Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat komt door de kleuterschoolmentaliteit van de gemeente Amsterdam. Daar kan ik ook niets aan doen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alhoewel er dus bij de bouw van het Zuidas dok wel rekening wordt gehouden met eventuele latere doortrekking van de NZL metro naar Amstelveen/Uithoorn, zie ik dat niet zo gauw gebeuren. Immers er zal weer van alles omgebouwd moeten worden om de infrastructuur op de UTH lijn op metro-niveau te brengen. Omgekeerd kan het natuurlijk wel. De UTH-tram die op Zuid via het spoor van lijn 5 de wijde wereld van Amsterdam in rijdt. Ik zie dat ooit nog wel eens gebeuren. Eens....eens...komt men tot de conclusie dat dit een betere optie is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het mooie is natuurlijk dat de voorgestelde lijnvoeringen slechts vanuit de projectorganisatie komen, maar uiteindelijk het GVB gaat rijden. Het zal niet voor het eerst zijn dat de vervoerkundigen van het GVB besluiten om het voorstel van de projectorganisatie terzijde te schuiven en een andere variant in exploitatie te nemen. Het enige probleem hierbij is dat de vervoerkundigen van het GVB wel gebonden zijn aan de mogelijkheden die het project opleveren qua infrastructuur.
Kort gezegd: voorlopig is nog helemaal niet echt zeker dat de Amstelveen/Uithoornlijn op station Zuid gaat eindigen.
Kort gezegd: voorlopig is nog helemaal niet echt zeker dat de Amstelveen/Uithoornlijn op station Zuid gaat eindigen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aan de andere kant is de komst van de Uithoornlijn ook een kans voor een full-metro tot Amstelveen Centrum. In de eerdere verkenningen bleef dan een stompje van niets naar nergens (A'veen C - A'veen Westwijk) over, maar nu zou A'veen C - Uithoorn nog wel bestaansrecht hebben.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb nou nooit echt een goed antwoord gehad op de vraag of het ivm de dimensionering mogelijk is om in de toekomst een full-metro over die ongelijkvloerse kruisingen te sturen. Is de aan te leggen baan daar op berekend? Dan zou je alleen nog maar de rest van de kruisingen hoeven aan te pakken, en misschien een open bak op het noordelijke deel hoeven aan te leggen.
Desnoods gewoon automatische slagbomen? In het buitenland doen ze daar ook niet moeilijk over in de uitlopers van een metronet.
Desnoods gewoon automatische slagbomen? In het buitenland doen ze daar ook niet moeilijk over in de uitlopers van een metronet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
^^ Een metro zou op zich wel passen over de nieuwe baan bij de nieuwe ongelijkvloerse kruisingen, alleen de perronlengtes onder de kruisingen zijn slechts 60 meter in rechtstand. Perrons verlengen kan wel, maar dan komen ze in de helling te liggen en zullen ze niet meer volledig recht, maar licht gebogen zijn, zowel in horizontaal als verticaal alignement. Moet in principe wel kunnen, gezien de vele voorbeelden elders, maar ideaal is het niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Niet alleen de perronlengtes, maar ook de hoogtes zullen voor metro anders zijn dan voor de tram. Daarom opperde ik ook een paar berichten hiervoor, dat de tram doortrekken voorbij Zuid ri. stad makkelijker is dan de metro doortrekken ri. Amstelveen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee, daar is de baan niet op berekend (zie ook voorbeelden hierboven aangedragen). Was dat wel zo geweest, dan had men wel meteen voor een full-metro-oplossing kunnen kiezen. Maar dat werd indertijd te duur bevonden.Bram schreef:Ik heb nou nooit echt een goed antwoord gehad op de vraag of het ivm de dimensionering mogelijk is om in de toekomst een full-metro over die ongelijkvloerse kruisingen te sturen. Is de aan te leggen baan daar op berekend? Dan zou je alleen nog maar de rest van de kruisingen hoeven aan te pakken, en misschien een open bak op het noordelijke deel hoeven aan te leggen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
^^ de hoogte van de ongelijkvloerse kruisingen is het probleem niet. Een tram heeft namelijk minimaal net zoveel hoogte nodig als een metro (pantograaf). Breedte is een ander verhaal, maar daar zijn (bekende) oplossingen voor te bedenken. Je zal sowieso behoorlijk wat aanpassingen moeten doen aan de hele lijn, maar onmogelijk is het niet lijkt mij.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
We hebben een speciale thread voor het debatteren over een metro naar Amstelveen die er de komende decennia gewoon écht niet komt:
Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic
viewtopic.php?f=57&t=11907
Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic
viewtopic.php?f=57&t=11907
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb eens gehoord dat het 'baanlichaam' - dus eigenlijk het hele deel dat de sporen draagt - ook aangepast zal moeten worden om daar een metro overheen te kunnen laten. Waarom precies durf ik zo niet te zeggen; zal wel met aslasten en totaalgewicht te maken hebben, denk ik zo.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daarom nogmaals, beter UTH tram doortrekken, stad in!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, maar die komt niet vanuit Uithoorn/Amstelveen Zuid. Ik heb het over de UTH-tram. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wievank heeft er al zijn kanttekeningen bij geplaatst, en ook ik zou een verdere verlenging van de Uithoornlijn stadinwaarts wel zien zitten, maar ik verwacht niet dat het gaat gebeuren. Het betekent immers dat er met meer materieel gereden moet gaan worden (wat er niet is en niet zal zijn, als ik de huidige beleidslijnen extrapoleer), en dat infrastructuur in de stad geschikt moet zijn voor 60-metermaterieel. Dat zal voor zowel haltelengte als draagvermogen van bruggen gelden, en misschien dat er links en rechts nog wel wat meer knelpunten zijn (ik denk aan het strengelspoor in de Leidsestraat). Bovendien past het niet in de Lijnennetvisie die meer uitgaat van aantakkingen en minder van parallelliteit. Iedere lijn krijgt daarmee een duidelijker eigen functie en bedieningsgebied. De Uithoornlijns primaire functie zal het vervoer vanuit de regio Uithoorn en Amstelveen naar Amsterdam Zuid zijn. Daar houdt de functie van de lijn op, en wordt deze overgenomen door de Noord/Zuidlijn voor massavervoer de binnenstad in, de ringlijn voor massavervoer naar de nevencentra en diverse tram- en buslijnen voor fijnmazigere, aanvullende verbindingen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is inmiddels duidelijk dat er een gigantische onwil heerst om trams die langer dan 30 meter zijn in te zetten in Amsterdam, ook al zijn deze broodnodig op bepaalde lijnen. Zie bijvoorbeeld lijn 26: er wordt al jaren in tal van rapporten aangedragen dat dubbeltractie geen overbodige luxe is, uitvoeren - ook de komende jaren - ho maar. Bij de AVL kunnen ze er echter niet onderuit komen, maar wordt er wel voor gezorgd dat deze trams netjes buiten de psychologische barrière blijven die "de Ring" heet.fred1954 schreef:Ja, maar die komt niet vanuit Uithoorn/Amstelveen Zuid. Ik heb het over de UTH-tram. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
^^ Wat ook nog een interessant vraagstuk wordt: gaat de lijn vanuit Uithoorn ook halte Amstelveen Stadshart aandoen? Lijkt mij dat daar vanuit Uithoorn best vraag naar zal zijn. Halte Amstelveen Centrum wordt opgeven, maar er komt wel een spoorafslag vanuit het zuiden richting halte Stadshart. Tram moet dan wel kopmaken om verder te kunnen rijden naar station Zuid, maar dat hoeft niet meer tijd te kosten dan een reguliere bestuurderswissel.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Amstelveen Centrum wordt opgeheven. Dus mensen die naar het winkelcentrum willen moeten gebruik maken van tram 5 of de overgebleven buslijnen. Vanuit Amsterdam is het niet zo'n drama. Vanuit Uithoorn / Westwijk is het minder prettig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
^^ Dat zeg ik.... Maar Amstelveen Stadshart wordt niet opgeheven.... Daar kan de tram vanuit Uithoorn ook halteren. Maar gaat dat ook gebeuren?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Excuus, las te snel.
Antwoord op je vraag: dat gaat niet gebeuren. De haltes worden opgeheven om de AVL te versnellen. Dan laten ze deze natuurlijk niet driehoeken ergens halverwege Zuid en Uithoorn.
Zie: http://amstelveenlijn.nl/kaart/
Antwoord op je vraag: dat gaat niet gebeuren. De haltes worden opgeheven om de AVL te versnellen. Dan laten ze deze natuurlijk niet driehoeken ergens halverwege Zuid en Uithoorn.
Zie: http://amstelveenlijn.nl/kaart/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als er vraag is vanuit Uithoorn... Ik zou me er niet over verbazen. Om te versnellen hadden ze sowieso beter andere haltes kunnen laten vervallen dan Amstelveen Centrum.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als er genoeg animo is is het logischer om Amstelveen Centrum nieuw leven in te blazen i.p.v. in reguliere dienst te gaan driehoeken op dat punt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat...en kennelijk is de vraag niet zo groot dat dat het voortbestaan van Amstelveen Centrum rechtvaardigt.
De vraag is natuurlijk wel of die in 2011/2012 (?) gerapporteerde reizigersaantallen per halte waarop het besluit om bepaalde haltes te schrappen is gebaseerd wel is geactualiseerd met de komst van de Uithoornlijn.
Ik denk het niet, trouwens.
De vraag is natuurlijk wel of die in 2011/2012 (?) gerapporteerde reizigersaantallen per halte waarop het besluit om bepaalde haltes te schrappen is gebaseerd wel is geactualiseerd met de komst van de Uithoornlijn.
Ik denk het niet, trouwens.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Misschien is er gewoon weinig Uithoornse liefde voor het overdekte Amstelveense hart.
Maar interessante vraag die je voorlegt. Ik zou 'm stellen op amstelveenlijn.nl. Ben wel benieuwd naar wat ze zeggen. :pos:
Maar interessante vraag die je voorlegt. Ik zou 'm stellen op amstelveenlijn.nl. Ben wel benieuwd naar wat ze zeggen. :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee. En het lag ook niet aan de reizigersaantallen dat halte Centrum werd geschrapt, maar meer aan politieke belangen (lees: handhaven lijn 5).Alargule schreef:Dat...en kennelijk is de vraag niet zo groot dat dat het voortbestaan van Amstelveen Centrum rechtvaardigt.
De vraag is natuurlijk wel of die in 2011/2012 (?) gerapporteerde reizigersaantallen per halte waarop het besluit om bepaalde haltes te schrappen is gebaseerd wel is geactualiseerd met de komst van de Uithoornlijn.
Ik denk het niet, trouwens.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 70 gasten