Pagina 19 van 193

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 11 okt 2014, 12:02
door Mike
fred1954 schreef:
Bee schreef: Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...
Bee, neem van mij aan dat het zo is. Ik kijk op de Amstelveenseweg en zie relatief veel Amba's voorbijkomen. Inderdaad een paar uit de provincie Utrecht (staat ook op de zijkant), met de typerende scrollende bestemmingsfilm. Maar ook Amba's, volgens mij uit de oude stadsdienst Gouda e.o. Vorige week zag ik bij de van Nijenrodeweg 3 Amba's achter elkaar rijden: 170,172,142 allemaal richting busstation A''veen. Dus ja, ik zie wel dat er duidelijk meer Amba's rijden.

Daarentegen zag ik net op het busstation A'veen een MAN-bus op lijn 175, helemaal in de R-Net kleurstelling. Mijn interpretatie is dat nu de 8 Citara-G bussen grotendeels weg zijn uit Uithoorn en deels naar de 197 en 175/176 zijn gegaan, daar Amba's voor in de plaats zijn gekomen en er nu ook MAN-bussen omgebouwd gaan worden voor R-Net en die moeten ook vervangen worden en dat zijn dus ook Amba's.
Uithoorn heeft momenteel 2 geleden bussen. Een groenen en een met reclame (witte).

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 11 okt 2014, 21:20
door Springer
Bluearrow schreef:
Nogmaals, dus al eerder gemeld. Nog steeds 'moeten' chauffeurs in Uithoorn zoveel mogelijk rekening houden met de geplande inzet, dus MANs op AML-lijnen en de Amba's op de Prov.Utrecht lijnen. Maar door krapte in het wagenpark is het zeer regelmatig anders. Het is bij een dienstwissel regelmatig (spreekwoordelijk) 'vechten' om een bus. Natuurlijk zijn er ook chauffeurs die vanwege een voorkeur een andere bus meenemen dan gepland. In het verleden was, vooral de Prov. Utrecht, nogal kritisch. Als er een MAN in Utrecht verscheen, werd daar meteen melding van gemaakt (boete???).

Voor zover ik begrepen heb gaan alle ritten op lijn 340 (de 140 dus) per december naar Connexxion. Dus géén TCR meer. Ik neem aan dat de bussen wel elders ingezet zullen worden (lijn 149, 161 t/m 164, 168, 169, 241, 242, 268). Of TCR meer ritten op deze lijnen krijgt.....dat zal de toekomst uitwijzen c.q. daar heb ik nog niks over gehoord.
Zag een tijdje terug een foto van een paarse TCR citaro met in de lijnfilm lijn 140 (bestemming weet ik even niet meer.) Blijkbaar heeft TCR een aantal Citaro's overgespoten van Arriva kleuren naar hun eigen paarse kleur dus ik vermoed dat deze bussen straks niet meer te zien zullen zijn in deze regio. Anders waren ze wel overgespoten in Connexxion kleuren toch?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 11 okt 2014, 21:34
door Jelmer

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 11 okt 2014, 21:42
door Suus
TCR heeft voor hun diensten in Amstelland-Meerlanden in eerste instantie twintig MAN-bussen overgenomen van Connexxion en deze later vervangen door twintig nieuwe Citaro LE-bussen. Deze zijn van buiten helemaal in Connexxion-huisstijl, van binnen helemaal niet. Er zijn wel paarse bussen zoals je kan zien maar die rijden alleen als de nood hoog is.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 09:08
door Springer
Bee schreef:TCR heeft voor hun diensten in Amstelland-Meerlanden in eerste instantie twintig MAN-bussen overgenomen van Connexxion en deze later vervangen door twintig nieuwe Citaro LE-bussen. Deze zijn van buiten helemaal in Connexxion-huisstijl, van binnen helemaal niet. Er zijn wel paarse bussen zoals je kan zien maar die rijden alleen als de nood hoog is.
Die bussen bedoel ik ja, als je op het kenteken klikt dan zie je dat ze eerst een Arriva jasje hadden. Uit welke regio komen die wagens, waterland???

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 10:16
door Etienne
De 408 t/m 410 waren ooit aangeschaft voor schooldiensten in de Hoeksche Waard en de 447 voor Qlinerdiensten in Waterland (en heeft derhalve nooit de Arrivakleur gehad).

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 14 okt 2014, 20:28
door dylanwild94
de broertjes van de 447 wel zoals de 448 en 449. :Y

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 14 okt 2014, 20:46
door Etienne
Nog even voor de duidelijkheid:
* 408 t/m 410 --> Hoeksche Waard --> Arriva-kleuren
* 447 t/m 449 --> Waterland --> Qlinerkleuren (nooit Arrivakleuren gehad)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 14 okt 2014, 23:35
door dylanwild94
echt wel dat de 448 en 449 in arriva Qliner kleuren zijn.
Afbeelding
foto van 1 september 2014 van de 448.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 14 okt 2014, 23:54
door Meltrain
Dat zijn dus Qliner-kleuren......
Met Arriva-kleuren bedoelt Etienne de normale groen-blauwe kleuren, zoals Arriva op zijn streekbussen in o.a. HWGO heeft.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 14 okt 2014, 23:55
door dylanwild94
aha op die manier. :pos:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 14:24
door fred1954
In een MAN-bus op lijn 170 zag ik vandaag, dat er nieuwe breedbeeld informatiebeeldschermen in de bus gemonteerd waren. Jammer dat de resolutie niet klopte, blijkbaar kan de software de nieuwe beeldresolutie niet aan, of was het beeldscherm niet op de juiste resolutie gezet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 14:26
door jesperhaverkamp
Dezelfde beeldschermen zijn de laatste tijd in steeds meer Sternetbussen gemonteerd. Ook daar vreemde verhoudingen. Maar, de bus heeft ook wifi gekregen als de grote schermen er in zitten.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 15:20
door MichaelV
Even een ander vraagje tussendoor: voor Arriva met de concessie Zuid Holland Noord aan de haal ging, werd lijn 310 altijd vanuit de vestiging Lisse gereden, maar hoe zit dat nu? Rijdt Schiphol nu ook op de 310, of is er een soort minivestiging in Lisse overgebleven die alleen maar lijn 310 rijdt?
Oh ja, voor mensen nu gaan roepen "dat laatste kan toch helemaal niet en niemand zou alleen maar lijn 310 willen rijden, enzovoort, etcetera": vroeger waren er wel meer lijngebonden stallingen en ik heb zelf in een vorig leven vanuit de Connexxion-vestiging Lisse gereden, waarbij lijn 310 de enige lijn was die ik wilde rijden. En aldus ook reed, want verder waren er niet zoveel busbaan-fans onder de collega's......

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 16:33
door Mike
Ja er zit een kleine vestiging in Lisse. Volgens mij bij Arriva.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 17:01
door MichaelV
Aha, tof: dank je wel!

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 18:14
door fred1954
MichaelV schreef:..........ik heb zelf in een vorig leven vanuit de Connexxion-vestiging Lisse gereden, waarbij lijn 310 de enige lijn was die ik wilde rijden. En aldus ook reed, want verder waren er niet zoveel busbaan-fans onder de collega's......
Apart, dat veel van de buschauffeurs blijkbaar dus niet zo van die busbanen houden. Ik ben geen buschauffeur, maar het lijkt mij ideaal om vrijwel ongestoord door overig verkeer, je passagiers te kunnen vervoeren over een aparte veelal betonnen baan, in plaats van het gefriemel in bijvoorbeeld de Amsterdamse binnenstad.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 18:19
door Hainje
Denk dat veel chauffeurs een busbaan niet zo graag rijden omdat wat eentonig is, je hebt niet zoveel te maken met de rest van het verkeer. Persoonlijk vind ik zo'n grote wagen door het (drukke) verkeer heen rijden net het leuke aan het vak van buschauffeur. Het leukste aan een vrijliggende busbaan is dan nog wel dat je zo af en toe de bus even op zijn staart kan trappen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 21:42
door Springer
Mike schreef:Ja er zit een kleine vestiging in Lisse. Volgens mij bij Arriva.
Ik vermoed dat de stalling dan nog gewoon van Cxx is en Arriva hem huurt. Zo zit Cxx (tours) ook gewoon bij de Syntus stalling in Apeldoorn. (Is ook gewoon nog in eigendom van Cxx)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 22:03
door Vinny
fred1954 schreef:
MichaelV schreef:..........ik heb zelf in een vorig leven vanuit de Connexxion-vestiging Lisse gereden, waarbij lijn 310 de enige lijn was die ik wilde rijden. En aldus ook reed, want verder waren er niet zoveel busbaan-fans onder de collega's......
Apart, dat veel van de buschauffeurs blijkbaar dus niet zo van die busbanen houden. Ik ben geen buschauffeur, maar het lijkt mij ideaal om vrijwel ongestoord door overig verkeer, je passagiers te kunnen vervoeren over een aparte veelal betonnen baan, in plaats van het gefriemel in bijvoorbeeld de Amsterdamse binnenstad.
Ik heb wel eens buschauffeurs gesproken die vooral het feit dat HOV betekent dat er nogal scherp aan de rijtijden gereden moet worden vervelend. Ze ervaren dat klaarblijkelijk als werkdruk...

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 21 okt 2014, 07:29
door fred1954
Vinny schreef: Ik heb wel eens buschauffeurs gesproken die vooral het feit dat HOV betekent dat er nogal scherp aan de rijtijden gereden moet worden vervelend. Ze ervaren dat klaarblijkelijk als werkdruk...
Daar zit wel wat in, maar wat denk je van de streeklijnen van CXX die naar het CS moeten en terug. Ik denk dat de werkdruk daar veel hoger ligt en rijtijden alleen maar op zondagochtend en 's avonds gehaald worden. Ik zie op mijn OV-app op mijn telefoon alle aankomsttijden op de halte hier beneden van de Amstellandlijnen en de meeste bussen komend vanaf CS rijden +3, +4, +6, +7, soms zelfs +10 en +12. Over werkdruk gesproken.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 21 okt 2014, 11:40
door Mike
Je kan je als chauffeur wel druk maken om de rijtijden, maar haal je ze niet, dan haal je ze niet. Met haasten en stressen verhoog je alleen maar de kans op ongelukken en aanrijdingen. En als je lijnen heb van en naar amsterdam, dan kan het zo zijn dat je met +10 de stad uit komt, maar meestal kan je daarna je rijtijden weer inhalen.

Over dat we met HOV lijnen meer optijd moeten zijn dan andere lijnen is niet waar. Elke lijn moet optijd zijn, met de 300 heb ik ook wel eens om omstandigheden vertraging.

Ik heb zelf als chauffeur het liefst veel afwisseling, af en toe lijn 300/310 is wel leuk, maar het hoeft van mij niet te vaak.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 21 okt 2014, 12:10
door hauptbahnhof
Ik ben dan wel geen buschauffeur maar trambestuurder maar het principe is hetzelfde. Lijnen met veel vrije baan hebben vaak een strakkere rijtijd. Niet alleen moet je vaak als een malle rijden, je hebt geen tijd voor mensen die nog aankomen rennen en als een halte iets te druk is met mensen die allemaal kaartje willen kopen of je mist een witte fase, dan is het weer stressen of het wel weer ingehaald kan worden. Daarnaast is het ook behoorlijk saai. Weinig prikkels om je wakker te houden (om het maar zo te noemen).

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 21 okt 2014, 16:23
door MichaelV
De meeste collega's die ik destijds (een jaar of vier geleden) in Lisse sprak, hielden meer van (ellen)lange lijnen als 50 of 90, dan van karren over de busbaan van de toenmalige Zuidtangent. Zij telden de slagen af die ze moesten rijden op lijn 310, vooral op momenten dat deze niet doorreed naar Amsterdam Zuid. Zelf vond ik het ook leuker om door te rijden naar Amsterdam Zuid, dan alleen maar pendelen tussen Nieuw-Vennep en Schiphol, maar ook met het busbaan-only deel is de 310 met afstand mijn favoriete lijn ooit.
Ik heb nog nooit zo relaxt gereden als daar: een overzichtelijke route (niet te lang, niet te kort), nauwelijks kaartverkoop, geen hinder van ander verkeer (lees: fietsers), bussen die het gewoon altijd deden, de sfeer rond Schiphol, het open-instapregime en toch contact hebben met je (vaste) passagiers. En ik heb nooit problemen gehad met de rijtijden. Als ik niet aan de andere kant van het land was gaan wonen, had ik nog vanuit Lisse gereden :)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 21 okt 2014, 18:19
door htm_tram
2009 -2010 Was het nog leuk op Camping Lisse daarna is het snel berg afwaarts gegaan. Lijn 310 was alleen leuk als de controle ploeg bij de halte stond :pos: