Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
M5 zorgt eerder voor een lagere frequentie. De capaciteit van zo'n ding is zo enorm dat een 4'-dienst zonde van het geld is.
Overigens vermoed ik de daadwerkelijke reden dat het GVB zo graag het ontvlochten net wilt rijden wel te weten. De werkzaamheden hebben er nauwelijks wat mee te maken, maar het huidige en toekomstige materieelpark des te meer:
- M5 moet de Zilvermeeuwen vervangen, maar in het ontvlochten net wordt met setjes van 2 gereden, terwijl M5 gemaakt is om setjes van 3 te vervangen.
- M5 kan op de (vervlochten) Ringlijn rijden, maar dan moet de M4/S3 doorschuiven naar de Oostlijn.
- De M4/S3 kan kwa capaciteit niet goed in setjes van 2 rijden op de Oostlijn en zou dan in setjes van 3 moeten rijden, waar onvoldoende materieel voor is, dus zou het aangevuld moeten worden met een aantal M5-stellen.
Het vervlochten net plus de instroom van M5 zorgt dus voor inefficiënte materieelsdiensten. Het ontvlochten net is in zijn huidige vorm volledig ontworpen om de instroom van M5 en het nieuw bestelde kleinere materieel te faciliteren. Het M5 kan één op één de setjes van 3 op de Oostlijn vervangen en het laatst door GVB genoemde kortere metromaterieel kan één op één de setjes van 2xM4/S3 op lijn 50 vervangen.
Overigens vermoed ik de daadwerkelijke reden dat het GVB zo graag het ontvlochten net wilt rijden wel te weten. De werkzaamheden hebben er nauwelijks wat mee te maken, maar het huidige en toekomstige materieelpark des te meer:
- M5 moet de Zilvermeeuwen vervangen, maar in het ontvlochten net wordt met setjes van 2 gereden, terwijl M5 gemaakt is om setjes van 3 te vervangen.
- M5 kan op de (vervlochten) Ringlijn rijden, maar dan moet de M4/S3 doorschuiven naar de Oostlijn.
- De M4/S3 kan kwa capaciteit niet goed in setjes van 2 rijden op de Oostlijn en zou dan in setjes van 3 moeten rijden, waar onvoldoende materieel voor is, dus zou het aangevuld moeten worden met een aantal M5-stellen.
Het vervlochten net plus de instroom van M5 zorgt dus voor inefficiënte materieelsdiensten. Het ontvlochten net is in zijn huidige vorm volledig ontworpen om de instroom van M5 en het nieuw bestelde kleinere materieel te faciliteren. Het M5 kan één op één de setjes van 3 op de Oostlijn vervangen en het laatst door GVB genoemde kortere metromaterieel kan één op één de setjes van 2xM4/S3 op lijn 50 vervangen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Dat klinkt logisch, maar waarom communiceert het gvb dat dan niet gewoon? Het is nou niet bepaald een "plan waar de reiziger de dupe van is".
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Dit zou idd best een van de redenen kunnen zijn, maar niet de enige. Op dit moment wordt er ook planmatig alleen maar op de Ringlijn 3 diensten van M5 voorzien.
Dit zou uiteraard ook te maken kunnen hebben met het stroomvoorzieningsprobleem en het feit dat M5 een behoorlijke overkill is op M53.
Dit zou uiteraard ook te maken kunnen hebben met het stroomvoorzieningsprobleem en het feit dat M5 een behoorlijke overkill is op M53.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Maar het is niet zo alsof er op magische wijze ineens treinen verschenen die onhandig zijn bij de huidige dienstregelingsopzet. Daar was het GVB zelf bij. Te grote treinen inkopen waardoor de frequentie omlaag 'moet' is reizigertje pesten. Had dan meer en kortere treinen gekocht als dat werkelijk zo is.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Wie heeft het over verlagen van frequentie?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
IC140 opperde iets dergelijks.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Niet echt. Alleen dat de M5 het beste tot z'n recht in het ontvlochten metronet.
Het nadeel van het vervlochten metronet is dat het materieel van lijn 53 ook op lijn 54 rijdt aangezien deze op elkaar keren op CS. Dus het wordt hoe dan ook M5 op lijn 53.
Het nadeel van het vervlochten metronet is dat het materieel van lijn 53 ook op lijn 54 rijdt aangezien deze op elkaar keren op CS. Dus het wordt hoe dan ook M5 op lijn 53.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Maar dat op elkaar keren is toch niet perse een noodzakelijkheid? Of geeft dat te veel asymmetrie in de dienstregeling?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Dat vorken moet omdat je anders óf een superkorte kering krijgt, of juist een erg lange waar je op CS geen ruimte voor hebt. Verder had de overstap M50-M53 op Van der Madeweg er ook nog wat mee te maken.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Het heeft dus alles met de overstap op Van der Madeweg (MDW) te maken. Lange keringen zijn niet mogelijk met 3 metro's die elk een 10 minuten of 7,5-minutendienst rijdt en die op 2 sporen moeten keren.
Op dit moment gaan de metro's in aflopende volgorde richting CS (54-53-51) maar gaan in oplopende volgorde (51-53-54) de tunnel uit.
Richting CS hebben de 50 en 53 aansluiting op elkaar op MDW. Op de terugweg ook. Maar dat is eigenlijk de metro die als lijn 54 naar CS is gegaan. De wagen die dus als lijn 53 naar CS is gegaan, komt dus later waardoor er geen aansluiting mogelijk is.
Dit alles heeft te maken de grote mate van ontvlechting van het metronet. Hierdoor is ook een mooie 5-5-verdeling op de Gein- en Zuidtak niet mogelijk.
Op dit moment gaan de metro's in aflopende volgorde richting CS (54-53-51) maar gaan in oplopende volgorde (51-53-54) de tunnel uit.
Richting CS hebben de 50 en 53 aansluiting op elkaar op MDW. Op de terugweg ook. Maar dat is eigenlijk de metro die als lijn 54 naar CS is gegaan. De wagen die dus als lijn 53 naar CS is gegaan, komt dus later waardoor er geen aansluiting mogelijk is.
Dit alles heeft te maken de grote mate van ontvlechting van het metronet. Hierdoor is ook een mooie 5-5-verdeling op de Gein- en Zuidtak niet mogelijk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Helder, dank je :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
En het is neem ik aan veel te kostbaar om een extra perron op Centraal aan te leggen of enkele keersporen te maken ten noorden van het perron (dus einde van de tunnel)?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Vooral onnodig aangezien er op termijn toch de frequentie in de tunnel lager moet, en er dus een lijn wel uit moet. Overigens eindigt de tunnel daar bij CS. Achter CS is er niks.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
In de nieuwe dienstregeling komt er 's ochtends één directe rit van Sloterdijk naar de HvA bij het Oeverpad om lijn 69 te ontzien. Dat spitsritje gaat rijden onder lijnnummer 269.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Ah, hij komt weer terug? Hij was met de introductie van lijn 61 en 69 juist opgeheven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Een eigen HvA-bus op dat traject is geen overbodige luxe. Combineer veel studenten met giga-sporttassen (de ALO, Academie voor Lichamelijke Opvoeding) en je kon als 'normale' passagier lekker over de tassen in het gangpad struikelen, weet ik nog van wat jaartjes geleden...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Wel een leuke locatie hoor, heb daar heel wat uurtjes doorgebracht in de bibliotheek :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Een vlaag van omroepverbijstering vanochtend op Zuid. "Dames en heren, wegens een verstoring heeft metro 51 richting Amstelveen Middenhoven een vertraging van enkele minuten". Dit bericht werd daarna diverse malen herhaald voor de 51 richting Centraal Station.
Vanochtend was het overigens druk op de Ringlijn met M5'jes die zowel in passagiersdienst als (denk ik) opleidingsritten reden.
Kan iemand mij trouwens uitleggen van de logica van de R-Net kleurstelling op de M5 is? Ik vind het contrast vies tegenvallen, waardoor het vinden van een deur zo nu en dan problematisch is (bij de CAF'jes hebben ze gewoon prima donkerblauwe deuren op een witte zijkant).
Vanochtend was het overigens druk op de Ringlijn met M5'jes die zowel in passagiersdienst als (denk ik) opleidingsritten reden.
Kan iemand mij trouwens uitleggen van de logica van de R-Net kleurstelling op de M5 is? Ik vind het contrast vies tegenvallen, waardoor het vinden van een deur zo nu en dan problematisch is (bij de CAF'jes hebben ze gewoon prima donkerblauwe deuren op een witte zijkant).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Een klein brandje in een voertuig van metro 51 vanmiddag: http://www.at5.nl/artikelen/116856/metr ... eine-brand
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Dat verklaart dus waarom er rond 15:05 op station Zuid helemaal geen 51 op de displays stond richting Westwijk. Overigens werd er helemaal niks omgeroepen en had het bij de infozuil proberen totaal geen nut (er werd gewoon niet op gereageerd), dus de reiziger moest het maar weer eens zelf uitzoeken. Typisch.Bee schreef:Een klein brandje in een voertuig van metro 51 vanmiddag: http://www.at5.nl/artikelen/116856/metr ... eine-brand
Uiteindelijk maar gaan lopen naar De Boelelaan/VU. Onderweg kwam er wel weer een 51 voorbij, die stampvol zat.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Er zijn toch meerdere wegen naar Rome (ofwel halte VU)?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Maar als je niet weet waarom de metro gestremd is is het gokken of de tram wél rijdt. Dan snap ik wel dat je maar gewoon meteen gaat lopen ipv riskeren dat je voor niets via de tramhalte hebt omgelopen en daar voor niets hebt staan wachten. En het is een klein stukje lopen maar natuurlijk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Er zijn meerdere wegen naar Rome, er is echter maar één stedelijk vervoersbedrijf in Amsterdamhauptbahnhof schreef:Er zijn toch meerdere wegen naar Rome (ofwel halte VU)?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9
Er gaat vanaf Station Zuid een metrolijn, een tramlijn en in ieder geval 2 buslijnen. Als je niet wilt lopen dan is dat een optie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 161 gasten