Concessie Amstelland Meerlanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Wo 16 Dec 2015, 18:04

Viel me laatst ook op. Maar voor welke R-net lijn is dit? Lekker comfortabel een uur in die oude Sternet rambak.

Milco
Berichten: 3552
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Milco » Wo 16 Dec 2015, 18:31

Zoals op de vorige pagina in dit topic staat:
Milco schreef:Via Facebook zag ik een bericht met foto dat Sternetbussen 3951 t/m 3954 in R-Net kleuren worden/zijn gespoten, deze gaan rijden op lijn 356. In ruil daarvoor gaan gelede bussen 9100, 9107 t/m 9109 naar Sternet (lijn 197).

Mike schreef:En gaan ook rijden op lijn 300 in de ochtendspits tussen spaarne gasthuis en schiphol plaza v.v. dacht ik.


Overigens zijn deze bussen even oud als de 9182-9227 die al op het R-Net rijden. ;)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Wo 16 Dec 2015, 18:36

Ja, bijna alle bussen in AML zijn even oud. Maar de Sternet bussen hebben een interieur dat nog erger is dan een stadsbus. Alles is ingericht op veel koffers en staanplaatsen om de de bulk tussen P30 en P40 te vervoeren; niet om lekker comfortabel van Haarlem naar Amsterdam te gaan. :X

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 598
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor cassie127 » Zo 17 Jan 2016, 01:00

Weet iemand hier waar je het busboekje voor Amstelland Meerlanden van Connexxion kan kopen? Ben er namelijk naar op zoek. iig niet op Amsterdam Centraal (servicewinkel) verkrijgbaar.
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Za 30 Jan 2016, 08:07

Aanbestedingsprocedure voor concessie AML 2018 is inmiddels begonnen: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 7/cvp/join

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Zo 31 Jan 2016, 22:31

Uit de nieuwsbrief van de stadsregio:

"Het ontwerp PvE wordt van 8 februari tot en met 21 maart ter inzage gelegd om eenieder de gelegenheid te bieden een reactie te geven"

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Ma 01 Feb 2016, 20:15

Het ontwerp PVE is inmiddels gepubliceerd op TenderNed voor de liefhebber.

CamilleKreemers
Berichten: 2314
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 01 Feb 2016, 21:18

Dit moet de kortste concessie ooit worden: Begint december 2017 en eindigt uiterlijk in december 2017.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » Ma 01 Feb 2016, 21:34

Het systeem met maximumintervallen maakt in ieder geval duidelijk dat er net zoals nu flink vaak gereden moet worden, voor een slachtpartij hoef je hier niet te vrezen denk ik.
Rame à l'approche

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Ma 01 Feb 2016, 21:47

Een hele opvallende:

Voor de verbinding tussen Amstelveen Busstation en Amsterdam Bijlmer Arena via de Ouderkerkerlaan geldt dat de bediening op zaterdag en zondag niet vereist is.


Kortom, 300 terug naar de Oranjebaan *O*

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Ma 01 Feb 2016, 21:48

En voor wat betreft de Noord-Zuidlijn:

"Voor de verbindingen Aalsmeer – Amstelveen – Amsterdam Zuid/Elandsgracht en Uithoorn – Amstelveen - Amsterdam Zuid/Elandsgracht geldt daarbij dat per herkomst de Ritten evenredig verdeeld dienen te worden over de bestemmingen Amsterdam Centrum en Amsterdam Zuid."

Kortom, exact 50/50 naar het centrum en afbuigen naar zuid.

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Ma 01 Feb 2016, 21:54

En zou dit een typefoutje zijn, of gaan we het echt meemaken, OV op 31 december tot laat in de avond:

"Rond de overgang van Oudjaarsdag naar Nieuwjaarsdag mag de Concessiehouder het Openbaar Vervoer tussen 23:00 en 01:00 uur stilleggen. In de Nacht volgend op Oudjaarsdag geldt de Dienstregeling voor de Nacht van zaterdag op zondag (waarbij de nachtlijnen ook gewoon volgens Dienstregeling rijden)."


Die eis van nachtbussen na oud en nieuw lijkt me weldegelijk te kloppen. Nu is het belachelijk dat er niets rijdt in de nieuwjaarsancht.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4424
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Ma 01 Feb 2016, 21:55

Even snel doorheen gekeken, maar overdag komt er geen bus van deze concessie op Amsterdam Centraal, terwijl de nachtbussen daar verplicht moeten beginnen.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Di 02 Feb 2016, 06:40

JWM schreef:Even snel doorheen gekeken, maar overdag komt er geen bus van deze concessie op Amsterdam Centraal, terwijl de nachtbussen daar verplicht moeten beginnen.

Dat is bij mijn weten ook een eis van de SRA. Geen AML bussen meer naar het CS. Busstation Elandsgracht zou dan het eindpunt voor deze streekbussen moeten worden, uitgezonderd nachtvervoer.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor mijack1985 » Di 02 Feb 2016, 10:10

fred1954 schreef:
JWM schreef:Even snel doorheen gekeken, maar overdag komt er geen bus van deze concessie op Amsterdam Centraal, terwijl de nachtbussen daar verplicht moeten beginnen.

Dat is bij mijn weten ook een eis van de SRA. Geen AML bussen meer naar het CS. Busstation Elandsgracht zou dan het eindpunt voor deze streekbussen moeten worden, uitgezonderd nachtvervoer.


Nou Elandsgracht Busstation is wel klein geworden. Je hebt amper plek nog om te bufferen.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Etienne » Di 02 Feb 2016, 10:19

Zodra de Noord-Zuidlijn in gebruik genomen wordt, komen er sowiso nog maar weinig streekbussen in het Centrum van Amsterdam. Dus dat kleine busstation zal niet zo gek veel uitmaken. :wink:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Mike » Di 02 Feb 2016, 10:27

Ze hebben het over 50/50 van de 170 bundel. Dat zou overdag beteken elke 10 min een bus. Dat past er nog wel bij.

De vraag is wel of de 142 nog het centrum inkomt.

Ik zie trouwens het verband niet tussen de noordzuidlijn en het centrum gedeelde waar de 170 bundel komt. Leidseplein, Museumplein, Haarlemmermeerstation.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Di 02 Feb 2016, 10:36

Mike: De bundel omvat ook lijn 142 mijns inziens, dus ook 50% van deze lijn zou naar de Elandsgracht moeten doorrijden. En precies om de reden, die je in de laatste zin benoemd, de NZL is niet interessant voor passagiers met een bestemming die ligt in de omgeving van de plekken die je opnoemt. Zeg maar Centrum/westkant.

Edit: deze concessie wordt voor de aanstaande concessiehouder toch een interessante klus, niemand weet hoe straks de passagiersstromen gaan lopen na opening van de NZL, het zijn alleen maar aannames, waar men van uit moet gaan.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Mike » Di 02 Feb 2016, 10:47

Ben ook erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Mijn ervaring als chauffeur is dat de meeste reizigers die voor amsterdam instappen en in het centrum uitgaan. Zijn maar enkele doorgaande reizigers naar het Centraal Station. Als straks maar de helft het centrum in rijdt mag ik hopen dat ze minstens 18meter bussen gaan gebruiken. In de huidige situatie zijn de bussen al goed gevuld al dan niet overvol. Zeker in de weekenden.

Roeland
Berichten: 284
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Roeland » Di 02 Feb 2016, 12:19

Zijn de documenten trouwens duidelijk over de Amstelveenlijn en over de voorgenomen verlenging daarvan naar Amsterdam? En of die UIthoorn-tram nou onder de GVB-concessie of onder AML gaat vallen?
Of laten ze dat nu vaag, zodat vervoerders moeten inschrijven op een concessie waarvan één van de drukste lijnen (de Uithoorn-bundel) er misschien wel uit wordt gehaald...

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4424
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JWM » Di 02 Feb 2016, 12:22

Als de verlenging naar Uithoorn er komt ligt die er waarschijnlijk pas tegen het einde van de concessie

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sneltram » Di 02 Feb 2016, 12:27

Alles uiteraard zo vaag mogelijk.

Het concept PVE staat nu ook openbaar (TenderNed heeft een account nodig) op de vernieuwde website van de SRA:

https://www.mijnbabs.nl/babsapipublic/p ... =100009623 (PDF, 3,3MB)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » Di 02 Feb 2016, 17:05

Roeland schreef:Zijn de documenten trouwens duidelijk over de Amstelveenlijn en over de voorgenomen verlenging daarvan naar Amsterdam? En of die UIthoorn-tram nou onder de GVB-concessie of onder AML gaat vallen?
Of laten ze dat nu vaag, zodat vervoerders moeten inschrijven op een concessie waarvan één van de drukste lijnen (de Uithoorn-bundel) er misschien wel uit wordt gehaald...

Vaag: Een besluit bij welke concessie de lijn hoort is nog niet genomen.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » Di 02 Feb 2016, 17:39

Mike schreef:Ben ook erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Mijn ervaring als chauffeur is dat de meeste reizigers die voor amsterdam instappen en in het centrum uitgaan. Zijn maar enkele doorgaande reizigers naar het Centraal Station. Als straks maar de helft het centrum in rijdt mag ik hopen dat ze minstens 18meter bussen gaan gebruiken. In de huidige situatie zijn de bussen al goed gevuld al dan niet overvol. Zeker in de weekenden.


De drukte is op bepaalde momenten enorm op de bundel. Zelfs in de ochtendspits, met versterkingslijnen 242/272 zie ik nog regelmatig volle bussen voorbij komen, die Sorry, bus is vol filmen. En volle bussen in een bundel van 142/170/172/272 (naar CS) en 242 (naar Zuid) kun je gerust wel een druk noemen. Inderdaad, de gelede bus zou misschien haar intrede weer kunnen doen in deze bundel van AML.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor zone2000 » Do 04 Feb 2016, 09:56

Afbeelding

Vervoerder Connexxion gaat op Schiphol vanaf halverwege februari een CapaCity L van Mercedes-Benz inzetten. Deze bus heeft een lengte van 21 meter en kan in één keer 191 passagiers vervoeren. EvoBus Nederland stelt het Mercedes-Benz demonstratievoertuig zes maanden te beschikking aan de vervoerder

De gelede bus, met een lengte van 21 meter, gaat in een proefperiode op twee buslijnen rondom Schiphol rijden. “Gelet op de grote reizigersaantallen op RNet 300 en lijn 197 is de vervoerder geïnteresseerd in voertuigen met een hoge vervoerscapaciteit”, aldus Mark Westendorp van Van Daimler Buses / EvoBus Nederland.

RNet 300 en lijn 197

Deze buslijnen rijden van Amsterdam Zuidoost naar Alkmaar via Schiphol Airport en van Amsterdam Leidseplein naar Schiphol Airport. Dit zijn lijnen waarvan veel reizigers gebruikmaken en het is dus van belang dat hier bussen rijden met een hoge capaciteit. Bovendien heeft de bus vijf deuren, waardoor reizigers gemakkelijk in en uit kunnen stappen. “Dit is voordelig voor de goede doorstroming en de korte halteringstijden”, aldus Westendorp.

Ondanks de lengte, kan de bus dus prima in drukke steden gebruikt worden. “Vanwege de goede wendbaarheid, kan het voertuig op veel trajecten ingezet worden”, legt Westendorp uit. De bus is zelfs ideaal om in te zetten op drukke stadslijnen. Ook is de CapaCity L erg geschikt om in te zetten op gespecialiseerde BRT-systemen met eigen spoor. Een BRT-systeem is een vrije baan speciaal ontworpen voor bussen. Doordat de bussen op deze baan nauwelijks hinder ondervinden van het overige verkeer, kunnen ze met een hoge snelheid rijden en elkaar kort achter elkaar opvolgen.

Capacity L

Deze hoge vervoerscapaciteit van de Mercedes-Benz CapaCity L-bus is verdeeld in 45 zitplaatsen en 146 staanplaatsen. De CapaCity L voldoet aan de Euro 6-emissienorm. Het is de eerste keer dat de CapaCity L in Nederland wordt ingezet. Wel heeft Mercedes-Benz deze bus al eerder getest op buslijn 5 in Hamburg, een zeer drukke buslijn in de Duitse stad. Ook rijden er zeven Mercedes-Benz kortere CapaCity-bussen in Groningen.



oooooh wat een fraai busje *bus*


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 2 gasten