fred1954 schreef:Overigens lees ik in een SRA document dat de aanbesteding van de concessie Amstelland-Meerlanden begin 2017 moet zijn afgerond. Dat betekent dat ergens begin volgend jaar de aanbestedingprocedure zou moeten beginnen, van een concessie die in de begroting 2016 van de SRA als één van de grootste concessies van Nederland wordt benoemd.
Als het even kan gaat de concessie tegelijkertijd met de opening van de Noord-Zuidlijn in, vooralsnog gepland in oktober 2017. Ik vermoed ook dat Amstelland-Meerlanden net zoals Amsterdam geen nieuwe dienstregeling krijgt in december 2016.
En ja, de concessie zal spannend gaan worden. Op veel vlakken is de concessie een absolute uitzondering: het hele gebied is bijna aaneengesloten stedelijk, je hebt een luchthaven met contractvervoer, veel (hoogfrequente) lijnen met een uitstekende bezetting. Extra uitdaging voor de nieuwe vervoerder is dat de Stadsregio er zeer strak bovenop zit en een streng eisenpakket heeft, loop een beetje uit de pas en je hebt boetes aan je broek die je in een klap de jaarwinst kosten.