Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Zou de eindbestemming van lijn 38 (Nieuwendam Amerbos) gewijzigd worden als die lijn via Elzenhagen gaat rijden?
De huidige eindbestemming slaat eigenlijk nergens op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Bee schreef: Op dit moment: nee. Buitenveldert-West is met een breedte van 400 meter tussen de Amstelveenseweg en de Buitenveldertselaan veel kleiner dan Buitenveldert-Oost en ligt dus geheel binnen de 800 meter lopen naar een hoogfrequent bediende halte (niet mijn bedenksel, staat in dat verhaal van GVB). Er zijn op dit moment bovendien teveel reizigers op de Amstelveenseweg die niet naar Station Zuid willen om een van de bussen af te laten takken. Vanaf de dienstregeling 2018 kan je hoogstwaarschijnlijk wel bussen naar station Zuid verwachten op de Amstelveenseweg.
Bee, de loopafstand van Amstelveenseweg (zeg ingang Amsterdamse bos) naar de metrohalte van Boshuizenstraat is 1100 meter! De Cuserstraat/Amstelveenseweg naar de halte van Boshuizenstraat is 900 meter. Dus die 400 meter klopt niet.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Meltrain schreef:Zou de eindbestemming van lijn 38 (Nieuwendam Amerbos) gewijzigd worden als die lijn via Elzenhagen gaat rijden?
De huidige eindbestemming slaat eigenlijk nergens op.
Ja:
GVB schreef:]Per 18 augustus rijdt bus 38 via de nieuwste wijk van Amsterdam Noord ‘Elzenhagen Noord’. Dit wordt ook de nieuwe bestemmingsnaam van de bus.
Nu we het toch over bestemmingen op de bus hebben, waarom staat er op lijn 22 geen Muiderpoortstation maar Indische Buurt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

@Fred1954: De kruising De Cuserstraat/Amstelveenseweg is nog geen 150 meter verwijderd van de halte Kalfjeslaan/Amstelveenseweg, ook een hoogfrequent bediende halte en wordt dus ruimschoots afgedekt.De gemiddelde loopafstand naar de metro is bovendien minder dan de 1100 meter die je stelt want niet iedereen woont helemaal aan het begin of einde van een straat.

Het is wel meer dan 400 meter inderdaad, ik was even verward door het meetlatje omdat een land perse vast moet houden aan een archaïsch systeem van afstanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bijwyks »

JWM schreef:
Meltrain schreef:Zou de eindbestemming van lijn 38 (Nieuwendam Amerbos) gewijzigd worden als die lijn via Elzenhagen gaat rijden?
De huidige eindbestemming slaat eigenlijk nergens op.
Ja:
GVB schreef:]Per 18 augustus rijdt bus 38 via de nieuwste wijk van Amsterdam Noord ‘Elzenhagen Noord’. Dit wordt ook de nieuwe bestemmingsnaam van de bus.
Nu we het toch over bestemmingen op de bus hebben, waarom staat er op lijn 22 geen Muiderpoortstation maar Indische Buurt?
Historische zo gegroeid, In de loop der tijd heeft lijn 22 (ex 11) verschillende eindpunten gehad in de Indische buurt, Insulindeweg (met pendelritten naar noodziekenhuis Zeeburg), Zeeburgerdijk (bij Flevohuis), K.Th.Loohuizenlaan en nu Muiderpoortstation. Het Muiderpoortstation ligt nog net in de Indische buurt.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door BrengMe »

JWM schreef:Dan klopt mijn uitspraak toch :)
Ow ja, het was nogal laat :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Elk adres moet in Amsterdam binnen 400 meter voorzien zijn van een bus-, tram- of metrohalte tenzij de concessieverlener toestemming geeft. Er zijn slechts een paar straten waar dat niet gehaald wordt, en natuurlijk landelijk noord en landelijk osdorp.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bijwyks »

Vinny schreef:Elk adres moet in Amsterdam binnen 400 meter voorzien zijn van een bus-, tram- of metrohalte tenzij de concessieverlener toestemming geeft. Er zijn slechts een paar straten waar dat niet gehaald wordt, en natuurlijk landelijk noord en landelijk osdorp.
Bij de voorgestelde rechttrekking van lijn 21 (niet meer via de Eendracht) wordt dat maximaal 925 meter
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Wat ik me afvraag is hoe het met de aansluitingen op Van der Madeweg straks gaat, als de metro om het kwartier rijdt. SRA eist namelijk dat er bij kwartiersdiensten (of eventuele lagere frequentie) aansluitingen worden geboden aldaar.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

hauptbahnhof schreef:Wat ik me afvraag is hoe het met de aansluitingen op Van der Madeweg straks gaat, als de metro om het kwartier rijdt. SRA eist namelijk dat er bij kwartiersdiensten (of eventuele lagere frequentie) aansluitingen worden geboden aldaar.
De 50 & 53 zullen dan waarschijnlijk een ''vaste'' overstap bieden, i.p.v. dat ze rond dezelfde tijd vertrekken.
Nu, als één van de twee met vertraging aankomt, zal de ander meestal al vertrokken zijn. Met de 15-minuten dienstregeling zal dat hoogst waarschijnlijk niet meer mogen.

Krijg je weer zo'n rare freq. op Gein-V.d.Madeweg, omdat in de tunnel alles precies om de 5 minuten moet :6
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Jurre schreef:Nah, meer een kwestie van het aanbod aanpassen op de vraag in reizigersluwe perioden. Tussen CS en Gein blijft er alsnog 8x een mogelijkheid (54 en 53/50).
Heb zelf nog wel eens het idee dat je mensen extra het ov uit jaagt met lagere frequenties, waardoor er nog minder mensen gebruik van zullen maken.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:@Fred1954: De kruising De Cuserstraat/Amstelveenseweg is nog geen 150 meter verwijderd van de halte Kalfjeslaan/Amstelveenseweg, ook een hoogfrequent bediende halte en wordt dus ruimschoots afgedekt.De gemiddelde loopafstand naar de metro is bovendien minder dan de 1100 meter die je stelt want niet iedereen woont helemaal aan het begin of einde van een straat.
Er wonen relatief veel oudere mensen aan de Amstelveenseweg in de hoge flats (straatnaam Bolestein) en ook in Doornburg achter de kerk bij de Kalfjeslaan, wonen veel oudere mensen. Dus deze mensen zullen wel degelijk lange loopafstanden af moeten leggen om bij de metro te komen. Of inderdaad op de Kalfjeslaan/Amstelveenseweg op CXX stappen en dan bij Station Amstelveenseweg overstappen op de metro naar Station Zuid.

Ik heb op Google Earth eens met het meetlatje gespeeld. Vanuit mijn flat, lopend richting kruising Buitenveldertselaan/van Nijenrodeweg is 745 meter. Maar dan ben je er nog niet want vanaf die kruising je moet nog naar de metrohalte van Boshuizenstraat lopen. Dat is 317 meter. Bij elkaar praten we dus over 1062 meter. Dwars doorsteken lukt vaak niet omdat er overal slootjes, parkjes en bruggetjes zijn, dus het makkelijkst is gewoon een rechte weg te lopen.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

n-evo schreef:
Jurre schreef:Nah, meer een kwestie van het aanbod aanpassen op de vraag in reizigersluwe perioden. Tussen CS en Gein blijft er alsnog 8x een mogelijkheid (54 en 53/50).
Heb zelf nog wel eens het idee dat je mensen extra het ov uit jaagt met lagere frequenties, waardoor er nog minder mensen gebruik van zullen maken.
Mensen in Amsterdam moeten niet zo klagen...

Al jaren lang hebben wij in Rotterdam al vanaf 19:00 een kwartierdienst op elke lijn en vanaf 19:30 nergens een frequentie hoger dan om de 7,5 minuut.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Vandaag weer eens met lijn 50, en het valt inderdaad op, zoals iemand al eerder zei, dat ze de ziekenhuizen hebben toegeoegd. Maar als je slecht ter been bent, dan is het wel een stukje wandelen van Jan van Galenstraat naar het Lucas-Andreas of vanaf de Amstelveenseweg naar het VUmc. Daar heeft het GVB iets heel handigs op verzonnen: trams 13 en 16/24. Dat je dat soort dingen in de trams omroept, prima. Maar dit is weer een tikkeltje heel erg overbodig.
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

MetroRET schreef:Mensen in Amsterdam moeten niet zo klagen...

Al jaren lang hebben wij in Rotterdam al vanaf 19:00 een kwartierdienst op elke lijn en vanaf 19:30 nergens een frequentie hoger dan om de 7,5 minuut.
Omdat Rotterdam iets doet wil niet zeggen dat we dat in Amsterdam ook maar moeten doen. Voorbeeld de tram daar: 1x in de 23 minuten een tram 's avonds op sommige trajecten. Vind je gek dat amper iemand er gebruik van maakt... Zou daar ook niet op willen rekenen en deed dat ook niet toen ik nog in Rotterdam zat. Met mij nog vele anderen. Resultaat? Nog minder reizigers en een neerwaardse spiraal waar je niet meer uit komt.
VIRM schreef:Vandaag weer eens met lijn 50, en het valt inderdaad op, zoals iemand al eerder zei, dat ze de ziekenhuizen hebben toegeoegd. Maar als je slecht ter been bent, dan is het wel een stukje wandelen van Jan van Galenstraat naar het Lucas-Andreas of vanaf de Amstelveenseweg naar het VUmc. Daar heeft het GVB iets heel handigs op verzonnen: trams 13 en 16/24. Dat je dat soort dingen in de trams omroept, prima. Maar dit is weer een tikkeltje heel erg overbodig.
Metrostation Jan van Galenstraat > Sint Lucas Andreas Ziekenhuis is amper 5 minuten lopen. Als je slecht ter been bent is het sowieso handig om je reis van te voren te plannen en te kijken wat voor jouw situatie het handigste is. Voor het gros van de mensen zal ± 5 minuten lopen praktischer zijn dan op de 13 wachten. Zelfde geldt voor metrostation Amstelveenseweg > VU.


Over halte-informatie gesproken: heb het altijd apart gevonden dat "Stadhuis" niet is toegevoegd bij Waterlooplein.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:Vandaag weer eens met lijn 50, en het valt inderdaad op, zoals iemand al eerder zei, dat ze de ziekenhuizen hebben toegeoegd. Maar als je slecht ter been bent, dan is het wel een stukje wandelen van Jan van Galenstraat naar het Lucas-Andreas of vanaf de Amstelveenseweg naar het VUmc. Daar heeft het GVB iets heel handigs op verzonnen: trams 13 en 16/24. Dat je dat soort dingen in de trams omroept, prima. Maar dit is weer een tikkeltje heel erg overbodig.
Was azijn weer 's in de aanbieiding bij de buurtsuper in Zaandam? :')

Niet iedereen die naar ziekenhuis gaat, zijn ouwe mensen met rollator. Ik ben zelf ook lui maar als ik naar St Lucas Andreas zou moeten, ga ik gewoon lopen, tenzij de tram binnen 2 minuten aankomt.
Zelfde heb je ook bij bijvoorbeeld tram 10 die bij het Weteringcircuit Albert Cuypmarkt omroept. Het is de dichtstbijzijnde mogelijkheid met die lijn. Niks mis mee. Als je niet wilt lopen, pak je een andere bus/tram die dichterbij komt (als je daarop wilt gaan wachten).
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef:Over halte-informatie gesproken: heb het altijd apart gevonden dat "Stadhuis" niet is toegevoegd bij Waterlooplein.
Was er vroeger wel (Stadhuis, Muziektheater, Waterloopleinmarkt). Maar zoals altijd komt er op een gegeven moment een update en het wordt weer (zonder enige reden) verwijderd.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Sowieso is de afroep bij GVB nogal rommelig en lijkt haastig in elkaar geplakt. In ieder geval duidelijk dat er amper eindredactie op is toegepast. Snap ook niet echt dat er bij de metro netjes over "metro X, tram Y en bus Z" gesproken wordt en bij de tram en bussen alles op één hoop gaat onder de noemer "lijn". En zo'n situatie als "Overstappen op stad-, streekvervoer en trein" / "Overstappen op stad- en streekvervoer" schiet natuurlijk geen kip wat mee op. Begrijpelijk bij het CS, maar compleet onnodig bij bijvoorbeeld haltes Muiderpoortstation en Leidseplein. Bij de nieuwe metro's hoor je telkens de aanstalten naar de "t" bij de zin "Deze metro gaat naar..." van toen het nog "Deze trein..." was.

Weinig professioneel gedaan allemaal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Alles is zeer professioneel uitgevoerd en extreem verstaanbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ik ben het ermee eens. Veel verschillen in toonhoogte bijvoorbeeld. Maar, GVB is het enige OVbedrijf die hun afroepen zo vaak (moeten) aanpassen.
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Petitionaris »

Waarom worden de afroepen geleidelijk uitgebreid (eerst enkele bezienswaardigheden, toen links/rechts uitstappen, daarna ziekenhuizen) en niet meteen in één keer?

Kwam trouwens net dit tegen: http://www.gvb.nl/ovinmamsterdam/Pages/Lijn-2.aspx
Leuk dat GVB wat doet met de actualiteit, alleen jammer van het Koninglijk Paleis en de ietwat vreemde locatie van het Vondelpark.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

MetroRET schreef:
n-evo schreef:
Jurre schreef:Nah, meer een kwestie van het aanbod aanpassen op de vraag in reizigersluwe perioden. Tussen CS en Gein blijft er alsnog 8x een mogelijkheid (54 en 53/50).
Heb zelf nog wel eens het idee dat je mensen extra het ov uit jaagt met lagere frequenties, waardoor er nog minder mensen gebruik van zullen maken.
Mensen in Amsterdam moeten niet zo klagen...

Al jaren lang hebben wij in Rotterdam al vanaf 19:00 een kwartierdienst op elke lijn en vanaf 19:30 nergens een frequentie hoger dan om de 7,5 minuut.
In Oude Pekela is helemaal geen metro dus Rotterdam kan ook best zonder
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Weesperplein,
Universiteit,
Uitstappen rechter zijde,
Overstappen op tram 7 en 10


Dit klinkt natuurlijk veel leuker dan alleen Weesperplein, overstappen op tram 7 & 10 :P
Ik vind die samenhang van de omroep eigenlijk wel mooi.
Zo vind ik dat ze bij veel meer haltes dat kunnen toevoegen:

Diemen Zuid
Campus
Uitstappen linkerzijde
Overstappen op bus 44 & trein.


En op die beeldschermen kunnen ze wel de richtingen van treinen toevoegen op NS-stations.
Misschien kunnen ze zelfs de tijd van vertrekkende bussen op een station daarop aangeven! (Vooral handig in de avonduren!)
n-evo schreef:Sowieso is de afroep bij GVB nogal rommelig en lijkt haastig in elkaar geplakt. In ieder geval duidelijk dat er amper eindredactie op is toegepast. Snap ook niet echt dat er bij de metro netjes over "metro X, tram Y en bus Z" gesproken wordt.
Niemand heeft er wat aan als er bij elke omgeroepen lijn er een eindhalte aan word geplakt :6
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:
MetroRET schreef:Mensen in Amsterdam moeten niet zo klagen...

Al jaren lang hebben wij in Rotterdam al vanaf 19:00 een kwartierdienst op elke lijn en vanaf 19:30 nergens een frequentie hoger dan om de 7,5 minuut.
Omdat Rotterdam iets doet wil niet zeggen dat we dat in Amsterdam ook maar moeten doen. Voorbeeld de tram daar: 1x in de 23 minuten een tram 's avonds op sommige trajecten. Vind je gek dat amper iemand er gebruik van maakt... Zou daar ook niet op willen rekenen en deed dat ook niet toen ik nog in Rotterdam zat. Met mij nog vele anderen. Resultaat? Nog minder reizigers en een neerwaardse spiraal waar je niet meer uit komt.
23 minuten? :? De lijnen 2, 4, 7 en 8 rijden om de 20 minuten en de lijnen 23, 24 en 25 om het kwartier (en 20 en 21 rijden 's avonds niet).
n-evo schreef:Bij de nieuwe metro's hoor je telkens de aanstalten naar de "t" bij de zin "Deze metro gaat naar..." van toen het nog "Deze trein..." was.
Wat bedoel je hiermee? :?

Verder vind ik het goed dat het GVB ook de overstappen en bijzondere bestemmingen omroept. Dat zou de RET ook moeten doen! :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef:
n-evo schreef:Bij de nieuwe metro's hoor je telkens de aanstalten naar de "t" bij de zin "Deze metro gaat naar..." van toen het nog "Deze trein..." was.
Wat bedoel je hiermee? :?

Verder vind ik het goed dat het GVB ook de overstappen en bijzondere bestemmingen omroept. Dat zou de RET ook moeten doen! :pos:
De bestemmingsafroep.

Was vroeger: Deze trein gaat richting....
Is nu: Deze metro gaat richting....

Alleen klinkt het alsof het een kwestie van knippen en plakken was want het klinkt als: Deze TMetro gaat richting...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten