Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Mogen we al inzetten wanneer de eerste R-NET-tram op, pak 'm beet, lijn 17 verdwaalt? (A)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Mag, maar ik denk niet dat iemand zo gek is om een bij voorbaat verloren weddenschap met je aan te gaan :mrgreen:

Zou de 26 trouwens niet ook grijs-rood worden?

En nu ik het zo opschrijf: er zijn toch ook papegaaien in R-net kleuren?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

n-evo schreef:
De RAR merkt op dat enkele zitplaatsen niet in de rijrichting zijn geplaatst. [...] De RAR geeft echter de voorkeur aan zittingen die in de rijrichting geplaatst zijn.
Ik hoor graag hoe de RAR dat denkt op te lossen bij een tweerichtingstram.
Draaistoelen monteren. :idea:

Hendeltje onder de zitting maken en gáán. :D
Het scheelt wat zitplaatsen, denk ik, maar de reiziger heeft nu wel meer keuzevrijheid.

:wink:
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Vroeger, in de tijd van de tweeassige trams met houten banken, was het de taak van de conducteur om bij het eindpunt de losse rugleuningen van de banken om te klappen, zodat alle zitplaatsen weer in de rijrichting stonden. Gewoon de museumtramlijn lief aankijken en die bankjes in de caf'jes schroeven :Y
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Gisteren viel he tmij op dat in de Combino, na het instappen bij de conducteursdeur en wanneer je naar links loopt, de stoel meteen aan de linkerkant is verdwenen. Klopt dat, of ben ik het?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, om de zoveel jaar worden er stoelen uit de Combino gehaald om meer reizigers in een tram mee te kunnen nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als ze gewoon een hogere passagiersdichtheid aanhouden kan je de capaciteit van een Combino nóg makkelijker verhogen. In een Antwerpse Hermelijn van 29,6 meter lang en 2,3 meter breed passen volgens De Lijn ook 250 reizigers. :wink:
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:Ja, om de zoveel jaar worden er stoelen uit de Combino gehaald om meer reizigers in een tram mee te kunnen nemen.
Passagiers kunnen op deze manier langzaam wennen aan de toekomstige 15G die ook minder zitplaatsen zal hebben als de Combino's. :lol:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is GVB eigenlijk van plan om her en der overloopwissels te installeren zodat je daadwerkelijk wat hebt aan al die tweerichtingstrams?
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Dat lijkt mij nogal zinloos, de complete traminfrastructuur voor de normale lijnen in Amsterdam is gebouwd als eenrichting (en dat is meer dan alleen haltes en keerlussen).
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Gekko123 »

Dat was oorspronkelijk in Den Haag ook het geval, maar toch heeft men daar ook gekozen om voortaan twee-richtingtrams aan te schaffen (kijk maar naar de Avenio). Vervolgens is men langzaam aan overgegaan op eindpunten aanpassen naar kopeindpunten, omdat die flink wat minder ruimtebeslag hebben dan keerlussen.

Daarnaast is het ergens ook wel makkelijker om overal hetzelfde materieel te hebben. Een twee-richtingswagen kan wel op lijnen met aan beide zeiden een keerlus rijden, terwijl een eenrichtingswagen niet kan kopmaken bij een kopeindpunt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Tweerichtingtrams zijn wel duurder, en hebben minder zitplaatsen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:Dat lijkt mij nogal zinloos, de complete traminfrastructuur voor de normale lijnen in Amsterdam is gebouwd als eenrichting (en dat is meer dan alleen haltes en keerlussen).
Wat is dan het nut van eenrichtingstrams vervangen door tweerichtingstrams met minder capaciteit als ze nergens extra kunnen keren t.o.v. het eenrichtingsmaterieel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Voor de Amstelveenlijn het feit dat je geen keerlus kwijt kan bij het Zuidstation, geen moeilijke capriolen hoeft uit te halen op Uithoorn Busstation en dat je tramhaltes met middenperron kan bouwen, wat bij ongelijkvloerse haltes goedkoper is (maar een lift bijvoorbeeld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

M'n vraag is niet waarom de huidige tweerichtingstrams en -sneltrams worden vervangen door nieuwe tweerichtingstrams. Mijn vraag is waarom de eenrichtingstrams worden vervangen door tweerichtingstrams.

Bij het nieuwe tramstation voor Station Zuid (we zijn niet in Vlaanderen) komt als het goed is een keerlus.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Eenduidigheid in je materieel, je kunt makkelijker uitwisselen omdat overal hetzelfde rijdt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

n-evo noemde zelf al de overloopwissels, zo dat er meer mogelijkheden zijn om te keren. Verder kun je denken aan eilandperrons mét lift op de Lelylaan, links uitstappen op de Churchillaan, IJtram die geen rondje meer hoeft te rijden bij CS...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Eenduidigheid in je materieel, je kunt makkelijker uitwisselen omdat overal hetzelfde rijdt.
En dat is iets dat na 27 jaar opeens speelt?

Voor de AVL zijn 36 trams nodig. Voor een frequentieverhoging van 10 naar 12x per uur 42 trams. Dat is inclusief lijn 5 van wat ik zo lees. Dan vind ik het toch apart raar dat alle 63 trams omwille van die twee lijnen als tweerichtingsvarianten worden besteld.

http://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html
reisthijs schreef:n-evo noemde zelf al de overloopwissels, zo dat er meer mogelijkheden zijn om te keren. Verder kun je denken aan eilandperrons mét lift op de Lelylaan, links uitstappen op de Churchillaan, IJtram die geen rondje meer hoeft te rijden bij CS...
Áls er overloopwissels komen... Ook worden er op het vernieuwde stationseiland geen kopeindpunten aangelegd en komt er achter het CS zelfs een extra keerlus. Niks duidt er nog op dat er aanpassingen worden gedaan die de mogelijkheden van tweerichtingsmaterieel benutten.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een order voor één uitvoering plaatsen kan goedkoper uitvallen dan een order voor twee uitvoeringen. Zeker als het aantal stuks hetzelfde blijft.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

n-evo schreef:Voor de AVL zijn 36 trams nodig. Voor een frequentieverhoging van 10 naar 12x per uur 42 trams. Dat is inclusief lijn 5 van wat ik zo lees. Dan vind ik het toch apart raar dat alle 63 trams omwille van die twee lijnen als tweerichtingsvarianten worden besteld.

http://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html
Twee lijnen? Ik lees in dat document ook een heel verhaal over de IJtram met gekoppelde tweerichtingtrams, waarvoor ze als de lijn wordt doorgetrokken 29 trams nodig denken te hebben.
Dan vind ik het niet zo heel gek om voor die drie lijnen 63 tweerichtingtrams te bestellen.
Laatst gewijzigd door reisthijs op ma 21 aug 2017, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Een order voor één uitvoering plaatsen kan goedkoper uitvallen dan een order voor twee uitvoeringen. Zeker als het aantal stuks hetzelfde blijft.
In de vervolgoptie zijn gewoon eenrichtingstrams opgenomen en langer materieel. Kennelijk is dat dus geen probleem.
reisthijs schreef:Twee lijnen? Ik lees in dat document ook een heel verhaal over de IJtram met gekoppelde tweerichtingtrams, waarvoor ze als de lijn wordt doorgetrokken 29 trams nodig denken te hebben.
Dan vind ik het niet zo heel gek om voor die drie lijnen 63 tweerichtingtrams te bestellen.
Wel gek dat ze dan een nieuwe tijdelijke keerlus aanleggen voor lijn 26 achter CS die volgens Suus blijft bestaan in geval van calamiteiten. Is dat geen verspilde moeite als je toch van plan bent binnen 2 jaar met tweerichtingsmaterieel te gaan rijden? Ook is er niks terug te zien over een kopeindpunt op het Stationseiland. Dat tijdrovende rondje CS blijft dus ook bestaan.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

We bevinden ons nu wel erg ver in speculatieland (en nee, helaas kun je die niet in de koffie dopen). Er zijn in de afgelopen posts meerdere mogelijke redenen genoemd waarom er voor een bestelling van 63 tweerichtingtrams is gekozen. Die antwoorden zijn klaarblijkelijk niet afdoende. Dan vraag ik me af: kun je die vraag niet beter bij de partij uitzetten die de bestelling van tweerichtingstrams heeft aangevraagd: GVB?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Misschien worden er in de toekomst kopeindpunten aangelegd en overloopwissels geplaatst. Misschien ook niet.
Door nu tweerichtingmaterieel te bestellen wordt in elk geval voorkomen dat het materieel straks de reden is waarom het niet kan. Of het ook gebeurt, is altijd afwachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:We bevinden ons nu wel erg ver in speculatieland (en nee, helaas kun je die niet in de koffie dopen).
Jammer. Heb opeens zin in een speculaasje. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn 5 heeft nu toch ook aan een kant een keerlus? Maar ik kan mij goed voorstellen dat men op lijn 26 een nieuw eindpunt op een van de nieuwe eilanden als kopeindpunt bouwt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten