Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Dat lijn 9 zoals we die nu kennen daar gaat verdwijnen lijkt mij ondertussen toch wel definitief, de lokale besturen zijn daarover al geïnformeerd. Maar wat dan het andere eindpunt wordt, geen idee.
Denk dat tram 9 aan tram 10 (richting Van Hallstraat wordt gekoppeld) en dat tram 1 of 2 de oosttak naar Azartplein overneemt. Tram 10 komt zoals we 'm nu kennen dan te vervallen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Van Hallstraat neemt de 5 al over volgensmij.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De 7 naar Slotermeer?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Uit de enquete blijkt dat tram 7 ook blijft bestaan. Het lijkt erop dat er 3 lijnen op de binnenring (Leidseplein - Weesperplein) komen te rijden: 1 of 2 (naar Azartplein?), 7 en 9.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bram »

Dit zijn de sappige details. Is er meer bekend? Kan ik die enquete ergens terugvinden?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Volgens mij zat ik vanmiddag in een R-NET CAF op lijn 50. Ik hoorde een andere passagier ook zeggen dat er 'Regionet' op de zijkant stond.
Vergeleken met de normale CAF'jes lijkt het wel alsof deze een eeuw niet door de wasstraat is geweest. En de stoelen zijn ontzettend oncomfortabel. Wie heeft dit gedrocht ontworpen?
Beul van de blindegeleidelijn
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

VIRM schreef:Volgens mij zat ik vanmiddag in een R-NET CAF op lijn 50. Ik hoorde een andere passagier ook zeggen dat er 'Regionet' op de zijkant stond.
Vergeleken met de normale CAF'jes lijkt het wel alsof deze een eeuw niet door de wasstraat is geweest. En de stoelen zijn ontzettend oncomfortabel. Wie heeft dit gedrocht ontworpen?
Het lijkt me dat het GVB alleen de hoognodige reparaties uitvoert en de minder belangrijke uitstelt tot de revisie. Al vind ik dat gedoe met die stoelen wel erg lang duren, al enige updates? Heel stiekem hoop ik dat ze dezelfde stoelen gaan gebruiken als de 'lichtelijk' ( :') ) gereviseerde 12G. Weliswaar geen beenruimte, maar zitten erg lekker :mrgreen: :pos:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Na de zomervakantie wordt de spitsfrequentie van lijn 66 verder verhoogd naar 8x/u. Stiekem best een succesnummer deze tangentiële lijn al zal de toenemende populariteit ook deels te maken hebben met het verdwijnen van lijn 45.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Er zijn nog wat plaatsen vrij op de Open Dag morgen. Vijzelgracht in de ochtend, Noord en Rokin verspreid over de dag.
Ik ga naar Rokin, meer mensen die een station bezoeken morgen?
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik ga de Vijzelgracht en het Rokin bezoeken.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ruben »

Net CS van de Noordzuidlijn bezocht. Ziet er mooi uit en al zeer vergevorderd. Zo hingen de stationsnaamborden er al, waar me opviel dat de M51 er niet meer op staat (als overstapmogelijkheid). De 53 en 54 wel. Misschien dat die borden heel snel en tegen geringe kosten weer aan te passen zijn, maar zo lijkt de beslissing wel genomen dat er geen metro via Amstel naar Zuid komt. In ieder geval niet tot CS. Nou ja als je graag met het OV ergens heen wil kan je toch al beter niet meer in Amstelveen gaan wonen met die bekaaide railverbindingen straks.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanmiddag eerst CS, dan Rokin en als laatste de Vijzelgracht (roltrap *O* )
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vandaag op CS, Vijzelgracht en Rokin geweest met de Noord/Zuidlijn. CS was leuk, maar de 'kathedraal' was wat klein. Op Vijzelgracht draaide de roltrap gelukkig. Leuk dat er hier en daar muzikale toevoegingen waren, maar na twee liedjes had het zanggroepje op Rokin niet meer gehoeven. Maar al met al wel leuk om te zien. :)

Overigens nog een juweeltje in de missers in de reisinformatie. De twee personen met wie ik mee was vroegen of ik bij halte Weteringcircuit de knop voor de audiopraatpaal voor blinden wilde zoeken. Dat ding is dus totaal niet gemarkeerd. En de info die eruit komt is in onderstaand filmpje vergeleken met de DRIS... Wat klopt er niet? ;)
https://www.youtube.com/watch?v=g-oiU4Z-B9k
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

VIRM schreef:Wat klopt er niet?
Tjeumig.

Wat klopt er wel?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Het duurt eerst 10 jaar voordat die dingen geplaatst werden en toen ze er eenmaal stonden bij de meeste exemplaren nog 2 maanden voordat er reisinformatie op kwam. Ik vind jullie wel heel kritisch om te verwachten dat de informatie voor visueel gehandicapten ook meteen goed werkt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat ik een vleugje cynisme meen te bespeuren, belet me natuurlijk niet er met gestrekt been in te gaan:

Let ook eens op de informatie voor auditief gehandicapten :shock:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Ruben schreef:Nou ja als je graag met het OV ergens heen wil kan je toch al beter niet meer in Amstelveen gaan wonen met die bekaaide railverbindingen straks.
Mwah. Vanuit stadshart binnen max 15 min en hoog frequent op Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer Arena en Schiphol. Kan slechter....
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ruben schreef:Net CS van de Noordzuidlijn bezocht. (...) Zo hingen de stationsnaamborden er al,
Is jou ook opgevallen dat daarop wél naar 'Veer' wordt verwezen, in tegenstelling tot het tenenkrommende 'Ferry' in de hal? _O-
Ik doe ook maar wat
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Geen Amsterdammer die ooit het woord veer gebruikt. Pont was pas echt begrijpelijk geweest (als je dan toch zonodig woorden ipv pictogrammen wil gebruiken...)
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:Geen Amsterdammer die ooit het woord veer gebruikt. Pont was pas echt begrijpelijk geweest (als je dan toch zonodig woorden ipv pictogrammen wil gebruiken...)
Enne.......pontveer.....is dat niks?
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ferry Pontveer. Klinkt als een leuke naam voor een smartlap zanger. :D

Maar het was mij ook al opgevallen idd. Zal d'r eens naar vragen op hierzijnwij.nu. :P
paolie schreef:Geen Amsterdammer die ooit het woord veer gebruikt.
Zowel "IJveer" als "Pont/pontje" hoor ik met enige regelmaat.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik ben nog van voor de tijd van de IJtunnel, ging veel met de pont, aan moeders hand. Je ging met de pont over, zo noemden we dat vroeger.......naar de overkant van 't IJ.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Ik heb 2 jaar in Noord gewoond. Daar heb ik nog nooit iemand "veer" horen zeggen. Iedereen heeft het over de pont of het pontje. het GVB noemt de pontjes daarentegen weer wel de IJveren. Maar in dagelijks spraakgebruik hoor ik dat nooit iemand zeggen.
Maar zoals al eerder gezegd: pictogrammen was voor iedereen duidelijk geweest.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach, kwestie van gewenning. Dit zal ook wel begrepen worden. :wink:

Hoe mooi en strak ik de nieuwe borden ook vind, heb ik vooral moeite met het overmatig gebruik van leegruimte i.c.m. veel te kleine letters/cijfers. Niet zozeer voor mezelf (heb gelukkig goede ogen), maar m'n moeder bijv. kan de lijnnummers van de trams amper tot niet lezen op de borden van CS. Zelfde geldt voor de metrolijnnummers op Zuid. Snap die keuze echt niet op borden die hoog boven de hoofden van reizigers hangen. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten