Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Edit: zie 3 lijnen door Leidsestraat: 2-11-12, men wilde toch 1 lijn uit de Leidsestraat halen, wegens drukte
Tram 11 is een versterkingslijn die kennelijk niet de hele dag doorrijdt van wat ik begrijp. Aangezien we al eerder een spitstram 11 hebben gehad op exact hetzelfde traject vraag ik me af hoe lang het duurt voordat er nog maar 13 tramlijnen rijden.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:Jammer dat de lijnnummers 6, 8, 9 én 10 allemaal uit gebruik zijn straks.
Je weet toch wel waarom 8 niet kan?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Laten we die discussie maar niet weer beginnen.....
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Natorious schreef:Je weet toch wel waarom 8 niet kan?
Vanwege een onterechte associatie? We hebben tot de jaren '90 ook een bus 8 gehad waar niemand naar kraaide. In Buitenveldert nota bene. :')
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het meest hardnekkige broodje-aapverhaal in de lijnnummergeschiedenis van GVB, inderdaad. Geen idee wie die mythe verzonnen heeft, al heb ik wel een donkerbruin vermoeden.

Er heeft tot 1990 nog een bus met het nummer 8 rondgereden.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Uit Wikipedia:

(.........) lijn 8 speelde ook mee dat deze lijn van oudsher de overwegend Joodse wijken van Amsterdam met elkaar verbond. Met het verbod per 30 juni 1942 voor de Joden om van de tram gebruik te mogen maken verloor deze lijn een groot aantal van zijn reizigers, een extra reden tot opheffing.

Ten onrechte wordt het niet meer bestaan van de Amsterdamse tramlijn 8 gelinkt aan de deportatie van de Amsterdamse Joden. Voor het transport van Joden uit de Amsterdamse wijken naar de Hollandsche Schouwburg en het Muiderpoortstation werden Amsterdamse trams afkomstig van diverse, ook nog bestaande, lijnen gebruikt. Deze werden na sperrtijd ingezet voor de Jodentransporten en juist niet die van de niet meer bestaande lijn 8.(.......)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het college van B&W heeft vandaag bekend gemaakt dat een onderzoeksbesluit naar station Sixhaven al in 2020 moet plaatsvinden in plaats van 2026.

Daarnaast hebben ze nog wat andere domme dingen voorgesteld, laten we het daar maar niet over hebben want dat is redelijk off-topic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is dit een middelvinger naar de bewoners rondom Gaasperplas? Van 1 metro nu, naar 2 metro's straks, naar 0,5 metro later. :mrgreen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door n-evo op do 15 jun 2017, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er klopt wel meer niet, zie de onderste twee rijen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zo blijkt maar weer: de beleidsmakers zitten nooit zelf in het OV. :P
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vind dit toch slordig ivm besluitvorming.....
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat betreft het nieuwe lijnennet, wordt het Leidseplein, na het CS het drukste tramplein met 7 lijnen. Ook zeer kwetsbaar, bij verstoring op het Leidseplein is meteen de helft van het tramnet in de war.
Ik snap nu ook de reden dat de VRA de AML R-netlijnen niet meer terug wil op het plein, dat wordt veel te druk met overdag 24 bussen per uur per richting: 8x 347, 8x 357 en 8x 397. DIe bussen mogen straks in de rij aansluiten bij de Nassaukade/Leidsebosje.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Alargule schreef:De nieuwe lijnnummers (vanaf 22 juli 2018) voor metro en tram...blijven hetzelfde als nu!
*O*
Niet geheel onverwacht, natuurlijk. Het blijft het GVB :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

In eendrachtige samenwerking met de vervoersregio.

"De grootste verandering in jáááren! We laten alles zo veel mogelijk zoals het is!" :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 16 jun 2017, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Wat betreft het nieuwe lijnennet, wordt het Leidseplein, na het CS het drukste tramplein met 7 lijnen. Ook zeer kwetsbaar, bij verstoring op het Leidseplein is meteen de helft van het tramnet in de war.
Ik snap nu ook de reden dat de VRA de AML R-netlijnen niet meer terug wil op het plein, dat wordt veel te druk met overdag 24 bussen per uur per richting: 8x 347, 8x 357 en 8x 397. DIe bussen mogen straks in de rij aansluiten bij de Nassaukade/Leidsebosje.
Wat betreft de drukte: we hebben dit eerder gehad op het Leidseplein toen tram 1, 2, 5, 6, 7, 10 & 20 er stopten + de gebruikelijke streekbussen.
Wat betreft bussen terug op het plein: het Leidseplein, Kleine-Gartmanplantsoen en stukje Marnixstraat worden volledig autovrij. Het wordt uitsluitend terrein van voetgangers en trams. Bussen passen niet in dat plaatje.
Qua verstoringen: ach, er is wel vaker een stremming op het Leidseplein geweest zat omleidingsmogelijkheden in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Bus 48 en 248 verhuizen aanstaande maandag naar de achterzijde van het station. Deze wijziging is definitief. De nieuwe haltes worden C (Borneo eiland) en J (Houthavens). Door werkzaamheden vervallen daarnaast tot 18 september de haltes Kadijksplein en Kattenburgerstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vandaag in de media (o.a. Parool, Volkskrant, AT5) de veranderingen per juli 2018, men heeft het overal over 15 tramlijnen, ik tel er toch echt 14.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Men zal geredeneerd hebben vanuit de huidige 15 lijnen. Er staan wel meer slordigheden in; zo wordt de suggestie gewekt dat GVB vandaag pas het nieuwe lijnennet bekendmaakt, terwijl dat natuurlijk al in oktober vorig jaar is gebeurd. Ook de suggestie dat de 'oude' lijnen 11 en 19 opnieuw op de rails verschijnen is natuurlijk foutief: het gaat om nieuwe lijnen die een 'oud' lijnnummer meekrijgen.

Tja, 'de media'. Liever lui dan moe. Net echte mensen daar op die redacties.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In het geval van tram 11 is het helemaal niet foutief. Die hebben we eerder gehad op exact hetzelfde traject Surinameplein - CS als versterking van tram 1 én reed ook als lijn 11 destijds.

Dat was toen zo'n denderend succes dat ze het in 2018 gewoon nóg een keer proberen. :wink:
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door david_meyer24 »

Hier zie je de nieuwe routes en nummers van de gvb die vanaf 22 juli 2018 geldt http://www.nhnieuws.nl/nieuws/207881/Ni ... dere-route
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door evos »

Ik vraag me toch af waarom men lijn 9 heeft vernummerd naar 19. Alle andere lijnen waarvan een der eindpunten is gewijzigd hebben het nummer behouden waarmee het ongewijzigde eindpunt werd bereikt (voorzover dat geen dubbel nummer zou opleveren, daardoor is 10 verdwenen).
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Vind ik ook onlogisch. Ook had ik uit oogpunt van harmonie liever gezien dat ze lijn 11 het nummer 22 hadden meegegeven. Dan had je over Damrak en Rokin de 4, 14 en 24 gehad en over Leidsestraat de 2, 12 en 22. En nog mooier: ze buigen in dezelfde volgorde van west naar oost af; respectievelijk: 22, 2 en 12 versus 24, 4 en 14. Prachtig toch? Een gemiste kans.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door evos »

Foutje: op de legenda bij de netkaart eindigen de buslijnen 35 en 36 op het "Olof Palmenplein".
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

evos schreef:Ik vraag me toch af waarom men lijn 9 heeft vernummerd naar 19. Alle andere lijnen waarvan een der eindpunten is gewijzigd hebben het nummer behouden waarmee het ongewijzigde eindpunt werd bereikt (voorzover dat geen dubbel nummer zou opleveren, daardoor is 10 verdwenen).
Enige wat ik kan bedenken is dat lijn 19 een combinatie is van drie lijnen: 9, 10 & 12. De overige lijnen zijn voor zover ik snel zie een combinatie van slechts twee huidige lijnen. Lijn 1: 1 & 7. Lijn 5: 5 & 10. Lijn 7: 7 & 10. Lijn 14: 9 & 14.

Het blijft ver gezocht en had ook liever gezien dat de 19 gewoon lijn 9 was gebleven.
DasVerkehrswesen
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DasVerkehrswesen »

Ik vind het een beetje verrassend dat tramhaltes en metrohaltes van de Noord-Zuid-Lijn blijkbaar niet de zelfde namen krijgen. Dacht altijd dat dit nog gaat gebeuren. Bij kruispunten met oude metrolijnen is daar geen verschil. Waarom gaat dus tramhalte Spui van tram 4/14/24 niet ook Rokin worden? En Weteringscircuit gewoon Vijzelgracht? Hebben metrohalte De Pijp en tramhalte Ferdinand Bolstraat niets met elkaar te doen? Ik zie er hier geen verbinding tussen die twee, ook staan ze direct naast elkaar.
Laatst gewijzigd door DasVerkehrswesen op vr 16 jun 2017, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 135 gasten