Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
- Locatie: Monnickendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de Metropolis op lijn 50 (westtak) hoorde ik deze week op sommige stations een 'mind the gap' waarschuwing, zowel in Nederlands als in Engels.
De precieze formulering weet ik niet meer.
De precieze formulering weet ik niet meer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Overigens zijn in Buitenveldert deze week de al eerder aangekondigde nieuwe routes van de Gelderlandpleinlijn in gebruik genomen. Naast de bestaande lijnen 461 en 463 rijden er nu ook de lijnen 464 en 465. Ze rijden tijdens de openingstijden van het WC Gelderlandplein ieder een 20 minuten dienst voornamelijk in Buitenveldert-Oost. En nog steeds gratis en voor niks.
http://epaper.hollandmediacombinatie.nl ... ml/WB/ZD1/
http://epaper.hollandmediacombinatie.nl ... ml/WB/ZD1/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En ze hadden net een gloednieuwe afroeper in de tram en metro geïntroduceerd... -o-fred1954 schreef:Dat is sinds kort: http://www.at5.nl/artikelen/172790/gvb- ... de-opening
Wordt GVB ooit nog consistent...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik kwam toevallig weer 'n aangepaste Combino tegen, dit keer op lijn 1. Voor de liefhebber:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Iemand enig idee wat de functie is van de (tijdelijke) halte van lijn 24' op de brug van de Stadhouderskade ri. CS, 50 meter na de halte Marie Heinekenplein?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De nieuwe definitieve halte Weteringcircuit zou pas 18 september opgeleverd worden, dus had men een tijdelijke halte opgericht, maar volgens GVB.nl is die ook alweer opgeheven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 24 stopt er nog netjes voor instappers. Waar precies zal halte Weteringcircuit dan komen? Begrijp niks meer van die haltes op de zgn Rode Loper: Prinsengracht noodhalte, Muntplein noodhalte. Waar komen die haltes straks defintief?
Edit: weet al waar de halte Weteringcircuit komt, t.o. dezelfde halte staduitwaarts dus.
Edit: weet al waar de halte Weteringcircuit komt, t.o. dezelfde halte staduitwaarts dus.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De nieuwe haltelocaties zijn dankzij de Rode Loper inderdaad juweeltjes geworden.
:N
Halte Leidseplein richting west van de 7 en 10 is ook zo'n succesverhaal: ligt halverwege het Raamplein en compleet onzichtbaar vanaf het plein. Je hoeft niet te verwachten dat ergens ook maar iets van bewegwijzering is geplaatst.
:N
Halte Leidseplein richting west van de 7 en 10 is ook zo'n succesverhaal: ligt halverwege het Raamplein en compleet onzichtbaar vanaf het plein. Je hoeft niet te verwachten dat ergens ook maar iets van bewegwijzering is geplaatst.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die nieuwe halte moest wel zo ver liggen omdat het Laden & Lossen van de Stadsschouwburg anders onbereikbaar werd. :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oké, dat kan. Zorg in elk geval wel voor wat bewegwijzering als je haltes in dooie hoeken plaatst. Op zowel Dam als Leidseplein heb ik al de nodige keren gehad dat mensen (zelfs Amsterdammers) geen idee meer hebben waar bepaalde trams stoppen. Laat staan als je een bezoeker bent.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja, de haltes op het Leidseplein moesten persé allemaal na de kruising komen te liggen, gezien de nieuwe lijnen/routes rond het Leidseplein v.a. juli 2018 ook wel weer logisch, i.v.m. het afbuigen van sommige lijnen. Maar dat maakt het wel onoverzichtelijker. Ben overigens ook benieuwd waar de R-net haltes Leidseplein/bosje komen t.b.v. AML. Lijkt nu helemaal nergens op, daar in die chaos.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een drama of een klucht, die nieuwe haltes?Natorious schreef:Die nieuwe halte moest wel zo ver liggen omdat het Laden & Lossen van de Stadsschouwburg anders onbereikbaar werd. :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De haltes moeten de laatste tijd voor alles en iedereen praktisch geplaatst of opgeheven worden, behalve voor de reiziger zelf.fred1954 schreef:Tja, de haltes op het Leidseplein moesten persé allemaal na de kruising komen te liggen, gezien de nieuwe lijnen/routes rond het Leidseplein v.a. juli 2018 ook wel weer logisch, i.v.m. het afbuigen van sommige lijnen. Maar dat maakt het wel onoverzichtelijker. Ben overigens ook benieuwd waar de R-net haltes Leidseplein/bosje komen t.b.v. AML. Lijkt nu helemaal nergens op, daar in die chaos.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je weet toch dat in Amsterdam de stelregel van toepassing is dat de reiziger zich moet schikken naar het OV-beleid en dat de overheid en de vervoerders zich niet hoeven te schikken naar de wensen en behoeftes van de reiziger?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor zover ik kan nagaan, is dat conform internationale afspraken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Naar het schijnt is de 'Gaasperplasshuttlevariant' die in de media opdook technisch lastig uitvoerbaar, omdat er allerlei infrastructurele aanpassingen voor nodig zouden zijn. Ik vraag me dan af welke precies, maar het lijkt goed nieuws voor Gaasperplassenziërs. Welke variant het dan wèl gaat worden moet later dit jaar bekend worden, als GVB het 'Vervoerplan Metro 2019' (jaja) gaat presenteren.
Misschien toch nog volledige ontvlechting...is die nieuwe trap bij Van der Madeweg ook nog ergens goed voor.
Misschien toch nog volledige ontvlechting...is die nieuwe trap bij Van der Madeweg ook nog ergens goed voor.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Met een los rijdende Gaasperplastak zou er via het opstelterrein gekeerd moeten worden om bij de Van der Madeweg om een cross platform overstap richting CS te kunnen bieden. Dat lijkt mij zonder extra infra aanpassingen nu al prima mogelijk. Voor de overige lijnen lijken mij ook geen infra aanpassingen nodig. Wel betwijfel ik of het voorgestelde plaatje met reizigersstromen in praktijk wel blijkt te kloppen als de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen is en men begonnen is met de ombouw van de Amstelveenlijn.
De enige twee realistische lijnennetten die ik voor me zie zijn:
1. Volledig ontvlochten:
- 50 Isolatorweg - Gaasperplas
- 52 Noord - Zuid
- 54 CS - Gein
- met eventueel nog een pendel Zuid/Overamstel - Spaklerweg
2. Vervlochten:
- 50 Isolatorweg - Gein
- 51 Isolatorweg - Spaklerweg
- 52 Noord - Zuid
- 53 CS - Gaasperplas
- 54 CS - Gein
Oftewel zoals voorgesteld, maar dan lijn 53 naar CS i.p.v. lijn 51. Enige nadeel is de lengtebeperking die dit geeft aan lijn 51.
De enige twee realistische lijnennetten die ik voor me zie zijn:
1. Volledig ontvlochten:
- 50 Isolatorweg - Gaasperplas
- 52 Noord - Zuid
- 54 CS - Gein
- met eventueel nog een pendel Zuid/Overamstel - Spaklerweg
2. Vervlochten:
- 50 Isolatorweg - Gein
- 51 Isolatorweg - Spaklerweg
- 52 Noord - Zuid
- 53 CS - Gaasperplas
- 54 CS - Gein
Oftewel zoals voorgesteld, maar dan lijn 53 naar CS i.p.v. lijn 51. Enige nadeel is de lengtebeperking die dit geeft aan lijn 51.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Met betrekking tot dat laatste: die beperking geldt nu natuurlijk ook al. Het kan problematisch worden op de ringlijn vanwege de reizigersverdeling, maar dat zou weer op te lossen zijn door een scheve tijdsligging, waarbij lijn 51 dichter achter lijn 50 zit dan andersom (uitgaande van een continue reizigersinstroom).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het punt is nou juist, dat nog steeds de bedoeling is dat er een verbinding blijft tussen Zuid en Amstelstation. Dus niet tot Spaklerweg of Overamstel of iets dergelijks. Aangezien er niet gekeerd kan worden op Amstelstation, zal men of op Weesperplein moeten keren via het opstelspoor (niet handig) of toch door naar CS. Die laatste optie is volgens mij nog steeds de voorkeursvariant, zie onderstaand artikel.
http://amstelveenlijn.nl/metroverbindin ... t-bestaan/
http://amstelveenlijn.nl/metroverbindin ... t-bestaan/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
@fred1954: Dat was op 2 februari 2017 de voorkeursvariant. Misschien hebben ze last van voortschrijdend inzicht.
@Alargule: Heb je toevallig een bron?
@Alargule: Heb je toevallig een bron?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als de Noord/Zuidlijn gaat rijden zal de vervoersvraag op de route tussen Zuid en CS via het Amstel flink omlaag gaan. Daarnaast is eerder ook al aangegeven dat de vraag tussen Van der Madeweg (en zuidelijker) en Spaklerweg (en noordelijker) te groot is voor één lijn in een vervlochten netwerk. Lijn 53 pas laten keren op Spaklerweg is nu niet mogelijk, en ik betwijfel zelfs of dat met infra aanpassingen wel te realiseren valt (dan zou lijn 53 op het binnenspoor van Spaklerweg moeten stoppen).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
http://fliphtml5.com/ikoj/opfu/basictrolly schreef:@Alargule: Heb je toevallig een bron?
(ik vraag me overigens af dit zo open en bloot online hoort te staan)
Ik begrijp van de site van de Vervoerregio dat er op 26 september een extra vergadering gepland is om de concessievoorwaarden van GVB te bespreken (die willen de KPI 'klanttevredenheid' geschrapt zien ivm de verwachte ontevredenheid van reizigers na de opening van de Noord/Zuidlijn - over cover your ass gesproken...) en ook om de 'metrolijnvoering' te bespreken. Dat laatste kan volgens mij slechts betrekking hebben op de aanpassingen aan het metronet per 2019.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hier valt trouwens ook te lezen dat met de elektrische bussen gekeken wordt naar twee opties:
- de nieuwe trolleybus zoals Arnhem ook van plan is (deels trolley-bovenleiding, deels zonder)
- opladen bij de eindpunten, wat extra bussen kost i.v.m. oplaadtijd (zoals Eindhoven)
- de nieuwe trolleybus zoals Arnhem ook van plan is (deels trolley-bovenleiding, deels zonder)
- opladen bij de eindpunten, wat extra bussen kost i.v.m. oplaadtijd (zoals Eindhoven)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De lage technische haalbaarheid van de Gaasperplas-shuttle komt nu opeens aan het licht? Dat plan ligt er toch alweer een tijdje.
https://www.ovmagazine.nl/2017/07/amste ... ging-2100/
Dat was al bekend. Meer informatie mocht je het interessant vinden:Wievank schreef:Hier valt trouwens ook te lezen dat met de elektrische bussen gekeken wordt naar twee opties:
- de nieuwe trolleybus zoals Arnhem ook van plan is (deels trolley-bovenleiding, deels zonder)
- opladen bij de eindpunten, wat extra bussen kost i.v.m. oplaadtijd (zoals Eindhoven)
https://www.ovmagazine.nl/2017/07/amste ... ging-2100/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 201 gasten