Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Ik dacht dat Amstelveners zich altijd een beetje aanstelden qua storingen. Moet je net zien, de ene keer in het jaar dat ik ermee reis, nu, ligt ie eruit :') :')
#Karmawhispers
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik volg GVB_actueel op Twitter en ik kan je vertellen dat er vrijwel geen dag voorbij gaat waarop er geen storingen/stremmingen zijn op 5/51. Vaak meerdere keren per dag ligt de boel plat: aanrijding, wissel-/seinstoring (vaak) technisch defekt (vaak), defekt materieel, etc.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bram »

Suus schreef:Allemachtig, wat is het verkeerslicht op de kruising De Ruijterkade / Droogbak slecht afgesteld. Het verkeerslicht voor het verkeer dat vanaf de Westerdokskade/Westerdoksdijk komt aanrijden blijft voor circa twee auto's op groen. Lijn 48 richting Borneo Eiland rijdt daardoor eigenlijk constant met enorme vertraging.
Dat is dus al jaren zo. Heb ik nog vaak last van gehad toen ik nog in de houthavens op school zat.

Ook het licht voor de fietsers aan de kant van 't Singel werkt als zijknatte slingerschijt in en rond de mond. 5 minuten rood, en dan 5 tellen op groen. Daar rij ik structureel door rood want er is bijna geen enkele automobilist die het Singel op wil.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Verkeerslichten voor fietsers zijn in Amsterdam toch slechts suggesties?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Ik volg GVB_actueel op Twitter en ik kan je vertellen dat er vrijwel geen dag voorbij gaat waarop er geen storingen/stremmingen zijn op 5/51. Vaak meerdere keren per dag ligt de boel plat: aanrijding, wissel-/seinstoring (vaak) technisch defekt (vaak), defekt materieel, etc.
Naast defecten en uitval van hele diensten komt het ook regelmatig voor dat er een enkel sneltrammetje op en neer pendelt. Zulke dramaritten zie je niet eens terug op Twitter maar komen er wel nog bij. De aannemer denkt de ombouw van de AVL een half jaar sneller te kunnen realiseren dan wat de VRA gepland had. Het is jammer dat dat half jaar niet benut kan worden om eerder te beginnen i.p.v. later.
IC140 schreef:Verkeerslichten voor fietsers zijn in Amsterdam toch slechts suggesties?
Sfeerverlichting eerder; een soort van stedelijk Philips Hue-systeem.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

n-evo schreef:
IC140 schreef:Verkeerslichten voor fietsers zijn in Amsterdam toch slechts suggesties?
Sfeerverlichting eerder; een soort van stedelijk Philips Hue-systeem.
Ik mis de handige app om zelf een kleur in te stellen :N
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Volgens mij ben je echt de enige die het boeit welke kleur die lampjes hebben :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Volgens mij ben jij de enige die de grap niet begrijpt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Vanmiddag is tram 24 gaan proefrijden op de FeBo tussen Ceintuurbaan en Albert Cuyp en 'Hierdoor is na veertien jaar een einde gekomen aan de langste omleiding ooit in de geschiedenis van de GVB.', aldus nu.nl. 'Volgende week, in de avond van dinsdag 18 april, gaat de tram weer Amsterdammers vervoeren en wordt lijn 24 weer opgenomen in de dienstregeling.'

Eerder vandaag wilde een IJtram de 25 nieuw leven inblazen door de PTA-lus op te gaan..
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het is goed mis in Amstelveen.

Nee, we gaan er een tram van maken. Veel veiliger...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, ik lees het net, ernstig gewonde vrouw ligt nog onder lijn 51 bij halte Boelelaan.....triest weer.

Edit: http://www.at5.nl/artikelen/167858/snel ... -boelelaan
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 12 apr 2017, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Ooit, wanneer de (nu nog open) ruimte die daarvoor nodig is, volgebouwd is, zal zelfs de Stadsregio Amsterdam gaan beseffen dat ze de Amstelveenlijn toch als volwaardige metro hadden moeten aanleggen.
Temeer omdat ze de meest efficiënte metrovariant nooit hebben doorgerekend, maar alleen inefficiënte metrovarianten hebben doorgerekend, waarbij die matig-scorende "regiotram" als minst-slechte uit de bus kwam.

Tunnelvisie van de Stadsregio op het metronetwerk: http://www.wijnemenjemee, maar we nemen je niet verder mee dan station Zuid.
En dus zullen de wegen tussen Amstelveen en Amsterdam de komende decennia nog wel vol autoverkeer blijven...
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 12 apr 2017, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vandaag staat de 51 weer op rood in verband met een technisch defect. :pos:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vandaag heeft de directeur van het GVB in een interview o.a. de Oost-westlijn ter sprake gebracht....
http://www.at5.nl/artikelen/167924/dire ... stwestlijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Alexandra van Huffelen schreef:'Metroverbindingen die er nu al zijn moeten optimaler gebruikt worden, dus vaker rijden,' zegt van Huffelen. 'We weten bijvoorbeeld dat er in Diemen, waar de Oostlijn rijdt, veel gebouwd gaat worden. Dus zullen we daar vaker moeten rijden om mensen in en uit de stad te laten komen. Maar we moeten ook investeren in nieuwe verbindingen.'
Misschien moet je dan niet de Gaasperplaslijn laten inkorten tot Van der Madeweg :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tja, het is inderdaad jammer dat Amsterdam keuzes voor de toekomst van het ov aan het maken is die gebaseerd zijn op een inmiddels allang achterhaalde werkelijkheid van crisis en stagnatie. Zie Amstelveenlijn, zie bezuinigingen in tramnet, en zie nu ook inkorting lijn 53 (al moet daar nog een definitief ei over gelegd worden).

Als de besluitvorming over dat soort relatief eenvoudige lijntjes al zo traag gaat, hoe moet dat dan met een complex megaproject als een oostwestlijn? Aan de andere kant: dit heeft natuurlijk wel de potentie van een prestigeproject. Dan gelden toch weer andere regels - zie Noord/Zuidlijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

We gaan het meemaken. Voorlopige conclusie: De Amstelveenlijn Is De Schuld Van Alles :N . Dankzij de briljante boekhoudersbeslissing daar een fijne tram van te maken, en omdat die fijne tram dan weer níet over de Berlagebrug kon, krijgen we een croissantlijn die mij weinig levensvatbaar lijkt, maar waarvoor de Gaasperplaslijn een kopje kleiner gemaakt mag worden. Politiek compromis gaat voor reizigersbelang.

Maar afgezien van het gewone gemok: het blijft fascinerend om de getijdenbewegingen in de Amsterdamse metrobouw te vorsen. Vraag voor vandaag: hoe komt het toch, dat juist bij de Amsterdamse metro zo'n merkwaardig contraproductief investeringspatroon kent? Waar uitbreidingen in Rotjeknor ogenschijnlijk zonder probleem vorm krijgen, lijken in de hoofdstad de grootste projecten in crisistijd aangepakt te worden, terwijl bij groei en voorspoed de hand op de knip zit. Maar waarom? Vragen, vragen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het is in Amsterdam begonnen met het decentraliseren van de stad, alle verzamelde kennis die er was in de vorm van bijvoorbeeld een dienst publieke werken verzameld in het ambtenarenpaleis op de Wibautstraat is opsplitst geraakt over tig stadsdelen en de lulletjes rozenwater zijn achtergebleven bij de centrale stad, juist het deel wat de grootste projecten oppakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

De allereerste keer dat er in de gemeente Amsterdam gesproken werd over een metronet schijnt al in 1922 geweest te zijn. Daarna is het lange tijd stil geweest, tot in de vijftiger jaren, toen men weer langzaam over tunnels begon na te denken. In 1968 kwam de gemeente met het plan Stadsspoor, dat in de raad werd aangenomen.
http://i.imgur.com/PnNmOOd.png?2
Van dat plan werd de Oostlijn(en) het eerste uitgevoerd. Bij de bouw van deze lijnen is zoveel ophef ontstaan o.a. over de sloop van vele woningen in de Nieuwmarktbuurt, met alle maatschappelijke onrust die daar het gevolg van was, dat de gemeenteraad in 1975 besloot om geen nieuwe metroverbindingen meer aan te leggen. Op DAT moment is het fout gegaan. Waar in Amsterdam het nadenken over uitbreiding van de metro een vies woord was geworden, ging men in Rotterdam gewoon verder met het uitbreiden van het metronetwerk. En toegegeven: in Rotterdam was en is het ook, door de stedelijke infrastructuur die na de oorlog is ontstaan, een stuk makkelijker om een metrolijn aan te leggen, dan in Amsterdam. Pas vele jaren later is men begonnen met uitbreiding van het netwerk door de aanleg van lijn 50 (Ringlijn) en 51 (Amstelveenlijn). Als men in Amsterdam in de 70er jaren de plannen doorgegezet hadden, zoals aangenomen in 1968, hadden we waarschijnlijk nu een metronet gehad, ongeveer gelijk aan het plan Stadsspoor 1968. ALS.......... :(
Laatst gewijzigd door fred1954 op vr 14 apr 2017, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik lees overigens net dat er van februari tot september 1991 er een buslijn 51P heeft gereden tussen station Zuid en Amstelveen in verband met de vele kinderziektes die er waren op sneltram 51. Toen dus al :(

Tevens lees ik, en dat doet me deugd, dat met het heischema van de palen voor het toekomstige Zuidas dok rekening gehouden wordt met - toch - een doortrekking van de NZL naar Amstelveen in de toekomst. Ooit, ooit, ooit.........zal het misschien toch nog goed komen. :)
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Vandaag heeft de directeur van het GVB in een interview o.a. de Oost-westlijn ter sprake gebracht....
http://www.at5.nl/artikelen/167924/dire ... stwestlijn
Dat geldt naar Schiphol, dat geldt voor de Oost/Westverbinding naar de stad, en ook wel bijvoorbeeld van Sloterdijk naar het Centraal Station. Wat mij betreft komen die verbindingen er allemaal.
Wat haar betreft wel, jammer genoeg heeft ze er weinig over te zeggen. Het zijn weer allemaal lege woorden om media-aandacht te krijgen, daar heeft ze nogal een handje van. In welke maand kunnen we eigenlijk de eerste trolleybussen in Amsterdam verwachten? Die zouden namelijk ook volgens haar dit jaar gaan rijden.

http://www.ovpro.nl/bus/2014/10/14/gvb- ... amsterdam/
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

32 foptember, volgens mij.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wel mooi zo'n symbolische datum. Prachtig, prachtig. :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Tja, het is inderdaad jammer dat Amsterdam keuzes voor de toekomst van het ov aan het maken is die gebaseerd zijn op een inmiddels allang achterhaalde werkelijkheid van crisis en stagnatie. Zie Amstelveenlijn, zie bezuinigingen in tramnet, en zie nu ook inkorting lijn 53 (al moet daar nog een definitief ei over gelegd worden).

Als de besluitvorming over dat soort relatief eenvoudige lijntjes al zo traag gaat, hoe moet dat dan met een complex megaproject als een oostwestlijn? Aan de andere kant: dit heeft natuurlijk wel de potentie van een prestigeproject. Dan gelden toch weer andere regels - zie Noord/Zuidlijn.
Je kunt van het huidige traject van lijn 51 (en 5) natuurlijk gewoon een conventionele sneltram maken, zoals bijv. lijn 26 die ook heeft. In principe is dat ook wel de bedoeling, alleen de lijn wordt dus "doorgeknipt" in plaats van geïntegreerd. Als de tram van Uithoorn nu gewoon doorrijdt richting Amstel en richting het Leidseplein is er vrij weinig aan de hand. Gewoon een paar ongelijkvloerse kruisingen erin gooien op de plekken waar de (snel)tram te veel hinder veroozaakt voor het overige verkeer. Wast een berg, kost een beetje.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Vinny schreef: Gewoon een paar ongelijkvloerse kruisingen erin gooien op de plekken waar de (snel)tram te veel hinder veroozaakt voor het overige verkeer. Wast een berg, kost een beetje
En daar is het naar mijn mening fout gegaan. Die tram wordt binnenkort de grond in gestuurd op plekken waar naar mijn mening het niet nodig is, op de Sportlaan na. Dat de kruising met de Boelelaan er zometeen nog steeds bestaat :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 140 gasten