Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

De vraag voor zulk lokaal vervoer is natuurljk heel afhankelijk van de prijs. Een gratis rit pak je veel sneller dan 89ct instaptarief + 15ct de km. Die 89 ct tikt hard aan voor de ritjes die je op die ljnen maakt.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat moet dan inderdaad te maken hebben met het feit dat het gratis is, ik zou ook geen andere reden weten...... :o
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Dennenboom »

Hoe rijker het volk, hoe meer ze op hun geld zitten....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Om kwart over vijf zag ik bus 1600 het busstation achter het CS oprijden om dienst te gaan doen op lijn 326. Exotisch, normaal rijdt die bus alleen op lijn 21.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

fred1954 schreef:Dat moet dan inderdaad te maken hebben met het feit dat het gratis is, ik zou ook geen andere reden weten...... :o
Het scheelt ook een hoop dat de winkeliersvereniging/eigenaar meebetaalt aan de chauffeurskosten.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nee, chauffeurs zijn van GVB en worden normaal betaald, zelfs de busjes schijnen van het GVB te zijn, alleen de Kroonenberg groep betaalt het hele gebeuren.

Edit: ik zie dat je dat vrijwilligerswerk al weggehaald hebt. Alle kosten worden doorbelast aan Kroonenberg.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

Ja klopt inderdaad. Als er wat extra geld bijgeschoven kan worden, dan is het rijden van de busjes vaak makkelijker te regelen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Plattegrond nieuwe Gelderlandplein lijnen vanaf september a.s.
http://www.parool.nl/amsterdam/buitenve ... a5bb2f975f

Plattegrond onderaan artikel, lijn 456 is waarschijnlijk een drukfout, dat zou 465 moeten zijn.....
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Stad denkt na over forse uitbreiding metro i.v.m. toekomstige bouw van de nieuwe Haven-Stad wijk.
http://www.at5.nl/artikelen/170533/stad ... an-ij-lijn
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Nog meer studies, zodat we echte besluiten kunnen blijven uitstellen! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Maar daar hadden we toch zo'n gezellig topic voor?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

VIRM schreef:Nog meer studies, zodat we echte besluiten kunnen blijven uitstellen! *O*
Haha ja precies. Ik dacht gisteren hetzelfde toen ik dat artikel voorbij zou komen. Volgens mij is er inmiddels al 4x een studie gedaan naar het doortrekken van die Ringlijn richting CS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er is tijd zat voor een studie, als er iets gebouwd wordt moet het pas in 2042 klaar zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nee, dat is niet waar. Het sluiten van de ring zou 'al' in 2030 voltooid moeten zijn:
Mochten de plannen allemaal doorgaan, dan kunnen de eerste reizigers in 2030 via de stations Isolatorweg, Transformatorweg, Westerpark, Korte Prinsengracht naar het Centraal Station en omgekeerd. Als er op het traject gekozen wordt voor een metro, dan zal er opnieuw gegraven moeten worden, want bij de Korte Prinsengracht zal de lijn ondergronds verder moeten naar Centraal.
Die laatste zin is overigens wel significant, want dat zal betekenen dat CS opnieuw een bouwput wordt. Kan op zich mooi aansluiten direct op het gereedkomen van het stationseiland in 2023. Ik weet niet hoe de planning van Prorail is om de sporensituatie zelf te verbouwen. Hoe dan ook: ook na 2030 zal er wel weer iets groots te vertimmeren zijn aan het CS. Denk aan grootschalige renovatie van de kappen, ofzo.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Er is tijd zat voor een studie, als er iets gebouwd wordt moet het pas in 2042 klaar zijn.
De metro op noordelijke IJ-oever is pas voor 2042 op z'n vroegst, op de zuidoever staat ie gepland voor 2030 (als ie er al komt natuurlijk).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Heeft niet zo heel veel zin die metro al in 2030 te openen als het gaat om het ontsluiten van woongebieden. De gemeente heeft voor zijn beurt gepraat en de echt grote industriële complexen in het beoogde bouwgebied hoeven pas in 2040 weg te zijn. Zolang die niet weg zijn is er een gebied waar volgens een convenant tussen de industrie en de gemeente geen woningen gebouwd mogen worden. En er zit behoorlijk wat zware industrie in dat gebied, waaronder een kunstmestfabriek.

Er moet eerst ruimte komen om die complexen naar toe te verhuizen voordat je daar aan woningbouw kan gaan denken. Maar de Europahaven is nog niet gegraven :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Volgens mij is de bouw van de Houthavens al een tijdje in volle gang, zijn ze ook bezig met woningen in Sloterdijk-Centrum en is Westerdok al volgebouwd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Daar zijn afspraken over gemaakt in een convenant, en bepaalde gebieden hebben dus nog een verbod op woningbouw waar de gemeente wel wil bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Los daarvan zijn de wijken die ik net noem toch ook gebaat bij goed openbaar vervoer? Daar wonen nu al mensen en dat neemt tot 2030 alleen nog maar toe. Veel woningen in de Houthavens staan nog in de stijgers. De kleine ring Isolatorweg-Westerpark-CS zal ook die woonwijken bedienen en niet alleen volledig nieuw te bouwen wijken.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het zou evenwel on-Amsterdams vooruitplannend zijn om daar rond 2030 al een metrolijn te hebben liggen. Maar wat mij betreft een goed idee.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Jammer dat ze eerst het Westerdoks eiland en Houthavens volbouwen, en dan met het idee komen om er een metro aan te leggen.
Ze hadden dan toch beter een ruimtelijke reservering tussen CS en Isolatorweg kunnen openlaten om de Ringmetro te sluiten, zou ik zeggen?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is er überhaupt ruimte vrijgehouden om een tram een beetje makkelijk aan te leggen via de Houttuinen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Er liggen daar zelfs al rails. Helaas is de brug over de Nieuwe Prinsengracht totaal ongeschikt voor een tram, maar de ruimte is er.
Alargule schreef:Het zou evenwel on-Amsterdams vooruitplannend zijn om daar rond 2030 al een metrolijn te hebben liggen.
Spoedige oplevering van een metrolijn in het vooruitzicht stellen past prima in de Amsterdamse traditie. Ik zou me alleen niet al teveel op die datum verheugen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

trolly schreef:Er liggen daar zelfs al rails. Helaas is de brug over de Nieuwe Prinsengracht totaal ongeschikt voor een tram, maar de ruimte is er.
Ik denk dat aan die brug (Korte Prinsengracht is dat overigens) wel wat te doen is, als het Stationseiland op de schop gaat, kan men die brug ook meteen meenemen in de renovatie.
Voor de rest inderdaad een perfekte route voor een tram, begrijp sowieso niet dat er nooit gebruik gemaakt is van die sporen op de Houttuinen. In die decennia, dat die sporen er al liggen, had die brug al lang aangepakt kunnen worden.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

[...]begrijp sowieso niet dat er nooit gebruik gemaakt is van die sporen op de Houttuinen.
Volgens deze bron:
Aan de Haarlemmer Houttuinen in Amsterdam liggen in het wegdek nooit gebruikte tramrails (kleine GTI). Het verhaal gaat dat er alleen een subsidiemogelijkheid voor de aanleg van trambanen beschikbaar was. Door er sporen aan te leggen viel de busbaan in de categorie trambaan. Er is nooit bovenleiding aangelegd, het is bij de aanleg ook waarschijnlijk nooit de bedoeling geweest om hier een tram te laten rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten