door de buurt. Het schiet niet op.

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 10:25

Ja, sommige verbindingen zijn/worden/waren niet echt optimaal. Eigenlijk zou het denk ik beter zijn geweest om alle aanpassingen uit te stellen tot de NZL in gebruik is genomen. Ik denk dat er in 2017 sowieso een verbinding van Amstelveen via de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg naar Zuid komt. Ooit was er ook het plan om lijn 199 in te korten tot Kronenburg en door te koppelen aan de 187, zodat toch een soort Oost-West lus zou ontstaan. Ook omdat de 199 toch vrij nutteloos is ten noorden van Kronenburg (parallel, trager en minder frequent dan de 5/51). Maar het plan is toen afgeschoten door de RAR.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Wo 24 Sep 2014, 10:30

jesperhaverkamp schreef:Ja, sommige verbindingen zijn/worden/waren niet echt optimaal. Eigenlijk zou het denk ik beter zijn geweest om alle aanpassingen uit te stellen tot de NZL in gebruik is genomen. Ik denk dat er in 2017 sowieso een verbinding van Amstelveen via de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg naar Zuid komt. Ooit was er ook het plan om lijn 199 in te korten tot Kronenburg en door te koppelen aan de 187, zodat toch een soort Oost-West lus zou ontstaan. Ook omdat de 199 toch vrij nutteloos is ten noorden van Kronenburg (parallel, trager en minder frequent dan de 5/51). Maar het plan is toen afgeschoten door de RAR.


Lijn 199 was een lijn, waar ik op gehoopt had, dat die efficienter zou worden ingezet in Buitenveldert, i.p.v. vrijwel parallel te rijden aan lijn 5/51. Maar helaas.

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 10:37

Ja, Buitenveldert is de laatste jaren wel wat achteruitgegaan qua OV.

Om op het vervoerplan terug te komen. Heeft iemand al een idee hoe vaak de 356 gaat rijden? Nu rijdt de 175 4x per uur in de spits. Maar, daar komt tussen Haarlem en Schiphol Noord nog 2x per uur de 177 bij en in zeker zin ook de 277. Ik hoop dan ook op 8x per uur 356 tussen Haarlem, Schiphol Noord en Amstelveen. Buiten de spits 6x per uur? Of is dat te optimistisch? Het lijkt me dat de stop op Schiphol Noord best positief zal uitpakken. Er rijdt dan immers 12x 300 + 4x 310 + 2x 192 + 12x 193 +2x 194 +2x 195 +2x 199 + 4x 197 +2x 186 (+4x 69) naar Schiphol Plaza. Dan wordt Schiphol - Haarlem via Schiphol Noord een stuk aantrekkelijker dan de rit van de 300 via Hoofddorp uitzitten.

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 10:40

Als toevoeging op het voorgaande bericht. Wat gaat er met de 192/194 gebeuren als lijn 356 hoogfrequent Badhoevedorp aan de rand gaat bedienen? Gevalletje Ouderkerk a/d Amstel. Daar zijn de busdiensten door het dorp ook steeds verder afgenomen naarmate de 300 populairder en frequenter werd. Op zich niet eens een hele verkeerde ontwikkeling. Het loont om even naar de halte te fiesten en dan maar heel kort te wachten en snel te reizen in plaats van voor de deur op te stappen, maar wel lang moeten wachten als je iets te laat bent. Ouderen en slecht te been zijnden hebben dan een wel een maatwerkoplossing nodig.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11132
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Meltrain » Wo 24 Sep 2014, 12:08

In een brief uit juli 2014 van de gemeente Haarlemmermeer las ik gisteren dat lijn 169 wordt opgeheven tussen Aalsmeer en Schiphol-Rijk.
Of dat ook echt wordt doorgezet, weet ik niet.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 12:11

Dat lijkt me alleen mogelijk als de 140 op de een of andere manier een goede overstap gaat bieden op de ingekorte 169 en de 187/287. Een soort busstation Schiphol Zuid. Ik geloof dat er ooit wel eens plannen daarvoor zijn geweest in het kader van de Westtangent/.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11132
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Meltrain » Wo 24 Sep 2014, 12:14

O ja, nog een vraagje: waarom stopt lijn 140 niet bij de halte Beukenhorst in Hoofddorp, terwijl hij er wel langskomt?
Dat viel me enkele weken geleden ineens op toen ik bij die halte moest zijn.

En waarom heeft lijn 140 bij de halte Overbos (ook in Hoofddorp) speciale haltekommen, terwijl hij ook aan het doorgande perron van lijn 300 had kunnen stoppen? :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » Wo 24 Sep 2014, 12:24

Dat busstation Schiphol Noord wordt wel luxe trouwens, er wordt op de plek waar het moet komen een hele hangar gebouwd lijkt het wel :P
Rame à l'approche

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 12:28

Zou dat op tijd klaar zijn? :lol:

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor waldo79 » Wo 24 Sep 2014, 12:30

Misschien stijgen er wel vliegende bussen op van Schiphol-Noord :mrgreen:
Mij best :)

kliko
Berichten: 55
Lid geworden op: Za 06 Mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor kliko » Wo 24 Sep 2014, 21:51

Milco schreef:De lijnen 215 en 216 worden vanuit Almere gereden inderdaad, door Connexxion Tours, maar voor zover ik weet rijdt een rit ook nog lijn 622, die met een mat-rit Lijnden-Schiphol keurig aansluit op lijn 215/216. Ik weet alleen niet of dit nog gebeurt; of dit met beide ritten van lijn 622 gebeurt zowel in de ochtend als de middag en ik weet ook niet of de 622-ritten aan de 215 gekoppeld zijn of aan de 216.


Volgens mij werd in het verleden zeker, ook in de ochtend 1 van de bussen gebruikt voor een rit op de 176 van Haarlem naar Amsterdam Zuid. Vertrek Haarlem Station tegen de klok van half 9. Bus kwam dan leeg vanaf Schiphol en ging na Amsterdam Zuid weer als mat.rit naar Almere.

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor jesperhaverkamp » Wo 24 Sep 2014, 21:52

HASTUS zal er vast iets creatiefs van kunnen maken, maar het blijft een lijn met een groot aandeel mat-rit.

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 25 Sep 2014, 14:54

Toch kun je denk ik meer in Amstelland met matritten verkleinen dan bijvoorbeeld Provincie Zeeland of Noord-Holland.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 25 Sep 2014, 17:19

De mat-ritten gaan 'm vooral zitten in de frequentiewisselingen. Ik vraag me af of dat in AML meer is dan in Zeeland of Noord-Holland Noord
Leven, en laten leven.

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 25 Sep 2014, 17:20

Het aandeel schoolritten is in Zeeland natuurlijk een stuk hoger.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 25 Sep 2014, 17:26

Worden die niet extern aanbesteed? Hier in Waterland is dat jaren lang zo gegaan.
Leven, en laten leven.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten