Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik ben nog steeds geen voorstander van het ontvlochten net zonder dat er bijkomende maatregelen worden getroffen. De proef van vorig jaar was een ramp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Die moderne metrostellen met superweinig stoelen en alles digitaal zijn M5 toch? Daar zag ik er vandaag een keurig correct rijden op llylaan met kloppende reisinformatie (m50 isolatorweg). Zelfs de omroep deed het, maar zei pas ' deze trein gaat naar isolatorweg' toen de deuren al dichtgingen en de metro vertrok, haha.

Het kleine aantal stoelen vind ik meteen ht grootste nadeel aan die nieuwe metro's. Ik zit liever, dan maar minder staanplaatsen (zo vol zit die metro nu toch ook weer niet? ik moet echt nooit in de metro gepropt worden in A'dam eigenlijk).
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Ik denk dat het goed is dat er gekozen is voor meer staanplaatsen in vergelijking met het oudere materieel maar de verhouding had wat mij betreft wel iets meer richting zitplaatsen gemogen dan nu het geval is.

Het interieur heb ik een en ander op aan te merken (gebrek aan kleur/sfeer, verhouding zit/staanplaatsen, die onprofessionele kabelkrant, etc) maar verder zijn het topmetro's.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Bovendien zit ik niet graag in een 'zijwaartse stoel' . Als de metro afremt kom je namelijk tegen je buurman aan. En ik raak niet graag vreemden aan ;) Ik kies er dan ook vaak voor om danmaar te blivjen staan...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door reisthijs »

2x Zilvermeeuw = 188 zitplaatsen
3x CAF = 198 zitplaatsen
M5 = 174 zitplaatsen

Zo dramatisch is dat verschil nou ook weer niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Vind die banken over de lengte ook totaal geen probleem. Maakt de treinstellen juist lekker ruim. Dat vind ik in Rotterdam nogal tegenvallen, vooral als het druk is. De nieuwe sneltrams/metro's daar zijn eigenlijk niet breed genoeg voor twee rijen dubbele stoelen waardoor de paden heel smal zijn.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Kijk mensen zitten liever al niet naast elkaar, daarom gaan mensen in de trein altijd zo ver mogelijk van elkaar zitten indien mogelijk. En in zo'n metro zit je dus altijd naast minstens twee personen. Dat vind ik, en heel veel mensen, onprettig. Als je maar twee stoelen naast elkaar hebt zit je maximaal naast een persoon. Dat is veel fijner. Men kan dan ook kiezen voor 2 stoelen aan de ene kant en 1 stoel a an de andere kant, dan wordt het pad niet te smal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Langsbanken waren niet echt nodig geweest, gezien de lengte en breedte van het materieel had je ook voldoende capaciteit gehad met normale vierzitters (en eventueel wat klapstoelen zoals in Parijs). Maargoed, mijn mening daarover heb ik al zo vaak geuit dat ik dit stokpaardje maar in de manege laat staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Voornaamste overweging om te kiezen voor langsbanken was de verbeterde doorstroming van reizigers de trein in en uit, in combinatie met de doorloopbaarheid van de trein over de gehele lengte. Dat zou weer moeten leiden tot betere spreiding van de reizigers, meer plaats en kortere haltetijden. En volgens mij werkt het ook wel: in de Zilvermeeuwen zie je bij drukte iedereen altijd op een kluitje staan bij de deuren, terwijl de (smalle) looppaden tussen de bankjes nauwelijks tot niet worden gebruikt. Bij de M5 heb ik de indruk dat mensen meer doorlopen, omdat het gangpad tussen de banken breder is en dus meer uitnodigt om daar ook te gaan staan.

En ja, in een vrijwel lege M5 ga ik ook niet naast iemand zitten - en ik zou me er ook bijzonder ongemakkelijk bij gaan voelen als iemand anders dat wel bij mij deed (vooropgesteld dat ik diegene niet ken en hij/zij mij ook niet). Iets met 'personal space' enzo. Maar in een drukke trein heb ik er weinig moeite mee als de laatste lege plek naast mij alsnog wordt bezet.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Zaterdag ging ik met lijn 54, uiteraard M5 richting CS. Ik hoorde van mn zusje al dat het druk was op Bijlmer. Toen de metro bij mijn station kwam, de 1e twee bakken propvol. De derde nog staanplaatsen en in de 4e zitplaatsen. 5e en 6e hele rijen van 5 banken leeg. Dus men blijft alsnog als kuddedieren daar staan. Alleen de verstandigen lopen door.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Eerder deze week navraag gedaan of de DRIS die maanden geleden bij de bushalte Diemen Zuid was geplaatst nog een keer geactiveerd ging worden en wat ik uit het antwoord afleidt heb ik daarmee een beerputje opengetrokken, dus ik ga er maar vanuit dat die voorlopig nog niet werkt :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Het viel me idd op laatst toen ik naar Diemen moest. Terwijl die display al ruim een jaar staat volgens mij.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof, weet jij wat er met die proef is gebeurd waarbij de tv'jes in de tram voor halteinformatie gebruikt werden? Heb toen 1x in een tram gezeten die het had (op lijn 10) maar verder nooit meer wat gezien.
Bakpapier schreef:Kijk mensen zitten liever al niet naast elkaar, daarom gaan mensen in de trein altijd zo ver mogelijk van elkaar zitten indien mogelijk. En in zo'n metro zit je dus altijd naast minstens twee personen. Dat vind ik, en heel veel mensen, onprettig. Als je maar twee stoelen naast elkaar hebt zit je maximaal naast een persoon. Dat is veel fijner. Men kan dan ook kiezen voor 2 stoelen aan de ene kant en 1 stoel a an de andere kant, dan wordt het pad niet te smal.
Kan me er niet druk om maken, heb absoluut geen mensen- en/of smetvrees. Vind de nieuwe metro's (op de kinderziektes na) fantastisch qua ontwerp, uitstraling en inrichting.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ruben »

Bakpapier schreef:En in zo'n metro zit je dus altijd naast minstens twee personen. Dat vind ik, en heel veel mensen, onprettig. Als je maar twee stoelen naast elkaar hebt zit je maximaal naast een persoon. Dat is veel fijner. Men kan dan ook kiezen voor 2 stoelen aan de ene kant en 1 stoel a an de andere kant, dan wordt het pad niet te smal.
Ik volg je redenatie, maar voor mij werkt het anders. Als ik op een rij met 5 plekken op een langsbank nog een plek vrij zie, dan neem ik zonder moeite plaats op die lege plek tussen de mensen in. Als een vierzitter nog één plaats heeft, ga ik daar minder snel bij zitten; nog los van de eventuele omstandigheid dat dit een plek bij het raam is en je die moeilijker kan bereiken. Bij een vierzit zit je ook dichter op degene tegenover. Een langsbank is anoniemer en dus komen daarop makkelijker alle plekken vol.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

n-evo schreef:hauptbahnhof, weet jij wat er met die proef is gebeurd waarbij de tv'jes in de tram voor halteinformatie gebruikt werden? Heb toen 1x in een tram gezeten die het had (op lijn 10) maar verder nooit meer wat gezien.
Daar kan ik ook wat over vertellen. Die tram rijd nog steeds rond en het is de bedoeling dat alle trams dit krijgen. Ze zijn nu druk bezig met de voorbereiding (vooral bekabeling) voor alle trams. Elke week komt er een tram in de HWR. Nu staan de 2021 en 2022 in de HWR. Die proef wordt iig doorgezet! het is nog even afwachten welke beeldschermen ze nemen, want het contract met de huidige beeldschermen loopt binnenkort af en wordt niet verlengd.

overigens vraag ik me ook af of ze de camera's ipv spiegels weer in de ijskast hebben gezet?! hoor daar niks meer over :(
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Die beeldschermen worden steeds slechter onderhouden lijkt het, ze staan tegenwoordig vaker uit dan aan dus het zou mooi zijn als er een breedbeeld variant in komt zoals in de bussen aanwezig is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

In de meest ideale situatie zouden ze schermen aan het plafond ophangen, maar ik vrees dat dat niet zo leuk is voor de krakkemikkige dakconstructie :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Als je niet tegen andere mensen kan in het ov, dan neem je maar een taxi.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Amstram17 schreef:Daar kan ik ook wat over vertellen. Die tram rijd nog steeds rond en het is de bedoeling dat alle trams dit krijgen. Ze zijn nu druk bezig met de voorbereiding (vooral bekabeling) voor alle trams. Elke week komt er een tram in de HWR. Nu staan de 2021 en 2022 in de HWR. Die proef wordt iig doorgezet! het is nog even afwachten welke beeldschermen ze nemen, want het contract met de huidige beeldschermen loopt binnenkort af en wordt niet verlengd.

overigens vraag ik me ook af of ze de camera's ipv spiegels weer in de ijskast hebben gezet?! hoor daar niks meer over :(
Thnx voor de update man! Moest er vd week opeens weer aan denken (toen ik in de 10 zat haha). Vraag me af wat ze met die lichtkranten gaan doen. Vond het niet echt mooi staan dat die dingen er nog gedeactiveerd hingen puur voor het "stop" lichtje. Hopelijk komt daar een mooier alternatief voor. :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Hee Hauptbahnhof, je zei toch laatst dat een S-bordje op de metro aangeeft waar je moet gaan remmen voor het volgende station, net als bij de trein zeg maar? Wat doet dit bordje direct na het Amstelstation hier dan?
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Een S-bordje geeft aan dat over 250 meter een hoofdsein staat. Vanaf die plek moet sein ook zichtbaar zijn. Zo niet, dan moet er een voorsein staan.
Is het sein rood of geel dan zul je vanaf dat S-bordje moeten beginnen met remmen. S-bordjes voor een station (die dus betrekking hebben op het sein aan het einde van het perron) geven aan dat vanaf daar moet worden begonnen met remmen. Het is namelijk zo dat bij stations de zendlus die trein informatie geeft over het seinbeeld korter is dan 250 meter. Alleen de metro weet wel dat er een sein aankomt, maar krijgt dus geen info wat het seinbeeld is, dus loopt de remcurve terug. Halverwege het perron (afhankelijk van het station✩) begint de zendlus weer en als het sein groen is, zal de remcurvewijzer weer terug naar de Vmax (meestal 70), en anders blijft de remcurve teruglopen afhankelijk van het seinbeeld (groen knipper/geel knipper).

✩ Een station waar de metro aan het begin moet halteren (zoals Spaklerweg richting CS), zal de zendlus eerder beginnen dan aan de kant waar de metro aan het eind halteert (spoor 1 of 3). Een enkele metrostel moet namelijk gewoon achteraan kunnen halteren en vanaf stilstand voluit op kunnen trekken. Je merkt dit bijv op Station Zuid richting Aveen/ISolatorweg, dat de zendlus erg kort is.

Deze foto betreft rijrijchting Spaklerweg. Dus 250 meter na dat bordje is er een sein (voor het wissel naar Spaklerweg 1 of 3). Is het sein gewoon groen, dan kan dat bordje met volle snelheid worden gepasseerd.

Zo'n S-bordje is dus nodig omdat er over het algemeen niet met "voorseinen" wordt gewerkt zoals bij de voorseinen. Je kunt dus gewoon een groen sein passeren en de volgende kan rood of geel (beide stoptonend) zijn. Dus dat bordje is om te attenderen dat de bestuurder het volgende sein moet waarnemen en naar handelen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Vinny schreef:Als je niet tegen andere mensen kan in het ov, dan neem je maar een taxi.
Als jij me sponsort *O*
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door waldo79 »

:lol: Ik vrees dat Vinny hooguit een biertje sponsort...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Stefan »

...en je moet er wel even voor naar Friesland! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Er heeft vandaag een aanrijding plaatsgevonden met twee Combino's: AT5 gespot laat zien dat de 2020 in de keerlus van het Lambertus Zijlplein op de 2063 is geknald; in ieder geval ziet de bodemplaat van de 2020 er nogal gebogen uit en volgens mij is de vloer van de 2063 ook iets geknikt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 29 gasten