Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor Klaasje » Vr 27 Sep 2013, 09:38

Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar
De Stadsregio Amsterdam heeft met een zogenoemde ‘quickscan' onderzocht of het haalbaar is om de Amstelveenlijn door te trekken naar Aalsmeer. Het zou gaan om het doortrekken van een kilometer tramlijn vanuit Uithoorn. Uit dit onderzoek blijkt dat het doortrekken van deze tram te weinig reizigers zal trekken en te veel zal kosten.

In het onderzoek is onder andere rekening gehouden met het aantal inwoners en arbeidsplaatsen in Aalsmeer in 2020, de ontwikkeling van bedrijventerreinen en de bezoekersaantallen van Bloemenveiling FloraHolland. Om een tramverbinding naar Aalsmeer aan te kunnen leggen zijn ongeveer 6.000 tot 9.000 reizigers per dag nodig. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de tram naar Aalsmeer maximaal 3.000 reizigers zal trekken. Wanneer de tram zes keer per uur zou rijden, zitten er in de spits tussen Aalsmeer en Amstelveen Westwijk gemiddeld slechts 17 tot 23 mensen in iedere tram. Buiten de spits zou dit aantal nog lager zijn.

De investeringen die nodig zijn om de tramverbinding tot stand te brengen zijn te hoog in verhouding tot het aantal reizigers. Het advies is dan ook om te blijven uitgaan van een busverbinding en te bekijken welke maatregelen de kwaliteit van het busvervoer verder kunnen verbeteren. Door toekomstige toeristische en economische ontwikkelingen is het mogelijk dat de vervoerswaarde later wel hoog genoeg zal zijn voor het doortrekken van de Amstelveenlijn. Het streven is dan ook een eventuele toekomstige verlenging van de Amstelveenlijn naar Aalsmeer langs de nieuwe N201 niet onmogelijk te maken. De gemeenten Aalsmeer en Amstelveen onderzoeken nog op welke wijze de noodzakelijke ruimtelijke reserveringen voor een mogelijk toekomstig tramtracé kunnen worden gefaciliteerd.

Verkenning Uithoorn
Het onderzoek naar het doortrekken van de Amstelveenlijn naar Uithoorn, in de vorm van een verkenning, is nog in volle gang. Eerder wees een quickscan uit dat deze verbinding kans van slagen kan hebben. Dit wordt nu nader onderzocht, onder andere door een goede analyse van het huidig OV-gebruik te maken. Eind dit jaar is het rapport gereed en besluiten eerst de gemeenten Uithoorn, Amstelveen, Aalsmeer en de provincie Noord-Holland en vervolgens het dagelijks bestuur van de Stadsregio of er een planstudie voor dit project zal volgen.
Bron: Stadsregio Amsterdam

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor Vinny » Vr 27 Sep 2013, 20:30

Ik kan dat niet uit het persbericht halen, maar volgens mij gaat het hier om de doortrekking naar dit punt:
https://maps.google.nl/maps?q=52.260698 ... 1&t=h&z=15
Daar was althans eerder in de media sprake van.

Het is niet verwonderlijk dat een dergelijk tracé te weinig reizigers trekt. Het doet namelijk de woonwijken van Aalsmeer helemaal niet aan. :')

Als je iets met railgebonden openbaar vervoer doet, ga dan alsjeblieft uit van de voormalige spoortracés waarlangs bovendien allerlei nieuwbouw is verrezen. Dan heb je meteen je klanten, of trek de lijn minimaal door naar het oude dorp (het tracé van de N 196 komt toch vrij, nu er net een nieuwe rondweg gebouwd is, de N 201).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor Suus » Vr 27 Sep 2013, 21:14

Ik denk dat het vervallen van de aftakking naar Aalsmeer wel een positief effect kan hebben op de cijfers van Uithoorn. Door snelbuslijn 340 over de "nieuwe" busbaan tussen Aalsmeer en Uithoorn en een goede overstap op de versnelde Amstelveenlijn in Uithoorn zal er toch nog een reistijdverbetering t.o.v. de bus via de landweggetjes tussen Amstelveen en Aalsmeer mogelijk zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor Vinny » Za 28 Sep 2013, 01:00

Landweggetjes? De 172 rijdt gewoon over de N 231 tussen de Bloemenveiling en Amstelveen Westwijk. Het enige gedeelte van de route dat ook daadwerkelijk opschiet. :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor Suus » Za 28 Sep 2013, 01:19

Wellicht is het voor dat stukje dan overgechargeerd, al heb je ook naar op drie kilometer nog twee maal een verkeerslicht en twee rotondes. De Aalsmeerderweg met de 171 is wel een overgewaardeerd landweggetje (en het originele spoortracé :idea: )
Rame à l'approche

borsjea
Berichten: 33
Lid geworden op: Zo 30 Jan 2011, 16:09

Re: Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor borsjea » Za 28 Sep 2013, 03:27

het belangrijkste woonwerk verkeer richting de veiling is in de vroege morgen als de Amstelveenlijn nog niet rijd.
Doortrekken naar Uithoorn zie ik wel zitten, maakte zelf vroeger veel gebruik van halte poortwachter met vele overstappers vanuit Uithoorn. In het verleden is ook vaak gesproken over het doortrekken naar Schiphol-Oost is dit helemaal van de baan of wordt daar ook nog naar gekeken?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor Vinny » Za 28 Sep 2013, 09:06

Bee schreef:Wellicht is het voor dat stukje dan overgechargeerd, al heb je ook naar op drie kilometer nog twee maal een verkeerslicht en twee rotondes. De Aalsmeerderweg met de 171 is wel een overgewaardeerd landweggetje (en het originele spoortracé :idea: )

Enkelspoor was dat. Het profiel van de weg is 17 meter breed. Dat is te smal voor een weg met een aparte trambaan. Je moet trams dan "in verkeer" laten rijden, en ook het vrijliggende fietspad moet weg (vervangen door fietsstroken). Iets in mij zegt dat dit politiek onhaalbaar is. Toen het spoor er nog lag was het een smalle rijbaan voor auto- en fietsverkeer en daarnaast dus de spoorlijn.

De Aalsmeerderweg rijdt wel beter door dan de Legmeerdijk. Die weg hebben ze inderdaad de laatste jaren volgegooid met rotondes en verkeerslichten. Maar dat veroorzaakt de traagheid niet van de 172. Dat heeft meer te maken met de onnodige lusjes die er in de route zitten en het feit dat deze op alle haltes stopt. In de ochtendspits duurt een volledige rit met de buslijn 1 uur en 25 minuten. En dat voor een afstand van 25 kilometer:
https://maps.google.nl/maps?saddr=s100& ... 1&lci=bike
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor fred1954 » Za 28 Sep 2013, 09:56

Vinny schreef:
De Aalsmeerderweg rijdt wel beter door dan de Legmeerdijk. Die weg hebben ze inderdaad de laatste jaren volgegooid met rotondes en verkeerslichten. Maar dat veroorzaakt de traagheid niet van de 172. Dat heeft meer te maken met de onnodige lusjes die er in de route zitten en het feit dat deze op alle haltes stopt. In de ochtendspits duurt een volledige rit met de buslijn 1 uur en 25 minuten. En dat voor een afstand van 25 kilometer:
https://maps.google.nl/maps?saddr=s100& ... 1&lci=bike


Ik weet er alles van. Heb bijna 10 jaar in Kudel gewoond. Waarvan de eerste paar jaar de bus nog 4 x per uur alternerend Aalsmeer 2 x en Kudelstaart 2 x als eindpunt had. Dat betekende dus 2 x per uur een bus naar Kudel. Zowel overdag als 's avonds en in het weekend. Is met de nieuwe concessie 4 x per uur geworden (overdag) en is per afgelopen december weer 3 x per uur geworden van en naar Kudel. Maar inderdaad, als het druk was, dan was je zo 1,5 uur onderweg.
Dezelfde problematiek geldt in mindere mate ook voor de 170 van en naar Uithoorn.

De pijnpunten liggen niet alleen in de onnodige lussen en vele haltes, maar ook de traagheid tussen Concertgebouw en CS. Zeker de omgeving van de van Baerlestraat, Paulus Potterstraat, Leidsebosje en Raadhuisstraat/Dam zijn knelpunten.

En dit moeten in de toekomst dan 2 lijnen worden die HOV-waardig zijn?

Daarom heb ik zo'n donkerbruin vermoeden, dat als de NZL operationeel is, dat de SRA zal verlangen van de toekomstige concessiehouder AML, dat een deel van de bussen op Station Zuid moeten eindigen en niet meer de stad in mogen rijden. Ik hoop het niet, maar zie het er wel van komen.

Edit: Oeps, veel afkortingen :oops: HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), NZL (Noord-Zuidlijn), SRA (Stadsregio Amsterdam), AML (Amstelland-Meerlanden)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

Berichtdoor Vinny » Za 28 Sep 2013, 15:21

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat de stadsregio dat wil, maar dat lijkt mij tegen het licht van de verbouwingsplannen van de Amstelveenlijn prakisch niet haalbaar, voorwaarde voor een succesvolle rol van station Amsterdam-Zuid is dat het een vervoersknoop wordt met korte looptijden en veel hoogwaardige verbindingen. Daar is geen ruimte en geen geld voor. Maar goed, de SRA heeft de ambitie om de modal split te verschuiven. Als men echt wil dat 40% van de reizen met het ov gemaakt worden, moet je niet elke verbetering terzijde schuiven met als argument dat de potentie te laag is. Die bepaal je zelf. Westwijk is een mooi voorbeeld van prutswerk. Toen lijn 51 werd aangelegd was het te duur om hem naar de wijk door te trekken en nadat de wijk gebouwd was, bleek er geen ruimte meer te zijn voor de sneltram. Nu, reizigers nemen dus de bus die wel dwars door de wijk rijdt...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten