Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Dit soort rekenkundige modellen worden natuurlijk altijd gemaakt op basis van een rekenkundig gemiddelde van de populatie. Dat is heel wat anders dan dat het ook daadwerkelijk goed voorspelt in een specifieke situatie wat het beste is. De waarde van de gewogen reistijd is dan ook beperkt hoewel het uiteindelijk meer zegt dan de ongewogen reistijd.

Het probleem bij de situatie die nu beoordeeld wordt is dat de technocratisch beste oplossing vanuit het rijden met metro's gezien niet overeenkomt met met een model wat aansluit bij het principe van Amsterdam makkelijk bereikbaar maken vanuit heel Nederland. Dat is bijvoorbeeld de relevantie van het boogje Zuid-Amstel terwijl dat vanuit lijnvoering op de huidige infrastructuur bezien een draak van een verbinding is. De vraag is dan ook wat men eigenlijk voor visie bij het ov-netwerk van Amsterdam heeft. Moet ieder plekje gemakkelijk bereikt worden, het liefst met niet al te veel overstappen en hebben we daarvoor een keer een minuutje vertraging voor over? Of is de optie met maximale capaciteit en minimale verstoring een goed idee en maakt het wat minder uit dat reizigers op de reis van hun poortstation naar hun eindbestemming langer onderweg zijn of drie keer moeten overstappen? Het gaat om keuzes maken. Het een is niet per definitie beter dan het andere aangezien dat volkomen afhangt van wat je belangrijk vindt.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Voor de vervoersvraag station Zuid - station Amstel gaat men niet moeilijk lopen doen met allerlei onconventioneel materieel dat de Berlagebrug niet aan kan, maar men neemt gewoon traditionele stadstrams. Bijvoorbeeld door een nieuwe tramlijn Amstelveen Binnenhof - Amsterdam Amstel in te leggen.
De problemen rondom de Berlagebrug zullen hopelijk niet lang meer duren. Renovatie staat gepland voor 2020 (de timing kan ik wel waarderen) en het vooronderzoek is al gestart. Lijkt me dat ze dat ding dusdanig aanpakken dat gekoppelde trams en 43-meter lange voertuigen geen probleem meer vormen.

https://www.amsterdam.nl/projecten/berlagebrug/
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

^^ Op de relatie Amstelveen Stadshart-Amstelstation is het echt niet nodig om met gekoppelde trams te rijden.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het lijkt mij wenselijk om renovaties uit te voeren met oog op de toekomst waar we misschien eens van die 30-meter beperking af willen. Dat heeft niet alleen betrekking op een hypothetische tramlijn Binnenhof - Amstel.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Tegen die tijd is de Berlagebrug alweer aan een nieuwe renovatie toe :wink:
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Haha true that.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

MdJ schreef:
Meltrain schreef:1) Wat is het verschil tussen ongewogen en gewogen reistijd?
Ongewogen reistijd is de werkelijke reistijd (Tijd aankomst minus tijd vertrek)

Gewogen reistijd is hoe iemand een keuze maakt op basis van het gemak van de reis. Het feit dat je moet overstappen heeft 5 minuten 'boete' (vergelijk: 2 routes: eerste duurt 15 minuten (ongewogen) de ander 10, maar met overstap (en zonder wachttijd)): dan worden beide routes ervaren als gelijkwaardig.

Zonder wachttijd, omdat de ervaren wachttijd vermenigvuldigd moet worden met anderhalf tot 2 maal de werkelijke wachttijd te berekenen.

REKENVOORBEELD van 2 reisroutes
1) 30 min ongewogen reistijd rechtstreeks
frequentie 6x per uur: gemiddelde wachttijd is de halve frequentie, dus 5 min. Gewogen: 5*1,5=7,5.
Samen 37,5 gewogen.
2) 20 min reistijd
1 overstap
Frequentie 1: 6x per uur, frequentie 2: 6* per uur
Gemiddelde wachttijd vertrek: halve frequentie: 5min. 5*1,5=7,5
Gemiddelde wachttijd overstap: 5 min. Gewogen: 5*1,5=7,5
Som: 20+7,5+7,5+5=40min.

Ondanks de gewogen kortere reistijd, wordt de ervaren reistijd dus hoger.
Maar ik begrijp hieruit dat er dus drie definities zijn, namelijk ongewogen reistijd (= werkelijke reistijd), gewogen reistijd (reistijd + boete per overstap) en ervaren reistijd (reistijd + boete per overstap + wachttijd)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Er is ook nog gegeneraliseerde reistijd. Dat is de kale reistijd + gemiddelde wachttijd (helft van de intervaltijd).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Klaasje schreef:Het probleem bij de situatie die nu beoordeeld wordt is dat de technocratisch beste oplossing vanuit het rijden met metro's gezien niet overeenkomt met met een model wat aansluit bij het principe van Amsterdam makkelijk bereikbaar maken vanuit heel Nederland.
Mee eens, maar dat poortenmodel is op zichzelf natuurlijk ook weer discutabel. De relatie Zuid <> Amstel - Oostlijntunnel voor treinreizigers is bijvoorbeeld minimaal gelijkwaardig en vanuit de richting Weesp zelfs beter aan te bieden via station Duivendrecht.
Vinny schreef:Bijvoorbeeld door een nieuwe tramlijn Amstelveen Binnenhof - Amsterdam Amstel in te leggen.
Een tramlijn Zuid - Amstel is altijd van minder kwaliteit in vergelijking met de huidige directe metroverbinding via Overamstel (even afgezien van de huidige dienstverlening op lijn 51). Ook al is de route iets korter, de lagere snelheid, kruisingen, haltes en de beweegbare Berlagebrug maken de tram ongetwijfeld langzamer en onbetrouwbaarder.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik ben benieuwd of die tramlijn echt zo'n slechte en langzamere optie is t.o.v. twee keer moeten overstappen. Hetzij op Spaklerweg, hetzij op Van der Madeweg.

T.o.v. de huidige situatie zijn in elk geval alle opties een stap terug. Inderdaad even afgezien van de huidige problematiek rondom de AVL.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Alargule schreef:Ik heb die zin wel drie keer gelezen, maar snap hem ook niet. Hoe kan men nu al gevolgtrekkingen halen uit een uitspraak die op het moment van schrijven nog gedaan moet worden? :|

Maar als het simpelweg betekent dat varianten die niet aan het PvE voldoen afvallen, blijven alleen variant 3, de referentievariant en de compromisvariant over. (..).
Ja, zo lees ik het ook. Het DB mag álles besluiten (omtrent metrovarianten) maar wél binnen het kader waarin het voldoen aan het PvE, zonder uitzonderingsverlening, een vereiste is.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

n-evo schreef:Ik ben benieuwd of die tramlijn echt zo'n slechte en langzamere optie is t.o.v. twee keer moeten overstappen. Hetzij op Spaklerweg, hetzij op Van der Madeweg.
T.o.v. de huidige situatie zijn in elk geval alle opties een stap terug. Inderdaad even afgezien van de huidige problematiek rondom de AVL.
Als die tramlijn (doorgetrokken AVL naar Amstel) tussen Zuid en Europaplein een beetje snel en rechtstreeks kan rijden, denk ik dat het een veel betere oplossing is dan een 51-stompje tussen Zuid en Spaklerweg. Dan kun je inderdaad ontvlechten, naar 3 hoogfrequente metro's:
- 50: Isolatorweg - Zuid - Gaasperplas
- 52: Noord - CS - Zuid
- 54: CS - Amstel - Gein
Waarbij Gaasperplas metro 50 krijgt, niet omdat Gaasperplas - Zuid nou zo'n groeiende reisrelatie is, maar wel omdat dit nog altijd beter is (zowel vanuit netwerk als reiziger gedacht) dan het betwiste Gaasperplas-pendeltje.
En dan zou je op termijn de helft van de 50-ritten via een nieuw stukje metro moeten doortrekken naar IJburg II. Dan heb je echt een goed metronetwerk, waarbij de belangrijkste (nieuwe) woon- en werkrelaties goed verbonden zijn.
Met hoogfrequente verbindingen, hetzij rechtstreeks of met 1x overstappen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Roeland schreef:[Waarbij Gaasperplas metro 50 krijgt, niet omdat Gaasperplas - Zuid nou zo'n groeiende reisrelatie is, maar wel omdat dit nog altijd beter is (zowel vanuit netwerk als reiziger gedacht) dan het betwiste Gaasperplas-pendeltje.
Waarom? Zuid-BijlmerArena is een drukke relatie, en die moet straks overstappen. Vanuit Gaasperplas gaat het merendeel van de reizigers door richting CS, en die moeten straks alsnog overstappen... Doe mij dan toch maar een pendeltje Gaasperplas.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Met een goede OV visie waarin alle transportmodaliteiten worden meegenomen is voor de relatie Zuid - Bijlmer/Arena geen metro nodig. Dat kan namelijk ook per trein. :Y
JWM schreef:Een tramlijn Zuid - Amstel is altijd van minder kwaliteit in vergelijking met de huidige directe metroverbinding via Overamstel (even afgezien van de huidige dienstverlening op lijn 51). Ook al is de route iets korter, de lagere snelheid, kruisingen, haltes en de beweegbare Berlagebrug maken de tram ongetwijfeld langzamer en onbetrouwbaarder.
De reistijd scheelt nu 5 minuten (8 vs 13). Met een optimaler tracé kun je daar denk ik wel 10 minuten van maken. Dat is iets slechter dan de huidige route van de 51, maar met minder overstappen en een betere bereikbaarheid van relevante bestemmingen (scholen, voorzieningen en wijken) lijkt me dat te overzien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Hoe kom je aan die 13 minuten? Er is nu geen rechtstreekse tramlijn tussen Zuid en Amstel. Wel een buslijn die nog een ommetje maakt over de Churchilllaan en die klokt 17 minuten (spits).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik heb gewoon een reis gepland en de metro optie uitgezet en ik kreeg 15 minuten reistijd waarvan 2 minuten lopen. 15-2=13 :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Toch nog even terugkomend op de metrovarianten die op tafel liggen. Hoe kan het dat er 7! M7-stellen extra nodig zijn voor de Boldewijn-variant, t.o.v. variant 3?

Het enige verschil is lijn 51 inkorten tot Spaklerweg (12 minuten minder rijtijd, dus zeg 3 stellen) en lijn 53 verlengen tot CS (14 minuten rijden, dus max 4 stellen). Om tot een verschil van 7 te komen moet er wel heel veel inefficiency in de ene variant of efficiency in de andere variant worden gebakken. Of zouden ze alleen het aantal benodigde korte metro's tellen en het overschot aan lange metro's, doordat lijn 51 kort moet rijden, niet meetellen? Dat terwijl je natuurlijk gewoon kunt schuiven in de inzet. Alleen lijn 51 moet kort rijden, de rest kan ook gewoon lang.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Vinny schreef:Ik heb gewoon een reis gepland en de metro optie uitgezet en ik kreeg 15 minuten reistijd waarvan 2 minuten lopen. 15-2=13 :mrgreen:
Als je puur kijkt naar de relatie Zuid - Amstel kan een tram nooit tippen aan de metro. Maar het feit dat het reizigers vanaf de Amstelveenlijn een overstap kan besparen en de rest van het metronet niet in gijzeling wordt gehouden kan het inderdaad best interessant zijn hier eens serieus onderzoek naar te toen. Qua infra is is er alleen een klein stukje tramspoor nodig tussen station Zuid en de keerlus bij RAI. Dat is sowieso wel nuttig want het eindpunt van lijn 4 op steenworp afstand van een grote OV-knoop is natuurlijk ook knudde (tenzij ze die lijn eens doortrekken naar het Gelderlandplein :Y )
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Meen dat daar al studie naar gedaan is/wordt, een tramlijn naar Gelderlandplein met eventueel eindpunt/keerpunt van Nijenrodeweg?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er is inmiddels door het DB een nieuwe voorkeursvariant uitgesproken: dat is de eerder aangehaalde referentievariant. Je kon er op anticiperen. GVB ziet het liefst een volledig ontvlochten netwerk (variant 1). De vorig jaar aangewezen voorkeursvariant (variant 3) is echter ook nog niet van tafel: zowel deze als variant 1 worden als opties voor de toekomst (bij ingaan nieuwe concessie in 2024?) gezien.

Kortom: per 2019 alleen een ander eindpunt voor lijn 51 (Isolatorweg ipv Westwijk), iets lagere spitsfrequenties (7,5 ipv 8 keer per uur) en iedereen niet onblij.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Heel verrassend is deze uitkomst natuurlijk niet en voor de reiziger een stuk beter dan die variant 3. Die 30 seconden extra wachttijd in de spits wordt ruimschoots gecompenseerd door de extra reismogelijkheden die een lijn 53 naar CS biedt, bijvoorbeeld dubbel zoveel reismogelijkheden Op de lijn CS - Gein met overstap op van der Madeweg.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik vraag me af of het beter voor de reiziger is, immers nog steeds 3 lijnen door de Oostbuis, met alle ongemakken die daar bij kunnen ontstaan. Bij verstoringen in de buis is het vrijwel altijd lijn 51 die aan het kortste eind trekt en keert bij de Spaklerweg.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Vinny schreef:Met een goede OV visie waarin alle transportmodaliteiten worden meegenomen is voor de relatie Zuid - Bijlmer/Arena geen metro nodig. Dat kan namelijk ook per trein. :Y
Oh, maar in dat geval hebben we dus ook geen rechtstreekse metro meer nodig tussen Bijlmer, Amstel en CS :wink:
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

fred1954 schreef:Ik vraag me af of het beter voor de reiziger is, immers nog steeds 3 lijnen door de Oostbuis, met alle ongemakken die daar bij kunnen ontstaan. Bij verstoringen in de buis is het vrijwel altijd lijn 51 die aan het kortste eind trekt en keert bij de Spaklerweg.
9 van de 10 keer als er een verstoring is in de Oostlijn, komt dat door de A'veenlijn. Of door vertraging opgelopen door te klein materieel, of door kapot materieel. Het netwerk wordt zoveel betrouwbaarder door het niet meer hoeven ombouwen en gelijkvloerse kruisingen waar vertraging opgelopen wordt.

Het is jammer dat het zo heeft moeten lopen. Er was nog zoveel potentie voor die lijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Men heeft gewoon niet alle mogelijkheden opgepakt om van deze problemen te minimaliseren. Het beeld zou heel anders geweest zijn als men dat wel had gedaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 79 gasten