Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Haagse (en Rotterdamse) stem is Carolina Mout en woont in Amsterdam ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoe snel staat een 30 km/u rijdende tram in Amsterdam eigenlijk stil bij een noodstop? Zijn er hier tramchauffeurs die dit weten? Zit er verschil tussen de oude trams en de combino's?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kom je je kruistocht tegen die o zo gevaarlijke trams nu ook al hier voeren? Beetje doorzichtig hoor.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bedankt voor de linkbuildingAlargule schreef:Kom je je kruistocht tegen die o zo gevaarlijke trams nu ook al hier voeren? Beetje doorzichtig hoor.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een tram die 30 km/uur rijdt, rijdt circa 8,5 m/s.Doornroosje schreef:Hoe snel staat een 30 km/u rijdende tram in Amsterdam eigenlijk stil bij een noodstop? Zijn er hier tramchauffeurs die dit weten? Zit er verschil tussen de oude trams en de combino's?
Bij een normale remming van een tram neemt de snelheid met 1,5 m/s af, bij een noodremming is dat 4,5 m/s. Uiteraard moet je nog rekening houden met de reactiesnelheid, waardoor je de uitkomst van de som mag verdubbelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Versnellen of afremmen doe je met vierkante secondes Suus. Ik moet overigens zeggen dat een remvertraging van 4,5 m/s^2 wel erg hoog is voor een railvoertuig. Bij 1,5 m/s^2 zit je al behoorlijk aan de grenzen van wat mogelijk is bij staal op staal op droog spoor. Wel kan je met meerdere magneetremmen natuurlijk de remvertraging verhogen maar een factor 3 is wel erg flink.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Excuus, het is wel duidelijk dat ik absoluut niets met natuurkunde heb
Zondag gaat overigens de indeling van busstation Sloterdijk op de schop:
Lijn 82 wordt 382 en verhuist van halte K naar A.
Lijn 395 verhuist van halte A naar B.
Lijn 61 verhuist van B naar D.
Lijn 69 blijft op halte C.
Lijn 22 en 748 verhuizen van halte D naar E.
Lijn 15 verhuist van haltes E en F naar F en G.
Lijn 36 verhuist van halte G naar H.
Lijn 309 verhuist van halte H naar J.
Lijn 231 verhuist van halte M naar K
De Westpoortbus blijft op halte L.
Zondag gaat overigens de indeling van busstation Sloterdijk op de schop:
Lijn 82 wordt 382 en verhuist van halte K naar A.
Lijn 395 verhuist van halte A naar B.
Lijn 61 verhuist van B naar D.
Lijn 69 blijft op halte C.
Lijn 22 en 748 verhuizen van halte D naar E.
Lijn 15 verhuist van haltes E en F naar F en G.
Lijn 36 verhuist van halte G naar H.
Lijn 309 verhuist van halte H naar J.
Lijn 231 verhuist van halte M naar K
De Westpoortbus blijft op halte L.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vind je de gelinkte post een gevolg van een kruistocht?Alargule schreef:Kom je je kruistocht tegen die o zo gevaarlijke trams nu ook al hier voeren? Beetje doorzichtig hoor.
Ik zie er meer gemeende kritiek in. Ik weet alleen niet of ik het er mee eens ben. Trams zijn vooral onveilig omdat de andere weggebruikers niet begrijpen dat de remvertraging van een dergelijk zwaar voertuig erg klein is, en bovendien heeft de tram natuurlijk ook gewoon voorrang. Fietsers moeten dus uit hun doppen kijken en een veilige afstand tot het voertuig bewaren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De pauzes tussen de verschillende delen missen nog. Alle stukjes opname zijn namelijk zo kort mogelijk geknipt, anders wordt het straks onmogelijk om ze ook in de M4 en S1/S2 te krijgen.n-evo schreef:Opdrachtgever: "Je moet 'Station Bijlmer Johan Cruijff Arena. Uitstappen linkerzijde. Overstappen op bus 44, 47, 66, streekvervoer en trein' in maximaal twee seconden uitspreken. Succes!"
Hoe gek het misschien ook klinkt, gebrek aan intonatie is in dit soort gevallen juist wat je wil hebben. Daardoor kan je veel makkelijker knippen en plakken zonder dat het al te raar gaat klinken.van020 schreef:Op sommige momenten mist de afroep wat intonatie, zoals het "Uitstappen: Linkerzijde" wat haast als een computerstem klinkt. Jammer.
Hoe is deze omroep tot stand gekomen? Klardie doet het niet meer, dus werden alle aanvullingen door een miep van communicatie gedaan, maar daar werd niemand echt blij van. Toen bleek een van de engineers vroeger radiopresentator geweest te zijn en een redelijk goede stem te hebben.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de tram is en blijft ie onverstaanbaar.
Iets anders: kwam net een eenrichtings Combino tegen op lijn 9 met een andersom gemonteerde pantograaf. Wel apart om te zien:
Slechte foto, maar nog redelijk zichtbaar.
Iets anders: kwam net een eenrichtings Combino tegen op lijn 9 met een andersom gemonteerde pantograaf. Wel apart om te zien:
Slechte foto, maar nog redelijk zichtbaar.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens her bord zit er helemaal geen pantograaf op.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Doe niet zo dom, voor de bovenstaande tram is dit bord nog altijd van toepassing:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alles schuift dus een halte op, je bericht kon korterSuus schreef:Excuus, het is wel duidelijk dat ik absoluut niets met natuurkunde heb
Zondag gaat overigens de indeling van busstation Sloterdijk op de schop:
Lijn 82 wordt 382 en verhuist van halte K naar A.
Lijn 395 verhuist van halte A naar B.
Lijn 61 verhuist van B naar D.
Lijn 69 blijft op halte C.
Lijn 22 en 748 verhuizen van halte D naar E.
Lijn 15 verhuist van haltes E en F naar F en G.
Lijn 36 verhuist van halte G naar H.
Lijn 309 verhuist van halte H naar J.
Lijn 231 verhuist van halte M naar K
De Westpoortbus blijft op halte L.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er staat ook een plattegrondje op gvb.nl
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het GVB wil experimenteren met varende trams. Dan kun je beter geen pantograaf gebruiken want dan krijg je kortsluiting ;)isadora schreef:Volgens her bord zit er helemaal geen pantograaf op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mooie verwarrende tram. Lijkt het net of hij de hele route in zijn achteruitstand rijdt.
"Hey pas op, die tram komt hier naar toe!"
"Oh nee, hij rijdt achteruit weg"
"Goh, dat is nieuw"
"Hey pas op, die tram komt hier naar toe!"
"Oh nee, hij rijdt achteruit weg"
"Goh, dat is nieuw"
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat 0,03% van de reizigers aan de pantograaf van een railvoertuig de rijrichting probeert in te schatten. Ze zullen wel allemaal op dit forum actief zijn
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vraag me wel af waarom op deze Combino dat ding plotseling andersom staat. Doet me beetje denken aan Düsseldorf, daar hebben trams het ook.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Huh? Ging het over mij?Vinny schreef:Ik denk dat 0,03% van de reizigers aan de pantograaf van een railvoertuig de rijrichting probeert in te schatten. Ze zullen wel allemaal op dit forum actief zijn
In Amstelveen hebben de Combino's dat ook, dat de pantograaf plotseling andersom staat. Of toch in ieder geval 50% (A)n-evo schreef:Vraag me wel af waarom op deze Combino dat ding plotseling andersom staat. Doet me beetje denken aan Düsseldorf, daar hebben trams het ook.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
https://www.ovpro.nl/management/2017/09 ... ekomst-ov/Enkele Amsterdamse gemeenteraadsleden stonden afgelopen vrijdag met een GVB-hesje aan reizigers de weg te wijzen op Amsterdam Centraal. Zij namen deel aan een ‘stagedag’ bij stadsvervoerder GVB. Het doel hiervan is om de gemeenteraadsleden zo te laten nadenken over wat er de komende vier jaar nodig is om te voorkomen dat Amsterdam zal komen vast te staan. De lokale Amsterdamse partijen schrijven momenteel hun programma’s voor de verkiezingen in maart 2018.
Goed initiatief! Laat ze ook eens op de drukste lijnen een dagje meerijden met de conductrice. :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanaf morgen krijgen tram 13 en 14 voor onbepaalde tijd een omleiding via het Marnixplein wegens een te zwakke brug in de De Clercqstraat. Zie http://www.at5.nl/artikelen/172778/rott ... ar-verkeer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De omleiding is Marnixstraat, Elandsgracht, Kinkerstraat, Bilderdijkstraat, er zijn geen bogen vanuit de Bilderdijkstraat noord naar de De Clercqstraat west, In het AT5 bericht staat ook ten onrechte Frederik Hendrikstraat in plaats van Bilderdijkstraat.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 08 sep 2017, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
- Locatie: Monnickendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is het de bedoeling is de R-Net bussen op de eerste haltes te zetten (382, 395 en straks 369)?Suus schreef:
...
Zondag gaat overigens de indeling van busstation Sloterdijk op de schop:
Lijn 82 wordt 382 en verhuist van halte K naar A.
Lijn 395 verhuist van halte A naar B.
Lijn 61 verhuist van B naar D.
Lijn 69 blijft op halte C.
Lijn 22 en 748 verhuizen van halte D naar E.
Lijn 15 verhuist van haltes E en F naar F en G.
Lijn 36 verhuist van halte G naar H.
Lijn 309 verhuist van halte H naar J.
Lijn 231 verhuist van halte M naar K
De Westpoortbus blijft op halte L.
Als dat zo is snap ik niet waarom de 309 nog een plaats verder opschuift naar halte J.
Maar misschien heeft het een andere reden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Extra tramlijn naar Zeeburg/IJburg is weer een stukje dichterbij.
https://www.parool.nl/amsterdam/nieuwe- ... ~a4515645/
https://www.parool.nl/amsterdam/nieuwe- ... ~a4515645/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Betreft een test van een fabrikant. Het bleek makkelijker te zijn de boel zo te monteren dan zoals de pantograaf normaal staat. Ben er enkele weken geleden een bericht over tegengekomen, maar weet niet meer waar.n-evo schreef:Vraag me wel af waarom op deze Combino dat ding plotseling andersom staat. Doet me beetje denken aan Düsseldorf, daar hebben trams het ook.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten