Pagina 1 van 1

Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 12:18
door Michael
Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

De NS gaat vanaf volgende maand extra treinen inzetten op de Fyra-dienst tussen Amsterdam en Rotterdam vanwege de enorme drukte tijdens de ochtend- en avondspits. Dat meldt Metro.
Fyra-reizigers moeten tot hun ongenoegen nu vaak staan in de snelle trein, waar ze een toeslag van 2,30 euro voor hebben betaald. Om dit probleem op te lossen, zet de NS vanaf 6 oktober op werkdagen in de ochtend- en avondspits naast de huidige halfuursdienst twee extra treinen in.

Lees verder op: http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... rdam.dhtml

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: za 07 sep 2013, 16:35
door Busfoto.nl
Het gaat hierbij dagelijks om de volgende extra treinen:

MA-VR Fyra
05:47 Amsterdam Centraal
??:?? Schiphol
??:?? Rotterdam Centraal

MA-VR Fyra
08:09 Rotterdam Centraal
??:?? Schiphol
??:?? Amsterdam Centraal

MA-VR Fyra
17:10 Amsterdam Centraal
??:?? Schiphol
??:?? Rotterdam Centraal

MA-VR Fyra
19:39 Rotterdam Centraal
??:?? Schiphol
??:?? Amsterdam Centraal

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: za 07 sep 2013, 19:20
door reisthijs
Dat is dus één extra trein in de ochtendspits en één extra trein in de avondspits.
(Die andere twee kan je geen spitstrein noemen, die rijden zo te zien vooral om te zorgen dat die extra treinstam in Amsterdam kan overnachten.)

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: za 07 sep 2013, 19:45
door willy84
Kunnen de stammen niet verlengd worden?

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: za 07 sep 2013, 19:47
door webguy
Nope, schijnt ingewikkeld te zijn. Omdat je de treinlengte aanpast, en andere rijtuigvolgorde zijn moet je voor ETCS en deurbeveiliging dingen veranderen. Hele papierhandel dus.

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: za 07 sep 2013, 20:34
door Busfoto.nl
Of "gewoon" elke Fyra-stam verlengen met een rijtuig. Heb je geen dure spitsritten nodig. NS HIspeed houdt zich toch aan geen enkele voorwaarde uit de concessie, dus dan kan dat ook wel.

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: za 07 sep 2013, 20:53
door Daniel
Als ik me niet vergis heeft het deursluitcircuit in die HSL-ICR'en met name begin- en eindrijtuigen nodig om te functioneren (lees: het circuit te sluiten) Je zou dus eventueel wel wat tussenrijtuigen uit een stam kunnen halen om een andere te verlengen, maar dan heb je alsnog alleen iets aan de B-rijtuigen en houd je uiteindelijk de A's en een begin- en eindrijtuig over (da's 2/3e van de stam)
Weinig efficiënt dus, dan is het handiger gewoon een stam meer voor de dienstuitvoering te gebruiken.

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 01:46
door Gertjan
reisthijs schreef:Dat is dus één extra trein in de ochtendspits en één extra trein in de avondspits.
(Die andere twee kan je geen spitstrein noemen, die rijden zo te zien vooral om te zorgen dat die extra treinstam in Amsterdam kan overnachten.)
Door de week zal een van die stammen gewoon in Rtd overnachten :wink:

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 12:28
door Klaasje
Busfoto.nl schreef:Of "gewoon" elke Fyra-stam verlengen met een rijtuig. Heb je geen dure spitsritten nodig. NS HIspeed houdt zich toch aan geen enkele voorwaarde uit de concessie, dus dan kan dat ook wel.
Als je binnen een paar jaar een volledige kwartierdienst wil rijden lijkt het mij geen slecht idee als je op een bepaald moment langzaam die kant opwerkt.

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 12:48
door Busfoto.nl
Ik weet niet of men uiteindelijk die kant op wil. Zolang de V250 niet alsnog gaan rijden of er ander materieel gaat rijden met een hogere snelheid, weet ik niet of het vervoer op de HSL-Zuid nog met dubbele cijfers gaat groeien.

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 14:18
door ICE105
Gertjan schreef:
reisthijs schreef:Dat is dus één extra trein in de ochtendspits en één extra trein in de avondspits.
(Die andere twee kan je geen spitstrein noemen, die rijden zo te zien vooral om te zorgen dat die extra treinstam in Amsterdam kan overnachten.)
Door de week zal een van die stammen gewoon in Rtd overnachten :wink:
Er blijven 2 stammen Fyra overnachten in Rtd, net als nu. De extra stam voor de spits Fyra overnacht op de Wgm

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 15:01
door Gertjan
Nou, volgens mijn informatie komt in de overgangen van ma-di, di-wo, wo-do en do-vr ook de 71112 in Rtd over te staan. Op vrijdag gaat de avondpendel door naar de Wgm wegens langere overstand, die trein zal maandagochtend dan weer naar Rtd komen.

Re: Extra Fyra-treinen tegen drukte Amsterdam-Rotterdam

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 15:18
door ICE105
Dat is de wisselloc van Rtst, die overnacht doordeweeks idd in Rtd en is dat is dus een extra tov nu. In het weekend staat hij over te Wgm, achtergrond daarvan is dat er te Rtd geen dagelijkse controles aan Traxx locen worden uitgevoerd. Op maandagochtend en vrijdagavond wordt het ding als LLT overgebracht.