Het Parool schreef:'Het Leidseplein raakt zijn allure kwijt met dit verkeersplan'
Het Leidseplein wordt in plaats van een theaterplein een vervoersknooppunt, klagen Americain, DeLaMar en Stadsschouwburg.
De Stadsschouwburg, het DeLaMar Theater en Americain maken zich zorgen over het nieuwe ontwerp van het Leidseplein. De plotseling toegevoegde tramhalte in de Marnixstraat tast volgens hen de allure van het plein aan, maar zorgt ook voor gevaarlijke toestanden.
De tramhalte maakt deel uit van de variant Molenwiek, waarbij enkele haltes zijn geplaatst in elke windrichting: één voor De Balie, één op het terrassenplein, één op de Leidsebrug en één in de Marnixstraat.
Deze variant is op 27 januari naar voren geschoven door het college, nadat eerder een definitief ontwerp was bepaald waarin een tramhalte in de Marnixstraat ontbrak.
(meer...)
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb zo'n idee dat over de voorgestelde 'definitieve' halte-indeling van het Leidseplein het laatste woord nog niet is gezegd:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zou ook zeggen dat met een dubbele halte op de Leidsebrug en een dubbele halte richting de Balie je er ook bent. Halte in de Marnixstraat daar is inderdaad propwerk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De opmerking om de trams uit de Leidsestraat te halen van de Stadsschouwburg slaat daarentegen weer nergens op, zolang een eventuele Oost-Westlijn richting Oost wordt gevoerd in plaats van CS is dat geen redelijk alternatief.
Maar ik was ook niet echt positief over de Molenwiek-variant op het Leidseplein, het maakt overstappen volgens mij alleen maar vervelender.
Maar ik was ook niet echt positief over de Molenwiek-variant op het Leidseplein, het maakt overstappen volgens mij alleen maar vervelender.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zou pleiten voor tweerichtingshaltes op Leidsebrug en voor de Balie. Eventueel kun je het probleem van dubbel halteren met passeersporen oplossen: op de Leidsebrug liggen nu ook drie sporen. Overstappen wordt dan eenvoudiger en je lost het probleem met de smalle Marnixstraat op.
Blijf je zitten met de taxistandplaats en het autoverkeer vanaf Hirschgarage en Leidsekade. Maar misschien probeert de gemeente hier teveel kool en geit te sparen door alle partijen tevreden te houden. Als men nu echt ondubbelzinnig voor het OV zou kiezen, zou men die taxistand volledig opheffen en wellicht ook Leidsekade autovrij maken en de Hirschgarage sluiten. Dan houd je ruimte zat over op de Leidsebrug voor een ruime halteopzet met fietspaden en trottoirs aan weerszijden.
Blijf je zitten met de taxistandplaats en het autoverkeer vanaf Hirschgarage en Leidsekade. Maar misschien probeert de gemeente hier teveel kool en geit te sparen door alle partijen tevreden te houden. Als men nu echt ondubbelzinnig voor het OV zou kiezen, zou men die taxistand volledig opheffen en wellicht ook Leidsekade autovrij maken en de Hirschgarage sluiten. Dan houd je ruimte zat over op de Leidsebrug voor een ruime halteopzet met fietspaden en trottoirs aan weerszijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat de taxistandplaats opheffen vooral betekent dat taxi's zich als wespen over het gebied gaan verdelen, dus dat lijkt me niet echt een realistische oplossing.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan koop je wespenweg. Probleem opgelost.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Politie met elektrische vliegenmepper erachteraan. :Y Ik zie het al helemaal voor me.
Jawel joh. Het is zo vervelend die trams die het uitzicht blokkeren als je voor de Stadsschouwburg staat. Arme Melle Daamen dat die vervelende reizigers met de tram gaan. :')Bee schreef:De opmerking om de trams uit de Leidsestraat te halen van de Stadsschouwburg slaat daarentegen weer nergens op
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als de Stadsregio/Vervoerregio/gemeente (daar gaat het waarschijnlijk al mis: wie is er nu verantwoordelijk?) nou eens wat vaart zou zetten achter een keuze maken voor een lijnennet - zo moeilijk moet dat toch niet zijn - dan zou de 'we houden rekening met alle opties'-variant die de Molenwiekvariant moet voorstellen misschien ook helemaal niet nodig zijn.
Kijkend naar het kaartje met het voorgestelde lijnennet rond het Leidseplein (p. 7), wordt het een beetje een kluwen aan lijnen die alle kanten op gaan. Nu zijn de overstaprelaties op het Leidseplein simpel: je stapt over tussen de noord/zuidbundels (1,2,5) en de oost/westbundels (7,10). Zou ik zodadelijk bijvoorbeeld met tram 2 vanaf het Overtoom komen en verder naar het oosten langs de Weteringschans willen reizen, dan kan ik ofwel op de 1 of op de 9 overstappen. Het handigste is natuurlijk de tram te pakken die als eerste aankomt op het Leidseplein, maar beide tramlijnen stoppen in de Molenwiekvariant op verschillende haltes: lijn 1 op de Leidsebrug en lijn 9 in de Marnixstraat. Waar ga ik als overstapper heen? Dat wordt gokken.
Misschien is dat probleem op te lossen door alle lijnen bij het Leidseplein op logische corridors te bundelen. Ik zou denken aan:
Ja, dit zal duurder zijn dan de Molenwiekvariant. Waarschijnlijk zul je de Leidsebrug moeten verbreden. Ook ben je minder flexibel in je lijnvoering: doorgaande tramroutes Weteringschans-Marnixstraat kunnen bijvoorbeeld niet meer halteren aan het Leidseplein. Maar je spaart er ruimte mee op het Leidseplein en in de Marnixstraat, waardoor je hier een beter en aangenamer verblijfsgebied kunt creëren. Bovendien houd je de overstap tussen tramlijnen compact, heb je geen overstappende reizigers die via het Leidseplein moeten en is ook altijd duidelijk waar je moet zijn om de tram te pakken als je vanaf het Leidseplein komt.
Kijkend naar het kaartje met het voorgestelde lijnennet rond het Leidseplein (p. 7), wordt het een beetje een kluwen aan lijnen die alle kanten op gaan. Nu zijn de overstaprelaties op het Leidseplein simpel: je stapt over tussen de noord/zuidbundels (1,2,5) en de oost/westbundels (7,10). Zou ik zodadelijk bijvoorbeeld met tram 2 vanaf het Overtoom komen en verder naar het oosten langs de Weteringschans willen reizen, dan kan ik ofwel op de 1 of op de 9 overstappen. Het handigste is natuurlijk de tram te pakken die als eerste aankomt op het Leidseplein, maar beide tramlijnen stoppen in de Molenwiekvariant op verschillende haltes: lijn 1 op de Leidsebrug en lijn 9 in de Marnixstraat. Waar ga ik als overstapper heen? Dat wordt gokken.
Misschien is dat probleem op te lossen door alle lijnen bij het Leidseplein op logische corridors te bundelen. Ik zou denken aan:
- A: plustramcorridor Overtoom-Leidseplein-Weteringschans, gevormd door de tramlijnen 1 (Osdorp de Aker - Diemen) en 2 (Nieuw Sloten - Azartplein). Bedient de oost-westas via Weteringschans en Sarphatistraat die in het nieuwe lijnennet een belangrijke rol moet gaan krijgen;
- B: plustramcorridor Marnixstraat-Hobbemastraat-Museumplein-Roelof Hartplein, gevormd door de tramlijnen 5 ((CS-)-Haarlemmerplein-Amstelveen Binnenhof) en 12 (Sloterdijk-Amstel). Bedient de noord-zuidas via het Leidseplein in het plustramnet;
- C: comforttramcorridor CS-Leidsestraat-Leidseplein-Hobbemastraat-Willemsparkweg-Koninginneweg, gevormd door de tramlijnen 11 (Hoofddorpplein-CS) en 16 (VU MC-CS). Bedient de as CS-Leidseplein en sluit het zuidwestelijk deel van de stad aan op het tramnet.
Ja, dit zal duurder zijn dan de Molenwiekvariant. Waarschijnlijk zul je de Leidsebrug moeten verbreden. Ook ben je minder flexibel in je lijnvoering: doorgaande tramroutes Weteringschans-Marnixstraat kunnen bijvoorbeeld niet meer halteren aan het Leidseplein. Maar je spaart er ruimte mee op het Leidseplein en in de Marnixstraat, waardoor je hier een beter en aangenamer verblijfsgebied kunt creëren. Bovendien houd je de overstap tussen tramlijnen compact, heb je geen overstappende reizigers die via het Leidseplein moeten en is ook altijd duidelijk waar je moet zijn om de tram te pakken als je vanaf het Leidseplein komt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op het kaartje lijkt het ook alsof de de haltes best heel ver uit elkaar komen te liggen. Dat viel me ook al op bij halte Dam richting CS. Die halte is toch geen "Dam" meer te noemen zo halverwege CS op het Damrak? Zelfde geldt eigenlijk voor die halte op de Marnixstraat. Die ligt ook alweer bijna op het Raamplein. :?
Ben het met je eens Alargule dat de huidige situatie veel overzichtelijker is. Je kan vanaf 1 punt op het Leidse alle trams en bussen zien. Straks heb je allemaal dooie hoeken en stoppen de trams overal en nergens. Ipv netjes bij elkaar gebaseerd op richting.
Ben het met je eens Alargule dat de huidige situatie veel overzichtelijker is. Je kan vanaf 1 punt op het Leidse alle trams en bussen zien. Straks heb je allemaal dooie hoeken en stoppen de trams overal en nergens. Ipv netjes bij elkaar gebaseerd op richting.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als ik kijk naar het schema op pagina 12 van notitieplusnet_ov_leidsepleininclbijlages.pdf dan zijn alle haltes ná de kruising. Lijnen in dezelfde richting zijn dan toch altijd aan dezelfde halte? Daarom ben ik voor deze Molenwiek-variant. Dat het ver lopen is vanaf is het plein vind ik maar betrekkelijk. De volgende halte is Elandsgracht (Raamplein is niet meer) in die richting, dus het is ook niet alsof je al op de volgende halte staat.Alargule schreef:Nu zijn de overstaprelaties op het Leidseplein simpel: je stapt over tussen de noord/zuidbundels (1,2,5) en de oost/westbundels (7,10). Zou ik zodadelijk bijvoorbeeld met tram 2 vanaf het Overtoom komen en verder naar het oosten langs de Weteringschans willen reizen, dan kan ik ofwel op de 1 of op de 9 overstappen. Het handigste is natuurlijk de tram te pakken die als eerste aankomt op het Leidseplein, maar beide tramlijnen stoppen in de Molenwiekvariant op verschillende haltes: lijn 1 op de Leidsebrug en lijn 9 in de Marnixstraat. Waar ga ik als overstapper heen? Dat wordt gokken.
De halte aan de Stadhouderskade voor de Leidsebrug vanaf Overtoom bezien, die snap ik niet. Oh wacht, dat is natuurlijk voor de dagbussen die niet meer over het Leidseplein gaan. Waar is dan de halte richting in de tegenrichting voor de bussen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als de plannen doorgaan gaan er lijnen komende vanaf de Leidsebrug via twee routes naar CS rijden. Als je vanaf het Leidseplein snel naar CS moet, moet je dus een van de twee haltes kiezen in de Molenwiekvariant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zet zoveel vraagtekens bij deze plannen waarbij ze beweren dat het sneller is. Heb echt zat keren gehad dat m'n tram om moest via de Rozengracht. Dan ging de 5 rechtdoor de Leidsestraat in en de 2 moest om. Misschien dat we 10 seconden sneller op de Dam waren, want 9/10 keer zag je de tram vanuit de Leidsestraat al aankomen. Als je qua timing net pech hebt bij een kruispunt ben je dat voordeel al kwijt.
Zelfde geldt dus voor tram 2 via alternatieve routes in Zuid (of West als het de Overtoom wordt).
En hoeveel bespaar je nou als je vanuit de tram straks naar de metro moet > sowieso paar haltes moet afreizen om daar te komen > uitstappen > metrostation in > opnieuw inchecken > afdalen naar het perron > pray to God dat je aansluiting hebt > met de metro reizen > metrostation weer helemaal uit moet.
Volgens mij is het allemaal om het even.
Zelfde geldt dus voor tram 2 via alternatieve routes in Zuid (of West als het de Overtoom wordt).
En hoeveel bespaar je nou als je vanuit de tram straks naar de metro moet > sowieso paar haltes moet afreizen om daar te komen > uitstappen > metrostation in > opnieuw inchecken > afdalen naar het perron > pray to God dat je aansluiting hebt > met de metro reizen > metrostation weer helemaal uit moet.
Volgens mij is het allemaal om het even.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mee eens. En in Nederland heb je niet bepaald Japanse punctualiteit...
De mortuis nil nisi bene
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De NZ-lijn heeft een beoogde frequentie van 12x/u. Wachttijden zullen dus nooit heel lang zijn.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En omgekeerd? Van metro op tram?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
in het kader van "omdenken" je kunt wellicht er voor zorgen dat de oost-westlijnen ook voortaan via de Leidsebrug rijden. Dat bereik je door trams die vanuit de richting Weteringcircuit komen af te laten buigen over de brug heen en dan via de Overtoom en de Bilderdijkstraat te sturen. Verder kun je wat tramlijnen uit de Leidsestraat halen en die via de Rozengracht te laten rijden, en een plukje streekvervoer rechtdoor over de Marinxstraat en dan via het Haarlemmerplein naar Centraal station. Zo zorg je er voor dat de hele Marnixstraat en het Haarlemmerplein zelf een snelle en korte verbinding met het Leidseplein behoudt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat betekent in het ergste geval toch 4-5 minuten tijdverlies. Tel daar de rest van m'n punten bij op en je tram was in de oude situatie zonder overstap al op bestemming geweest.JWM schreef:De NZ-lijn heeft een beoogde frequentie van 12x/u. Wachttijden zullen dus nooit heel lang zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als de metro vervolgens echter een stuk sneller van A naar B kan rijden dan de tram dat ooit kon, moet je die tijdswinst wel weer meenemen in de totale berekening.
Maar uiteindelijk denk ik dat het vlees noch vis zal gaan zijn: de stroom reizigers die toevallig op een bestemming aan/bij de Noord/Zuidlijn moet zijn, zal tijd winnen. De reiziger die voortaan met een extra overstap of via een langere route moet, zal erop achteruitgaan.
Uiteindelijk is deze hele 'lijnennetvisie' er natuurlijk ook vooral op gericht de massa zoveel mogelijk te vervoeren met de metro. Dat is uiteindelijk goedkoper, omdat je minder ritten en dus personeel nodig hebt dan in het huidige tram- en busnet. En gelet op de bezuinigingsopgave waar het regionaal OV zich voor gesteld ziet...
Maar uiteindelijk denk ik dat het vlees noch vis zal gaan zijn: de stroom reizigers die toevallig op een bestemming aan/bij de Noord/Zuidlijn moet zijn, zal tijd winnen. De reiziger die voortaan met een extra overstap of via een langere route moet, zal erop achteruitgaan.
Uiteindelijk is deze hele 'lijnennetvisie' er natuurlijk ook vooral op gericht de massa zoveel mogelijk te vervoeren met de metro. Dat is uiteindelijk goedkoper, omdat je minder ritten en dus personeel nodig hebt dan in het huidige tram- en busnet. En gelet op de bezuinigingsopgave waar het regionaal OV zich voor gesteld ziet...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mijn vraag is dan ook of al die andere factoren opwegen tegen dat de metro sneller rijdt.Alargule schreef:Als de metro vervolgens echter een stuk sneller van A naar B kan rijden dan de tram dat ooit kon, moet je die tijdswinst wel weer meenemen in de totale berekening.
Gaan per saldo (dus over de hele linie genomen) de aantal tramritten omlaag? Denk eerder dat ze anders verspreidt worden.Alargule schreef:Uiteindelijk is deze hele 'lijnennetvisie' er natuurlijk ook vooral op gericht de massa zoveel mogelijk te vervoeren met de metro. Dat is uiteindelijk goedkoper, omdat je minder ritten en dus personeel nodig hebt dan in het huidige tram- en busnet. En gelet op de bezuinigingsopgave waar het regionaal OV zich voor gesteld ziet...
Laatst gewijzigd door n-evo op do 26 feb 2015, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En zoals ik al aangaf: voor de een vast wel, voor de ander vast niet. Per saldo zal het er misschien om hangen. Ik denk dat de reizigers op de grootste en zwaarste vervoersstromen er heus wel bij zullen winnen, al was het maar omdat die vervoersstromen zodadelijk meer richting de Noord/Zuidlijn zullen bewegen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor de langere afstanden zal de metro ongetwijfeld voordelig zijn. Korte afstanden is het meer gedoe dan het waard is. Schat ik zo in. We gaan het merken straks.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat lijkt mij niet meer dan logisch. Waar wil je anders die besparing gaan realiseren? Dat is ook een belangrijke motivatie achter de Investeringsagenda, waar tracés geschikt moeten worden gemaakt om sneller te kunnen rijden. Ook het schrappen van haltes past in dat plaatje.n-evo schreef:Gaan per saldo (dus over de hele linie genomen) de aantal tramritten omlaag? Denk eerder dat ze anders verspreidt worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op hierzijnwij.nu lees je vooral terug dat de zooi gestructureerd wordt. Waar links tramritten geschrapt worden komen ze er rechts weer bij. Dat is ook wel beetje wat je nu ziet: her en der minder ritten & her en der wat meer.
Geen idee verder waar ze nou precies in gaan snijden. Vooral buslijnen vooralsnog.
Het doemscenario van aantal jaar terug waarbij we nog maar 9 of 10 v/d (toen nog) 16 tramlijnen zouden overhouden gaat niet gebeuren zo lijkt het.
Geen idee verder waar ze nou precies in gaan snijden. Vooral buslijnen vooralsnog.
Het doemscenario van aantal jaar terug waarbij we nog maar 9 of 10 v/d (toen nog) 16 tramlijnen zouden overhouden gaat niet gebeuren zo lijkt het.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 02 mar 2015, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
vandaag zag ik twee Breng Ambassadors staan op het terrein van garage West. Het betreft de 8648 en 8650 met blauw dak. Iemand een idee waarom deze in Amsterdam zijn?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waren het stiekem niet twee trolleybussen om alvast wat testjes te doen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten