Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Klopt die hebben een extra beveiligingssysteem voor in de tunnel. Van al het 15G-materieel worden maar 4 trams (uit m'n hoofd) direct geschikt gemaakt hiervoor.

Ik snap er persoonlijk weinig van waarom alle Combino's voor lijn 26 met ingang van 2020 niet gewoon van de IJtram verdwijnen en het uitstromende 11/12G-matiereel (en de Blokkendozen daarvoor) opvangen op de rest van het net (met uitzondering van lijn 5 en 51). Vervolgens zorg je er als SRA voor dat GVB haar 20 15G trams krijgt voor de IJtram en de haltes geschikt zijn voor dubbeltractie, voor zover ze dat nog niet zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Zal toch niet meer zijn dan de beveiliging aanpassen? Dat je dan niet in elke tram een fietsenrek hebt hoeft niet echt een probleem te zijn.
Ik doe ook maar wat
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

JWM schreef:Ik denk dat het meest praktisch is om bus 66 te verlengen naar Oost. Ook omdat bus 37 tussen Amstel en het Zeeburgereiland zo langzamerhand uit z'n voegen barst.
En omdat bus 37 vanaf de ingebruikname van de NZ-lijn nog drukker zal worden, met reizigers vanuit Noord richting de Oostlijn, die straks geen zin hebben in 2x overstappen.
Biedt trouwens mooie kans om lijn 37 voortaan even vaak te rijden als de NZ-metro, zodat je op station Noord altijd een goede overstap vanaf de metro op de 37 hebt.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

pedaalemmerzak schreef: Een alternatief zou zijn spitsbussen over de snelweg laten rijden naar andere locaties in A'dam behalve CS. Bijvoorbeeld:

IJburg-Steigereiland - A10 - Station RAI - de Boelelaan - Amsterdam Station Zuid (of Boelelaan/VU, of een lusje langs beide)
IJburg-Steigereiland-A10-Gooiseweg-Amstelstation

Dan vang je iig een boel reizigers die niet naar CS of het centrum moeten weg. In combinatie met de bestaande bus 66.
Helemaal mee eens. Het grootste capaciteitsprobleem van tram 26 is dat "iedereen" hem moet nemen, ook al moet je niet in de buurt van CS zijn. Omdat je - behalve bus 66 naar Bijlmer - geen ander OV hebt vanaf IJburg.
Ik zou daarom zeggen: laat ze bus 66 verlengen, vanaf IJburg via de A10-zuid naar RAI, station Zuid en de VU. Daarmee ontlast je tram 26 een beetje.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De lijn die vanaf 2018 Noord met Oost gaat verbinden (in het vervoerplan lijn 'A' geheten) gaat maximaal iedere 7,5 minuut rijden. Ik vermoed dat ook daar geen ruimte voor extra bussen is in de vloot.

Edit: Hetzelfde geldt voor alle proefballonnetjes die ik hierboven voorbij heb zien komen. Klinkt allemaal leuk en aardig, maar ten eerste is er geen extra capaciteit in de vloot voor beschikbaar en ten tweede betekent het ook nog meer vervoer per bus door de stad, terwijl de ruimte al onder druk staat en het beleid ook is gericht op meer vervoer via de belangrijkste hoofdassen (tram en metro).

De meest robuuste oplossing is gewoon het uitbreiden van de tramvloot. En dat kan bereikt worden door de optie op de extra 60 15G-trams te lichten. Enige dat daarvoor nodig is is een extra zak met geld.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Alle lijnen barsten zo ondertussen uit hun voegen. De reizigersgroei is nu voor het tweede jaar dusdanig (bijna 10%) dat er bij de investeringen voor tram en bus eigenlijk een tandje bijgeschakeld moet gaan worden. Die paar extra gelede bussen dit jaar waren hooguit een doekje voor het bloeden.
Veeg teken is dat de laatste Jonckheren ondertussen ook weer bijna dagelijks op de lijndienst rijden.
Een optie is misschien, om lijntjes aan de rand van de stad voortaan vanuit andere concessies te laten rijden? In het Vervoerplan 2018 doen ze dat al in Noord, waar die nieuwe Landsmeer - Sloterdijklijn van EBS meteen een stukje Noord overneemt van het GVB.
Wellicht zou je (delen van) de lijnen 62 en 63 kunnen overhevelen naar de concessie Amstel-Meerlanden. Kan CNX (of diens opvolger) bijvoorbeeld lijn 194 als doorgaande lijn Schiphol - Badhoevedorp - Osdorp - Lelylaan rijden. Of kan lijn 199 in Amsterdam Zuid een deel van de 62-route overnemen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Kunnen verbetervoorstellen wellicht in het daarvoor aangewezen topic behandeld worden? Blijft dit topic behouden voor bespreking van de alledaagse eigenaardigheden.

Merci!
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

^Mee eens.
Ardan schreef:Zal toch niet meer zijn dan de beveiliging aanpassen? Dat je dan niet in elke tram een fietsenrek hebt hoeft niet echt een probleem te zijn.
Er moet speciale hardware ingebouwd worden en dat kost weer extra centen. Dus in noodgevallen schuiven met trams is ook niet zomaar mogelijk.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Voor wat betreft het materieeltekort bij de tram: in het laatste nummer van Rail Magazine stond dat men van plan is de 11G/12G wagens nog een extra revisie te geven waarmee ze (geheel volgens Amsterdamse traditie) ook na het theoretische einde van hun technische levensduur in 2020 nog een aantal jaar in dienst kunnen blijven, dus naast de nieuwe 15G-wagens. Het is kennelijk nog technisch en economisch de moeite waard, en de simpelste en snelste oplossing om meer trams te krijgen, want eventuele trams die men straks wellicht uit de optie aanschaft zullen immers pas vanaf of na 2022 binnenkomen.

Er zijn overigens wel extra trams die op lijn 26 kunnen rijden. Voor zover ik weet beschikken de tweerichting-Combino’s ook over de benodigde apparatuur voor de Piet Heintunnel, waarmee het de enige vier trams zijn die het gehele net kunnen berijden. Of er ooit een tweerichtingwagen in dienst op lijn 26 is geweest, of zelfs maar een proefrit die kant op heeft gemaakt is mij niet bekend.

Ik weet niet of ze gemist kunnen worden op lijn 5, al heb ik ze in het afgelopen jaar (naast reguliere verschijningen op lijn 16 en 24) ook wel af en toe op lijn 1, 2, 10, 13 en 17 voorbij zien komen. Zoals ook de 11G/12G wagens ineens weer incidenteel op andere lijnen verschenen dan 5/16/24.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er is met tweerichtings Combino's getest op lijn 26. Geen idee alleen of dat ook na installatie van het nieuwe beveiligingssysteem was. Meen dat dat systeem i.v.m. nieuwe aangescherpte regelgeving op het laatste moment geïnstalleerd is?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door pedaalemmerzak »

Roeland schreef:
pedaalemmerzak schreef: Een alternatief zou zijn spitsbussen over de snelweg laten rijden naar andere locaties in A'dam behalve CS. Bijvoorbeeld:

IJburg-Steigereiland - A10 - Station RAI - de Boelelaan - Amsterdam Station Zuid (of Boelelaan/VU, of een lusje langs beide)
IJburg-Steigereiland-A10-Gooiseweg-Amstelstation

Dan vang je iig een boel reizigers die niet naar CS of het centrum moeten weg. In combinatie met de bestaande bus 66.
Helemaal mee eens. Het grootste capaciteitsprobleem van tram 26 is dat "iedereen" hem moet nemen, ook al moet je niet in de buurt van CS zijn. Omdat je - behalve bus 66 naar Bijlmer - geen ander OV hebt vanaf IJburg.
Ik zou daarom zeggen: laat ze bus 66 verlengen, vanaf IJburg via de A10-zuid naar RAI, station Zuid en de VU. Daarmee ontlast je tram 26 een beetje.
viewtopic.php?f=57&t=12896

Ik heb een nieuwe draad gemaakt om dit te bespreken.

Je zou bus 66 idd kunnen koppelen aan één van de bussen die ik daar voorstel (naar amstelstation of naar Zuid).
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Had gisteren de eer om weer eens met de 1 te gaan: die trams zitten dus gewoon echt tot diep in Osdorp overvol. Het wordt na Surinameplein iets beter om vervolgens bij Station Lelylaan weer passagiers achter te moeten laten. De 17 erachter zat ook ramvol.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tijd voor een agressieve metro-investeringsagenda.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door 010jongen »

n-evo schreef:Had gisteren de eer om weer eens met de 1 te gaan: die trams zitten dus gewoon echt tot diep in Osdorp overvol. Het wordt na Surinameplein iets beter om vervolgens bij Station Lelylaan weer passagiers achter te moeten laten. De 17 erachter zat ook ramvol.
Tijd voor gekoppelde combino's... Desnoods een 3'tje erbij zoals in Erfurt. Of een aantal 42m trams... Moet met wat aanpassingen wel kunnen toch.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Op de GVB lijnennetkaart 2017 (https://assets.gvb.nl/plattegronden/Lijnenkaart2017.pdf) staat de route van Syntus lijn 126 niet goed ingetekend. Deze rijdt nu niet meer door Abcoude, maar over de A2 (maar staat op die kaart nog door Abcoude).
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

010jongen schreef:Tijd voor gekoppelde combino's... Desnoods een 3'tje erbij zoals in Erfurt. Of een aantal 42m trams... Moet met wat aanpassingen wel kunnen toch.
Nee, nee kan niet want Amsterdam... Langere trams zijn eng. :P
Roeland schreef:Op de GVB lijnennetkaart 2017 (https://assets.gvb.nl/plattegronden/Lijnenkaart2017.pdf) staat de route van Syntus lijn 126 niet goed ingetekend. Deze rijdt nu niet meer door Abcoude, maar over de A2 (maar staat op die kaart nog door Abcoude).
Ook een beetje typisch dat "tram door tunnel" hetzelfde eruit ziet als een deels opgeheven tramroute.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Regioraad Stadsregio Amsterdam stemt in met doortrekken vernieuwde Amstelveenlijn naar dorpscentrum Uithoorn
Geplaatst op: dinsdag 13 december 2016 22:41

De vernieuwde Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. De regioraad van de Stadsregio Amsterdam heeft dinsdag 13 december met dit besluit ingestemd. Daarmee is de weg vrij om de Amstelveenlijn over de oude Spoordijk verder te laten rijden tot de eindhalte naast het voormalige Spoorhuis. Nu het voorkeurstracé is vastgesteld (Definitieve voorkeursvariant Uithoornlijn), kan de Stadsregio verder gaan met de uitwerking van de plannen. Naar verwachting zullen de eerste trams in 2022 rijden.

Met het besluit om de vernieuwde Amstelveenlijn naar het dorpscentrum van Uithoorn door te trekken is de Stadsregio de vierde en laatste partij die instemt met de voorkeursvariant. Eerder al hebben de gemeenteraden van Uithoorn (13 oktober) en Amstelveen (9 november) en Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland (12 december) ingestemd met de voorkeursvariant. In de voorkeursvariant voor de Uithoornlijn is het beoogde tracé de oude Spoordijk. De eindhalte is voorzien in het dorpscentrum van Uithoorn, naast het voormalige Spoorhuis. Met het vaststellen van het voorkeurstracé is de planstudiefase afgerond en wordt gestart met de uitwerking van de voorkeursvariant.

De haltes Aan de Zoom, Busstation en Dorpscentrum hebben een eigen gebied aan reizigers die gebruik kunnen maken van de lijn. Deze drie haltes liggen op optimale afstand van elkaar: niet te dicht bij elkaar want dan moeten reizigers te vaak stoppen en wordt de reistijd te lang. Maar ook niet te ver van elkaar af, want dan moeten reizigers te ver reizen naar de halte. Met de Uithoornlijn tot aan het centrum kunnen de meeste reizigers snel en betrouwbaar, soms met een extra overstap, hun bestemming bereiken. De Uithoornlijn zal de huidige busverbinding met Amstelveen en Amsterdam vervangen. Binnen Uithoorn blijft de bus rijden en er komt een busverbinding tussen Zijdelwaard en Amstelveen centrum.

Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Goed nieuws. Eindelijk weer eens een uitbreiding van het tramnetwerk naar een buurtgemeente. Vind het wel grappig om te lezen dat bijvoorbeeld ook Mijdrecht aangesloten wil worden op deze lijn. Wat dat betreft biedt de ombouw van metro naar tram toch meer mogelijkheden, ben er van overtuigd dat de AVL als metro nooit naar Uithoorn was doorgetrokken i.v.m. veel hogere kosten.

Vraag ik me toch af waarom er pas vanaf 2022 gereden kan worden. De AVL is toch in 2020 al verbouwd?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat de verlenging naar Uithoorn pas later gereed is doordat deze lijn allereerst nog aangelegd moet worden terwijl de AVL in feite al aanwezig is. Daardoor moeten er voor de verlenging naar Uithoorn nog wel wat procedures gestart worden waarbij die in het geval van de AVL al veel verder gevorderd zijn of überhaupt niet noodzakelijk zijn.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het is toch niet heel veel lastiger dan spoor aanleggen over een spoordijk die er al ligt?

Vergeet niet dat ze bij de AVL ongelijkvloerse kruisingen maken, alle tramhaltes opgebroken moeten worden, nogal wat infra vervangen wordt én en hele nieuwe stalling gemaakt wordt. Dat lijkt mij complexer dan dat stukje in Uithoorn.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

n-evo schreef:Goed nieuws. Eindelijk weer eens een uitbreiding van het tramnetwerk naar een buurtgemeente. Vind het wel grappig om te lezen dat bijvoorbeeld ook Mijdrecht aangesloten wil worden op deze lijn. Wat dat betreft biedt de ombouw van metro naar tram toch meer mogelijkheden, ben er van overtuigd dat de AVL als metro nooit naar Uithoorn was doorgetrokken i.v.m. veel hogere kosten.

Vraag ik me toch af waarom er pas vanaf 2022 gereden kan worden. De AVL is toch in 2020 al verbouwd?
Goed nieuws? miljoenen euro's verspild aan een verbinding die even langzaam is als de huidige bus 170, maar als "extra" heeft dat-ie niet op de veelgebruikte halte Amstelveen-busstation stopt en dat je voortaan op Zuid moet overstappen?
Dat die lijn totaal visieloos wordt aangelegd, blijkt alleen al uit het feit dat een combi-halte "Uithoorn-Randweg i.c.m. P&R N201" ontbreekt.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Remco1989 »

Morgenmiddag (15-12) rond 15:30 word dmv een persconferentie door de SRA bekend gemaakt wie concessie AML heeft gewonnen. Normaal is het toch alleen een persbericht?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Roeland schreef:Goed nieuws? miljoenen euro's verspild aan een verbinding die even langzaam is als de huidige bus 170, maar als "extra" heeft dat-ie niet op de veelgebruikte halte Amstelveen-busstation stopt en dat je voortaan op Zuid moet overstappen?
Dat die lijn totaal visieloos wordt aangelegd, blijkt alleen al uit het feit dat een combi-halte "Uithoorn-Randweg i.c.m. P&R N201" ontbreekt.
Was het citroensap in de bonus? Er blijft iig één bus naar Amstelveen Centrum rijden staat in het bericht.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, en? Als je verder moet dan Amstelveen Centrum? Dan verplicht in de tram?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat is wel het idee achter een tram tussen Uithoorn en Zuid. Nu moet je immers "verplicht" met de bus, dus als dat een tram wordt...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten