Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De Haagse (en Rotterdamse) stem is Carolina Mout en woont in Amsterdam ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Doornroosje

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Doornroosje »

Hoe snel staat een 30 km/u rijdende tram in Amsterdam eigenlijk stil bij een noodstop? Zijn er hier tramchauffeurs die dit weten? Zit er verschil tussen de oude trams en de combino's?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Kom je je kruistocht tegen die o zo gevaarlijke trams nu ook al hier voeren? Beetje doorzichtig hoor.
Doornroosje

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Doornroosje »

Alargule schreef:Kom je je kruistocht tegen die o zo gevaarlijke trams nu ook al hier voeren? Beetje doorzichtig hoor.
Bedankt voor de linkbuilding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Doornroosje schreef:Hoe snel staat een 30 km/u rijdende tram in Amsterdam eigenlijk stil bij een noodstop? Zijn er hier tramchauffeurs die dit weten? Zit er verschil tussen de oude trams en de combino's?
Een tram die 30 km/uur rijdt, rijdt circa 8,5 m/s.

Bij een normale remming van een tram neemt de snelheid met 1,5 m/s af, bij een noodremming is dat 4,5 m/s. Uiteraard moet je nog rekening houden met de reactiesnelheid, waardoor je de uitkomst van de som mag verdubbelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Versnellen of afremmen doe je met vierkante secondes Suus. Ik moet overigens zeggen dat een remvertraging van 4,5 m/s^2 wel erg hoog is voor een railvoertuig. Bij 1,5 m/s^2 zit je al behoorlijk aan de grenzen van wat mogelijk is bij staal op staal op droog spoor. Wel kan je met meerdere magneetremmen natuurlijk de remvertraging verhogen maar een factor 3 is wel erg flink.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Excuus, het is wel duidelijk dat ik absoluut niets met natuurkunde heb :oops:

Zondag gaat overigens de indeling van busstation Sloterdijk op de schop:
Lijn 82 wordt 382 en verhuist van halte K naar A.
Lijn 395 verhuist van halte A naar B.
Lijn 61 verhuist van B naar D.
Lijn 69 blijft op halte C.
Lijn 22 en 748 verhuizen van halte D naar E.
Lijn 15 verhuist van haltes E en F naar F en G.
Lijn 36 verhuist van halte G naar H.
Lijn 309 verhuist van halte H naar J.
Lijn 231 verhuist van halte M naar K
De Westpoortbus blijft op halte L.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Kom je je kruistocht tegen die o zo gevaarlijke trams nu ook al hier voeren? Beetje doorzichtig hoor.
Vind je de gelinkte post een gevolg van een kruistocht?
Ik zie er meer gemeende kritiek in. Ik weet alleen niet of ik het er mee eens ben. Trams zijn vooral onveilig omdat de andere weggebruikers niet begrijpen dat de remvertraging van een dergelijk zwaar voertuig erg klein is, en bovendien heeft de tram natuurlijk ook gewoon voorrang. Fietsers moeten dus uit hun doppen kijken en een veilige afstand tot het voertuig bewaren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

n-evo schreef:Opdrachtgever: "Je moet 'Station Bijlmer Johan Cruijff Arena. Uitstappen linkerzijde. Overstappen op bus 44, 47, 66, streekvervoer en trein' in maximaal twee seconden uitspreken. Succes!"
van020 schreef:Op sommige momenten mist de afroep wat intonatie, zoals het "Uitstappen: Linkerzijde" wat haast als een computerstem klinkt. Jammer.
Hoe gek het misschien ook klinkt, gebrek aan intonatie is in dit soort gevallen juist wat je wil hebben. Daardoor kan je veel makkelijker knippen en plakken zonder dat het al te raar gaat klinken.
De pauzes tussen de verschillende delen missen nog. Alle stukjes opname zijn namelijk zo kort mogelijk geknipt, anders wordt het straks onmogelijk om ze ook in de M4 en S1/S2 te krijgen.

Hoe is deze omroep tot stand gekomen? Klardie doet het niet meer, dus werden alle aanvullingen door een miep van communicatie gedaan, maar daar werd niemand echt blij van. Toen bleek een van de engineers vroeger radiopresentator geweest te zijn en een redelijk goede stem te hebben.
n-evo
Berichten: 3375
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In de tram is en blijft ie onverstaanbaar.

Iets anders: kwam net een eenrichtings Combino tegen op lijn 9 met een andersom gemonteerde pantograaf. Wel apart om te zien:

Afbeelding

Slechte foto, maar nog redelijk zichtbaar.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Volgens her bord zit er helemaal geen pantograaf op.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
n-evo
Berichten: 3375
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Doe niet zo dom, voor de bovenstaande tram is dit bord nog altijd van toepassing:

Afbeelding

:P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Suus schreef:Excuus, het is wel duidelijk dat ik absoluut niets met natuurkunde heb :oops:

Zondag gaat overigens de indeling van busstation Sloterdijk op de schop:
Lijn 82 wordt 382 en verhuist van halte K naar A.
Lijn 395 verhuist van halte A naar B.
Lijn 61 verhuist van B naar D.
Lijn 69 blijft op halte C.
Lijn 22 en 748 verhuizen van halte D naar E.
Lijn 15 verhuist van haltes E en F naar F en G.
Lijn 36 verhuist van halte G naar H.
Lijn 309 verhuist van halte H naar J.
Lijn 231 verhuist van halte M naar K
De Westpoortbus blijft op halte L.
Alles schuift dus een halte op, je bericht kon korter :P
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3375
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er staat ook een plattegrondje op gvb.nl :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

isadora schreef:Volgens her bord zit er helemaal geen pantograaf op.
Het GVB wil experimenteren met varende trams. Dan kun je beter geen pantograaf gebruiken want dan krijg je kortsluiting ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door OmniLezer »

Mooie verwarrende tram. Lijkt het net of hij de hele route in zijn achteruitstand rijdt.

"Hey pas op, die tram komt hier naar toe!"
"Oh nee, hij rijdt achteruit weg"
"Goh, dat is nieuw"
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik denk dat 0,03% van de reizigers aan de pantograaf van een railvoertuig de rijrichting probeert in te schatten. Ze zullen wel allemaal op dit forum actief zijn :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3375
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vraag me wel af waarom op deze Combino dat ding plotseling andersom staat. Doet me beetje denken aan Düsseldorf, daar hebben trams het ook.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Ik denk dat 0,03% van de reizigers aan de pantograaf van een railvoertuig de rijrichting probeert in te schatten. Ze zullen wel allemaal op dit forum actief zijn :twisted:
Huh? Ging het over mij?
n-evo schreef:Vraag me wel af waarom op deze Combino dat ding plotseling andersom staat. Doet me beetje denken aan Düsseldorf, daar hebben trams het ook.
In Amstelveen hebben de Combino's dat ook, dat de pantograaf plotseling andersom staat. Of toch in ieder geval 50% (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3375
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Enkele Amsterdamse gemeenteraadsleden stonden afgelopen vrijdag met een GVB-hesje aan reizigers de weg te wijzen op Amsterdam Centraal. Zij namen deel aan een ‘stagedag’ bij stadsvervoerder GVB. Het doel hiervan is om de gemeenteraadsleden zo te laten nadenken over wat er de komende vier jaar nodig is om te voorkomen dat Amsterdam zal komen vast te staan. De lokale Amsterdamse partijen schrijven momenteel hun programma’s voor de verkiezingen in maart 2018.
https://www.ovpro.nl/management/2017/09 ... ekomst-ov/

Goed initiatief! Laat ze ook eens op de drukste lijnen een dagje meerijden met de conductrice. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Vanaf morgen krijgen tram 13 en 14 voor onbepaalde tijd een omleiding via het Marnixplein wegens een te zwakke brug in de De Clercqstraat. Zie http://www.at5.nl/artikelen/172778/rott ... ar-verkeer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

De omleiding is Marnixstraat, Elandsgracht, Kinkerstraat, Bilderdijkstraat, er zijn geen bogen vanuit de Bilderdijkstraat noord naar de De Clercqstraat west, In het AT5 bericht staat ook ten onrechte Frederik Hendrikstraat in plaats van Bilderdijkstraat.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 08 sep 2017, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Graaf_Panto »

Suus schreef:
...
Zondag gaat overigens de indeling van busstation Sloterdijk op de schop:
Lijn 82 wordt 382 en verhuist van halte K naar A.
Lijn 395 verhuist van halte A naar B.
Lijn 61 verhuist van B naar D.
Lijn 69 blijft op halte C.
Lijn 22 en 748 verhuizen van halte D naar E.
Lijn 15 verhuist van haltes E en F naar F en G.
Lijn 36 verhuist van halte G naar H.
Lijn 309 verhuist van halte H naar J.
Lijn 231 verhuist van halte M naar K
De Westpoortbus blijft op halte L.
Is het de bedoeling is de R-Net bussen op de eerste haltes te zetten (382, 395 en straks 369)?
Als dat zo is snap ik niet waarom de 309 nog een plaats verder opschuift naar halte J.

Maar misschien heeft het een andere reden.
n-evo
Berichten: 3375
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Extra tramlijn naar Zeeburg/IJburg is weer een stukje dichterbij.

https://www.parool.nl/amsterdam/nieuwe- ... ~a4515645/
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ov'tje »

n-evo schreef:Vraag me wel af waarom op deze Combino dat ding plotseling andersom staat. Doet me beetje denken aan Düsseldorf, daar hebben trams het ook.
Betreft een test van een fabrikant. Het bleek makkelijker te zijn de boel zo te monteren dan zoals de pantograaf normaal staat. Ben er enkele weken geleden een bericht over tegengekomen, maar weet niet meer waar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten