Concessie Amstelland Meerlanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 16 Feb 2015, 21:24

Nu zie ik overifens veolia geen bezwaar maken, maar syntus of arriva had ik wel verwacht. Dit is de meest lucratieve concessie (meer dan GD lijkt me )

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4435
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Di 05 Mei 2015, 19:54

Aanstaande zondag wordt Knooppunt Schiphol Noord in gebruik genomen. De halte Loevesteinse Dwarsweg verdwijnt. Elzenhof en Catering worden geschrapt voor 300/310.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4435
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Zo 07 Jun 2015, 13:30

Iemand al ervaring met Knooppunt Schiphol Noord? Het ziet er op het filmpje best fraai uit.


sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Zo 07 Jun 2015, 13:37

Best een mooi knooppunt. Alles is er wat je nodigt hebt.

Reisinformatie kan wat logischer. Waarom zes tabellen met alle afzonderlijke lijnen naar P30 (186, 192, 193, 194, 197, 199) als je ook gewoon alles in één sternettabel kan zetten (eventueel met voetnoot welke bus doorrijdt als lijn 187, 191, 198).
Idem voor het scherm met vertrektijden. Ik zou ze ordenen naar richting (ja, dat is niet volgens Mijksenaar), maar het zou op dit knooppunt logischer zijn als er één scherm was voor Schiphol Centrum, één voor Schiphol Oost, één voor Badhoevedorp en Haarlem, en één voor Amsterdam Centrum en Amstelveen/Amsterdam Bijlmer. Dat is veel handiger dan alles zo op één hoop gooien. (Immers, op een gewone halte ga je aan de ene zijde van de weg toch ook niet de bussen in de andere richting tonen?).

Vertrekperrons kunnen ook iets logischer ingedeeld. Ik zou bijv. niet de 300 en 310 richting Amsterdam op dezelfde halte laten stoppen, maar juist de 300 en 356, omdat die allebei naar Amstelveen en Amsterdam Bijlmer gaan en lijn 310 juist een andere kant op gaat.

Tenslotte is de lijnnetkaart echt inieminie, maar dat is een detail. Verder is alles zeer fraai.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4435
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Zo 07 Jun 2015, 15:42

En zijn er ook wel eens reizigers?

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Zo 07 Jun 2015, 15:44

Voornamelijk overstappers vanuit de 356 voor zover ik er zicht op heb. Maar daar staat tegenover dat lijn 177 natuurlijk is opgeven.

Pascal1998
Berichten: 44
Lid geworden op: Ma 30 Jun 2014, 16:18
Locatie: Almere

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Pascal1998 » Zo 07 Jun 2015, 16:01

Jullie hadden het een tijdje geleden over de 9259/9260, deze zijn met ingang van 1 mei toch nog in Almere gaan rijden op de stadsdienst.
Mijn Favoriete bussen zijn de Mercedes Benz Citaro en CapaCity

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4435
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Zo 07 Jun 2015, 16:05

Bedankt, deze kwestie hield mij al weken uit mijn slaap.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Jelmer » Zo 07 Jun 2015, 18:53

heb de 9259 vorige week zaterdag op de foto gezet op Almere CS

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Vr 23 Okt 2015, 15:47

Dit draadje maar eens naar boven halen i.v.m. dienstregeling 2016.
Ik zie dat de nieuwe dienstregeling van Amstelland/Meerlanden voor een groot deel is ingevuld door CXX op hun website.
Lijn 145, zoals verwacht, gaat vanaf Hoofddorp/Badhoevedorp niet meer door naar Elandsgracht, maar keert op station Lelylaan.
Verder zie ik een nieuwe buslijn 173, vooralsnog rijdt deze lijn alleen in de zomervakantie op werkdagen. Rijdt vanuit Aalsmeer Hortensiaplein via
Legmeerdijk, Veilingterrein, Nieuw Oosteinde en Westwijk naar Amstelveen Busstation.
Voor de rest lijkt op het eerste gezicht bij de meeste lijnen alles hetzelfde gebleven.
Mocht iemand nog meer vinden, dan horen we het graag.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4435
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Vr 23 Okt 2015, 16:18

Lijn 194 gaat blijkbaar uitsluitend Ma-vr overdag rijden. Ik dacht dat het een volwaardige buslijn zou worden. Het wegvallen van lijn 192 wordt dus meer zeer magertjes gecompenseerd.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Vr 23 Okt 2015, 16:37

Lijn 197 (Schiphol-Expres) gaat voor het overgrote deel van de dag 6 x per uur rijden i.p.v. 4 x per uur, ook in de weekenden. Dat is wel een flinke verbetering. :D

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4435
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Vr 23 Okt 2015, 16:39

Wellicht dan ook weer (deels) met standaards? Door het schrappen van 192 en 195 zijn er daar weer wat van over natuurlijk.

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Vr 23 Okt 2015, 23:58

Connexxion heeft de 170 bundel zo te zien nieuw vormgegeven, vooral 's nachts

In de zomer zijn de 'korte ritten' van lijn 172 (dus de ritten die niet rijden tussen Aalsmeer en Kudelstaart) ondergebracht in een nieuw nummer: 173.

Er komt ook een nieuwe nachtlijn waarmee Connexxion inspeelt op het vervallen van GVB 354 tussen Amstelveen Busstation en Waardhuizen. Nachtlijn N79 gaat tussen Amsterdam CS en Waardhuizen rijden, maar alleen op zaterdag. De ritten naar Wilnis van N70 krijgen nummer N74. Lijn N71 wordt N72. Daarmee wordt het wel logisch: 170 is 's nacht N70, 174 is 's nachts N74 en 172 is 's nachts N72. Ze gaan rijden in een 10 - 10 - 20 -20 interval. Beetje gek. Ik zou voor 15-15-15-15 gekozen hebben, waarbij de N70 en N74 precies een half uur na elkaar rijden. Dan heb je de mooiste intervallen op alle routedelen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4435
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Za 24 Okt 2015, 00:14

N79 heeft maarliefst drie ritten... Kan Connexxion dan niet beter de bediening van het noordelijk deel van de Beneluxbaan ook overnemen?

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Za 24 Okt 2015, 00:27

Nee, het gaat gewoon om drie ritten die nu ook al bestaan tussen Amsterdam het busstation Amstelveen. Normaal gaan die ritten leeg door naar de stalling. Nu wordt een kleine omweg gemaakt via het vervallen deel van lijn 354.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4435
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Za 24 Okt 2015, 00:32

Op welke ritten doel je?

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Za 24 Okt 2015, 00:37

Naar mijn weten had lijn N70 altijd nog wat korte ritten, die zie ik er nu niet meer bijstaan. Zeker alleen met evenementen.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Za 24 Okt 2015, 08:49

sneltram schreef:Connexxion heeft de 170 bundel zo te zien nieuw vormgegeven, vooral 's nachts

In de zomer zijn de 'korte ritten' van lijn 172 (dus de ritten die niet rijden tussen Aalsmeer en Kudelstaart) ondergebracht in een nieuw nummer: 173.

Er komt ook een nieuwe nachtlijn waarmee Connexxion inspeelt op het vervallen van GVB 354 tussen Amstelveen Busstation en Waardhuizen. Nachtlijn N79 gaat tussen Amsterdam CS en Waardhuizen rijden, maar alleen op zaterdag. De ritten naar Wilnis van N70 krijgen nummer N74. Lijn N71 wordt N72. Daarmee wordt het wel logisch: 170 is 's nacht N70, 174 is 's nachts N74 en 172 is 's nachts N72. Ze gaan rijden in een 10 - 10 - 20 -20 interval. Beetje gek. Ik zou voor 15-15-15-15 gekozen hebben, waarbij de N70 en N74 precies een half uur na elkaar rijden. Dan heb je de mooiste intervallen op alle routedelen.


Die nachtlijnen aanpassing had ik nog niet eens gezien. Is wel overzichtelijk zo met die hernummering.
Wat lijn 173 betreft, is het volgens mij zo dat de door jou genoemde korte ritten, in de zomervakantie in de oude situatie vanuit Aalsmeer wel doorreden naar CS gewoon als 172. Nu dus alleen tot Amstelveen bussstation als 173. Correct me if i am wrong.....
Laatst gewijzigd door fred1954 op Za 24 Okt 2015, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Za 24 Okt 2015, 08:59

Overigens lees ik in een SRA document dat de aanbesteding van de concessie Amstelland-Meerlanden begin 2017 moet zijn afgerond. Dat betekent dat ergens begin volgend jaar de aanbestedingprocedure zou moeten beginnen, van een concessie die in de begroting 2016 van de SRA als één van de grootste concessies van Nederland wordt benoemd.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Jelmer » Za 24 Okt 2015, 19:44

vanmiddag reed op lijn 197 (o.a.) de 3988, oftewel een standaard Citaro. Voor deze lijn eigenlijk totaal ongeschikt, bus zat bijna de hele rit (ongeveer tot aan het Leidseplein) helemaal vol. Lekker veilig over de snelweg!
Viel me op dat er ook R-Netbussen (serie 9182-9227) reden. Zouden er te weinig oude gelede Sternet geleden zijn?

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Mike » Za 24 Okt 2015, 19:53

Denk eerder veel stuk. Net als de 9100 Rnet bussen, zie ik ook steeds minder op de 356.

Ik zie ook zeer regelmatig 12meter citaro's op de 197, bom vol uiteraard...

Ik heb zelf geeb flauw idee hoevaak de oude gelede citaro's over de miljoen zijn gegaan, de nog analoge teller gaat maar tot 999.999.

De 9182-9227 hebben allemaal al ruim de 1 miljoen gepasseerd, maar die functioneren nog gewoon naar behoren.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Za 24 Okt 2015, 21:00

Ik vermoed dat ze niet vaker dan éénmaal over de miljoen zijn gegaan, eigenlijk. De ex-Zuidtangentwagens hebben natuurlijk ook altijd heel veel kilometers per dag gereden.

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 24 Okt 2015, 21:05

fred1954 schreef:Overigens lees ik in een SRA document dat de aanbesteding van de concessie Amstelland-Meerlanden begin 2017 moet zijn afgerond. Dat betekent dat ergens begin volgend jaar de aanbestedingprocedure zou moeten beginnen, van een concessie die in de begroting 2016 van de SRA als één van de grootste concessies van Nederland wordt benoemd.

Qua aantal DRU zal dat wel eens kunnen kloppen. Ik meen te herinneren dat R-net 300 al over de 100.000 DRU gaat op jaarbasis. Die Rnet-lijnen zitten uiteindelijk geloof ik in totaal al rond de 400.000 DRU (en dan zijn de mogelijk R-net verbindingen Uithoorn - Amsterdam nog niet meegenomen)

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Za 24 Okt 2015, 21:13

Rekensommetje voor lijn 300.

Een rit kost 1 uur en 5 minuten van begin tot eind. Er zijn 340 ritten op een werkdag, 280 op zaterdag en 230 op zondag (bron dienstregeling).
Dat zijn 2210 ritten per week, dus grofweg 110000 ritten per jaar (50 weken, er zit wat vakantie tussen met een lagere frequentie). Dat is 120,000 DRU.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten