Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ook vrij apart dat een M5 op gelijke voet wordt gezet met 3x CAF op die displays.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Die treinlengteaanduiding moet ook gewoon helemaal van de borden af. Een veel betere methode zou het gebruiken van LED-strips op de perrons zijn, waarmee wordt aangegeven waar de trein gaat stoppen. Nog mooier zou het zijn als de plekken waar de deuren opengaan worden aangegeven. Daarvoor zul je echter naar een niveau van automatisch rijden moeten opschalen waarbij de bestuurder geen invloed meer uitoefent op de plek waar de trein stopt.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In Rotterdam wordt op tramhaltes de locatie van de deuren weergegeven. Naar mijn weten rijden de trams daar niet automatisch of autonoom.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Volgens mij is het ook makkelijker om een tram op exact de juiste plek te laten halteren dan een metro. Als je iets te hard het station binnen komt sjezen ben je je stopplek al voorbij.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Trams en metro’s rijden allebei op rails en kunnen allebei 70 als je wil. Ik zie weinig verschil. En de RET heeft de beschildering van de deurposities best ruim genomen en niet op de straat of halte aangegeven waar de bestuurder moet stoppen, uit ervaring weet ik dat het nog veel preciezer kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Volgens mij is het ook makkelijker om een tram op exact de juiste plek te laten halteren dan een metro. Als je iets te hard het station binnen komt sjezen ben je je stopplek al voorbij.
Een tram is heel veel anders hierin hoe precies?
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Het is heel simpel, de tramhaltes in Rotterdam zijn precies de lengte van één tram en aangezien er maar een type in Rotterdam rijdt zitten de deuren altijd op dezelfde plek. Beide zijn niet het geval bij de metro in Amsterdam.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

n-evo schreef:Ook vrij apart dat een M5 op gelijke voet wordt gezet met 3x CAF op die displays.
Beide zes-delig.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Daar houdt het ook op. Ze zijn niet even lang en bieden ook niet even veel capaciteit.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ze kunnen beter gewoon in 20 verschillende kleuren de sjablonen van alle mogelijke materieelsamenstellingen op de perrons stoepkrijten en op de borden aangeven dat het 2xS2, 3xM3, 1x M5, 1xM7 Etc wordt.......
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zolang ze de tekst maar wel in het R-NET lettertype Profile krijten. :pos:
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik zeg opnieuw led-strips. Dat hypermoderne systeem dat GVB maar niet aan de praat krijgt, moet vast in staat zijn het materieeltype te identificeren, en op basis daarvan kan de led-strip oplichten over de hele lengte van de trein, of op de plekken van de deuren. Bestuurders opvoeden om op de juiste plek te stoppen et voilà.

Want voor de gemiddelde reiziger is een aanduiding als "2x S5" of zoiets ongeveer net zo begrijpelijk als algebra. Dat wordt op dit forum nog wel eens over het hoofd gezien...
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het was ongetwijfeld een super serieuze suggestie. Dat gaf het stoepkrijten van sjablonen in 20 verschillende kleuren direct weg.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door OmniLezer »

Een tram is iets anders hierin. Het is maar 1 tram en geen tramstel dus als een tram komt aanrijden, remt deze makkelijker. Een metro is 1,5 tot 3x zo lang en dus 1,5 tot 3x zo zwaar. Deze glijdt door. Een metro komt veelal met 70 aangereden en een tram met niet meer als 45/50. Tram heeft de deuren. Altijd op dezelfde plek in Rotterdam en de metro,s verschillen ook niet veel.

In Amsterdam is het hobbyisme qua materieel en zo ook met de metro. Daarnaast, als het wat drukker is, rijden er bijvoorbeeld geen 2, maar 3 of zelfs 4 metrotreinen in een stel. Dat is Rotterdam en kan mij voorstellen dat het daar ook zo is.

Je bent bij de metro gelijk alles kwijt dus ik zou daar niets vastleggen.
Wil je dat met de metro doen. Stel dan regels op en haal die BN/CAF dingen weg en maak er allemaal Alstom M5/M7 van.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een artikel over de gewijzigde planning van de Oostlijn in het Parool. Maar die foto is niet gemaakt in Amsterdam...

https://www.parool.nl/amsterdam/plannin ... ~a4522497/
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Het oow zo mooie Hoogvliet :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

DingeZ schreef:Het is heel simpel, de tramhaltes in Rotterdam zijn precies de lengte van één tram
Dat is niet waar: sowieso kunnen bij de haltes Rotterdam Centraal en Beurs twee trams achter elkaar staan en bij veel andere haltes is dat (met een beetje passen en meten) ook mogelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door OmniLezer »

Molenvliet, station Lombardijen, Smeetslandsedijk en ik kan zo doorgaan. Deze haltes zijn niet eens in het centrum.

Eigenlijk kan ik niet doorgaan, want ik ken niet meer.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Interessant stuk in het Parool. Levert inderdaad behoorlijke versnelling op voor alle lijnen, mits er voldoende perroncapaciteit is op de westelijke perrons en de "U" Martelaarsgracht-Stationseiland (westzijde)-Damrak volledig tweerichtingspoor kan krijgen.
https://www.parool.nl/opinie/-laat-tram ... ~a4522487/

Lijn 26 zou dan als enige tram nog aan de oostzijde halteren, met tweerichtingmaterieel. Dan ben je beide keerlussen kwijt.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mwah....is een leuk idee en het kan op het CS praktisch uitpakken, maarrrr......realiseer je wel dat in zo een situatie een verstoring van lijn 1 richting CS, meteen ook een verstoring van lijn 24 ri. Zuid betekent, om maar even dit voorbeeld aan te houden.....dat is dan weer niet handig.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

Ook zijn de voorbeelden in het artikel wel een beetje krom: De tramlijnen rijden met eenrichtingsmaterieel, maar de treinen en metro's rijden met tweerichtingsmaterieel en kunnen dus gewoon kopmaken.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

^^ dat laatste is niet zo relevant bij doorgaande lijnen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

fred1954 schreef:Mwah....is een leuk idee en het kan op het CS praktisch uitpakken, maarrrr......realiseer je wel dat in zo een situatie een verstoring van lijn 1 richting CS, meteen ook een verstoring van lijn 24 ri. Zuid betekent, om maar even dit voorbeeld aan te houden.....dat is dan weer niet handig.
Yep. Maar geen verstoring meer van lijn 1 ri. Osdorp. Werkt twee kanten op.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Daar heb je ook weer gelijk in...... :D
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

paolie schreef:^^ dat laatste is niet zo relevant bij doorgaande lijnen.
In de gebruikte voorbeelden is het wel degelijk relevant. Wat de schrijver met de voorbeelden probeert aan te tonen is dat het slim is dat de treinen over Amsterdam heen rijden en er niet eindigen. Zou dat wel gebeuren, zou volgens de schrijver heel 't IJ vol liggen met sporen zodat de treinen om kunnen keren. De schrijver houdt er echter geen rekening mee dat treinen tweerichtingsmaterieel zijn en gewoon kunnen kopmaken. Iets wat op Amsterdam Centraal overigens dagelijks gebeurt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten