RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Daniel » Do 29 Aug 2013, 08:32

RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren
Geplaatst op: donderdag 29 augustus 2013 08:31
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 augustus 2013 08:32


Tot zeker 2026 mag vervoersbedrijf RET het openbaar vervoer in de regio Rotterdam blijven uitvoeren. De subsidie gaat fors omlaag, terwijl er meer en beter openbaar vervoer moet worden geboden.
Dat hebben de stadsregio Rotterdam, de gemeente Rotterdam en RET afgesproken in een hoofdlijnenakkoord. Met de stap wordt gestopt met het aanbesteden van het openbaar vervoer in de regio en wordt gekozen voor 'inbesteding'. De RET gaat het bus-, tram-, metrodiensten en vervoer over het water uitvoeren.
Lees verder | Dossier Aanbesteding grote steden | Meer nieuws over Aanbesteding grote steden
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Z2N » Do 29 Aug 2013, 09:22

Ben ik blij mee!
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Meltrain » Do 29 Aug 2013, 11:02

Kleine aanvulling: dit akkoord gaat in principe alleen over het railgebonden OV. De busconcessie loopt wel t/m eind 2019, maar die kan tegen die tijd natuurlijk nog verlengd worden.

Verder worden alle trams en metro's voor eind volgend jaar voorzien van WiFi en daarnaast zullen ook de oudere trams en metro's bij groot onderhoud voorzien worden van stoffen of kunstlederen bekleding op de stoelen. :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Suus » Do 29 Aug 2013, 13:17

Interessante oplossing om het tekort aan subsidie op te gaan vangen: op metrostations gaan de nu niet-benutte ruimtes gebruikt worden om allerlei horecaformules van NS te huisvesten, met de winst daarvan wil de RET het OV gaan financieren. :Y
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor jesse-cruzu » Vr 30 Aug 2013, 19:50

Dat het materieel aangepakt wordt vind ik vooral interessant :)
Zachte stoeltjes in de MG2/1, SG2/1 en de eerste generatie Citadis. En Wifi!.

Knap hoe de RET dit soort verbeteringen met zo'n laag budget kan doen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Tristan » Za 31 Aug 2013, 14:03

jesse-cruzu schreef:Knap hoe de RET dit soort verbeteringen met zo'n laag budget kan doen.

Met een laag budget of toch met de hoge vergeten-uit-te-checken-opbrengst en de opbrengst van de tarieven die op sommige trajecten té fors verhoogd zijn?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Suus » Za 31 Aug 2013, 14:24

Als je nu twee berichten boven je leest...
Rame à l'approche

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor ICE105 » Za 31 Aug 2013, 15:25

Leuk dat men in Rotterdam altijd spreekt over het goed laten aanluiten van vervoer als reden voor inbesteding. Kan iemand hier een aanluiting van spoorgebonden vervoer op busvervoer (beide van de RET) noemen waarop dit argument van toepassing is?

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor zone5324bericht... » Za 31 Aug 2013, 16:49

als je niet langer dan 10 minuten moet wachten van bus op tram/metro of andersom vinden ze dat een goede aansluiting.
aangezien alle tram-/metrolijnen minstens om de 10 minuten rijden en veel buslijnen dit ook doen (nee, niet alle, maar blijkbaar voldoende lijn voor de opdrachtgever), kan dus gesteld worden, dat er goede overstapmogelijkheden/aansluitingen geboden worden.

helaas is dit weer zo'n typische stelling van iemand achter een bureau en niet die van de mensen in de praktijk...
maar gaat dat niet met alles zo...?

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor ICE105 » Za 31 Aug 2013, 17:10

Precies daarom heb ik dit argument nooit gesnapt als reden voor niet openbaar aanbesteden van stadsvervoer. Bij streekvervoer waar de frequenties 2 of 1x per uur zijn is het belang van goede overstappen tussen 2 concessies juist veel belangrijker naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Meltrain » Za 31 Aug 2013, 17:24

In dit specifieke geval, de railconcessie, was het belangrijkste reden juist dat de eigenaar van de infrastructuur, RET Infra, dezelfde is als de gebruiker ervan, de RET.
De busconcessie is juist wel openbaar aanbesteed en gewonnen door de RET.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor robert55 » Za 31 Aug 2013, 17:41

Mooi gevalletje voldongen eiten politiek voor de metropool regio / vervoersautoriteit in oprichting

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor ICE105 » Za 31 Aug 2013, 18:00

Meltrain schreef:De busconcessie is juist wel openbaar aanbesteed en gewonnen door de RET.

En de busconcessie van HTM en GVB juist weer niet, naar mijn mening zonder geldige argumenten.

Dit alles door het nodige politieke geping/pong. Eerst wel verplicht openbaar aanbesteden, toen weer niet, toen weer wel en nu weer niet.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Meltrain » Za 31 Aug 2013, 19:00

De busconcessie van Den Haag is óók openbaar aanbesteed.
Sterker nog, daar is het verschil nog duidelijker zichtbaar, aangezien de stadsbussen in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk nu door HTMbuzz worden gereden. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor ICE105 » Za 31 Aug 2013, 19:27

@ HTM: Oh ja, dat is waar ook, wat een soap was dat. Op de dag van de bekendmaking van de uitslag had de gemeenteraad er geen zin meer in, zie http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/poging-tot-uitstel-aanbesteden-busvervoer-mislukt.6323857.lynkx Geniaal, wat een chaos.

Mijn punt is dat er op basis van de nu geldende regelgeving en een onterecht verschil bestaat tussen stad busvervoer en streek busvervoer.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Vinny » Za 31 Aug 2013, 21:09

Het is mij volstrekt onduidelijk waarom railgebonden stedelijk openbaar vervoer niet aanbesteed kan worden. Wat is het verschil tussen een ontvlechte metrolijn en bijvoorbeeld een spoorlijn Leeuwarden-Stavoren? Ga je als je meer dan x keer per uur rijdt een soort magische grens over dat een eventuele private vervoerder totaal niet in staat is om een dienstregeling te handhaven?

Nou.

Ik heb de tijd meegemaakt dat bij de stadsvervoerders de metrodienstregeling puur ter fleurigheid van het station werd opgehangen. Dus slechter kan in ieder geval niet... :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor ICE105 » Za 31 Aug 2013, 21:35

Als je stedelijk rail vervoer openbaar gaat aanbesteden moet je volgens velen de verantwoordelijkheid over de infra onderbrengen in soort ProRail-achtig iets. Dat vindt men moeilijk/eng/ingewikkeld/lastig.

Persoonlijk denk ik dat zo'n scheiding tussen vervoer en infra niet noodzakelijk is, maar het is wel gewenst zodat de vervoerder zich alleen met vervoeren hoeft bezig te houden.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Meltrain » Za 31 Aug 2013, 21:41

Vinny schreef:Ik heb de tijd meegemaakt dat bij de stadsvervoerders de metrodienstregeling puur ter fleurigheid van het station werd opgehangen. Dus slechter kan in ieder geval niet... :lol:

Dat zou het juist moeten zijn. Metro's moeten zo vaak rijden dat een dienstregeling ophangen gewoon zonde van de bomen is. :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Chauf21 » Za 31 Aug 2013, 23:43

ICE105 schreef:Leuk dat men in Rotterdam altijd spreekt over het goed laten aanluiten van vervoer als reden voor inbesteding. Kan iemand hier een aanluiting van spoorgebonden vervoer op busvervoer (beide van de RET) noemen waarop dit argument van toepassing is?

Wat mee zou kunnen spelen, is (ongewenste) paralleliteit. Dat is wanneer buslijnen ongeveer dezelfde routes als tramlijnen gaan volgen. Dan bedien je in feite dezelfde gebieden. Vanuit een netwerkgedachte is dat ongewenst, maar qua verhouding tussen kosten en opbrengsten kan dat wel eens gunstig zijn.
Een strakke regie daarop kan dus wenselijk zijn. Je kan die afstemming afdwingen door (strakke) regelgeving, maar ook door de regie binnenshuis te houden.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Karl » Zo 01 Sep 2013, 00:13

Eén van de argumenten, zoals genoemd, is dat één partij beter de regie in huis kan houden tussen weg-, water- en railgebonden OV. Maar bus zit apart, dus kruisbestuiving tussen bus en de rest mag sowieso niet plaatsvinden; daarnaast geeft RET aan wellicht (?!) andere exploitanten te betrekken voor (pakketten van) lijnen binnen het domein. Dan geef je mijn inziens aan dat je als stadsregio niet kan waarvoor je (onder meer) bent opgericht (namelijk OV regisseren) en dat inbesteden inderdaad duurder is dan aanbesteden (want hoe kan RET anders andere partijen inschakelen). Wat een faalactie van de Stadsregio weer.

Overigens is het natuurlijk ook dubieus dat de aanbestedende partij (Stadsregio) grotendeels wordt beinvloed door de gemeente Rotterdam. Deze gemeente is dan toevallig ook weer aandeelhouder van RET. En binnen de Stadsregio en de gemeente is dezelfde persoon (wethouder Baljeu) hiervoor verantwoordelijk. Snap ook niet dat de omliggende gemeenten hiermee akkoord gaan; wat is hun kijk op de machtspositie van de gemeente Rotterdam?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor zone5324bericht... » Zo 01 Sep 2013, 00:21

dat was met de busconcessie al geregeld.
er mogen geen buslijnen parallel aan railverbindingen lopen als beide verbindingen hetzelfde doel dienen.
een stukje mag dus wel, maar niet de hele route.

maar los daarvan, dat is juist wat de opdrachtgever in het pve kan zetten, zodat de vervoerder weet waar zich aan te houden.

het was alleen al lang bekend, dat de stadsregio op hand van de RET is, dus toen inbesteden een mogelijkheid werd, hebben ze daar bj deze voor gekozen.

ook bij het winnen van de busconcessie door de RET zijn er twijfels geuit door andere vervoerders (omdat die vonden, dat ze het nog goedkoper hadden kunnen doen), maar is het toch de RET geworden.

ze hebben trouwens al een vorm van besparen ingevoerd.
nieuw personeel krijgt veel minder, dan de oude ambtenaren en worden dan ook nog eens vaak lager ingeschaald.
momenteel hebben ze het voordeel van een uitgebreide arbeidsmarkt, dus wie nee zegt, kan zo door 10 anderen aangevuld worden.
daarbij heeft de RET het 0-uren contract inmiddels ook ontdekt, dus ze gaan steeds meer met flexpools werken en dat scheelt in de loonkosten. dat noemen ze dan efficiënter werken, maar eerlijk voor nieuwe krachten is dat volgens mij niet...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Suus » Zo 01 Sep 2013, 00:25

Dat laatste is helaas hoe het al jaren gaat met personeel in zo'n beetje alle sectoren...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2278
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 01 Sep 2013, 15:59

Bee schreef:Dat laatste is helaas hoe het al jaren gaat met personeel in zo'n beetje alle sectoren...

gewoon in alle sectoren daarom zit ik al een halfjaar werkloos thuis -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor Vinny » Zo 01 Sep 2013, 16:36

Het is natuurlijk vreemd dat bij een aanbesteding er niet op arbeidsvoorwaarden mag worden geconcurreerd, maar bij inbesteding is zulks geen bezwaar. De overheid wil zelf het monopolie behouden werknemers uit te mogen buiten....
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: RET mag tot 2026 openbaar vervoer Rotterdam uitvoeren

Berichtdoor zone5324bericht... » Zo 01 Sep 2013, 21:13

de RET heeft zijn eigen CAO, dus kan toch al anders werken, dan de bedrijven in de OV CAO.
ze nemen nieuwe mensen gewoon in een paar treden lager aan, dan een paar jaar geleden en de nieuwe buschauffeurs komen in de OV CAO, maar zoveel mogelijk met onderaan de ladder beginnen.
scheelt misschien niet heel veel, maar dubbeltjes per uur/per medewerker, schelen op jaarbasis weer een aardig aantal euro's...

maar inderdaad. dit is in elke sector wel aan de orde...
Laatst gewijzigd door zone5324bericht... op Zo 01 Sep 2013, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten