Pagina 15 van 194

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 09:56
door Milco
Een halfuursverdeling tussen beide lijnen heb ik vaker geroepen... :')

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 09:58
door jesperhaverkamp
Opheffen zal meer opleveren. Die ritten zijn best duur. Er moet een lege bus naar Schiphol worden gereden voordat de rit kan worden uitgevoerd. 's Ochtends omgekeerd na afloop van de rit. Lijn opheffen levert waarschijnlijk wat uren op om in de nieuwe R-netlijnen te stoppen. Alhoewel het opheffen van de 177/277 daar natuurlijk de grootste klapper is qua DRU's verschuiven.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:10
door Milco
De lijnen 215 en 216 worden vanuit Almere gereden inderdaad, door Connexxion Tours, maar voor zover ik weet rijdt een rit ook nog lijn 622, die met een mat-rit Lijnden-Schiphol keurig aansluit op lijn 215/216. Ik weet alleen niet of dit nog gebeurt; of dit met beide ritten van lijn 622 gebeurt zowel in de ochtend als de middag en ik weet ook niet of de 622-ritten aan de 215 gekoppeld zijn of aan de 216.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:10
door fred1954
Uitgaande van de nieuwsbrief van de SRA (bedankt Jesper) zie ik de grootste veranderingen in de Meerlanden, lijnen 175,176, 177,277. Aangezien er niets bekend gemaakt is over de Amstellandlijnen: 142,170,172,174,241,242,272 (de corridor richting Amsterdam-Centrum, ga ik er vanuit dat daar weinig gaat veranderen. Ik had gehoopt dat na het verdwijnen van GVB lijn 62 in het zuidwesten van Buitenveldert (er is nu geen west-oost verbinding meer in B'veldert) dat misschien CXX hierop in zou springen. Maar blijkbaar blijven de abri's in bijvoorbeeld de Cuserstraat ongebruikt. Jammer.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:13
door jesperhaverkamp
Ik denk dat Connexxion op de 142/170/172/174 corridor inderdaad gewoon niet veel veranderd tot de NZL in gebruik is. Bovendien voldoet zowel GVB als Connexxion op deze corridor aan de PVE's. Ik snap Connexxion wel dat ze geen lijnen gaan omleggen. Een dikke bundel lijnen presteert eigenlijk altijd beter dan dunnen paralelle lijnen. Het loont dus voor Connexxion om de 241/242 via de Amstelveenseweg en de De Boelenlaan naar Zuid te laten rijden. Afbuigen via de route van lijn 62 en dan via de Buitenvelderstelaan of zelfs nog oostelijker naar Zuid zullen ze daarom niet doen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:18
door fred1954
jesperhaverkamp schreef:Ik denk dat Connexxion op de 142/170/172/174 corridor inderdaad gewoon niet veel veranderd tot de NZL in gebruik is.
Nee, dat denk ik ook niet Jesper. Het probleem is dat er nu alleen nog noord-zuid verbindingen zijn in Buitenveldert. De Amstelveensweweg-lijnen, de Buitenveldertselaan-lijnen 5/51/199 en lijn 62 voornamelijk op de Europaboulevard. Allemaal noord-zuid verbindingen, geen dwarsverbindingen meer, zoals lijn 62 is.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:20
door jesperhaverkamp
Klopt. Maar eigenlijk is er nauwelijks vraag naar Oost-Westverbindingen. Lijn 66, de latere 166, de 165 en nu de 62. Allemaal opgeheven. Amstelveen en Buitenveldert zijn gewoon enorm Noord-Zuid georienteerd. Blijft natuurlijk wel jammer als je zelf van Oost naar West moet, maar vanuit het oogpunt van de vervoerder wel begrijpelijk.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:21
door fred1954
jesperhaverkamp schreef: Het loont dus voor Connexxion om de 241/242 via de Amstelveenseweg en de De Boelenlaan naar Zuid te laten rijden. Afbuigen via de route van lijn 62 en dan via de Buitenvelderstelaan of zelfs nog oostelijker naar Zuid zullen ze daarom niet doen.
Helemaal mee eens, maar de 241,242 rijden alleen in middag en/of avondspits. Als je overdag van de Amstelveenseweg naar station Zuid wil, moet je voor die paar haltes nog overstappen op de metro Amstelveenseweg, of bijvoorbeeld de van Nijenrodeweg of de Cuserstraat helemaal uitlopen. Is ongeveer 1 km lopen. Voor mij geen probleem, maar voor die ouderen, die hier in de flats wonen zijn niet zo blij.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:23
door fred1954
jesperhaverkamp schreef:Klopt. Maar eigenlijk is er nauwelijks vraag naar Oost-Westverbindingen. Lijn 66, de latere 166, de 165 en nu de 62. Allemaal opgeheven. Amstelveen en Buitenveldert zijn gewoon enorm Noord-Zuid georienteerd. Blijft natuurlijk wel jammer als je zelf van Oost naar West moet, maar vanuit het oogpunt van de vervoerder wel begrijpelijk.
Het probleem van de door jou genoemde lijnen, was waarschijnlijk het gekronkel van de bus door de buurt. Het schiet niet op.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:25
door jesperhaverkamp
Ja, sommige verbindingen zijn/worden/waren niet echt optimaal. Eigenlijk zou het denk ik beter zijn geweest om alle aanpassingen uit te stellen tot de NZL in gebruik is genomen. Ik denk dat er in 2017 sowieso een verbinding van Amstelveen via de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg naar Zuid komt. Ooit was er ook het plan om lijn 199 in te korten tot Kronenburg en door te koppelen aan de 187, zodat toch een soort Oost-West lus zou ontstaan. Ook omdat de 199 toch vrij nutteloos is ten noorden van Kronenburg (parallel, trager en minder frequent dan de 5/51). Maar het plan is toen afgeschoten door de RAR.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:30
door fred1954
jesperhaverkamp schreef:Ja, sommige verbindingen zijn/worden/waren niet echt optimaal. Eigenlijk zou het denk ik beter zijn geweest om alle aanpassingen uit te stellen tot de NZL in gebruik is genomen. Ik denk dat er in 2017 sowieso een verbinding van Amstelveen via de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg naar Zuid komt. Ooit was er ook het plan om lijn 199 in te korten tot Kronenburg en door te koppelen aan de 187, zodat toch een soort Oost-West lus zou ontstaan. Ook omdat de 199 toch vrij nutteloos is ten noorden van Kronenburg (parallel, trager en minder frequent dan de 5/51). Maar het plan is toen afgeschoten door de RAR.
Lijn 199 was een lijn, waar ik op gehoopt had, dat die efficienter zou worden ingezet in Buitenveldert, i.p.v. vrijwel parallel te rijden aan lijn 5/51. Maar helaas.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:37
door jesperhaverkamp
Ja, Buitenveldert is de laatste jaren wel wat achteruitgegaan qua OV.

Om op het vervoerplan terug te komen. Heeft iemand al een idee hoe vaak de 356 gaat rijden? Nu rijdt de 175 4x per uur in de spits. Maar, daar komt tussen Haarlem en Schiphol Noord nog 2x per uur de 177 bij en in zeker zin ook de 277. Ik hoop dan ook op 8x per uur 356 tussen Haarlem, Schiphol Noord en Amstelveen. Buiten de spits 6x per uur? Of is dat te optimistisch? Het lijkt me dat de stop op Schiphol Noord best positief zal uitpakken. Er rijdt dan immers 12x 300 + 4x 310 + 2x 192 + 12x 193 +2x 194 +2x 195 +2x 199 + 4x 197 +2x 186 (+4x 69) naar Schiphol Plaza. Dan wordt Schiphol - Haarlem via Schiphol Noord een stuk aantrekkelijker dan de rit van de 300 via Hoofddorp uitzitten.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:40
door jesperhaverkamp
Als toevoeging op het voorgaande bericht. Wat gaat er met de 192/194 gebeuren als lijn 356 hoogfrequent Badhoevedorp aan de rand gaat bedienen? Gevalletje Ouderkerk a/d Amstel. Daar zijn de busdiensten door het dorp ook steeds verder afgenomen naarmate de 300 populairder en frequenter werd. Op zich niet eens een hele verkeerde ontwikkeling. Het loont om even naar de halte te fiesten en dan maar heel kort te wachten en snel te reizen in plaats van voor de deur op te stappen, maar wel lang moeten wachten als je iets te laat bent. Ouderen en slecht te been zijnden hebben dan een wel een maatwerkoplossing nodig.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 12:08
door Meltrain
In een brief uit juli 2014 van de gemeente Haarlemmermeer las ik gisteren dat lijn 169 wordt opgeheven tussen Aalsmeer en Schiphol-Rijk.
Of dat ook echt wordt doorgezet, weet ik niet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 12:11
door jesperhaverkamp
Dat lijkt me alleen mogelijk als de 140 op de een of andere manier een goede overstap gaat bieden op de ingekorte 169 en de 187/287. Een soort busstation Schiphol Zuid. Ik geloof dat er ooit wel eens plannen daarvoor zijn geweest in het kader van de Westtangent/.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 12:14
door Meltrain
O ja, nog een vraagje: waarom stopt lijn 140 niet bij de halte Beukenhorst in Hoofddorp, terwijl hij er wel langskomt?
Dat viel me enkele weken geleden ineens op toen ik bij die halte moest zijn.

En waarom heeft lijn 140 bij de halte Overbos (ook in Hoofddorp) speciale haltekommen, terwijl hij ook aan het doorgande perron van lijn 300 had kunnen stoppen? :?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 12:24
door Suus
Dat busstation Schiphol Noord wordt wel luxe trouwens, er wordt op de plek waar het moet komen een hele hangar gebouwd lijkt het wel :P

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 12:28
door jesperhaverkamp
Zou dat op tijd klaar zijn? :lol:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 12:30
door waldo79
Misschien stijgen er wel vliegende bussen op van Schiphol-Noord :mrgreen:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 21:51
door kliko
Milco schreef:De lijnen 215 en 216 worden vanuit Almere gereden inderdaad, door Connexxion Tours, maar voor zover ik weet rijdt een rit ook nog lijn 622, die met een mat-rit Lijnden-Schiphol keurig aansluit op lijn 215/216. Ik weet alleen niet of dit nog gebeurt; of dit met beide ritten van lijn 622 gebeurt zowel in de ochtend als de middag en ik weet ook niet of de 622-ritten aan de 215 gekoppeld zijn of aan de 216.
Volgens mij werd in het verleden zeker, ook in de ochtend 1 van de bussen gebruikt voor een rit op de 176 van Haarlem naar Amsterdam Zuid. Vertrek Haarlem Station tegen de klok van half 9. Bus kwam dan leeg vanaf Schiphol en ging na Amsterdam Zuid weer als mat.rit naar Almere.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 21:52
door jesperhaverkamp
HASTUS zal er vast iets creatiefs van kunnen maken, maar het blijft een lijn met een groot aandeel mat-rit.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 14:54
door CamilleKreemers
Toch kun je denk ik meer in Amstelland met matritten verkleinen dan bijvoorbeeld Provincie Zeeland of Noord-Holland.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 17:19
door Jef400
De mat-ritten gaan 'm vooral zitten in de frequentiewisselingen. Ik vraag me af of dat in AML meer is dan in Zeeland of Noord-Holland Noord

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 17:20
door CamilleKreemers
Het aandeel schoolritten is in Zeeland natuurlijk een stuk hoger.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 17:26
door Jef400
Worden die niet extern aanbesteed? Hier in Waterland is dat jaren lang zo gegaan.