Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Nee joh, dat is niet commercieel genoeg :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Alargule schreef:Je bent bekend met de betekenis van het begrip 'grofweg'?
Ik stuitte zojuist zowaar op het stuk papier wat Telegraaf heet en daar hadden ze iets meer woorden nodig dan bij AT5 maar veel inhoud heeft het artikel niet. In iedergeval is duidelijk dat er nog drie projecten in beeld zijn. Doortrekken van de ring naar Noord, een Oost/Westlijn en station Sixhaven. Metro naar Schiphol en Ringlijn naar CS hoeven we voorlopig dus niks van te verwachten.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Ik weet niet of dit al eerder voorbij kwam, en ik wist ook niet dat nog moest gebeuren maar de stadsregio vindt de AVL een goed idee! :P

http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/1 ... m=facebook
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

:cry:
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Leuk, regiotrams :roll:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Gratis GVB-dagkaart: http://gvb.nl/herfstactie
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Een doel is in ieder geval bereikt: mensen trappen in de marketingterm "Regiotram" voor exact dezelfde trams die ook op de rest van het net rijden. _O-

Zullen we vanaf nu ook naar lijn 9 refereren als "regiotram" zijnde? En lijn M50, M53 en M54 als regiometro? Natuurlijk lijn M51 niet te vergeten als regiometrosneltram. Ik stap zo ook de regiostadsbus 69 in! Misschien overige lijnen als semi-regiolijnen als ze net buiten de Ring komen. Alles hyper "hoogwaardig" uiteraard, het liefst verpakt in R-net stickers. :P
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

http://www.dewestkrant.nl/index.php/nie ... groen-299/#

Hier wordt gesproken over een haalbaarheidsstudie naar een NS-station Sloterplas op de Westtak. Lijkt me tamelijk onhaalbaar op de drukke westtak? Het past nu al nauwelijks. Verder denk ik niet dat het genoeg reizigers zal genereren door het gebrek aan aanvoerlijnen zoals bij bijv. de Lelylaan wel het geval is.

Sowieso wel een grappig artikel, staat ook wat in over garage West.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Waar moet dat komen. Bij het oude station De Vlugtlaan? Gaat never nooit werken. Stations liggen daar al op S-Bahn afstand.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Nee een stukje zuidelijker, bij metrostation van Galenstraat.

Qua halteafstanden zou dit juist wel prima passen in een S-bahn netwerk, de afstand tussen Lelylaan en Sloterdijk is 4 kilomter. Amsterdam heeft alleen geen S-bahn, het sprinternet mist daarvoor wat kwaliteiten. Een treinstation aldaar zal vast z'n reizigers wel trekken, zeker met al die in het artikel genoemde bouwplannen en de aanvoer door tram 13. Ik zie het er zonder spoorverdubbeling van de Westtak alleen niet van komen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Vinny schreef:Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.
Lijn 5 blijft lijn 5. En lijn 51 wordt een normale stadstram tussen Zuid en Westwijk (zodat het materieel onderling uitwisselbaar is). Onderzoek naar doortrekking van lijn 51 naar Uithoorn is momenteel in vergevorderd stadium. Grote kans dat doortrekken vrij snel volgt op de openstelling van de nieuwe lijn 51.
En dat regiogeleuter komt slechts voort uit het feit dat ze bij de Stadsregio nou eenmaal een bolle broek krijgen bij alles waar het R-netlogootje op geplakt wordt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De 19e is in Uithoorn een voorlichtingsavond over de Uithoornlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

En daar is meneer zuurpruim weer

http://www.at5.nl/artikelen/149493/gvb- ... bijstellen

En de oplossing van GVB, zou dat lijn 51 inkorten tot Spaklerweg inhouden?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hij heeft zelfs een pak aan getrokken. Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft. Pendelbussen 'om het leed te verzachten', tja. Het moet natuurlijk érgens van betaald gaan worden, en ik vraag me af of meneer Spithorst er zijn dure pak voor zou willen inruilen.

Inkorten van de lijn lijkt mij de meest voor de hand liggende optie. Een overstap op de M5'en die nu op de 53 en 54 dienst doen - het zal even aanduwen worden in de spits, maar door de kortere omlooptijden van lijn 51 creëer je weer een grotere buffer tot 2019, wanneer de lijn sowieso buiten gebruik genomen zal worden vanwege de ombouw.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Alargule schreef:Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft.
Ik weet het ook niet, maar is er nu een overschot aan CAF omdat er zoveel Metropolissen rijden? Of zijn alle CAFjes nodig om standaard met driewagentreinen te kunnen rijden op de M50?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Zijn er nu eigenlijk wel genoeg metro's om ook de NZL te rijden?
Of is het de bedoeling om de BN-stellen in de toekomst op lijn 50 in te zetten en de daarbij vrijkomende Metropolissen in te zetten op de NZL?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MdJ »

Je kan toch een deel van de ritten knippen op Amsterdam Zuid? Amsterdam Zuid-Amstelveen met BN-materieel, Amsterdam C-Amsterdam Zuid (keren op het rangeermaterieel) met regulier (Zilvermeeuw, CAF, M5) materieel...?
Bij twijfel: gebruik beton.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Ardan schreef:
Alargule schreef:Ik vraag me af over welk 'smal materieel' dat nog ergens in reserve zou staan hij het heeft.
Ik weet het ook niet, maar is er nu een overschot aan CAF omdat er zoveel Metropolissen rijden? Of zijn alle CAFjes nodig om standaard met driewagentreinen te kunnen rijden op de M50?
Wat ik weet is dat er dusdanig weinig CAF'jes beschikbaar waren gisteren en vandaag dat ze met tweewagentreinen reden op de Oostlijn en een paar omlopen op de M50 :N. Persoonlijk vind ik dat CAF in vierwagentreinen moet opereren om enigszins vergelijkbaar te zijn met een M5 qua ruimte.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ja ik zit nu ook even te rekenen. Er zijn 36 CAFjes, en 11 omlopen op de M50. Om die allemaal met driewagentreinen te kunnen rijden heb je dus 33 CAFjes nodig. Heb je er nog drie over voor op de M51. Eigenlijk twee als je geen enkel stel wil hebben en dan mag er niks defect staan, en je kunt maar uit vier CAFjes met pantograaf kiezen. Te krap!

Er zijn 14 omlopen op de M53/54. Allemaal met Metropolis rijden = 14 over want er zijn er 28. Kun je ook de volledige M50 mee rijden. Heb je alle CAFjes vrij :pos:
Maarrr... voor de NZL zul je ook minstens 10 Metropolissen nodig hebben (CAF kan daar straks niet meer)..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De CAF'jes zijn hopeloze metro's. In de herfst vallen ze met bosjes uit vanwege vierkante wielen door alle blaadjes op de rails, en de tandradproblemen schijnen ook nog steeds te spelen. GVB houdt volgens mij nog liever de sneltrams in dienst dan de CAF'jes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Het zou mij niets verbazen als het leven van de BN vloot, afgeschreven in 2020 (S1) en 2023/2024 (S2) tot 2027 wordt gerekt, gelijk met de afschrijvingstermijn van de CAF's, en tevens het moment dat de geplande serie M7 in dienst zou moeten komen. En dus dat we tot dat jaar aan die troep vast zullen zitten op de Ringlijn.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

paolie schreef:
Vinny schreef:Ja en als ik dat zo zie worden ze allebei afgebroken op station Amsterdam Zuid :evil:

Als ze de regiotram gaan invoeren doe dan gewoon wat ik wel eens vaker geroepen heb, de tram doortrekken naar Uithoorn en/of Aalsmeer Bloemenveiling en naar Amsterdam Centrum en/of Amstelstation aan de andere kant. Wat mij betreft kun je dan een dienstregeling bouwen waarbij je de hoogste capaciteit biedt voor het drukste stuk (tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid), en op de uitlopers biedt je dan ook genoeg capaciteit aan.
Lijn 5 blijft lijn 5. En lijn 51 wordt een normale stadstram tussen Zuid en Westwijk (zodat het materieel onderling uitwisselbaar is). Onderzoek naar doortrekking van lijn 51 naar Uithoorn is momenteel in vergevorderd stadium. Grote kans dat doortrekken vrij snel volgt op de openstelling van de nieuwe lijn 51.
En dat regiogeleuter komt slechts voort uit het feit dat ze bij de Stadsregio nou eenmaal een bolle broek krijgen bij alles waar het R-netlogootje op geplakt wordt.
Het gaat mij niet om het lijnnummer. Het gaat me om het vervoersproduct. Er moet gewoon een verbinding blijven die "over Zuid heen wordt getild". Mensen uit Uithoorn die naar Amsterdam Centrum willen, blijven het liefst in de tram zitten hoor. En behalve een systeemautistische regel met "ja maar regiotrams kunnen niet in de stad komen" heb ik nog geen argumentatie gelezen waarom het niet kan... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Dat laatste is geen argument meer. Er komt geen "regio"materieel. De tram die in Uithoorn komt, kan ook moeiteloos binnen de ring rijden, zolang er maar niet in dubbelbedrijf gereden wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten