Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

De dynamiek van de metropool :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Okee, even zeiken: je hoort op de ringlijn binnen een minuut VIER stemmen. Stationsomroep door Marc, 'mind the gap' door de Surinamer, 'Deze metro gaat richting Gein' door de snelprater, en vanaf het perron hetzelfde door die andere vrouw..
Het is een zooitje aan stemmen inderdaad.

Al met al vind ik die op de stations wel heel erg netjes en helder mits het volume goed staat. Het is jammer dat ze geen mannelijke stemacteur van dezelfde kwaliteit regelen voor in de voertuigen. Op Sloterdijk wordt je bijna het platform afgeschreeuwd, op Lelylaan (meen ik) hoor je d'r amper.

Zo te horen zijn alle stemmen ingesproken en is het geen synthesizer zoals Siri.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Zeker voor Amsterdam zou ik voor genderneutrale stemmen kiezen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Geef de dieren ook een stem!
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

"Moet je luisteren,

de eerstvolgende metro..."
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Stadionweg /Herculesstraat tram 24 zware ontsporing:
http://www.at5.nl/artikelen/173634/gewo ... m-in-zuid-

Hmmm.... zo te zien geval verkeerde wisselstand Stadionweg....is ook niet de eerste keer.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

Nee, de tram heeft een taxi aangereden, waarbij de tram ontspoord is. :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat staat er ja, maar als je situatie daar kent, weet je wel beter......
Tram is per ongeluk de bocht door gegaan richting Herculesstraat in plaats van rechtdoor en heeft daarbij de taxi gegrepen, zo ziet het er m.i. uit.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bram »

Die keerlus wordt toch nooit meer gebruikt? Klapt die wissel steeds spontaan om dan?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik zie op Twitter, dat net voor de aanrijding er een inkorting was voor lijn 24 vanaf CS tot Olympiaweg. Dus de keerlus is vanmiddag wel even in gebruik geweest, maar dat zou voor dat wissel op de Stadionweg ri. CS geen verschil moeten maken, tenzij er een dienstwagen van lijn 24 een extra rondje via de keerlus heeft moeten maken en het wissel in de verkeerde stand is gebleven.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

fred1954 schreef:Dat staat er ja, maar als je situatie daar kent, weet je wel beter......
Tram is per ongeluk de bocht door gegaan richting Herculesstraat in plaats van rechtdoor en heeft daarbij de taxi gegrepen, zo ziet het er m.i. uit.

Edit: Inmiddels door ooggetuigen op AT5 verklaard dat tram per abuis de bocht nam en daarbij in botsing kwam met de taxi.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Da's mooi klote dan voor de betrokkenen. :(

Had dat wissel op zicht, door trambestuurder, gecontroleerd moeten worden?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Jazeker, dat had de bestuurder moeten zien, zeker gezien het feit dat de keerlus Olympiaweg even daarvoor in gebruik is geweest voor korte tijd i.v.m. een inkorting van lijn 24. Maar het is niet de eerste keer daar, met die wissels op de Stadionweg naar de Herculesstraat.

http://www.at5.nl/artikelen/127247/onts ... an-in-zuid. Is ook zo een geval, maar dan vanaf de andere kant met binnenloper lijn 5 in mei 2014.

En in de 90er jaren ook al een keer, toen reed de tram de woningen op de begane grond binnen, dat weet ik nog goed want een tante van mij woonde op 3 hoog precies op de hoek Stadionweg/Herculesstraat. Maar daar heb ik niets over terug kunnen vinden op internet.

Edit: toch nog een krantenbericht gevonden van oktober 1992: (Google :D )
https://www.google.nl/search?q=lijn+24+ ... piiyxrSJVM:

En nog één: binnenloper lijn 5, ook zelfde kruising, datum onbekend, aan het type tram te zien en de kleur, denk ik ook 90er jaren.
https://www.google.nl/search?q=lijn+24+ ... bLy0K0aEiM:


Dit zijn stuk voor stuk zware ontsporingen, omdat de trams op dat stuk Stadionweg veelal op volle snelheid deze wissels passeren.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik heb even zitten kijken, maar de situatie op de Stadionweg is ook redelijk bijzonder in Amsterdam, in de zin dat er een uitlopend wissel op de 'vrije baan' ligt. De enige vergelijkbare situatie die ik kan vinden is op de keerlus van het Frederiksplein aan de Weteringschans. Op alle andere locaties is een keerlus naast een halte (bijv. Louwesweg), in een bocht (bijv. Frederik Hendrikplantsoen), met de uitlopers op een kruising en alleen de inlopers op de 'vrije baan' (bijv. Plantage Parklaan) of uitgevoerd met vergrendelde wissels (bijv. PTA). Misschien is het verstandig om deze wissels versneld te vervangen met vergrendelde wissels.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zijn die trapwagens nadien weer opgelapt en in dienst gekomen of was het een total loss? Ook in dit geval ziet het er vrij heftig uit.

Ik vraag me af hoe vaak het nog mis moet gaan op dat punt. Tijd voor een opvallend waarschuwingslicht dat aanspringt op het moment dat de wissel niet rechtuit staat of zo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Alle trapwagens zijn in dienst, alle schades zijn tot op heden hersteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

n-evo schreef:Tijd voor een opvallend waarschuwingslicht dat aanspringt op het moment dat de wissel niet rechtuit staat of zo?
Ook dat is natuurlijk niet fail-safe. Als het wissellicht toont dat het rechtuit staat, maar de wisseltong ligt afbuigend, kan je nog steeds nare dingen krijgen. Of had je een heel afwijkend systeem in je hoofd? Maar zelfs dan blijft zelf goed kijken natuurlijk het devies.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

DingeZ schreef:Misschien is het verstandig om deze wissels versneld te vervangen met vergrendelde wissels.
Het zou me verbazen als er bij het stedelijk trambedrijf ondertussen niet met zo'n plannetje rondliep. Maar ja, het zou ook niet de eerste keer zijn dat ik me over dat bedrijf verbaas.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Vraag mij af of een ander type wissel echt zou helpen, ik betwijfel het namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

tsov schreef:Ook dat is natuurlijk niet fail-safe. Als het wissellicht toont dat het rechtuit staat, maar de wisseltong ligt afbuigend, kan je nog steeds nare dingen krijgen. Of had je een heel afwijkend systeem in je hoofd? Maar zelfs dan blijft zelf goed kijken natuurlijk het devies.
Automatische snelheidsbegrenzing aanzetten zodat de wissel nooit sneller gepasseerd wordt dan dat je die bocht kan nemen. Al weet ik niet of dat heel wenselijk is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

En daarbij ga je er dus vanuit, dat de tram te hard reed om het wissel afbuigend te berijden? Zelfs als dat niet het geval zou zijn geweest, vrees ik namelijk dat dat in dit geval weinig uit had gemaakt voor de taxi en de inzittenden.

Hoewel ik begrijp dat je graag ziet dat er Maatregelen Getroffen Worden, vrees ik dat dit soort ongelukken inherent zijn aan het fenomeen "verkeer". Ongelukken met trams gebeuren niet opvallend vaker dan ongelukken met andere vervoermiddelen, maar halen wel eerder het nieuws. Een vergrendeld wissel lijkt mij de enige zinvolle ingreep ter plekke, en ik denk niet dat dat de kans op een dergelijk ongeluk ter plekke tot nul reduceert.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het is een vrij scherpe bocht en op dat stuk wordt meestal flink doorgereden door de tram, het zou me dus niet verbazen. Mogelijk dat het niks uit had gemaakt voor de taxi, maar wel voor de rest. Verder zat ik meer hardop te denken wat er eventueel mogelijk zou zijn om dit te kunnen voorkomen. Helemaal omdat het niet de eerste of tweede keer is dat er een nogal catastrofale ontsporing plaats heeft gevonden op precies dat stuk.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 02 okt 2017, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Als je het rijtijdverlies van alle doorgaande trams af zou zetten tegen het aantal keer dat je die lus vanuit de richting VU nodig hebt lijkt het opheffen van het wissel me logischer. Dat is misschien sowieso wel een goede maatregel, als er een versperring is richting CS kan ook via het Haarlemmermeerstation worden gekeerd vanuit de VU.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

De VVD pleit (in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar) voor de OWL.

http://www.at5.nl/artikelen/173765/vvd- ... ciale-huur
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 142 gasten